Vraagje over recept met moutextract en stilvallende vergisting

Gestart door Muldermans, 06-08-2008 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muldermans

Vrijdag wil ik onderstaande recept brouwen:

Winterbier, winnaar ONK 2004

Hier een recept van de Algemeen Kampioen ONK 2004 (86 punten) van Cees van Anrooij en het bijzondere van dit bier is dat het gemaakt is met moutextract. Recept voor 40 liter:

6400 gr donkere moutextract
1500 gr bruine basterdsuiker
1500 gr donkere honing
160 gr hopbellen (Northern Brewer 9%)
Bestbrouwers gist voor Barleywine

Werkwijze:
Ruime hoeveelheid warm water in een vat gedaan waarin de moutextract, suiker en honing werden opgelost. 120 gram hop 50 minuten gekookt in een ruime hoeveelheid water, hierna nog 40 gram van de hop toegevoegd en het geheel nog eens 10 minuten laten koken. De hop door een doek gezeefd, uitgespoeld en uitgeknepen. De hopthee werd rechtstreeks toegevoegd aan het vat met opgeloste moutextract. De inhoud van de ton met water aangevuld tot 40 liter.
De gehopte wort in kleinere hoeveelheden aan de kook gebracht en daarna kokend in het gistingsvat gestort. In het gistingsvat (voorzien van waterslot) langzaam af laten koelen, de volgende dag de gist in poedervorm toegevoegd. (Geen giststarter gemaakt). Nadat de hoofdgisting tot stilstand was gekomen het bier overgeheveld en 120 gram kristalsuiker opgelost voor de hergisting op fles in een kleine hoeveelheid water, aan de kook gebracht en aan het brouwsel toegevoegd. Goed doorgeroerd en daarna gebotteld.

Nu wil ik niet zo hele grote hoeveelheid maken (ongeveer 6,5 liter) en heb ook maar 1000 g moutextract, kan ik de hoeveelheden van rest van de ingrediënten nu gewoon door 6,4 delen of kan dit niet ongestraft?

Vriendelijke groet
Marijn, die nu al zin heeft om met moutextract te gaan werken.


Oscar

Citaat van: Muldermans op 06-08-2008  23:18 uNu wil ik niet zo hele grote hoeveelheid maken (ongeveer 6,5 liter) en heb ook maar 1000g moutextract, kan ik de hoeveelheden van rest van de ingrediënten nu gewoon door 6,4 delen of kan dit niet ongestraft?

Ja hoor, dit kun je gewoon ongestraft doen. Succes met brouwen!


Citaat van: Muldermans op 06-08-2008  23:18 uVriendelijke groet
Marijn, die nu al zin heeft om met moutextract te gaan werken.

 ;D ;D

William

Citaat van: Muldermans op 06-08-2008  23:18 uNu wil ik niet zo hele grote hoeveelheid maken (ongeveer 6,5 liter) en heb ook maar 1000 g moutextract, kan ik de hoeveelheden van rest van de ingrediënten nu gewoon door 6,4 delen of kan dit niet ongestraft?

Hoi Marijn,

Je kunt alles inderdaad schalen door het door 6,4 te delen om zo op 6,5 liter bier te komen. Dit recept levert je een bier met een begin sg van ongeveer 1070 en een bitterheid van ongeveer.

De omgerekende 25 gr Northern Brewerhop (9%) gaat je 73 IBU opleveren als je dit lang gaat meekookt zoals staat aangegeven. Dit gaat wel heel erg bitter worden. Ik zou gaan voor de helft tot  een derde van de hoeveelheid hop gaan.

Weet je al welke gist je gaat gebruiken. Deze kon wel eens erg bepalend worden voor de uiteindelijke geur/smaak

Muldermans

Hallo William,

Ik heb een foutje gemaakt, ik heb andere hop zie ik net, namelijk de Hallertauer Hersbrucker   :S en die heeft een alfa van 2,8% Als ik dit wat langer kook dan de aangegeven tijd (of wat meer gebruik..) En hoe kun je dat uitrekenen

Welke gist is beter? Ik heb S-33 en T-58 nog liggen, maar weet eigenlijk niet zo goed het verschil.

Groet
Marijn (die nu merkt dat dit al veel complexer, en veel leuker is dan kitbrouwen)

Oscar

Citaat van: Muldermans op 06-08-2008  23:44 uEn hoe kun je dat uitrekenen

www.BrouwVisie.nl  (opmerking: dit programma rekent nog niet optimaal met extract. :-[ )

William

Ik heb de formules niet bij de hand maar die kun je wel op het forum vinden. Ik gebruik hier normaal Promash voor maar je zou ook BrouwVisie of BrouwHulp kunnen gebruiken. Je kunt dan gemakkelijk kooktijden, doseringen en a-zuur percentages varieren.

De bitterheid (IBU's)  die je kunt krijgen is grofweg evenredig met het a-zuur percentage. Dus met een a-zuur percentage van 2.8% ten opzichte van 9% zul je ongeveer een factor 3 lager uitkomen dan mijn eerste berekening dus zo'n IBU=25. Het zou iets sterker mogen voor een bier met een sg van 1070, bijvoorbeeld IBU=30 dus ongeveer 20% meer doseren.

Ik denk dat beide gisten het goed zullen doen. bron
CiteerSafbrew S-33
A robust ale yeast able to tolerate high alcohol conditions (up to 11.5% v/v). Used to produce a wide range of beer styles including Belgian wheat and Trappist beers. Available in 10g sachets.

CiteerSafbrew T-58
Known for its high ester, spicy and peppery flavour profile, able to tolerate high alcohol conditions (up to 11.5% v/v). Available in 10g sachets.

leuk he, recepturen samenstellen!

Muldermans

Ja dit is leuk ;)

Wel spannend of het ook echt werkt...

Helaas kan ik op mijn mac geen BrouwVisie gebruiken, maar ik heb nu beer alchemy, ik begin nu te snappen het werkt met brouwsoftware en het is nog handig ook!

