Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraagje over recept met moutextract en stilvallende vergisting  (gelezen 27044 keer)

Offline Muldermans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
Re: Vraagje over recept met moutextract en stilvallende vergisting
« Reactie #100 Gepost op: 27-08-2008 23:41 u »
Nee dat niet, ik twijfel er eerlijk gezegd niet zo aan, maar Bazje je hebt wel gelijk een mogelijkheid die we niet moeten uitsluiten..

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #101 Gepost op: 18-09-2008 20:54 u »
Nou gisteravond voor het eerst een flesje opengetrokken!

Erg lekker, smaakt droppig met een vleugje honing, proeft ook lekker moutig. Koolzuur voelt licht tintelend op de tong en de afdronk is een beetje bitter. Erg lekker!

Na de teleurstelling van de gestopte vergisting maakt dit het helemaal goed! Zometeen weer lekker een flesje opentrekken.
Binnenkort brouwen met echt mout! Moet nog 12 flesjes leegmaken.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #102 Gepost op: 18-09-2008 21:38 u »
Mooi dat jij er tevreden over bent!

Hoe zoet / plakkerig is dit bier nu uiteindelijk geworden?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 18-09-2008 21:45 u »
Het is mij door ervaring duidelijk dat een bier met een zeer hoog eind SG nog goed kan smaken.
Die van mij is op een SVG van 40% blijven hangen, en best wel te drinken.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat getallen.

Gefeliciteerd in ieder geval Muldermans!

:biersmile:

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #104 Gepost op: 18-09-2008 22:13 u »
 :P Gna Gna,

Welkom in het land van brouwers die van hun eigen bieren kunnen genieten  :proost2:

Offline purschuim

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #105 Gepost op: 09-10-2008 00:13 u »
Tja, ik wilde net ook mijn winterbier bottelen volgens dit recept en raad eens... na 10 dagen vergisting met safbrew T58.gist kwam de hydro meter ook niet onder 1030. Na lezen van al deze berichten toch maar besloten te bottelen daar ik eigenlijk wel overtuigd ben dat het donkere moutextract de boosdoener is voor de slechte vergisting. Ik laat nog wel weten of er hier flessen exploderen!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #106 Gepost op: 09-10-2008 12:26 u »
10 dagen is natuurlijk niet echt lang, misschien dat hij toch nog richting de 1020 gaat...?
Geen suiker gebruikt?

Offline purschuim

• *
« Reactie #107 Gepost op: 09-10-2008 21:42 u »
Nou ja, voor alle volledigheid. Eertse twee dagen vond er een hevige gisting plaats en vanaf dag 5 tot en met 10 is er al geen activiteit meer in waterslot gezien. Ook de hydrometer zakte tussen dag 8 en 10 niet meer. Ik heb trouwens met licht moutextract maar Wyeast gist wel dalingen gekend van 1060 naar 1010. Tja wat betreft die 1030 van gisteren... het blijft spannend of ik geen explosieven of bier heb geproduceerd. De tijd zal het leren :pan:

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 09-10-2008 21:46 u »
Hmm interessant dat ik niet de enige ben.... Ik zit eraan te denken om hetzelfde brouwsel later dit jaar nog eens te maken (want lekker dat ie is en ik ben bijna door de voorraad)

@William, hij is niet super zoet of plakkerig. Hij drinkt erg lekker weg, misschien komt het door de bitterheid dat het zoete niet zo opvalt?

Ik heb het bier ook eens aan twee collega's laten proeven en zij vonden het ook een erg fijn biertje. Bij mij is het SG onveranderd gebleven 1034, dus een echte stilgevallen vergisting.....

Woensdag heb ik een vrije dag, hopelijk kan ik dan brouwen, moet tussendoor wel de kleine van school halen, hoop dat ik het allemaal kan plannen...

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #109 Gepost op: 09-10-2008 21:50 u »
Ik denk dat je toch beter wat langer had kunnen wachten. Je hebt dus na 10 dagen hoofdvergisting gebotteld. Doorgaans staat er een week voor hoofdvergisting en 2 weken voor lageren. Dat zijn dus dubbel zoveel dagen. Daarbij komt nog dat er bij de hevelstap naar het lagervat wat zuurstof bij het jongbier komt, wat de vergisting nog wat kan oppeppen. Geduld is belangrijk bij brouwen.

Offline purschuim

• *
« Reactie #110 Gepost op: 14-10-2008 22:00 u »
Ik ben nu bijna een week verder en nog steeds zijn alle flessen heel! Overgens heb ik dit bier verledenjaar ook gebrouwen en na 10 dagen gebotteld. Daar de SG meter  bij de buurman lag, heb ik toen geen eind sg gemeten... helaas. Dit brouwsel smaakte zowel toen als nu ondanks het hoge sg bij het bottelen vrij bitter. Gezien de hoeveelheid hop in het recept kan dit het grote gedeelte onvergistbare suikers verklaren. Blijft natuurlijk de vraag waarom niet alle suiker vergist.
Het orginele recept is helaas ook niet voorzien van een eind sg. Wel een opmerking dat er na de eerste hevige gisting gebrouwen wordt met slecht 4 gram suiker per liter! Het blijft dus maar weer afwachten wat het dit jaar wordt. Ik houd jullie op de hoogte van de opgebouwde spanning en smaak,

Bier groeten uit Purmerend :proost2:

Offline axxess

• *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #111 Gepost op: 24-05-2011 20:53 u »
Ik heb enkele weken terug ook een winterbier gebrouwen op basis van dit recept en had meer geluk met de vergisting. Na het brouwen kwam ik op 6,5 liter bier met een begin SG van 1070. De vergisting met de S-33 korrelgist kwam zeer snel opgang en was de eerste vier dagen heel heftig. Na twee weken (waarvan de laatste week bijna geen activiteit) was het SG gezakt naar 1015 en ben ik gaan bottelen.

De smaak van het bier was voor het bottelen veelbelovend! Nu maar hopen dat het een drinkbaar bier gaat worden. Ik heb namelijk gebotteld met een schepje suiker en een schepje honing zonder deze eerst in een oplossing gekookt te hebben  :-[.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #112 Gepost op: 24-05-2011 21:18 u »
Zo te merken heb je veel gist gebruikt. Als je dat doet heb je bijna nooit last van een stilvallende vergisting. En meer gist betekent ook een lagere eind SG. Twee door mij uitgevoerde experimenten en ook het Groot gedroogde gist onderzoek hebben dat duidelijk aangetoond.

Offline axxess

• *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #113 Gepost op: 24-05-2011 21:32 u »
Zo te merken heb je veel gist gebruikt. Als je dat doet heb je bijna nooit last van een stilvallende vergisting. En meer gist betekent ook een lagere eind SG. Twee door mij uitgevoerde experimenten en ook het Groot gedroogde gist onderzoek hebben dat duidelijk aangetoond.

Ja dat klopt. Ik heb een volledig zakje gist van 11 gram gebruikt. De gist heb ik nadat het bier gekoeld was direct toegevoegd zonder te hydrateren.