Vrijdag wil ik onderstaande recept brouwen:
Winterbier, winnaar ONK 2004
Hier een recept van de Algemeen Kampioen ONK 2004 (86 punten) van Cees van Anrooij en het bijzondere van dit bier is dat het gemaakt is met moutextract. Recept voor 40 liter:
6400 gr donkere moutextract
1500 gr bruine basterdsuiker
1500 gr donkere honing
160 gr hopbellen (Northern Brewer 9%)
Bestbrouwers gist voor Barleywine
Werkwijze:
Ruime hoeveelheid warm water in een vat gedaan waarin de moutextract, suiker en honing werden opgelost. 120 gram hop 50 minuten gekookt in een ruime hoeveelheid water, hierna nog 40 gram van de hop toegevoegd en het geheel nog eens 10 minuten laten koken. De hop door een doek gezeefd, uitgespoeld en uitgeknepen. De hopthee werd rechtstreeks toegevoegd aan het vat met opgeloste moutextract. De inhoud van de ton met water aangevuld tot 40 liter.
De gehopte wort in kleinere hoeveelheden aan de kook gebracht en daarna kokend in het gistingsvat gestort. In het gistingsvat (voorzien van waterslot) langzaam af laten koelen, de volgende dag de gist in poedervorm toegevoegd. (Geen giststarter gemaakt). Nadat de hoofdgisting tot stilstand was gekomen het bier overgeheveld en 120 gram kristalsuiker opgelost voor de hergisting op fles in een kleine hoeveelheid water, aan de kook gebracht en aan het brouwsel toegevoegd. Goed doorgeroerd en daarna gebotteld.
Nu wil ik niet zo hele grote hoeveelheid maken (ongeveer 6,5 liter) en heb ook maar 1000 g moutextract, kan ik de hoeveelheden van rest van de ingrediënten nu gewoon door 6,4 delen of kan dit niet ongestraft?
Vriendelijke groet
Marijn, die nu al zin heeft om met moutextract te gaan werken.