Voor een moutextract hoef je natuurlijk geen maischschema in te vullen...

Gr
Marijn die hierna toch eens gaat kijken of hij zijn inventaris voor moutbrouwen toch compleet kan krijgen :D

Herman

Marijn,

Een beetje wiskunde doet hier wonderen. 25 gr * 9% = x gr * 2,8% om op dezelfde bitterheid uit te komen met een minder bitter hop. x = 80 gram. Maar zoals William al zei, wordt het dan wel een behoorlijk bitter bier. Echter voor een zwaarder bier mag je best rond de 40 ibu uitkomen vind ik. Ik zou zo tussen de 30-40 gram hop gebruiken.

Muldermans

Ik ben het allemaal nog een beetje aan het uitvogelen hoe het werkt met recepturen maken, veranderen etc, maar door dit forum  (en zijn leden) ben ik nu een heel end op weg en sta te popelen om morgen aan het brouwen te slaan!

Herman dan ga ik voor ongeveer 40 gram hop, ik hou eigenlijk wel van een wat bitterder bier (ten minste voor de wat donkerdere bieren) dus dat komt goed. Nu hopen dat het goedje over een paar weken ook te drinken is.

Groet
Marijn

Muldermans

Nou vanmorgen het recept uitgevoerd, met 35 gr hop in totaal. Het wort ziet er goed uit en ruikt lekker naar bier.

Helaas heb ik nog geen koeler, maar het staat nu in een bak water af te koelen en hopelijk is het straks rond kamertemp (ik weet dat er zo meer gevaar voor infectie is dan met een koeler, maar helaas is het nog niet anders)

Nog even een vraagje, ik ga de Safbrew S-33 gebruiken, moet ik het hele zakje erbij doen, of kan het ook met minder, daar ik maar een klein volume heb.


Jacques

Als ik het goed begrijp wil je een zwaar bier brouwen. In dat geval is 1 tot 1,5 gram gedroogde gist niets te veel. Wel moet je oppassen dat de temperatuur tijdens de stormachtige vergisting niet te hoog oploopt. Een oplossing kan kan zijn het gistvat in een groot waterbad te plaatsen (bijvoorbeeld een speciekuip of een badkuip). Door zo nu en dan koud water toe te voegen kun je de temperatuur drukken.

Muldermans

Dank Jacques, het probleem met de temperatuur, daar was ik nog niet mee bekend. Maar daar heb ik wel een oplossing voor in de vorm van een grote curver bak :)


Muldermans

De gist die ik overhoud (zo 10 gram dus) is die na openen nog lang houdbaar? Trouwens kan het kwaad om het hele zakje erbij te doen? neem aan dat de gist die teveel is gewoon naar de bodem zakt..

Jacques

Ik zie nu dat ik vergeten ben te vermelden dat je 1 tot 1,5 gram per liter wort kunt gebruiken. Je houdt dus niets over. Gewoon het hele zakje gist gebruiken en goed koelen om de heftigheid van de vergisting binnen de perken te houden. Laat het bier na de vergisting niet te lang op de gist staan. Doordat je een grotere hoeveelheid gist gebruikt heb je iets meer risico op het ontstaan van zwavelachtige smaakjes vanuit de afgewerkte gist.

Muldermans

Inmiddels is het wort op kamertemperatuur en heb ik de gist toegevoegd het SG is 1076 (William zat er dus niet zo heel erg ver naast..) Nu afwachten hoe de vergisting gaat verlopen..

Muldermans

Tja eigenlijk hoort mijn verslag hier niet helemaal thuis bedenk ik me net (genietend van een duveltje) Maar ik wil toch even melden dat de vergisting langzaam op gang is gekomen. Ben toch wel blij, het is toch wel spannend zo'n eerste keer brouwen met een moutextract.
De geur van het hopkoken is me trouwens wel goed bevallen, plezant luchtje!

Van William ga ik nu een schrootmolen en een wortkoeler overkopen, de eerste stappen naar het echte werk zijn bij deze dus gezet.

Oscar

Citaat van: Muldermans op 08-08-2008  23:45 uMaar ik wil toch even melden dat de vergisting langzaam op gang is gekomen.

Positief : De vergisting doet het
Negatief : Een trage vergisting is niet goed voor het bier... levert geen brouwfouten op, maar vaak een lagere vergistingsgraad. Met de kans dat het na bottelen nog iets verder uitvergist dan gewenst...

Maar in dit stadium hoef je je daar nog geen zorgen over te maken...

Jacques

Trage vergisting? Daar kunnen we nu nog niets van zeggen. De gist zit er nog maar een uur of 9 bij het wort. Als er nu tekenen van een vergisting te zien zijn is er helemaal niet aan de hand. Voor je het weet gaat de vergisting juist razend hard. En dat geeft juist veel heel veel gistingsnevenproducten die niet allemaal even fris van smaak zijn.

Muldermans

Inmiddels om de 22s een blubbbbbbb :duimop:

Muldermans

Ik kom zojuist in de voorraadkast, ook de plek waar het bier staat te vergisten en wat ruik ik.... Heerlijke aroma's, zo dit ik heb met een Breferm kit nog nooit zo beleefd. Dit ruikt echt lekker, beetje honing, hop en karamelachtige lucht. En om de 8s blubberdeblub.



De-Geert

Mooi he, een vat met gistend bier    8)

Muldermans

De vergisting verloopt nog steeds goed, het ruikt in de inloop kast nog heerlijk :) Het waterslot reageert nu wel weer wat minder vaak, maar toch nog regelmatig.

Gr
Marijn

Muldermans

Het lijkt of de vergisting is gestopt, het SG staat nu op 1040. Wat nu? Een vergistingsgraad van ongeveer 47% Is dit, goed of slecht...
Ik laat het nog even staan kijken wat er dan gebeurt, het bier smaakt niet echt verkeerd, beetje droppig, licht zoetjes en lekker bitter.
Wat is jullie advies, suiker toevoegen en bottelen?

