Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Twee vragen over infecties

Gestart door jan le mercier, 03-04-2014 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Ik wou nog twee dingen weten over infecties. Zoals reeds gezegd is dat niet mijn sterkste punt. (Wat érg zwak uitgedrukt is.)

1) Wat ik me afvroeg: ik heb nu 18 keer gebrouwen op een jaar en 2 maanden. Van die 18 brouwsels heb ik er 11 geproefd. Geen enkele van die 11 had een infectie.

Ik vraag me af of dit nu normaal is of niet? Eerlijk gezegd had ik gevreesd, voor ik begon, dat ik in het begin alleen maar infecties zou hebben.

Hoe zit met jullie? Hoe vaak hebben jullie last van zuur bier of brett of iets anders?

En 2) Sinds 22 januari 2014 heb ik 3 keer lambiek gebrouwen. Ik woon nogal heel klein (om het met Raskolnikov te zeggen: "mijn kamer lijkt eerder op de binnenkant van een kast) en ik probeer zoveel mogelijk de lambiek en niet-lambiek vaten gescheiden te houden. De emmers en hevels heb ik dubbel gekocht... Maar heel mijn huis moet nu toch onder de brett zitten?

Alvast bedankt,

Jan

René K

Zelf heb ik nog nooit een infectie gemerkt (wil niet zeggen dat er niet 1 geweest is ;)) in mijn bieren. Het is vooral belangrijk om goed te weten wanneer je schoon moet werken en welke materialen je moet desinfecteren. Een brouwketel desinfecteren voor het koken is bijvoorbeeld zinloos. Zolang je dit goed in de gaten hebt en goed blijft opletten wat je doet dan heb je het grootste gedeelte al gewaarborgd. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je altijd gegarandeerd bier maakt zonder infecties.

Ik gebruik trouwens nog altijd hetzelfde bekende witte plastic gistingsvat inclusief kraantje (gevaar voor infectie!) welke ik al jaren heb.   

seed7

Jan,

In mijn spullen voor gewoon, brett of zuurbier heb ik geen scheiding aangebracht ik gebruik alles door elkaar en heb sinds mijn herstart een anderhalf jaar geleden ca. 68x gebrouwen en geen probleem. Gewoon een kwestie van op de juiste wijze met je spullen omgaan (en de bier rotatie hoog houden). Brett en andere infectiebeestjes zijn niet wezenlijk hardnekkiger dan  gewone gist, dus als je een brett probleem oploopt heb je waarschijnlijk ook besmetting met andere gewone gisten, alleen merk je die wat minder.

Ingo

Roodwang

Wow Seed, echt? Jij brouwt bijna iedere week ? 68 van de 72 weken? (anderhalf jaar)
Pfff respect man..
Hoeveel kratten heb je dan staan?
gr Roodwang

Neetje

Citaat van: Roodwang op 03-04-2014  23:57 uWow Seed, echt? Jij brouwt bijna iedere week ? 68 van de 72 weken? (anderhalf jaar)
Pfff respect man..
Hoeveel kratten heb je dan staan?
gr Roodwang

Of een grote vriendenkring!

Roodwang

Ja ok, maar dan nog.
Er vanuitgaand dat veel biertjes niet de echte doordrinkers zijn. Kratje of 10 15 moeten er dan toch zeker wel staan.

Nogmaals

Respect!

RobinB

Of je brouwt per keer wat minder, zegge 5-7 liter? ;)

Dat gezegd hebbende; wanneer je je spullen goed reinigt na het brouwen en alles wat in contact komt met gekoeld wort ook ontsmet, dan is de kans op een infectie gewoon klein.

Ik heb in mijn derde brouwsel een keer een brettje gehad, sindsdien niet meer onbedoeld. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 04-04-2014  08:11 uDat gezegd hebbende; wanneer je je spullen goed reinigt na het brouwen en alles wat in contact komt met gekoeld wort ook ontsmet, dan is de kans op een infectie gewoon klein.

