Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwers van de Grote Markt

Gestart door Caspar, 16-04-2007 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag allemaal,

De afgelopen vier dagen heb ik doorgebracht in Brussel, met dit fantastische weer gingen de Belgische speciaal bieren er goed in  :proost:. Persoonlijk vond ik Brussel te toeristisch, waardoor het een beetje dat "gastronomische" mistte. Het is erg moeilijk een kwalitatieve tent te vinden waar maaltijden tegen een normale prijs geserveerd worden. De stad heeft ook een micro brouwerij, genaamd Brouwers van de Grote Markt. Een brouwerij met een zeer mooie installatie, gehuisvest op het grootste plein van de stad.

Helaas werden hier (bizar genoeg) meer cocktails geserveerd dan bier, slechts twee bieren waren er verkrijgbaar en tientalle andere alcoholische dranken  ???. De Blonde en Ambre waren bitterig en zeer droog, geen uitgesproken esters of andere smaken... wel lekker, maar ik had meer verwacht.

Toen ik vroeg hoe en van welke ingredienten dit bier gebrouwen werd, keek het meisje me achter de bar me heel verschrikt aan... na wat overleg met haar collega's (die ook allemaal waterig keken) kreeg ik een beduimeld foldertje waarin stond dat bier van mout, water, hop en gist gemaakt is... tsja misschien weten ze dat in Japan niet he...  :duimonder:

Kortom, wat een prutsers op deze prachtige locatie... geen wonder dat er alleen wat hangjongeren in deze kroeg zaten omdat de drank goedkoop was, terwijl de rest van het plein helemaal vol zat.

Groet Caspar

Walter

Caspar,

Je hebt blijkbaar toch wat gemist hier in Brussel. Voor een volgende keer wil ik je aanraden om op zoek te gaan naar 'la Bécasse', dit is een café waar je de lambiek nog in de stenen kruiken geserveerd krijgt samen met een goeie cervela  :proost:

Er zijn talloze goede gastronomische plekken in Brussel, er ligt er alleen geen enkele rond de grote markt. Die reserveren we inderdaad voor de Japanners  ;)

Caspar

Damn, dat is dus helaas het nadeel van toeristje spelen  >:D. Ik heb overigens 2x erg lekker gegeten een stuk buiten het "Grote Plein" Kwartier... waar ik dus 1x op mijn plaat ben gegaan. Tot nu toe heb ik dan ook betere ervaringen met Antwerpen, Gent en Brugge... waarschijnlijk te overdonderd door de grootte van de stad  :o.

Wel heb ik genoten van alle bieren, heerlijk dat het zo normaal is om in bijna iedere kroeg een keuze te hebben uit 20 bieren... ik hou van Belgie  :elifant:!!!

Mijn vriendin is overigens helemaal verslaafd geraakt aan Kriek... kijken wanneer ze overstapt op de trappistjes  ;).

Groet Caspar

Gerb

Heb je nog aparte bieren gedronken of is het daar op dat plein ook alleen maar Leffe en Hoegaarden wat er gedronken wordt?

Citaat van: Caspar op 16-04-2007  16:25 uTot nu toe heb ik dan ook betere ervaringen met Antwerpen, Gent en Brugge... waarschijnlijk te overdonderd door de grootte van de stad 
Had je je wel een beetje ingelezen? Er zijn volgens mij wel hele leuke biertenten en restaurants te vinden.

BartC

Een keuze uit 20 bieren?
Volgens mij ben je vergeten langs te gaan in het Delirium Café vlakbij de Grote Markt. Daar hebben ze maar liefst 2000 verschillende bieren. De Bécasse is inderdaad ook een aanrader.

grtz
Bart

Johannes

Citaat van: Caspar op 16-04-2007  16:25 uMijn vriendin is overigens helemaal verslaafd geraakt aan Kriek... kijken wanneer ze overstapt op de trappistjes  ;).

Die van mij drinkt het maar is nog verre van verslaafd, nog een lange weg te gaan dus.

Belgie is inderdaad een leuk eet- en drinkland, Duitsland trouwens ook.

Jacques

Een kleine twee jaar geleden ben ik ook bij deze brouwerij op bezoek geweest. Het viel mij op dat er heel stil was en dat deze tent vrij weinig sfeer had. Bij deze nog een paar foto's die ik toen gemaakt heb.

Een plek in Brussel die ik zeker kan aanbevelen is het café Mort Subite. Hier kun je de gelijknamige geuze drinken uit grote kelken. Ook hier heb ik foto's van.

Caspar

Hoi Hoi,

Ik had me inderdaad niet zo goed ingelezen helaas... Ik ben er niet aan toe gekomen, maar (Lambic) Brouwerij Cantillon schijnt ook wel leuk te zijn. Is iemand hier ooit geweest?

Oscar

Citaat van: Caspar op 16-04-2007  20:46 umaar (Lambic) Brouwerij Cantillon schijnt ook wel leuk te zijn. Is iemand hier ooit geweest?

eeuh....hmmm..Even denken  :denken: was iets met een topic over lambieken geloof ik.... :D :D :D Caspar ik ben daar in het verleden geweest tijdens een open brouwdag en ik geloof Lambicus ook, Is zeker het bezoeken waard..helaas komen we er bij de geuze toer van komend weekend niet langs...

Caspar

Welja, al met al kunnen we er een mooi bierig weekend houden met de bovenstaande tips  ;D.

-off topic-

PS Oscar, ik begin Lambic steeds meer te waarderen. De ouwe rakkers zijn nog even te heavy... maar het komt jongens... het komt  ;)

Oscar

Caspar..zo zie je maar weer, bier kun je leren drinken !

Walter

Och ja, nog vergeten, als je dan toch eens in Brussel verzeild geraakt, moet je ook eens op zoek gaan naar onze andere nationale trots : de chocolade. Wittemer, Leonidas, Godiva om er maar enkele te noemen, hun hoofdstekken hebben ze allemaal in Brussel. Geloof me, dat is choclade zoals je ze nog nooit geproefd hebt! Neuhaus natuurlijk ook niet vergeten, de "godfather" van de praline...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.