William

Citaat van: Muldermans op 10-08-2008  20:26 uEen vergistingsgraad van ongeveer 47% Is dit, goed of slecht...

Dat is niet goed, slecht dus. Gewoon nog maar eens eventjes (een paar dagen) geduld mee hebben. Als je het idee hebt dat het een tijdje niets meer doet zou je vat eens een beetje kunnen schudden om de gist weer wat te suspenderen. Geduld hoort ook bij bierbrouwen.....

Als je nu zou gaan bottelen kun je er vrijwel zeker van zijn dat je flessebommetjes gaat maken. Om te bottelen moet de vergistingsgraad toch wel 70% en liefst hoger zijn.

Muldermans

Misschien is het ook wel een beetje onzekerheid, omdat het het eerste brouwsel is met moutextract  ;D
Ik zal woensdag eens weer een meting doen, het goedje heeft tenslotte ook nog maar een paar dagen staan gisten...

Maar dat de smaak wel lekker is geeft me hoop, ben benieuwd hoe dat over een paar maand is...

Muldermans

De vergisting is nu op 1035 gekomen..... :weetniet:  Nog steeds niet echt veel, wat nu? Overhevelen in een mandfles en laten staan? Of nog eens gist toevoegen.... Of gewoon nog een poosje laten staan?

gr
Marijn

Herman

Marijn,

Schud de fles gewoon es voorzichtig, zodat de gist lekker in oplossing komt/blijft. Je hebt nog niet eens een week geleden gebrouwen, hevelen na een week is vroeg genoeg.

Muldermans

Dank Herman (tss die beginners ook altijd :verbergen:)



Jacques

De temperatuur iets laten oplopen kan ook helpen. Welke temperatuur hou je nu aan?

Muldermans

Hij staat nu op 21 graden, maar ik kan hem ook naar zolder doen, daar is het iets warmer.



Jacques

21 graden is al redelijk hoog. Veel hoger zou ik niet gaan.

Wat je wel kunt doen is roeren. Je moet dan wel een goed schoongemaakte en gedesinfecteerde rvs of plastic roerstok gebruiken.

Muldermans

Ok, ik heb het vat al heel voorzichtig heen en weer gedaan (zie post van Herman) neem aan dat dit ongeveer hetzelfde effect heeft.

Nog even wat anders, ik had nog even geproefd en het is net Honingdrop met een prettig bitter nasmaakje. Ben benieuwd wat het wordt, lijkt veel belovend!

Muldermans

Straks ga ik eens weer kijken wat het SG is, hopelijk is de vergisting door gegaan... Ik had een proefmonster wat warmer weg gezet en af en toe flink geschud, maar SG hiervan is niet echt gedaald. Ik laat het straks even weten wat het gistingsvat gedaan heeft.

Gr
Marijn

Muldermans

Nou het SG is 1034, net zoals het proefmonster. Zou de honing te weinig vergistbare suikers hebben gehad?

Is het verstandig om nu te gaan bottelen? De gistcellen zullen nog wel niet verdwenen zijn, dus extra gist toevoegen hoeft vast niet.

MO

Wat was je begin SG?

Muldermans


MO

Dan kun je pas gaan bottelen rond de 1020. Nu nog lang niet. Je hebt een heuse stilgevallen vergisting. Tja, wat nu?

William

Je had het bier al een aantal keren geschud?

Waarschijnlijk heb je het wort van te voren niet belucht en/of heb je te weinig gist gedoseerd. Als ook warm wegzetten geen verandering geeft lijkt het erop dat de gist onder de gegeven omstandigheden niets meer kan.

Misschien dat je de gist een boost kunt geven door wat gistvoedingszouten toe te voegen (bv Siris Yeastvit). Je zou daarnaast ook nog 'ns flink kunnen schudden, wel met gevaar op oxidatie (hij was sterk gehopt toch?).

Anders toch nog maar wat extra gist toevoegen.

Jacques

Ik had je geadviseerd om de temperatuur niet boven de 21 ºC te laten komen. Bij welke temperatuur heb je vergist?
Bij een gestopte vergisting wil het soms helpen om een wat hogere temperatuur aan te houden.

Muldermans

Hij is ongeveer op 21 (+1 -1) graden gebleven, ik kan hem naar zolder verplaatsen waar het iets warmer is...

Hij was behoorlijk sterk gehopt, dus heb ook even flink geschud. Maar ik denk dat het probleem in het beluchten heeft gezeten, dat heb ik niet voldoende gedaan denk ik. (weer een leermoment) Mocht de gisting niet op gang zijn gekomen dan kan ik dus nog extra gist toevoegen...

Gr
Marijn

Jacques

Mijn ervaring is dat extra gist niet veel uithaald tenzij je een andere gist gebruikt die wat verder uitgist.

Muldermans

Ik heb ook nog t-58 liggen, maar goed of dat heel veel uitmaakt... Denk dat het een beter idee is om vanmiddag even naar van Rein te gaan om voedinszouten te halen. Kan ik meteen mijn overige brouwspullen completeren.

Op zolder is het nu trouwens 22/23 graden, als dit weer zo blijft zal de komende dagen die temp daar wel zo blijven, hopelijk heeft dit iets uitgehaald.

Maar al met al is dit wel leerzaam, een stilgevallen vergisting. Moet nog wel zeggen, het biertje smaakt nog steeds goed!

Hopmans

CiteerMoet nog wel zeggen, het biertje smaakt nog steeds goed!
Pas je wel op met "vaatje open, vaatje dicht"?
Voordat je het weet heb je een infectie te pakken (lang leve de CCT).
T-58 zal niet veel uitrichten ben ik bang.
Iets van champagne, supergist, nothingham, bakkersgist, dynamietgist, of
misschien een combinatie van één van deze zal meer uithalen.

 :degroeten:

Caspar

Hoi Muldermans,

Ik veb twee vragen:

Hoeveel gist heb je nu uiteindelijk toegevoegd op hoeveel liter bier?
Heb je de gist gehydrateerd?

