Hoe gezond is koolzuur

Gestart door lichaamsgeur, 12-08-2008 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lichaamsgeur

Hobbybrouwers hebben ongetwijfeld het beste met zichzelf en anderen voor en dat spreekt mij aan. Ik ga er dan ook van uit dat zij zuivere ingrediënten gebruiken. Wat mij bij het drinken van bier iedere keer weer letterlijk opbreekt is
echter het koolzuur en de vraag is dan ook wat is het nut van koolzuur?

 :elifant:

MO

Bedoel je nut of hoe gezond? Heb je wel eens bier zonder koolzuur geproefd? Dat smaakt heel anders (kan ook lekker zijn). Nut van koolzuur:

- verdringt zuurstof (en bevordert hiermee smaakstabiliteit)
- zorgt in samenspel met eiwitten voor een schuimkraag
- geeft een sprankelijk gevoel in de mond, zorg dat smaakcomponenten zich beter verdelen in neus en mond

Bij welke concentratie koolzuur giftig is, dat weet ik niet.

Hopmans

Citeer- zorgt in samenspel met eiwitten voor een schuimkraag
En deze beschermt op zijn beurt weer het bier tegen oxidatie, zodat het
glas bier langer lekker blijft.

 :)


William

En we ademen het in grote hoeveelheden uit en de plantjes / gerst maakt er weer zetmeel van. Zo slecht zal het niet zijn.  :biersmile:

oranjeboombiertje

Als je alleen commercieel bier gewend bent kan ik me voorstellen dat je je afvraagt wat die grote hoeveelheden koolzuur doen in bier. Sommige brouwers doen er ook wel wat minder in, dan hoef je ook niet zoveel te boeren :nut:

Koolzuur is verder niet giftig in de concentraties zoals in bier. Ik heb even geen binas in de buurt want dan zou ik even de mac waarde opzoeken.

 :degroeten:
Wesley

Kruimeltje

Volgens mijn vrouw is koolzuur slecht voor het gebit. :weetniet:

Eduard

Ik denk dat het vooral slecht voor het gebit is in combinatie met een zure, suikerhoudende drank. Bier is dat enigszins, cola bijvoorbeeld is dat veel meer. Zelfs suikervrije cola is nog zuur genoeg om schade aan te kunnen richten omdat het alsnog erg zuur is. Dus, als je moet kiezen weet je wat je moet nemen... 
:lekkerbier:

Muldermans

Eduard jouw verhaal doet me denken aan een bezoekje bij de tandarts van 8 jaar geleden. Mijn zus had erg vaak last van gaatjes en ik eigenlijk nooit, mijn zus dronk eigenlijk altijd suikerhoudende mixjes (baco, malibu cola, etc.) De tandarts heeft toen letterlijk gezegd dat je het beste bier kon drinken, daar dit het minst het gebit aan zou tasten (nou ja water was nog beter) Maar dat bier, dat klonk natuurlijk als muziek in de oren en dat ben ik nooit weer vergeten..

Ik heb trouwens ook nog steeds geen gaatjes :lessmile:

Lang leve ons favoriete drankje  :proost:

Wil

Hopmans,
Hoe lang blijft jou bier in een glas staan(dagen, weken ???).
De oxidatie gebeurt echt niet in een half uur hoor, pppppppppffffffffffffffffffff gelukkig niet.
gr. Wil

Caspar

Misschien haalt Hop skunking en oxidatie door elkaar :brouwen:.

RobinB

Volgens mij bedoelt Hoppie wel oxidatie, maar het is de vraag of dat bij bier het geval is en of we het als dusdanig herkennen.
Bij wijn is het in ieder geval wel merkbaar waarbij de eerste slok toch anders is dan de laatste.

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 29-08-2008  16:08 uBij wijn is het in ieder geval wel merkbaar waarbij de eerste slok toch anders is dan de laatste.

Dat hoeft nog niet door oxidatie te komen. Je smaakpapillen zullen misschien anders reageren door de alcohol, tannines enz.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.