Hoeveelheid maischwater en spoelwater

Gestart door Joh, 11-08-2008 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joh

Beste brouwers,

Afgelopen weekend heb ik 10 liter Weizenbier gemaakt.
Volgens het recept het ik 2,065 kg mout gebruikt.
Ik heb nu 10 liter maisch water gebruikt en circa 9 liter spoelwater om op 15 liter wort uit te komen.

Hoeveel maisch- en spoelwater had ik moeten gebruiken? Is de verhouding van invloed op de smaak of het uiteindelijke alcoholpercentage van het bier?
Had ik minder maischwater moeten gebruiken en meer spoelwater?
Wat voor richtlijn hanteren jullie?

Groet, Johan

MO

Was je tevreden over het begin soortelijk gewicht (SG) en de hoeveelheid liters? Dan heb je goed gemaischt en gespoeld. Ik maisch altijd 1:3.5 (1 kg mout en 3.5 liter water) en ik spoel altijd tot het volume wat ik voor ogen had.

Joh

De SG was 1040 en had 1052 moeten zijn.
Dus.....????

MO

Met 7 liter maischwater en ook ongeveer 7 liter spoelwater was je beter uitgekomen. Maar dat had je nu toch ook zelf uit kunnen rekenen?

Joh

Mij is de relatie tussen de hoeveelheid maisch-/spoelwater en SG niet duidelijk?
Is de verhouding maischwater en spoelwater van invloed op de uiteindelijke SG?

MO

Er is niet echt een relatie. Ik wil je adviseren altijd te maischen in de verhoudingen 1:3.5. Voor een zwaarder bier (bv start SG 1090) zul je bijna niet hoeven te spoelen. Voor een lichter bier kun je meer spoelen.

Op deze plaats en deze staat meer info.

Jacques

Er bestaat toch een relatie. De hoeveelheid water waarmee je werkt bepaalt namelijk mede het rendement. Dit komt omdat de enzymen beter werken in een dunner beslag.
Verder geeft een dunner beslag meer vergistbare suikers. Je krijgt dus een lager eind SG.

Verder raad ik je aan het volgende artikel te lezen: Begin en eind SG
Zie ook de tag spoelen bostel voor draden op dit forum over het spoelen van de bostel.

William

Een heel algemene regel is dat je per kg mout ongeveer 1 liter water gaat verliezen doordat het in de bostel achterblijft. Daarnaast verlies je met koken ongeveer 10-13% van het volume vocht per uur koken (heel algemeen gesteld).

Daarnaast heb je nog wat verliezen door vloeistoffen die in de pannen achterblijven (ongeveer 0.5 liter).

Met 2 kg mout verlies je dus al 2 liter vocht.

Als je op 10 liter wort wilt uitkomen moet je je dus voor het koken zo'n 12 liter vloeistof hebben. Tel hierbij de 2 liter vochtverlies in de mout en je hebt zo'n 14 liter water die je kunt verdelen voor maischen en spoelen. Zie hier de 7 + 7 liter gesuggereerd door MO.

Normaal gebruik ik een programma zoals Promash of BrouwVisie, maar ook daar zul je een aantal factoren zoals hierboven moeten inschatten zodat de excercitie op papier doen nog niet zo slecht is voor het inzicht in het proces.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.