Misschien zou een extra zakje gist toevoegen wel kunnen helpen, als je echt te weinig vitale cellen heb gepitcht.

Groet Caspar

Muldermans

Ik heb een heel zakje S33 korrelgist toegevoegd. Niet gehydrateerd dus, gewoon erover gestrooid.

Het vat heb ik alleen voor de vergisting geopend, verder niet eigenlijk, alleen de aftap kraan onderin, zo kan er niets bijkomen. Ik wist niet dat bakkersgist ook voor brouwen gebruikt kon worden 8)

Caspar


Hopmans

CiteerIk wist niet dat bakkersgist ook voor brouwen gebruikt kon worden.
Alleen voor dit soort situaties.
Bakkergist is de directe verwant van distilleergist, en kan tot 14%.
 :degroeten:

RobinB

Citaat van: Hopmans op 20-08-2008  09:04 uT-58 zal niet veel uitrichten ben ik bang.
Iets van champagne, supergist, nothingham, bakkersgist, dynamietgist

Van deze gisten zou de Nottingham denk ik de beste zijn (qua doorvergisten) maar die is slecht verkrijgbaar. Van Rein heeft vasrt ook de US-05, die vergist ook goed door.
De andere genoemde gisten lijken me minder geschikt omdat ze (mogelijk) minder goed overweg kunnen met maltotriose en andere moeilijk vergistbare suikers?
Al weet ik niet precies wat bakkersgist en die destileergisten zoal lusten... De champagnegist lijkt me niet veel verder te gaan...

De-Geert

Zojuist de aflevering van "Brew Strong" over vergistingsgraad geluisterd en zij suggereren dat als je gist toevoegt om een gestokte gisting weer op gang te krijgen, het zaak is om de boel in actieve toestand toe te voegen. Dus ook met korrelgist een (kleine) giststarter te maken.


Hopmans

CiteerVan Rein heeft vasrt ook de US-05, die vergist ook goed door.
Maar komt wel langzaam op gang.
Ik zou dan met deze gist een starter maken net als wat Geert al aangaf.
 :degroeten:

Muldermans

@Casper op 6,25 L

Ik moet vanmiddag sowieso nog naar van Rein dus dan zal ik die US-05 even meenemen. Geweldig dat iedereen hier zo meedenkt!

Muldermans

Nou na het toevoegen van een beetje gistvoedingszout is de gisting niet op gang gekomen. Inmiddels heb ik een giststarter gemaakt, dus die gaat er later bij, hopelijk gaat dit werken en anders niet getreurd. Mijn vader is dol op zoete biertjes dus een liefhebber is al gevonden ;)


RobinB

Nu is dit maar 6,5l, maar bottelen met zo'n hoog sg is een groot risico op Bier-bommen.
Er is namelijk altijd een kans dat de vergisting in de fles tóch langzaam verder gaat. Biergist trekt zich minder aan van de verhogende druk dan je flesjes, waardoor deze laatsten zullen knappen. Dit kan varieren van "de bodem eruit" tot echte explosies!

Een remedie (met een risico) is het snel opdrinken van al het bier zodra het op druk is! :)

Muldermans

Dat snel opdrinken zal ook wel lukken :)

Maar ik vermoed als de gist niet aan zal slaan er ook weinig vergistbare suikers meer in zullen zitten.. En anders het kratje maar in een grote curverbak zetten  :denken:
maar goed het is nog niet zover, dus er kan nog van alles gebeuren.


Jacques

Toch blijf ik met een onbevredigend gevoel zitten ten aanzien van dit brouwsel.

Je hebt een bier gebrouwen met in verhouding 68% donker moutextract, 16% basterdsuiker en 16% donkere honing. Op grond van het feit dat je veel vergistbare suikers hebt uit de toegevoegde suikers zou je een hoge vergistingsgraad verwachten.
Verder heb je een overmaat aan gist gebruikt. Bij een zulke hoeveelheid hoef je niet te beluchten. Daar kan het ook niet aan liggen.
De hanteerde vergistingstemperatuur is ook normaal.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de donkere moutextract een hele slechte vergistingsgraad heeft.
Zelf heb ik in al de jaren dat ik brouw nog nooit met donkere moutextract gewerkt.
Wie heeft hier wel ervaring mee?

Muldermans

Of zou ik niet steriel genoeg gewerkt hebben? Wat niet echt voor de hand ligt. Of zou het aan toevoegingen in de honing kunnen liggen (het is gewone AH honing)

Muldermans

Ik bedenk mij ineens, zou het ook aan de leeftijd van het extract kunnen liggen? Wellicht heb ik een heel oud extract gekregen...

EBC

Moutextract is natuurlijk een vrij ongedefineerd goedje. Hoe het gemaakt is en wat de samenstelling is staat niet op de verpakking vermeld.

Daarnaast zit er veel eenvoudige suiker in de stort. Gist kan daar een groot probleem mee krijgen, daarom wordt voor sommige gisten aangeraden die suiker juist tijdens de vergisting toe te voegen...

Is het zakje gist goed bewaard geweest? Heeft het op de kachel gelegen? Is het aan de datum?

EBC

Probeer ook nog wat CO2 eruit te krijgen, ook dat kan gisting afremmen.

Muldermans

De gist heb ik in de koelkast bewaard en kon nog tot maart 2009 geloof ik.. Ik neem aan dat Brouwmarkt.nl ook goed omgaat met zijn gist, nu hoop ik niet dat tijdens het transport van TNT de gist warm is geworden....

De-Geert

Precies, flink schudden. Maar als ik het goed begrijp moet die 'extra' giststarter er nog bij. Zodra je dat gedaan hebt, is het ook een kwestie van enig geduld.

Adrie

Citaat van: Jacques op 21-08-2008  12:19 uToch blijf ik met een onbevredigend gevoel zitten ten aanzien van dit brouwsel.

