Vraagje over recept met moutextract en stilvallende vergisting

Gestart door Muldermans, 06-08-2008 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muldermans

@Casper op 6,25 L

Ik moet vanmiddag sowieso nog naar van Rein dus dan zal ik die US-05 even meenemen. Geweldig dat iedereen hier zo meedenkt!

Muldermans

Nou na het toevoegen van een beetje gistvoedingszout is de gisting niet op gang gekomen. Inmiddels heb ik een giststarter gemaakt, dus die gaat er later bij, hopelijk gaat dit werken en anders niet getreurd. Mijn vader is dol op zoete biertjes dus een liefhebber is al gevonden ;)


RobinB

Nu is dit maar 6,5l, maar bottelen met zo'n hoog sg is een groot risico op Bier-bommen.
Er is namelijk altijd een kans dat de vergisting in de fles tóch langzaam verder gaat. Biergist trekt zich minder aan van de verhogende druk dan je flesjes, waardoor deze laatsten zullen knappen. Dit kan varieren van "de bodem eruit" tot echte explosies!

Een remedie (met een risico) is het snel opdrinken van al het bier zodra het op druk is! :)

Muldermans

Dat snel opdrinken zal ook wel lukken :)

Maar ik vermoed als de gist niet aan zal slaan er ook weinig vergistbare suikers meer in zullen zitten.. En anders het kratje maar in een grote curverbak zetten  :denken:
maar goed het is nog niet zover, dus er kan nog van alles gebeuren.


Jacques

Toch blijf ik met een onbevredigend gevoel zitten ten aanzien van dit brouwsel.

Je hebt een bier gebrouwen met in verhouding 68% donker moutextract, 16% basterdsuiker en 16% donkere honing. Op grond van het feit dat je veel vergistbare suikers hebt uit de toegevoegde suikers zou je een hoge vergistingsgraad verwachten.
Verder heb je een overmaat aan gist gebruikt. Bij een zulke hoeveelheid hoef je niet te beluchten. Daar kan het ook niet aan liggen.
De hanteerde vergistingstemperatuur is ook normaal.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de donkere moutextract een hele slechte vergistingsgraad heeft.
Zelf heb ik in al de jaren dat ik brouw nog nooit met donkere moutextract gewerkt.
Wie heeft hier wel ervaring mee?

Muldermans

Of zou ik niet steriel genoeg gewerkt hebben? Wat niet echt voor de hand ligt. Of zou het aan toevoegingen in de honing kunnen liggen (het is gewone AH honing)

Muldermans

Ik bedenk mij ineens, zou het ook aan de leeftijd van het extract kunnen liggen? Wellicht heb ik een heel oud extract gekregen...

EBC

Moutextract is natuurlijk een vrij ongedefineerd goedje. Hoe het gemaakt is en wat de samenstelling is staat niet op de verpakking vermeld.

Daarnaast zit er veel eenvoudige suiker in de stort. Gist kan daar een groot probleem mee krijgen, daarom wordt voor sommige gisten aangeraden die suiker juist tijdens de vergisting toe te voegen...

Is het zakje gist goed bewaard geweest? Heeft het op de kachel gelegen? Is het aan de datum?

EBC

Probeer ook nog wat CO2 eruit te krijgen, ook dat kan gisting afremmen.

Muldermans

De gist heb ik in de koelkast bewaard en kon nog tot maart 2009 geloof ik.. Ik neem aan dat Brouwmarkt.nl ook goed omgaat met zijn gist, nu hoop ik niet dat tijdens het transport van TNT de gist warm is geworden....

De-Geert

Precies, flink schudden. Maar als ik het goed begrijp moet die 'extra' giststarter er nog bij. Zodra je dat gedaan hebt, is het ook een kwestie van enig geduld.

Adrie

Citaat van: Jacques op 21-08-2008  12:19 uToch blijf ik met een onbevredigend gevoel zitten ten aanzien van dit brouwsel.

Je hebt een bier gebrouwen met in verhouding 68% donker moutextract, 16% basterdsuiker en 16% donkere honing. Op grond van het feit dat je veel vergistbare suikers hebt uit de toegevoegde suikers zou je een hoge vergistingsgraad verwachten.

Ik denk dat het eerder een probleem is van een gebrek aan stikstof of een andere essentiële voedingsstof en niet een gebrek aan vergistbare suikers. Gist leeft niet op suikers alleen. Moutextract bevat veel minder stikstof dan wort gemaakt van mout en als er dan nog eens 32% (bijna) pure suikers inzitten, lijkt het me dat er veel te weinig voor gist opneembare stikstof aanwezig is.

Jacques

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Adrie. Temeer omdat de hoeveelheid aminozuren in het moutextract beperkt zou kunnen zijn. We weten u eenmaal niet wat precies de kwaliteit is van moutextract.

