Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid maischwater en spoelwater  (gelezen 9745 keer)

Offline Joh

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
Hoeveelheid maischwater en spoelwater
« Gepost op: 11-08-2008 13:32 u »
Beste brouwers,

Afgelopen weekend heb ik 10 liter Weizenbier gemaakt.
Volgens het recept het ik 2,065 kg mout gebruikt.
Ik heb nu 10 liter maisch water gebruikt en circa 9 liter spoelwater om op 15 liter wort uit te komen.

Hoeveel maisch- en spoelwater had ik moeten gebruiken? Is de verhouding van invloed op de smaak of het uiteindelijke alcoholpercentage van het bier?
Had ik minder maischwater moeten gebruiken en meer spoelwater?
Wat voor richtlijn hanteren jullie?

Groet, Johan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: hoeveelheid maischwater en spoelwater
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2008 14:01 u »
Was je tevreden over het begin soortelijk gewicht (SG) en de hoeveelheid liters? Dan heb je goed gemaischt en gespoeld. Ik maisch altijd 1:3.5 (1 kg mout en 3.5 liter water) en ik spoel altijd tot het volume wat ik voor ogen had.

Offline Joh

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2008 14:10 u »
De SG was 1040 en had 1052 moeten zijn.
Dus.....????

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 11-08-2008 14:18 u »
Met 7 liter maischwater en ook ongeveer 7 liter spoelwater was je beter uitgekomen. Maar dat had je nu toch ook zelf uit kunnen rekenen?

Offline Joh

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11-08-2008 14:43 u »
Mij is de relatie tussen de hoeveelheid maisch-/spoelwater en SG niet duidelijk?
Is de verhouding maischwater en spoelwater van invloed op de uiteindelijke SG?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2008 14:52 u »
Er is niet echt een relatie. Ik wil je adviseren altijd te maischen in de verhoudingen 1:3.5. Voor een zwaarder bier (bv start SG 1090) zul je bijna niet hoeven te spoelen. Voor een lichter bier kun je meer spoelen.

Op deze plaats en deze staat meer info.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoeveelheid maischwater en spoelwater
« Reactie #6 Gepost op: 11-08-2008 14:56 u »
Er bestaat toch een relatie. De hoeveelheid water waarmee je werkt bepaalt namelijk mede het rendement. Dit komt omdat de enzymen beter werken in een dunner beslag.
Verder geeft een dunner beslag meer vergistbare suikers. Je krijgt dus een lager eind SG.

Verder raad ik je aan het volgende artikel te lezen: Begin en eind SG
Zie ook de tag spoelen bostel voor draden op dit forum over het spoelen van de bostel.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hoeveelheid maischwater en spoelwater
« Reactie #7 Gepost op: 11-08-2008 18:21 u »
Een heel algemene regel is dat je per kg mout ongeveer 1 liter water gaat verliezen doordat het in de bostel achterblijft. Daarnaast verlies je met koken ongeveer 10-13% van het volume vocht per uur koken (heel algemeen gesteld).

Daarnaast heb je nog wat verliezen door vloeistoffen die in de pannen achterblijven (ongeveer 0.5 liter).

Met 2 kg mout verlies je dus al 2 liter vocht.

Als je op 10 liter wort wilt uitkomen moet je je dus voor het koken zo'n 12 liter vloeistof hebben. Tel hierbij de 2 liter vochtverlies in de mout en je hebt zo'n 14 liter water die je kunt verdelen voor maischen en spoelen. Zie hier de 7 + 7 liter gesuggereerd door MO.

Normaal gebruik ik een programma zoals Promash of BrouwVisie, maar ook daar zul je een aantal factoren zoals hierboven moeten inschatten zodat de excercitie op papier doen nog niet zo slecht is voor het inzicht in het proces.