Je hebt een bier gebrouwen met in verhouding 68% donker moutextract, 16% basterdsuiker en 16% donkere honing. Op grond van het feit dat je veel vergistbare suikers hebt uit de toegevoegde suikers zou je een hoge vergistingsgraad verwachten.

Ik denk dat het eerder een probleem is van een gebrek aan stikstof of een andere essentiële voedingsstof en niet een gebrek aan vergistbare suikers. Gist leeft niet op suikers alleen. Moutextract bevat veel minder stikstof dan wort gemaakt van mout en als er dan nog eens 32% (bijna) pure suikers inzitten, lijkt het me dat er veel te weinig voor gist opneembare stikstof aanwezig is.

Jacques

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Adrie. Temeer omdat de hoeveelheid aminozuren in het moutextract beperkt zou kunnen zijn. We weten u eenmaal niet wat precies de kwaliteit is van moutextract.

Ik heb begrepen dat Muldermans al een kleine hoeveelheid gistvoedingszout heeft toegevoegd en dat dit niet heeft mogen baten. Op zich is dat geen vreemd verschijnsel. Als de vergisting eenmaal gestopt is, is hij heel moeilijk weer op gang te krijgen. Daarom kunnen we ook het beste gistvoeding aan het begin van de vergisting toevoegen om te voorkomen dat de vergisting stopt. Overigens ben ik wat minder een liefhebber geworden van gistvoeding gezien de negatieve smaakinvloeden (sterk overdreven zoutige smaak en zwavelachtige smaakjes).

Adrie


Jacques

Ik heb verschillende gistvoedingen getest (mede dankzij de hulp van Brouwland). Nutrivit (wat minder) en Nutrisal (veel) gaven vooral een zoutige smaak. Een gistachtige zwavelachtige smaak krijg je van Wyeast (wat minder) en Siris Yeast ViT (meer).

Ondanks het feit dat ik niet zo'n voorstander ben van slurry gisttoevoegingen zal ik hiertoe wel overgaan om dit smaakprobleem te omzeilen.

Muldermans

De gistvoeding die ik gebruikt heb is afkomstig van van Rein. Ingredienten die erop staan:

Amoniumfosfaten,vit B1, mineralen, sporenelementen

Adrie

Kijk, dat is nuttige info.

Muldermans, welke gistvoeding heb jij toegevoegd en hoeveel op hoeveel liter bier? Als het ammoniumfosfaat was (het simpele gistvoedingszout), dan ligt de oorzaak wellicht bij een andere essentiële voedingsstof dan stikstof. Of je hebt te weinig ammoniumfosfaat toegevoegd, natuurlijk.

Muldermans

Hallo Adrie,

Ik heb ongeveer 1 gram van het goedje toegevoegd op 6,25 L

Gr
Marijn

Adrie


Muldermans

Super gistvoedingszout, gehaald bij van Rein. Verder staat er geen info op.. :-[ Zie paar kopjes terug

Adrie

Zegt mij ook niets. Daarbij lijkt 1 gram mij ook wat weinig voor een zo arme wort.

Muldermans

Op de dosering staat 2 a 3 gram per 10 liter. Maar het zou inderdaad te arm kunnen zijn, voordat ik de starter erbij stop zou ik nog een gram van het spul erbij kunnen doen.

Edgar

Er wordt gesproken over een overmaat gist, maar is dat zo? 11 gram gist op 6,4 liter zwaar wort... Je hebt niet gehydrateerd dus de helft van je gist is gelijk al overleden. Je hebt niet of heel weinig belucht dus heel weinig gistgroei gehad. Je zou best eens met te weinig levende cellen aan de vergisting kunnen zijn begonnen.

Dat is dan misschien een oorzaak, maar dan de oplossing...


Inderdaad, een starter maken is een goed idee. Een andere mogelijkheid: Maak een tweede batch van 2x dat volume, verwen de gist met voeding, hydrateren en zuurstof, voeg voldoende toe, en smijt dit bier bij dat brouwsel zodra de vergisting zeer actief is.


Jacques

We hebben het over 2 gram gist per liter wort. Dat is vele malen meer dan de gemiddelde hobbybrouwer gebruikt en ook veel meer dan aanbevolen wordt (0,5 gram per liter voor wort tot zo'n begin SG van 1050-1060 en 1 gram per liter voor zwaardere wort). Muldermans had een wort met een begin SG van 1076. Dat is niet super zwaar.
Het effect van het niet hydrateren is mijn inziens niet zo dat daardoor 50% van de gist sneuvelt. En ook al zou dat het geval zijn dan is er nog steeds sprake van voldoende gist.

In het verleden heb ik heel wat brouwsels tot een goed einde weten te brengen met aanzienlijk veel minder gist. Door meer gist te gebruiken verloopt de vergisting een stuk vlotter. Het zorgt niet voor een veel lager eind SG. Mijn gistexperimenten hebben dat ook uitgewezen.

Gestopte vergisting komt volgens mij met name door een gebrek aan vergistbare suikers, eiwitten en zuurstof aan het begin van de vergisting. Volgens sommigen is beluchten niet nodig als je gedroogde gist gebruikt omdat deze vol zit met glycogeen. Kwaad kan het volgens mij niet om het wel te doen.



Jacques

Ik heb er net nog even de Mr. Malty Pitching Rate Calculator bij gepakt. Die komt bij 7 liter wort met een begin SG van 1076 en leeftijd van een jaar van de gist uit op 5 gram gedroogde gist. Ook op basis van dit programma is meer dan voldoende gist toegevoegd.

Adrie

Citaat van: Jacques op 21-08-2008  16:15 uGestopte vergisting komt volgens mij met name door een gebrek aan vergistbare suikers, eiwitten en zuurstof aan het begin van de vergisting.

Ik denk dat het belang van sporenelementen onderschat wordt. Het is bekend dat ook als een sporenelement ontbreekt (met name zink is hierin belangrijk en de concentratie zink is in moutextract ook niet hoog en in suikers 0), de gisting stopt. En gist heeft niets aan eiwitten, maar moet aminozuren (of ammonium) hebben als stikstofbron.

