Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weer mislukt rookbier door thermostaat?  (gelezen 5207 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Weer mislukt rookbier door thermostaat?
« Gepost op: 09-05-2011 22:49 u »
Er rust een vloek op het brouwen van rookbier met UT 100...  Ik heb met mijn stomme kop de temperatuur verkeerd ingesteld door de onder en bovengrens om te wisselen. De UT 100 dacht dus dat 'ie moest verwarmen dus zette de stroom continue open. Net zolang todat ik een koelkast aantrof waarin het 2 tienden graad boven nul was.... >:(

Een mooie test om te kijken wat er nu waar is van de koude shock theorie.

De deur een halve dag open zetten en de UT-100 daarna op de goede temperatuur zetten. Het kan even duren maar wedden dat de vergisting over een dag of twee á 3 volop zijn werk doet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
Re: Weer mislukt rookbier door thermostaat?
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2011 23:19 u »
Tja,

Ik heb nog enkele PID-controllers in de aanbieding... zie prikbord.

groetjes... Cis

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2011 06:30 u »
Een mooie test om te kijken wat er nu waar is van de koude shock theorie.

De deur een halve dag open zetten en de UT-100 daarna op de goede temperatuur zetten. Het kan even duren maar wedden dat de vergisting over een dag of twee á 3 volop zijn werk doet.

Ik was niet echt van plan om onderbouwingen voor theorieën te staven in mijn eerste brouwsessie na 1.5 jaar.  :D Maar fijn dat je daar vertrouwen in hebt Jacques, dat had ik namelijk niet. Hij staat nu al weer enkele dagen op de juiste temperatuur ik zal eens kijken.

Ik heb nog enkele PID-controllers in de aanbieding... zie prikbord.

Helpen die voorkomen dat ik mijn ut 100 verkeerd instel? Dan zou het inderdaad een handig apparaat zijn.  ;)

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2011 07:29 u »
Hoi,

Citaat
Helpen die voorkomen dat ik mijn ut 100 verkeerd instel? Dan zou het inderdaad een handig apparaat zijn.

Ja hiermee is dit te voorkomen, je hoeft immers maar één temperatuur in te stellen dus verwisseling is onmogelijk.
Als je eenmaal de gevoeligheid hebt ingesteld op b.v. 0.2 ºC en de alarmuitgang op 0.5 ºC  zijn dit waardes die in het geheugen zijn opgeslagen en die je nooit meer hoeft te wijzigen...

groetjes....Cis

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2011 07:34 u »
Ik was niet echt van plan om onderbouwingen voor theorieën te staven in mijn eerste brouwsessie na 1.5 jaar.  :D Maar fijn dat je daar vertrouwen in hebt Jacques, dat had ik namelijk niet. Hij staat nu al weer enkele dagen op de juiste temperatuur ik zal eens kijken.

Gewoon laten staan. Misschien duurt het wat  langer maar als je voldoende gist hebt toegevoegd komt de vergisting zeker op gang. Een lage temperatuur is geen ramp. Zelf zet ik mijn giststarter altijd goed koud weg. De gist komt in een soort slaaptoestand en ontwaakt daaruit als de temperatuur weer stijgt. Dit is de voornaamste reden waarom ik niet zo geloof in de zogenaamde temperatuur shock. Zelf wl ik hieraan over een tijdje een experiment aan wagen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2011 08:02 u »

Topic maar even gesplitst van Adrie's topic.

Ja hiermee is dit te voorkomen, je hoeft immers maar één temperatuur in te stellen dus verwisseling is onmogelijk.
Als je eenmaal de gevoeligheid hebt ingesteld op b.v. 0.2 ºC en de alarmuitgang op 0.5 ºC  zijn dit waardes die in het geheugen zijn opgeslagen en die je nooit meer hoeft te wijzigen...

Is dat net zoiets als een (chinese nep-)TC10? Ik heb de term PID hier vaak voorbij zien komen, maar dacht te maken te hebben met voor mij te ingewikkelde technische toestanden, vandaar de topics nooit verder gelezen.

@Jacques,

Bier staat nog gewoon, ik zal later vandaag eens kijken of ik een SG monster kan aftappen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2011 08:35 u »
Ha Johannes,

Jouw geval lijkt me minder dramatisch dan mijn geval, maar ik ben wel heel benieuwd of de gist nog wat gaat doen. Zo niet, dan kun je altijd een paar zakjes W34/70 toevoegen en dan komt het toch nog goed.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2011 09:10 u »
He Adrie,

Dat kan natuurlijk ook al heb ik nu deze gist niet meer in huis. Zaterdag ga ik naar Friesland dus als ik een stukje omfiets  8) kan ik mooi even gist halen bij van der Kooij.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2011 09:19 u »
Hoi Johannes,

Kan je zien waar de gist zich bevindt? Je hebt kans dat alles stijf op de bodem ligt en als er zich een stevig depot heeft gevormd zal het niet zo heel gemakkelijk vanzelf weer in oplossing gaan. In dat geval zou je misschien (als het wat is opgewarmd) de gist kunnen doorroeren of het vat kunnen opschudden.

Daarna komt het best wel op gang, denk ik  :)

:degroeten:

Offline Maarten_L

• Junior lid
  • **
  • Geniet, drink met Maarten.
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2011 10:20 u »
Is dat net zoiets als een (chinese nep-)TC10? Ik heb de term PID hier vaak voorbij zien komen, maar dacht te maken te hebben met voor mij te ingewikkelde technische toestanden, vandaar de topics nooit verder gelezen.

