BasicBrewing en andere Amerikaanse internet uizendingen over bierbrouwen

Gestart door Jacques, 20-08-2009 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Hier op het forum is al diverse keren melding gemaakt van de BasicBrewing podcasts.

Ik was eigenlijk nooit zo'n liefhebber van de podcasts omdat deze vrij lang duren (1 uur) en je toch wel geconcentreerd moet luisteren.

De afgelopen weken was ik met vakantie en kon ik 's avonds bij de tent met behulp van een MP3-spelertje luisteren naar een aantal afleveren.
Ik moet eerlijk bekennen dat toch wel zo nu en dan genoten heb van deze ontspannen manier van delen van kennis. En natuurlijk moet je niet alles zonder meer voor waarheid aannemen. Dat doe ik ook niet als ik een boek lees over het brouwen van bier. Daarvoor brouw ik te lang en heb ik te veel andere boeken gelezen.

Het lijkt mij leuk als in deze draad recente uitzendingen besproken worden. Onderschrijven we hetgeen besproken is of juist niet. Hoorden we iets compleet nieuw? Ook zouden we onze bevindingen terug kunnen koppelen.

Adrie

Wat mij betreft houden we het niet bij recente afleveringen, want die worden de laatste tijd steeds minder interessant, vind ik. Het lijkt wel of James een beetje door zijn onderwerpen heen is. Interessanter vind ik eigenlijk Brew Strong van The Brewing Network.

De aflevering van deze week van Basic Brewing is wel aardig. James, Andy en Steve proeven bieren van een brouwer die experimenteert met historische recepten met honing en veel kruiden. Maar als je deze bieren niet zelf kunt proeven mis je natuurlijk een groot deel van de ervaring. En zo goed zijn de beschrijvingen van wat ze ruiken en proeven nu ook weer niet.

Kortom: als we toch bezig zijn, laten we dan ook een draad opzetten voor Brew Strong.

Ook Can you brew it is wel leuk. Hierin proberen Jamil en Tasty steeds een commercieel (Amerikaans tot nu toe) bier te klonen. Het interessantst zijn de interviews met de brouwers.

Jacques

Uit de uizendingen had ik een aantal gekozen die mij wel interessant leken. De meest recente heb ik beluisterd (zo veel tijd heb ik nu ook weer niet).

Het lijkt mij naar aanleiding van de opmerkingen van Adrie een goed plan om het onderwerp van deze draad te verruimen.

Adrie,

Zou je vriendelijk willen zijn om links aan te brengen naar de bronnen die jij noemde.

Adrie

Citaat van: Jacques op 20-08-2009  11:01 uZou je vriendelijk willen zijn om links aan te brengen naar de bronnen die jij noemde.

Is gebeurd.

William

Citaat van: Adrie op 20-08-2009  10:40 uOok Can you brew it is wel leuk. Hierin proberen Jamil en Tasty steeds een commercieel (Amerikaans tot nu toe) bier te klonen. Het interessantst zijn de interviews met de brouwers.

Het leuke is dat een luisteraar vaak de brouwer mag interviewen om het recept in zoveel mogelijk detail lost te peuteren waarna men het gaat nabrouwen. Hierbij blijkt dat iemand op een natuurlijke manier interviewen nog niet zo gemakkelijk is. Vaak blijft het bij: welke mout gebruik je? ...antwoord. Welke hop gebruik je? ... antwoord. De meeste brouwers zijn wel erg open over hun receptuur.

Wat me opvalt is dat men vaak wat geheimzinnig doet over gebruikte gist. Over vergistingstemperaturen wordt niet zo vaak gesproken.

Adrie: heb je al wel eens zo'n recept nagebrouwen?

Adrie

Nou, volgens mij wordt de gist altijd keurig genoemd en Jamil vraagt ook altijd naar de vergistingstemperatuur. Het is trouwens meestal degene die de kloon gaat brouwen (Jamil of Tasty) die het interview doet.

Nee, ik heb nog nooit zo'n recept nagebrouwen, maar ik moet zeggen dat ik wel heel veel zin krijg in de Black Butte Porter van deze week. Het probleem is echter vaak dat in de VS ingrediënten te krijgen zijn die we hier niet hebben. In de Black Butte moet bijvoorbeeld twee soorten chocolademout: een Engelse en een Amerikaanse. Ze hebben elk een andere kleur en smaak. Als wij hier chocolademout gebruiken hebben we de keus uit één chocolademout.  :P

Er zijn daar gewoon veel meer moutsoorten en hopsoorten te krijgen, dus veel van die klonen kunnen we niet maken. En als we ze proberen te benaderen met onze ingrediënten, dan zijn het geen klonen meer en kun je net zo goed zelf een recept bedenken.

William

Citaat van: Adrie op 20-08-2009  12:52 uNou, volgens mij wordt de gist altijd keurig genoemd en Jamil vraagt ook altijd naar de vergistingstemperatuur. Het is trouwens meestal degene die de kloon gaat brouwen (Jamil of Tasty) die het interview doet.

Toen ik deze serie volgde (zo'n half jaar geleden) werd er meestal door luisteraars nogal knullig geinterviewd. Blijkbaar hebben ze dit aangepast.

Citaat van: Adrie op 20-08-2009  12:52 uHet probleem is echter vaak dat in de VS ingrediënten te krijgen zijn die we hier niet hebben. In de Black Butte moet bijvoorbeeld twee soorten chocolademout: een Engelse en een Amerikaanse. Ze hebben elk een andere kleur en smaak. Als wij hier chocolademout gebruiken hebben we de keus uit één chocolademout.  :P

Hier staan we misschien wat te weinig bij stil (ik in ieder geval niet). Ik haal altijd standaard mijn mout bij de maaslandbrouwerij of bij Brouwland zonder na te denken over de herkomst.

Adrie

Citaat van: William op 20-08-2009  13:39 uHier staan we misschien wat te weinig bij stil (ik in ieder geval niet). Ik haal altijd standaard mijn mout bij de maaslandbrouwerij of bij Brouwland zonder na te denken over de herkomst.

Tja, als je zo hoort en leest wat voor mout er bijvoorbeeld allemaal beschikbaar is daar in de VS, dan denk ik wel eens dat wij hier maar karig bedeeld zijn. En dat denken er meer, gezien het enorme succes van de import van mout van Thomas Fawcett door Herman vorig jaar.

Pimpeltje

Tja, en als ik dan in Ruth McGowan's Brewpub in Cloverdale een Floyd India Pale Ale drink met de volgende "malt bill": Rahr 2-row, Durst Vienna, Briess Carapils & C45 Crisp met 70 IBU, maken de moutsoorten niet zo veel uit omdat je alleen maar hop ruikt en proeft.
De "Hop Bill": Chinook, Warrior, Centennial & Cascade.
Dry hop: Chinook, Columbus & Cascade.

Knap man die de paar procent Briess carapils of C45 Crisp er nog uit kan halen met een bier van 70 IBU.

groeten
Ad

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.