Jacques

Aminozuren zijn de kleinste vorm van eiwitten. Met eiwitten bedoelde ik dus ook aminozuren.
Sporenelementen moet de gist inderdaad ook hebben. In de regel zit er voldoende sporenelementen in het wort met als uitzondering zink. Als je echter een koperen ketel gebruikt, net als ik, dan heb je daar geen last van. In de koperlegering zit namelijk voldoende zink. Het is het gebruik van rvs in brouwerijen dat gezorgd heeft voor het zink tekortvoor de gist.

Muldermans

Persoonlijk vind ik dit een hele interessante discussie, ik weet zelf nog veel te weinig over dit onderwerp, maar doe wel ontzettend veel kennis op zo!
Zo blijkt wel weer hoe leerzaam het forum is! :leren:

Edgar

Citaat van: Jacques op 21-08-2008  16:15 uWe hebben het over 2 gram gist per liter wort. Dat is vele malen meer dan de gemiddelde hobbybrouwer gebruikt en ook veel meer dan aanbevolen wordt (0,5 gram per liter voor wort tot zo'n begin SG van 1050-1060 en 1 gram per liter voor zwaardere wort).

Citaat van: Jacques op 21-08-2008  16:37 uIk heb er net nog even de Mr. Malty Pitching Rate Calculator bij gepakt. Die komt bij 7 liter wort met een begin SG van 1076 en leeftijd van een jaar van de gist uit op 5 gram gedroogde gist. Ook op basis van dit programma is meer dan voldoende gist toegevoegd.

Goed goed, maar Zainasheff gaat uit van goed behandelde gist. Dus gehydrateerde gist. Nogmaals: niet hydrateren betekent een sterfte van zo'n 50% meen ik mij van SiriS te herinneren. Dan heb je nog maar half zo veel gist. Volgens mij gaat Zainasheff óók uit van beluchten. Dat scheelt ook zéker een factor 2. Je hebt het dus over de een kwart of minder dan de door Zainasheff aanbevolen hoeveelheid. Een paar van die overschattingen leiden dus al snel tot problemen. (dit is wat ik bedoel met je piano stemmen trouwens... zie dat andere draadje)

Dus tel alles op:

-Arm en zwaar  wort (1.076 is toch echt niet mis)
-Geen lucht (hoezo zou je korrelgist niet moeten beluchten? Onzin, tenzij je compenseert voor de hoeveelheid en smaakverschillen op de koop toe neemt)
-Niet gehydrateerd

en je hebt een armoedig stelletje gistcellen bij mekaar dat het niet kan bolwerken.



Jacques

Citaat van: Edgar op 21-08-2008  17:56 uen je hebt een armoedig stelletje gistcellen bij mekaar dat het niet kan bolwerken.

Nou, dat kan ik toch niet zeggen. In het verleden heb ik heel vaak met één zakje gist niet gehydrateerd (stond nog niet eens op het pakje) 30 tot 40 liter niet beluchte wort zonder problemen aan het gisten gekregen met heel behoorlijke vergistingsgraden.
Ik heb zelden of nooit gestopte vergistingen gekend. Waarschijnlijk omdat ik een koperen brouwketel gebruik. Of omdat het toch weer net een beetje anders in elkaar zit dan we denken.

Het probleem van gestopte vergisting komt meer voor. Ieder van ons denkt daar oplossingen voor te weten maar we hebben met zijn allen eigenlijk nog nooit voor elkaar gekregen om iemand echt te helpen waardoor alsnog een behoorlijke vergistingsgraad werd bereikt.

Daarom denk ik dat gezorgd moet worden voor goede condities voordat je begint met het vergisten. Heel belangrijk daarbij is een wort te hebben met een goede samenstelling. Voldoende vergistbare suikers, aminozuren en sporenelementen. Bij een goed verlopen maischpoces is dat geen probleem. Zonodig kan het wort aangevuld worden met gistvoeding. Er dient voldoende gist worden gegeven. Over het nut van het hydrateren bestaat geen eenduidigheid. Niet iedereen is overtuigd van de noodzaak hiervan. Een experiment kan in dit kader heel nuttig zijn.


Edgar

Ik denk dat we het meer eens zijn dan het lijkt. Ik heb het toch over een arm wort? Jouw worte heeft geen zinktekort en geen stikstoftekort. Het lijkt me nogal een verschil.

Jacques

Maar dat heeft het wort van Muldermans ook niet meer. Door hem is al gistvoedingzout toegevoegd!

Het is daarom dat ik stel dat aan het begin van de vergisting alles in orde moet zijn. Achteraf corrigeren lijkt niet zo veel effect te hebben zo hebben we dat keer op keer bevestigd gezien hier op het forum.

En nogmaals als aan het begin een grote hoeveelheid onvergistbare suikers aanwezig zijn door het slecht uitvoeren van het maischproces of omdat je moutextract hebt gebruikt kan kun je geen hoge vergistingsgraad krijgen.

Daarom herhaal ik mijn vraag: wie heeft ervaring met donkere moutextract en weet wat de vergistingsgraad daarvan is.
Overigens krijgen we het in november druk want ook dit vraagt weer om verschillende experimenten.

EBC

Maar het gaat hier helemaal niet om een goed wort. Donker moutextract... wat is dat voor spul, hoe is het donker gemaakt? En dan veel suiker, ook helemaal niet goed voor gist. Geen voeding, geen beluchting.

Reden genoeg dat het fout kan gaan.

Wat de oorzaak is? We weten het niet.

Mijn ervaring met te vroeg gestopte vergistingen? Pech gehad, niks aan te doen, volgende keer beter.

Het advies van Edgar om het te mengen met een nieuw brouwsel, lijkt me nog het allerbeste. Versnijden van bieren doen we nog veel te weinig!

