Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Smaak van gist bij verschillende temperaturen

Gestart door Lutz, 08-11-2015 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Hallo allemaal

We weten allemaal dat gist bij verschillende temperaturen andere smaken aan het bier geeft. Bij een warmere vergisting verkrijgen we meer esters. Bij nog hogere temperaturen overheersen fenolische smaken.

Weet er iemand of er een overzicht is van waar de grens ligt tussen esterig en fenolisch bij verschillende gisten?

Ik ben vooral op zoek naar de temperatuur grenzen van Belgische gisten.

Groeten

Bart

ZwartGoud

Dit heeft niet alleen met de temperatuur te maken, maar ook met de hoeveelheid gist die je geeft, vorm van gistvat, wel of geen overdruk, etc. Lijkt me lastig om dat in een schema te plaatsen.

Jacques

Citaat van: Lutz op 08-11-2015  18:37 uWe weten allemaal dat gist bij verschillende temperaturen andere smaken aan het bier geeft. Bij een warmere vergisting verkrijgen we meer esters. Bij nog hogere temperaturen overheersen fenolische smaken.

Weet er iemand of er een overzicht is van waar de grens ligt tussen esterig en fenolisch bij verschillende gisten?

Ik ben vooral op zoek naar de temperatuur grenzen van Belgische gisten.

Zo'n overzicht zul je niet vinden.
Er zijn brouwerijen die hier onderzoek naar doen. Maar veel van dit soort informatie komt wordt niet naar buiten gebracht...

NIJVERDALSCH

Als beginnende brouwer heb ik een vraag over de hoeveelheid gist.
Ik wil 15 liter bier brouwen en nu wordt er veel gesproken over het soort korrelgist. Waar ik nieuwsgierig naar ben is de hoeveelheid gist die je dient te gebruiken voor 15 liter wort.
Is hier een stelregel voor?

Jacques

Citaat van: NIJVERDALSCH op 07-12-2015  21:22 uAls beginnende brouwer heb ik een vraag over de hoeveelheid gist.
Ik wil 15 liter bier brouwen en nu wordt er veel gesproken over het soort korrelgist. Waar ik nieuwsgierig naar ben is de hoeveelheid gist die je dient te gebruiken voor 15 liter wort.
Is hier een stelregel voor?

Over de benodigde hoeveelheid gist zijn hier op het forum heel wat geschreven.
Door zoekfunctie te gebruiken met de woorden "hoeveelheid gist" (zoeken met de aanhaaltekens) krijg je 690 zoekresultaten. Bij het doornemen van een aantal van deze zoekresultaten zul je zien dat de Mr Malty calculator een goede richtlijn geeft. De hoeveelheid gist is afhankelijk van de hoeveelheid, de zwaarte van het wort en de leeftijd van de gist. Deze parameters kun je invoeren bij de calculator.

RayVelcoro

MrMalty x 1.25 acht je verstandig las ik ergens anders Jacques?

Jacques

Citaat van: RayVelcoro op 07-12-2015  22:17 uMrMalty x 1.25 acht je verstandig las ik ergens anders Jacques?

Klopt. Je kunt beter te veel dan te weinig gist enten. Meer gist betekent een vlotte vergisting en minder risico op een stokkende vergisting.

Neemt niet weg dat Mr Malty een goede indicatie geeft. Vaak moet er meer gist geënt worden dan "een zakje" gist.

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 07-12-2015  22:46 uVaak moet er meer gist geënt worden dan "een zakje" gist.

Is er bekend hoe men ooit aan die 11.5 gram per zakje is gekomen? Ik ga dan even uit van de bekende fermentis zakjes. Waarom geen 10 of 15 bijvoorbeeld?

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 07-12-2015  23:32 uIs er bekend hoe men ooit aan die 11.5 gram per zakje is gekomen? Ik ga dan even uit van de bekende fermentis zakjes. Waarom geen 10 of 15 bijvoorbeeld?

Andere leveranciers hebben zakjes met een andere inhoud...

Bij voorbeeld:
Mangrove Jack's 10 g
Danstar 11 g
Muntons 6 g
Cooper's 15 g

Het ene zakje is het andere zakje niet.

NIJVERDALSCH

Bedankt voor de antwoorden, ik zal een aantal van de vele items doornemen en jullie advies opvolgen.

Vergelijkbare Topics (7)

15158

Gestart door webhunter

Reacties: 12
Gelezen: 5553

33486

Gestart door alrikdew

Reacties: 10
Gelezen: 2844

8342

Reacties: 23
Gelezen: 28537

31703

Reacties: 3
Gelezen: 1952

28791

Reacties: 31
Gelezen: 9685

44452

Reacties: 17
Gelezen: 1356

40051

Reacties: 6
Gelezen: 2091

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.