Het onderdeel in de installatie waar ik het meest huiverig voor ben is de automatische hevel met het afvulbuisje. Die zijn van iets plexiglasachtigs en krakkleren erg snel als je ze met iets te warm water schoon maakt. Ben altijd bang dat er beestjes in die barstjes gaan wonen.

Ingo

wilbertd

Hier is nog zo'n idioot met een brouwverslaving die minimaal 1 keer per week brouwt, vaak twee keer per week maar 4 keer per week is ook wel voorgekomen.
Het enige echte nadeel is dat ik niet alles gecontroleerd kan vergisten en soms moet ik wachten op het vrijkomen van een gistingsvat (daarom hou ik niet van lageren/rijpen buiten de fles).

Ik ben ook nog niet een echte infectie in een van mijn bieren tegengekomen (voor zover ik dat kan beoordelen).
Wellicht hoe vaker je brouwt hoe minder kans je hebt op vieze, ondergestofte brouwapparatuur?  ;)
En misschien is het ook de kunst om na verloop van tijd de discipline in het schoonmaken niet te verliezen, het is heel makkelijk om te denken 'weet je wat, ik spoel het gewoon wel even om'.

RobinB

Citaat van: seed7 op 04-04-2014  09:49 uHet onderdeel in de installatie waar ik het meest huiverig voor ben is de automatische hevel met het afvulbuisje. Die zijn van iets plexiglasachtigs en krakkleren erg snel als je ze met iets te warm water schoon maakt. Ben altijd bang dat er beestjes in die barstjes gaan wonen.
Dat heb ik ook, daarom vervang ik em al voordat ik problemen waarneem. Het afvulbuisje gebruik ik niet. :)

wimwo

Maar als je het vooraf in ChemiPro of Star San dompelt mag ik aannemen dat dit desinfecterend werkt?!

Ik heb bij mijn 11 brouwsels (in 16 maanden) gelukkig nog geen infectie gehad maar merk dat ik nu soms wat nonchalanter wordt. Toch wel een risico.

René K

Citaat van: wimwo op 04-04-2014  20:15 uMaar als je het vooraf in ChemiPro of Star San dompelt mag ik aannemen dat dit desinfecterend werkt?!

Het probleem is vaak dat de desinfectant vaak niet in alle hoekjes en gaatjes kan komen bij beschadigingen in je materiaal. Er is dus een kans dat schadelijke schimmels en/of bacteriën kunnen overleven.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 03-04-2014  22:15 uIk wou nog twee dingen weten over infecties. Zoals reeds gezegd is dat niet mijn sterkste punt. (Wat érg zwak uitgedrukt is.)

1) Wat ik me afvroeg: ik heb nu 18 keer gebrouwen op een jaar en 2 maanden. Van die 18 brouwsels heb ik er 11 geproefd. Geen enkele van die 11 had een infectie.

Ik vraag me af of dit nu normaal is of niet? Eerlijk gezegd had ik gevreesd, voor ik begon, dat ik in het begin alleen maar infecties zou hebben.

Hoe zit met jullie? Hoe vaak hebben jullie last van zuur bier of brett of iets anders?

En 2) Sinds 22 januari 2014 heb ik 3 keer lambiek gebrouwen. Ik woon nogal heel klein (om het met Raskolnikov te zeggen: "mijn kamer lijkt eerder op de binnenkant van een kast) en ik probeer zoveel mogelijk de lambiek en niet-lambiek vaten gescheiden te houden. De emmers en hevels heb ik dubbel gekocht... Maar heel mijn huis moet nu toch onder de brett zitten?

Alvast bedankt,

Jan

In de tijd dat ik begon met het brouwen van bier zo'n 34 jaar geleden waren heel veel bieren van mij en andere hobbybrouwers geïnfecteerd. In de loop der jaren is dat drastisch verminderd. De oorzaken daarvoor zijn mijn inziens:
- gesloten vergisten;
- betere gedroogde gist zonder andere micro-organismen;
- betere reinigingsmiddelen en -methoden;
- sneller koelen van het wort;
- het gebruik van meer gist.

Neemt niet weg dat het risico op een infectie altijd op de loer ligt dan dat je hierop altijd bedachtzaam moet zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.