Edgar

Citaat van: Jacques op 21-08-2008  20:13 uMaar dat heeft het wort van Muldermans ook niet meer. Door hem is al gistvoedingzout toegevoegd!

Eén gram!

Met gewone moutextract is mijn ervaring dat de vergistingsgraad uitgesproken laag is.

Jacques

Citaat van: Edgar op 21-08-2008  20:14 uMet gewone moutextract is mijn ervaring dat de vergistingsgraad uitgesproken laag is.

Daarom is het maar heel erg de vraag of hier sprake is van te weinig gist, gebrek aan beluchting of gistvoeding maar is het veel waarschijnlijker dat er gewoon geen vergistbare suikers meer zijn. Dan kun je proberen met corrigeren wat je ook maar wilt zonder dat het effect heeft.

EBC

Zeg Muldermans, heb je al eens geproefd van het bier? Is het zoetig?

Muldermans

Heren, ik moet zeggen dat ik deze discussie heel erg interessant vind. Helaas kan ik nog niet echt mee denken, daarvoor  heb ik nog te weinig brouwervaring.

@EBC Ik heb gister geproefd en het smaakt zoetig, maar niet heel erg overdreven zoet. Het is net honingdrop.



Henielma

Mogelijk dat de gebruikte honing een middel bevat om te voorkomen dat er vanalles in gaat groeien in de verpakking. Heb je daar al naar gekeken?
De vergisting zou hierdoor wel eens geremd kunnen worden.

Als het dat niet is dan denk ik ook dat er gistvoeding en of sporenelementen ontbreken. Ik weet van het maken van honingwijn (mede) dat het belangrijk is om gistvoedingszout toe te voegen.


Muldermans

Er staat niets verdachts op de verpakking, 100% natuurzuiver geen E nummers etc.

Jacques

Citaat van: Muldermans op 21-08-2008  20:53 u@EBC Ik heb gisteren geproefd en het smaakt zoetig, maar niet heel erg overdreven zoet. Het is net honingdrop.

Mocht de vergisting niet verder gaan dalen dan raad ik je aan om het toch zeker te bottelen (uit veiligheidsoverwegingen weinig suiker gebruiken). Na een tijdje kan het toch een heel aardig zoet bier worden. Veel mensen (en zeker vrouwen) vinden het niet erg om zo'n biertje weg te werken.

Voorlopig is het verstandig nog een tijdje geduld te hebben en zo nu en dan met het vat te zwenken om het bier in beweging te houden.

Muldermans

Ik ga het bier zeker niet weg gooien :lessmile: Het smaakt zeker niet onplezierig en inderdaad Jacques, hier kunnen sommige mensen best blij van worden (mijn vader is gek op zoete bieren) Ik kijk het eerst nog even aan, de starter zit er nu bij dus even afwachten wat deze gaat doen.

Als beginnend brouwer ben ik in ieder geval door dit voorval een stuk wijzer geworden en heb iets meer inzicht in het brouwen van bier gekregen. Vermoedelijk is dit ook niet de laatste keer dat ik iets dergelijks meemaak. Ik ben van plan om veel vaker te gaan brouwen :proost2: Heb vanmiddag even tijd gehad om mijn pas gebouwde zolder in te richten als bier hobby ruimte. Enige dat ik hier nog moet maken is water en een afvoer, maar tot die tijd gaat dat nog prima in de keuken. Morgen ga ik mijn hevelfilter maken.

Gr
Marijn

Muldermans

 :gistsmile: :gistsmile: :gistsmile: :gistsmile:

Het lijkt erop alsof de vergisting weer op gang komt, er stond net een laagje schuim op het bier van 5 mm (ten minste door de wand vat het vat kijkend, want de deksel wil ik er eigenlijk niet afhalen.

En het waterslot bubbelde toen ik net even ging kijken, wellicht is de starter de oplossing, nu hopen dat hij blijft gisten..

Jacques

Citaat van: Muldermans op 21-08-2008  22:19 unu hopen dat hij blijft gisten.

Ik hoop het ook voor je.

Vanavond heb ik nog wat andere verhalen gelezen over gestopte vergisting gelezen hier op het forum.
Soms wil een andere gist helpen. Bewegen en overhevelen heeft ook regelmatig effect.
Toch zien we ook heel vaak dat het uiteindelijke eind SG niet veel lager is geworden. Een gestopte vergisting is een lastig probleem.

Muldermans


Muldermans

Daar is tie weer...

Zojuist weer een meting gedaan en jawel het SG is nog steeds 1034.

Ik ga het er maar op wagen denk ik, heb nog een paar mooi curver boxen staan waar ik de flesjes in durf te leggen, mocht er een bierbommetje ontstaan dan is de rotzooi beperkt.

Het bier proeft trouwens wel erg lekker! Honingdrop en een lekkere bittere afdronk. Er zit ook redelijk wat koolzuur in, mocht ik hem koud weg zetten dan zal het bier nog wel meer koolzuur opnemen.

Als ik ga bottelen, is het dan verstandig om bottelsuiker te gebruiken?

EBC

1034 bottelen? Dat lijkt me niet lekker.

Mijn advies is nog steeds dat van Edgar. Versnijden met een nieuw te brouwen bier.

Hopmans


CiteerAls ik ga bottelen, is het dan verstandig om bottelsuiker te gebruiken?
Ik ga eerdaags mijn verstokte bier ook bottelen met bottelsuiker.
Ik heb de ervaring: slappe hoofdgisting = slappe nagisting, dus geen bommetjes.

EBC en Edgar hebben helemaal gelijk.
Dat versnijden is briliant!

Aan de andere kant is een lekkere zoete honingdrop-pot ook wel lekker.  :beersmiley:

 :degroeten:

Oscar

Ik heb ooit een bier bij 1030 gebotteld met 8 gr/l. Was best wel lekker en geen bommetjes. Maar het blijft altijd een risico.

EBC


bazje

Muldermans,

Heb je ook eens gemeten met een andere SG-meter?

