Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Apparatuur / Re: Loggen hergisting fles met TPMS
« Laatste bericht door Puck Gepost op 16-06-2021 17:06 u »
Op dit moment ben ik de BNR bestanden aan het printen Woeka, heb niet veel ervaring met printen en mijn printer is niet de meest nauwkeurige maar ik ben benieuwd of het lukt. Ondertussen de Bluetooth versie gekocht van de TPMS sensors en ventielen. Hopelijk kan ik het een en ander reverse engineeren zodat er een bluetooth koppeling kan komen met een server (ook geen ervaring mee maar wel leuk). 
92
Brouwproces / Re: Getrapte giststarter tussentijds decanteren?
« Laatste bericht door Snelbier Gepost op 16-06-2021 16:20 u »
De optie van afgieten en met een klein beetje slurry opnieuw opschalen is ook wel een slimme, dat kan natuurlijk ook altijd. Wellicht moet ik gewoon een 2L Erlenmeyer halen voor mijn brouwsels, dan past het altijd. Maar wat me interesseert is de wetenschap achter het al dan niet vermeerderen van de gist en daar heb ik nog niet helemaal de vinger achter. Dank jullie wel voor het meedenken!
Als je voor 'groter' gaat, neem dan RUIM groter.
Ik heb nu een 1,4L Westmalle-starter in een gallonfles van 4L staan,  is vanmorgen uit de fles geschuimd..
Succes, Snelbier
93
Brouwproces / Re: Zomerbrouwstop?
« Laatste bericht door Hopfenfox Gepost op 16-06-2021 16:19 u »
Denk dat ik de hete dagen ook ga gebruiken om gist op te kweken en in te vriezen, en een keer met Kveik te experimenteren. Verder laat ik het even gaan, terug koelen is een probleem en sowieso kan ik ontzettend slecht tegen de warmte en ga ik niet voor mijn lol buiten staan klooien met 30 graden en meer.
94
Algemeen / Brouwers omgeving Assen
« Laatste bericht door HarryL Gepost op 16-06-2021 16:18 u »
Ik vroeg me af of er ook brouwers in (de omgeving van) Assen.
Wellicht leuk om een keer een avondje af te spreken en een biertje te doen/ideeen uit te wisselen een keer samen te brouwen of iets dergelijks.
Voor zover ik kon vinden is de dichtsbij zijnde  gilde in Hoogeveen, dat is mij net te ver weg.
95
Apparatuur / Re: Direct bottelen vanuit SS Brewtech Chronical Brewmaster Edition
« Laatste bericht door Trapkast Gepost op 16-06-2021 16:14 u »
Alleen bij zwaar gedryhopte bieren moet je een aantal keer hop aftappen omdat er dan meer depot is dan past in de cone tussen de onderste en bovenste kraan.

Op welk moment van 't proces dryhop je jouw bieren?
Kan me namelijk niet voorstellen dat je de gist ook in de CCT laat  ::)
96
Apparatuur / Re: Direct bottelen vanuit SS Brewtech Chronical Brewmaster Edition
« Laatste bericht door Thomas97 Gepost op 16-06-2021 15:58 u »
Beetje (heel erg) laat, ik weet het, maar ik probeer het toch.

Is het nog gelukt rechtstreeks uit de ss brewtech te bottelen of niet? Op dit moment gebruik ik een catalyst maar ik heb ook een ss brewtech 7 gallon standaard en wil die op termijn in gebruik nemen. Het rechtstreeks uit de catalyst kunnen bottelen was een van de redenen voor de aanschaf.

Ik bottel ook direct uit de (1/2bbl) SS Brewtech CCT. Ik sluit een siliconen slang met daaraan een bottelpijpje aan op de bovenste kraan met een slangtuit (https://www.unibrew-Nederland.nl/ss-brewtechtm-slangtuit-3-4-naar-3-4-mpt.html). Suikerwater voeg ik per blikje/flesje toe met een automatische veespuit (https://nl.aliexpress.com/item/4000169368900.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d7bv3XI). Dat werkt prima. Alleen bij zwaar gedryhopte bieren moet je een aantal keer hop aftappen omdat er dan meer depot is dan past in de cone tussen de onderste en bovenste kraan.
97
« Laatste bericht door tdp Gepost op 16-06-2021 15:44 u »
Ik bottel rechtstreeks uit een SS Brewtech CCT BME (Brewmaster edition), werkt prima! Heb een "Hose Barb" gekoppeld, slang eraan, bottelpijpje en klaar.

Onderstaand een foto hiervan, al ben ik hier een fustje aan het afvullen (zonder bottelpijpje dus ;))

98
« Laatste bericht door Derp Gepost op 16-06-2021 15:16 u »
Ik kan in principe prima koelen (en verwarmen) maar het staat me niet zo aan eigenlijk om de hele tijd stroom te verbruiken hiervoor.

Heb sinds kort 20 liter kegs staan en er zijn nu Blowtie drukregelaars onderweg zodat ik onder druk kan vergisten. Daarmee zou je bijsmaken al behoorlijk moeten verminderen. Ik denk er nu aan met Kveik te gaan experimenteren. Dan koel ik met de deksel erop en met een doek eroverheen tegen beestjes terug tot ~35 graden, stel de druk af en dan mag ie verder zijn vrije beloop gaan. Op die manier heb ik maar één koelkast draaien, voor het serveren van de kegs in de zomer. Geen koelkast voor de vergisting.

Lees ook leuke dingen zoals het "crop toppen" van Kveik gist en dat invriezen. Geen gist kopen voor elke batch lijkt me ook een leuke bijkomstigheid.

Hier dus nog geen ervaring mee, maar binnenkort wel. :)
99
« Laatste bericht door beermenke Gepost op 16-06-2021 13:48 u »
Boven de ca 20 graden en onder de ca 5 graden wordt er bij mij niet gebrouwen.
Ik kan koelen en verwarmen maar vind het niet prettig en mijn koelwater dmv grote waterton is dan niet in gebruik. Ik heb tijd genoeg en kan makkelijk een brouwdag plannen. Dat ligt voor iedereen verschillend natuurlijk. Dus begin september koop ik voorraad voor een tiental brouwsels.
100
« Laatste bericht door fantastica Gepost op 16-06-2021 12:58 u »
Beetje (heel erg) laat, ik weet het, maar ik probeer het toch.

Is het nog gelukt rechtstreeks uit de ss brewtech te bottelen of niet? Op dit moment gebruik ik een catalyst maar ik heb ook een ss brewtech 7 gallon standaard en wil die op termijn in gebruik nemen. Het rechtstreeks uit de catalyst kunnen bottelen was een van de redenen voor de aanschaf.
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]