Het gevaar van koolzuurgas

Gestart door Jacques, 08-08-2008 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Het volgende bericht bereikte mij via Eugene Straver.




'Dorstige klanten redden mijn leven'
DeOndernemer.nl, dinsdag, 5 augustus 2008, 08:54 | Door: Brabants Dagblad
Brabants Dagblad, dinsdag 05 augustus 2008 | 03:17 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 05 augustus 2008 | 08:49 (Regios › Brabant) door Kees van der Zandt.
VUGHT - "Als het een beetje tegen had gezeten zou hier vrijdag de koffietafel na mijn begrafenis hebben plaatsgevonden." Marco Mutsaars (45), uitbater van café Schuttershof in Vught, blijkt deze maandag zijn gevoel voor cynische humor nog niet te hebben verloren.
Bedrijfsleidster Danielle Knee (links) en het slachtoffer Marc Mutsaars in de kelder van café Schuttershof. Foto Marc Bolsius
Maar de kastelein beseft maar al te goed dat hij er een dag eerder aan de dood is ontsnapt. Want Mut- saars sloot zondagavond met zijn vriend Jos Mauriks (58) een fust bier aan in de kelder van de kroeg. Het duo raakte daarbij buiten bewustzijn door gasdampen, die waren ontsnapt uit de kop van het biervat.
Nadat de door klanten gealarmeerde brandweer de mannen uit de kelder had gehaald kwam Mauriks al snel bij kennis door toegediende zuurstof op de brancard van de ambulance. Mutsaars kwam even daarna in het Jeroen Bosch ziekenhuis weer bij bewustzijn.
Opgelucht en zonder noemenswaardige gezondheidsklachten, 'alleen een beetje hoofdpijn', werd het duo diezelfde avond nog ontslagen uit het Bossche hospitaal. De kastelein beseft echter maar al te goed dat hij ontzettend veel geluk had. "Want de dokter zei dat als de brandweer later in de kelder was gearriveerd we het niet meer hadden kunnen navertellen."
Volgens Mutsaars heeft hij het aan 'zijn dorstige klanten' te danken dat hij nog leeft. De stamgasten Toon van Leusden en Willem van Eeuwijk beamen dat. "We zaten aan de bar en smachtten onderhand weer naar een vers pilsje. We vonden dat Jos en Marco wel erg lang weg bleven voor het aansluiten van een fustje bier.
Daarom gingen we poolshoogte nemen in in de kelder. Toen we de deur openden schrokken we ons kapot, want daar lagen ze bewusteloos. Bovendien stonk het ontzettend naar gas. We hebben daarom meteen de alarmcentrale 112 gebeld. Tot de ambulance en de brandweer kwamen hebben we met een ventilator en emmers water geprobeerd om ze weer bij bewustzijn te krijgen."
Volgens de uitbater voldoet zijn kelder aan alle veiligheidseisen en was het lek in de kop van het bierfust 'een ongelukje'. Mutsaars zegt dan ook geen stappen te gaan ondernemen tegen brouwerij Bavaria, de leverancier van het café.
,,Het was ingrijpend en het gaat je niet in je koude kleren zitten. Maar ik heb beslist geen trauma aan het ongeluk overgehouden hoor. Ik sluit deze week zonder problemen een nieuw fustje bier aan en sta ook weer gewoon achter de bar."
Volgens de Arbeidsinspectie gebeuren er 'met regelmaat' ongelukken met fusten. Exacte cijfers zijn niet bekend, omdat niet alle (bijna)ongelukken gemeld worden. Vaak gebeurt dat alleen als er politie aan te pas komt.
Regels omtrent de opslag van koolzuur
In kelders, opslagruimten en koelcellen waar koolzuur is opgeslagen moet in de meeste gevallen een koolzuurdetector aanwezig zijn. Bij Schuttershof is dat verplicht omdat het een kelder betreft die kleiner is dan 100 m3 en de lucht minder dan vier maal per uur wordt ververst.
De detector geeft een vooralarm of hoofdalarm als koolzuur vrijkomt. Bij het café in Vught was een detector aanwezig. De Arbeidsinspectie gaat daarom vandaag naar Vught om te kijken of alles deugde of dat er maatregelen moeten worden genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.
Het betreft geen officieel onderzoek (er worden bijvoorbeeld geen getuigen gehoord) omdat de slachtoffers geen blijvend letsel aan het ongeluk overhouden. Mocht bij Schuttershof niet aan de veiligheidseisen zijn voldaan, volgt een waarschuwing van de inspectie. Blijkt bij controles dat er dan een en ander niet deugt, worden boetes uitgedeeld. Die variëren van 2.250 tot 45.000 euro.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 08-08-2008  13:31 uDaarom gingen we poolshoogte nemen in in de kelder. Toen we de deur openden schrokken we ons kapot, want daar lagen ze bewusteloos. Bovendien stonk het ontzettend naar gas.

Vreemd verhaal: Wikipedia: Koolstofdioxide, ook wel kooldioxide of koolzuurgas, (chemische formule CO2) is een kleurloos en reukloos gas dat van nature in de atmosfeer voorkomt. Het molecuul is lineair (zie de afbeelding). Men spreekt ook wel van koolzuur, maar daarmee wordt eigenlijk waterstofcarbonaat (H2CO3), de oplossing van koolstofdioxide in water, bedoeld.

Hopbier

Eduard

Het is reukloos, maar niet onmerkbaar. In grotere concentraties voel je een prikkeling in de neus, en nog grotere concentraties geeft prikkelingen in de ogen. Maar het rook zeker sowieso een beetje anders dan dat ze gewend waren, de mens probeert altijd verbanden te leggen ;).

Oscar

Ik ben een keer vanonderuit een gistkelder v/d Grolsch binnengelopen, halverwege het trappetje werd ik al duizelig Ik ben maar teruggegaan...

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 08-08-2008  14:55 ukoolzuurgas, (chemische formule CO2) is een kleurloos en reukloos gas dat van nature in de atmosfeer voorkomt.

Die koolzuur kwam naturlijk indirect uit een koolzuur fles, doen ze daar niet een klein geurtje in net zoals bij aardgas (ook kleurloos en reukloos)

De-Geert

Lijkt me niet, want dan komt dat geurtje ook in je bier.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 08-08-2008  15:35 uDie koolzuur kwam naturlijk indirect uit een koolzuur fles, doen ze daar niet een klein geurtje in net zoals bij aardgas (ook kleurloos en reukloos)

Volgens de Nederlandse Koolzuur Centrale B.V. (N.K.C.) in Sittard wordt er geen geurtje aan koolzuurgas toegevoegd.

Hopbier

oranjeboombiertje

Ik heb mijn hoofd weleens in een net lege lagertank gestoken (die dus nog vol stond met koolzuurgas) en dat merk je wel hoor :nut: Ik snap best dat die klanten het omschreven als een gaslucht.

 :degroeten:
Wesley

BuBS

Koolzuur ruikt je echt wel, bij werken met de nieuwe afvuller onsnapte er soms een beetje koolzuur.
Ik merkte dat gelijk aan een prikkeling in mijn voorhoofd.

Gr BuBs

De-Geert

Dat je aanwezigheid van koolzuur "merkt" betekent niet dat je het ruikt!  :lessmile:

Oscar

Oke, in ieder geval kun je koolzuur waarnemen. :weetbeter:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.