Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Water toevoegen na vergisting?  (gelezen 4989 keer)

Offline bjgodefr

• Senior lid
Water toevoegen na vergisting?
« Gepost op: 08-08-2008 12:13 u »
Tijdens een brouwsessie van een paar weken geleden had ik mijn hydrometer gebroken en kon ik dus niet het suikergehalte in het wort bepalen. Dan maar verder gebrouwen op goed geluk, maar ik vermoedde bij dit bier toch dat het te zwaar in alcohol zou worden ondermeer omdat mijn rendement de laatste tijd wat gestegen is.

Het bier was gisteren een maand na het brouwen volledig uitvergist en met behulp van een refractometer (wat is dat makkelijk werken zeg!) en een hydrometer en een rekenpagina in promash om de OG (original gravity) te berekenen, kwam ik te weten dat die OG waarschijnlijk op 1097 lag! En dat terwijl ik ging voor +/- 1060.

Van dit jongbier had ik 3,3 L staan, ik heb daar gisteren 2L water bijgedaan (dus na de vergisting). Hierbij ging ik er dus vanuit dat de OG 1097 is. Die 2L heb ik toegevoegd vanuit de redenering dat 3,3L wort (dus voor het gisten), 2L water nodig heeft om een SG van 1060 te halen.
Gisteren heb ik dit bier dan ook nog gebotteld met 7g suiker/L.

Ik had nu graag van jullie gehoord of er iets fout is met deze werkwijze (heb ik het bier verknald? – zekerheid is er in 7 a 14 dagen  :)). Ik heb namelijk nog 5 L bier staan dat uitgegist is en ook een te hoog alcoholgehalte heeft (eveneens gebrouwen op de dag dat ik mijn hydrometer brak – ik heb nu van alles 2 exemplaren in huis gehaald: thermometers, hydro- en refractometer  :D).

Bedankt!
Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Re: Water toevoegen na vergisting?
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2008 12:47 u »
Zomaar water toevoegen kan een nogal oxiderend effect teweeg brengen, daar gewoon (ongekookt) kraanwater een deel zuurstof bevat. Dit heb ik proefondervindelijk vastgesteld toen wij (samen met andere brouwkameraten) een Indian Pale Ale met 50% kraanwater verdunden, als een soort van historisch experiment. Het bier kreeg een typisch oxidatiesmaakje van dit water.

Wat je wl kunt doen (en wat ook door grote brouwerijen wordt gedaan) is het bier voorzichtig verdunnen met goed doorgekookt en afgekoeld kraanwater. Door het koken verwijder je een beduidende hoeveelheid zuurstof. Het water smaakt in afgekoelde vorm ook nogal 'plat'. Voeg dan dit water aan je bier toe. Qua verhoudingen zit je goed, maar voeg liever te weinig dan teveel water toe.

Overigens, het kan zijn dat er bij de hergisting nog het e.e.a. aan zuurstof wordt opgebruikt. Hopelijk damt dit de oxidatie nog een beetje in. Laat ons vooral weten hoe het resultaat is! :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2008 12:57 u »
proefondervindelijk vastgesteld toen wij (samen met andere brouwkameraten) een Indian Pale Ale met 50% kraanwater verdunden, als een soort van historisch experiment. Het bier kreeg een typisch oxidatiesmaakje van dit water.

Had je dit voor of na de vergisting verdund?
Voor de hoofdvergisting kun je volgens mij gewoon met kraanwater verdunnen tot het gewenste begin SG...

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2008 13:08 u »
Ok Eduard, bedankt voor die kook en afkoeltip. Ik had het nog zitten denken toen ik het water vanuit de kraan in mijn maatbeker zag klokken... :)
Misschien dat ik wacht met het aanlengen van dat andere brouwsel totdat ik dit eerste  geproefd heb.

Ik hou jullie op de hoogte!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2008 13:15 u »
Over dit onderwerp hebben we het al eens eerder gehad.

Zie hier

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2008 13:24 u »
Oscar: dit was n het vergisten. Denk aan de verhalen rond Indian Pale Ale, de sterke Pale Ale variant die sterk werd gebrouwen om de zeereis naar India te 'overleven'. Deze werd dan in India verdund met water door soldaten gedronken (en onverdund door officiers). Aangezien we met een halfvol vat zaten vonden we dit de moeite van het experiment waard.

Vr het vergisten verdunnen kan geen kwaad, de zuurstof is dan gewenst.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-08-2008 10:38 u »
Ik heb gisteren het bier geproefd dat ik op de boven beschreven manier met water heb aangelengd, en..... het smaakt voortreffelijk!!!

Deze methode werkt dus.  :hoera:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 21-08-2008 11:22 u »
Deze methode heb ik bij mijn laatste brouwsel van afgelopen zondag ook toegepast. Daar is denk ik helemaal niets mis mee. Zeker niet als de vergisting net begonnen is zoals in mijn geval. De zuurstof uit het water kan dan meteen gebruikt worden door de gistcellen.