Ik heb begrepen dat Muldermans al een kleine hoeveelheid gistvoedingszout heeft toegevoegd en dat dit niet heeft mogen baten. Op zich is dat geen vreemd verschijnsel. Als de vergisting eenmaal gestopt is, is hij heel moeilijk weer op gang te krijgen. Daarom kunnen we ook het beste gistvoeding aan het begin van de vergisting toevoegen om te voorkomen dat de vergisting stopt. Overigens ben ik wat minder een liefhebber geworden van gistvoeding gezien de negatieve smaakinvloeden (sterk overdreven zoutige smaak en zwavelachtige smaakjes).

Adrie


Jacques

Ik heb verschillende gistvoedingen getest (mede dankzij de hulp van Brouwland). Nutrivit (wat minder) en Nutrisal (veel) gaven vooral een zoutige smaak. Een gistachtige zwavelachtige smaak krijg je van Wyeast (wat minder) en Siris Yeast ViT (meer).

Ondanks het feit dat ik niet zo'n voorstander ben van slurry gisttoevoegingen zal ik hiertoe wel overgaan om dit smaakprobleem te omzeilen.

Muldermans

De gistvoeding die ik gebruikt heb is afkomstig van van Rein. Ingredienten die erop staan:

Amoniumfosfaten,vit B1, mineralen, sporenelementen

Adrie

Kijk, dat is nuttige info.

Muldermans, welke gistvoeding heb jij toegevoegd en hoeveel op hoeveel liter bier? Als het ammoniumfosfaat was (het simpele gistvoedingszout), dan ligt de oorzaak wellicht bij een andere essentiële voedingsstof dan stikstof. Of je hebt te weinig ammoniumfosfaat toegevoegd, natuurlijk.

Muldermans

Hallo Adrie,

Ik heb ongeveer 1 gram van het goedje toegevoegd op 6,25 L

Gr
Marijn

Adrie


Muldermans

Super gistvoedingszout, gehaald bij van Rein. Verder staat er geen info op.. :-[ Zie paar kopjes terug

Adrie

Zegt mij ook niets. Daarbij lijkt 1 gram mij ook wat weinig voor een zo arme wort.

Muldermans

Op de dosering staat 2 a 3 gram per 10 liter. Maar het zou inderdaad te arm kunnen zijn, voordat ik de starter erbij stop zou ik nog een gram van het spul erbij kunnen doen.

Edgar

Er wordt gesproken over een overmaat gist, maar is dat zo? 11 gram gist op 6,4 liter zwaar wort... Je hebt niet gehydrateerd dus de helft van je gist is gelijk al overleden. Je hebt niet of heel weinig belucht dus heel weinig gistgroei gehad. Je zou best eens met te weinig levende cellen aan de vergisting kunnen zijn begonnen.

Dat is dan misschien een oorzaak, maar dan de oplossing...


Inderdaad, een starter maken is een goed idee. Een andere mogelijkheid: Maak een tweede batch van 2x dat volume, verwen de gist met voeding, hydrateren en zuurstof, voeg voldoende toe, en smijt dit bier bij dat brouwsel zodra de vergisting zeer actief is.


Jacques

We hebben het over 2 gram gist per liter wort. Dat is vele malen meer dan de gemiddelde hobbybrouwer gebruikt en ook veel meer dan aanbevolen wordt (0,5 gram per liter voor wort tot zo'n begin SG van 1050-1060 en 1 gram per liter voor zwaardere wort). Muldermans had een wort met een begin SG van 1076. Dat is niet super zwaar.
Het effect van het niet hydrateren is mijn inziens niet zo dat daardoor 50% van de gist sneuvelt. En ook al zou dat het geval zijn dan is er nog steeds sprake van voldoende gist.

In het verleden heb ik heel wat brouwsels tot een goed einde weten te brengen met aanzienlijk veel minder gist. Door meer gist te gebruiken verloopt de vergisting een stuk vlotter. Het zorgt niet voor een veel lager eind SG. Mijn gistexperimenten hebben dat ook uitgewezen.

Gestopte vergisting komt volgens mij met name door een gebrek aan vergistbare suikers, eiwitten en zuurstof aan het begin van de vergisting. Volgens sommigen is beluchten niet nodig als je gedroogde gist gebruikt omdat deze vol zit met glycogeen. Kwaad kan het volgens mij niet om het wel te doen.



Jacques

Ik heb er net nog even de Mr. Malty Pitching Rate Calculator bij gepakt. Die komt bij 7 liter wort met een begin SG van 1076 en leeftijd van een jaar van de gist uit op 5 gram gedroogde gist. Ook op basis van dit programma is meer dan voldoende gist toegevoegd.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.