Een PID regelaar is een soort regelaar die de uitgang stuurt door de fout (dus het temperatuur verschil tussen de ingestelde waarde en de werkelijke waarde) te vermenigvuldigen ( = P van proportioneel) te integreren en dat te vermenigvuldigen met een factor(=I van integreren) en ook te differentieren en dat te vermenigvuldigen met een factor (= D van differentieren)..aan de uitgang krijg je dan de som van die drie .. door de factoren P, I en D goed te kiezen kan de temperatuur precies op de juiste waarde gehouden worden.. 

Dit werkt anders dan een gewone thermostaat die twee drempelwaardes heeft...eentje om de verwarming/koeling aan te zetten en eentje om 'm uit te zetten..

Ik denk overigens niet dat je het aan het bier merkt of de temperatuur geregeld is door een PID regelaar of door een gewone thermostaat..

Maarten

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2011 11:11 u »
Hallo, hier een uitleg over Pid-controllers in Jip en Janneke taal.

Een Pid-controller moet je eigenlijk zien als een thermostaat waarvan je de eigenschappen kunt beïnvloeden.
Als je een “normale” thermostaat instelt op 20 grC, dan zal deze bijvoorbeeld inschakelen bij 19,5 en uitschakelen bij 21 grC ( als je al een nauwkeurige hebt, de meeste schakelen nog grover)
Dat zijn nu eenmaal de specifieke eigenschappen van zo’n thermostaat waar je zelf geen invloed op hebt.

Bij een Pid-controller kun je deze eigenschappen zelf instellen, je kunt bijvoorbeeld instellen dat hij moet inschakelen  op 0.2 voor de ingestelde waarde ( voor het gemak van de uitleg ook ingesteld op 20 grC ) en moet stoppen op precies 20.2 grC.
Nu komt het leuke, zeker als je wil vergisten op constante themperatuur, er zit ook een alarm-uitgang op, die je ook weer zelf kunt instellen op bijvoorbeeld 0.6 grC.
Dit wil zeggen dat de alarmuitgang actief word bij 20.6 grC, hiermee kun je dan een koeling aansturen, die ( ook instelbaar ) terugkoelt tot bijvoorbeeld 20.4 grC.
In dit geval word er dus tussen 20.2 en 20.6 grC niets aangestuurd, word het warmer dan 20.6 dan springt de koeling aan en koelt tot 20.4, als het kouder word dan 19.8 dan springt de verwarming aan.
Het grote voordeel boven een systeem met twee thermostaten is dat je slechts één voeler nodig hebt, dus zowel voor te verwarmen als te koelen meet je met dezelfde voeler op precies dezelfde plaats in je systeem, ook eventuele afwijkingen tussen de voelers heb je niet, je meet immers met één en dezelfde….

Pid-controllers worden in de industrie veelvuldig gebruikt voor het bewaken en aansturen van industrieële processen, zeker omdat ze op een zeer breed gebied inzetbaar zijn.
Ze kunnen zonder problemen ( mits voorzien van de juiste sensor) temperaturen regelen van  –200 tot wel  +1800 grC.
Bij de meer geavanceerdere types kunnen ook tijd/temperatuurpaden ingegeven worden, hier ga ik nu echter niet verder op in.
Ik schat de kans zelfs op 99.9% dat ook je lokale frietenboer en warme bakker hun temperaturen regelen middels Pid-controllers, alleen weten ze dit zelf niet, voor hun is alleen belangrijk dat de temperatuur met het ^ knopje naar boven gaat en met het v knopje naar beneden….en zo hoort het ook.
Dus waarom geen gebruik maken van technieken die zich wereldwijd al lange tijd bewezen hebben als zijnde betrouwbaar en nauwkeurig voor het regelen van temperaturen.

bij onze hobby is een goede temperatuurregeling toch essentiël voor het uiteindelijke resultaat, of het nu gaat om het maichen, de temperatuur van je spoelwater of het vergisten, hoe beter je dit in de hand hebt hoe groter de kans op succes.

Groetjes….Cis

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 10-05-2011 21:48 u »
Een PID mag dan wel beter zijn dan een thermostaat, maar dit is zo duidelijk een gebruikersfout dat dat niet aan de UT1/200 danwel PID te wijten valt.

Dè redenen dat er voor de UT thermostaten wordt gekozen zijn de precieze meting, simpele bediening en goede verkrijgbaarheid/prijs. Daarnaast kan hij schakelen op 0,1 grC dus daar zal het ook niet aan liggen (al is die instelling niet bevordelijk voor je koelkast)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 10-05-2011 22:50 u »
@Jacques,

Bier staat nog gewoon, ik zal later vandaag eens kijken of ik een SG monster kan aftappen.

Is er al iets van een zichtbare vergisting te zien? Werkt het waterslot?

Ik zou geen andere gist toevoegen of gaan roeren maar het vat gewoon onaangeroerd laten staan. Geloof mij de vergisting komt gewoon op gang op voorwaarde dat je voldoende gist hebt toegevoegd.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2011 09:02 u »
Nou Jacques, je hebt gelijk: het bier is aanbeland op 1011. Voor mijn doen al een uitstekende vergistingsgraad. Ik ben het bier nu aan het proeven en het ruikt in elk geval fantastisch! Die rookgeur is echt goddelijk! Behoorlijk aanwezig ook. Nou maar weer wachten....

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2011 20:15 u »
Grote temperatuurdalingen in een korte periode zijn mijn inziens geen probleem.

Iets anders is het als de omgevingstemperatuur in de dag- en nachtperiode grote verschillen vertoont. Dat vindt de gist niet prettig. Vandaar ook dat gecontroleerd vergisten goede resultaten geeft. Daarbij worden temperatuurpieken vermeden en daarmee ook overmatige estervorming.

Tags: