Vraagje over recept met moutextract en stilvallende vergisting

Gestart door Muldermans, 06-08-2008 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muldermans

Nee dat niet, ik twijfel er eerlijk gezegd niet zo aan, maar Bazje je hebt wel gelijk een mogelijkheid die we niet moeten uitsluiten..

Muldermans

Nou gisteravond voor het eerst een flesje opengetrokken!

Erg lekker, smaakt droppig met een vleugje honing, proeft ook lekker moutig. Koolzuur voelt licht tintelend op de tong en de afdronk is een beetje bitter. Erg lekker!

Na de teleurstelling van de gestopte vergisting maakt dit het helemaal goed! Zometeen weer lekker een flesje opentrekken.
Binnenkort brouwen met echt mout! Moet nog 12 flesjes leegmaken.

William

Mooi dat jij er tevreden over bent!

Hoe zoet / plakkerig is dit bier nu uiteindelijk geworden?

Hopmans

Het is mij door ervaring duidelijk dat een bier met een zeer hoog eind SG nog goed kan smaken.
Die van mij is op een SVG van 40% blijven hangen, en best wel te drinken.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat getallen.

Gefeliciteerd in ieder geval Muldermans!

 :biersmile:

bazje

 :P Gna Gna,

Welkom in het land van brouwers die van hun eigen bieren kunnen genieten  :proost2:

purschuim

Tja, ik wilde net ook mijn winterbier bottelen volgens dit recept en raad eens... na 10 dagen vergisting met safbrew T58.gist kwam de hydro meter ook niet onder 1030. Na lezen van al deze berichten toch maar besloten te bottelen daar ik eigenlijk wel overtuigd ben dat het donkere moutextract de boosdoener is voor de slechte vergisting. Ik laat nog wel weten of er hier flessen exploderen!

RobinB

10 dagen is natuurlijk niet echt lang, misschien dat hij toch nog richting de 1020 gaat...?
Geen suiker gebruikt?

purschuim

Nou ja, voor alle volledigheid. Eertse twee dagen vond er een hevige gisting plaats en vanaf dag 5 tot en met 10 is er al geen activiteit meer in waterslot gezien. Ook de hydrometer zakte tussen dag 8 en 10 niet meer. Ik heb trouwens met licht moutextract maar Wyeast gist wel dalingen gekend van 1060 naar 1010. Tja wat betreft die 1030 van gisteren... het blijft spannend of ik geen explosieven of bier heb geproduceerd. De tijd zal het leren :pan:

Muldermans

Hmm interessant dat ik niet de enige ben.... Ik zit eraan te denken om hetzelfde brouwsel later dit jaar nog eens te maken (want lekker dat ie is en ik ben bijna door de voorraad)

@William, hij is niet super zoet of plakkerig. Hij drinkt erg lekker weg, misschien komt het door de bitterheid dat het zoete niet zo opvalt?

Ik heb het bier ook eens aan twee collega's laten proeven en zij vonden het ook een erg fijn biertje. Bij mij is het SG onveranderd gebleven 1034, dus een echte stilgevallen vergisting.....

Woensdag heb ik een vrije dag, hopelijk kan ik dan brouwen, moet tussendoor wel de kleine van school halen, hoop dat ik het allemaal kan plannen...

Gerb

Ik denk dat je toch beter wat langer had kunnen wachten. Je hebt dus na 10 dagen hoofdvergisting gebotteld. Doorgaans staat er een week voor hoofdvergisting en 2 weken voor lageren. Dat zijn dus dubbel zoveel dagen. Daarbij komt nog dat er bij de hevelstap naar het lagervat wat zuurstof bij het jongbier komt, wat de vergisting nog wat kan oppeppen. Geduld is belangrijk bij brouwen.

purschuim

Ik ben nu bijna een week verder en nog steeds zijn alle flessen heel! Overgens heb ik dit bier verledenjaar ook gebrouwen en na 10 dagen gebotteld. Daar de SG meter  bij de buurman lag, heb ik toen geen eind sg gemeten... helaas. Dit brouwsel smaakte zowel toen als nu ondanks het hoge sg bij het bottelen vrij bitter. Gezien de hoeveelheid hop in het recept kan dit het grote gedeelte onvergistbare suikers verklaren. Blijft natuurlijk de vraag waarom niet alle suiker vergist.
Het orginele recept is helaas ook niet voorzien van een eind sg. Wel een opmerking dat er na de eerste hevige gisting gebrouwen wordt met slecht 4 gram suiker per liter! Het blijft dus maar weer afwachten wat het dit jaar wordt. Ik houd jullie op de hoogte van de opgebouwde spanning en smaak,

Bier groeten uit Purmerend :proost2:

axxess

Ik heb enkele weken terug ook een winterbier gebrouwen op basis van dit recept en had meer geluk met de vergisting. Na het brouwen kwam ik op 6,5 liter bier met een begin SG van 1070. De vergisting met de S-33 korrelgist kwam zeer snel opgang en was de eerste vier dagen heel heftig. Na twee weken (waarvan de laatste week bijna geen activiteit) was het SG gezakt naar 1015 en ben ik gaan bottelen.

De smaak van het bier was voor het bottelen veelbelovend! Nu maar hopen dat het een drinkbaar bier gaat worden. Ik heb namelijk gebotteld met een schepje suiker en een schepje honing zonder deze eerst in een oplossing gekookt te hebben  :-[.

Jacques

Zo te merken heb je veel gist gebruikt. Als je dat doet heb je bijna nooit last van een stilvallende vergisting. En meer gist betekent ook een lagere eind SG. Twee door mij uitgevoerde experimenten en ook het Groot gedroogde gist onderzoek hebben dat duidelijk aangetoond.

axxess

Citaat van: Jacques op 24-05-2011  21:18 uZo te merken heb je veel gist gebruikt. Als je dat doet heb je bijna nooit last van een stilvallende vergisting. En meer gist betekent ook een lagere eind SG. Twee door mij uitgevoerde experimenten en ook het Groot gedroogde gist onderzoek hebben dat duidelijk aangetoond.

Ja dat klopt. Ik heb een volledig zakje gist van 11 gram gebruikt. De gist heb ik nadat het bier gekoeld was direct toegevoegd zonder te hydrateren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.