Muldermans

Nee dat niet, ik twijfel er eerlijk gezegd niet zo aan, maar Bazje je hebt wel gelijk een mogelijkheid die we niet moeten uitsluiten..

Muldermans

Nou gisteravond voor het eerst een flesje opengetrokken!

Erg lekker, smaakt droppig met een vleugje honing, proeft ook lekker moutig. Koolzuur voelt licht tintelend op de tong en de afdronk is een beetje bitter. Erg lekker!

Na de teleurstelling van de gestopte vergisting maakt dit het helemaal goed! Zometeen weer lekker een flesje opentrekken.
Binnenkort brouwen met echt mout! Moet nog 12 flesjes leegmaken.

William

Mooi dat jij er tevreden over bent!

Hoe zoet / plakkerig is dit bier nu uiteindelijk geworden?

Hopmans

Het is mij door ervaring duidelijk dat een bier met een zeer hoog eind SG nog goed kan smaken.
Die van mij is op een SVG van 40% blijven hangen, en best wel te drinken.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat getallen.

Gefeliciteerd in ieder geval Muldermans!

 :biersmile:

bazje

 :P Gna Gna,

Welkom in het land van brouwers die van hun eigen bieren kunnen genieten  :proost2:

purschuim

Tja, ik wilde net ook mijn winterbier bottelen volgens dit recept en raad eens... na 10 dagen vergisting met safbrew T58.gist kwam de hydro meter ook niet onder 1030. Na lezen van al deze berichten toch maar besloten te bottelen daar ik eigenlijk wel overtuigd ben dat het donkere moutextract de boosdoener is voor de slechte vergisting. Ik laat nog wel weten of er hier flessen exploderen!

RobinB

10 dagen is natuurlijk niet echt lang, misschien dat hij toch nog richting de 1020 gaat...?
Geen suiker gebruikt?

purschuim

Nou ja, voor alle volledigheid. Eertse twee dagen vond er een hevige gisting plaats en vanaf dag 5 tot en met 10 is er al geen activiteit meer in waterslot gezien. Ook de hydrometer zakte tussen dag 8 en 10 niet meer. Ik heb trouwens met licht moutextract maar Wyeast gist wel dalingen gekend van 1060 naar 1010. Tja wat betreft die 1030 van gisteren... het blijft spannend of ik geen explosieven of bier heb geproduceerd. De tijd zal het leren :pan:

Muldermans

Hmm interessant dat ik niet de enige ben.... Ik zit eraan te denken om hetzelfde brouwsel later dit jaar nog eens te maken (want lekker dat ie is en ik ben bijna door de voorraad)

@William, hij is niet super zoet of plakkerig. Hij drinkt erg lekker weg, misschien komt het door de bitterheid dat het zoete niet zo opvalt?

Ik heb het bier ook eens aan twee collega's laten proeven en zij vonden het ook een erg fijn biertje. Bij mij is het SG onveranderd gebleven 1034, dus een echte stilgevallen vergisting.....

Woensdag heb ik een vrije dag, hopelijk kan ik dan brouwen, moet tussendoor wel de kleine van school halen, hoop dat ik het allemaal kan plannen...

Gerb

Ik denk dat je toch beter wat langer had kunnen wachten. Je hebt dus na 10 dagen hoofdvergisting gebotteld. Doorgaans staat er een week voor hoofdvergisting en 2 weken voor lageren. Dat zijn dus dubbel zoveel dagen. Daarbij komt nog dat er bij de hevelstap naar het lagervat wat zuurstof bij het jongbier komt, wat de vergisting nog wat kan oppeppen. Geduld is belangrijk bij brouwen.

purschuim

Ik ben nu bijna een week verder en nog steeds zijn alle flessen heel! Overgens heb ik dit bier verledenjaar ook gebrouwen en na 10 dagen gebotteld. Daar de SG meter  bij de buurman lag, heb ik toen geen eind sg gemeten... helaas. Dit brouwsel smaakte zowel toen als nu ondanks het hoge sg bij het bottelen vrij bitter. Gezien de hoeveelheid hop in het recept kan dit het grote gedeelte onvergistbare suikers verklaren. Blijft natuurlijk de vraag waarom niet alle suiker vergist.
Het orginele recept is helaas ook niet voorzien van een eind sg. Wel een opmerking dat er na de eerste hevige gisting gebrouwen wordt met slecht 4 gram suiker per liter! Het blijft dus maar weer afwachten wat het dit jaar wordt. Ik houd jullie op de hoogte van de opgebouwde spanning en smaak,

Bier groeten uit Purmerend :proost2:

axxess

Ik heb enkele weken terug ook een winterbier gebrouwen op basis van dit recept en had meer geluk met de vergisting. Na het brouwen kwam ik op 6,5 liter bier met een begin SG van 1070. De vergisting met de S-33 korrelgist kwam zeer snel opgang en was de eerste vier dagen heel heftig. Na twee weken (waarvan de laatste week bijna geen activiteit) was het SG gezakt naar 1015 en ben ik gaan bottelen.

De smaak van het bier was voor het bottelen veelbelovend! Nu maar hopen dat het een drinkbaar bier gaat worden. Ik heb namelijk gebotteld met een schepje suiker en een schepje honing zonder deze eerst in een oplossing gekookt te hebben  :-[.

Jacques

Zo te merken heb je veel gist gebruikt. Als je dat doet heb je bijna nooit last van een stilvallende vergisting. En meer gist betekent ook een lagere eind SG. Twee door mij uitgevoerde experimenten en ook het Groot gedroogde gist onderzoek hebben dat duidelijk aangetoond.

axxess

Citaat van: Jacques op 24-05-2011  21:18 uZo te merken heb je veel gist gebruikt. Als je dat doet heb je bijna nooit last van een stilvallende vergisting. En meer gist betekent ook een lagere eind SG. Twee door mij uitgevoerde experimenten en ook het Groot gedroogde gist onderzoek hebben dat duidelijk aangetoond.

Ja dat klopt. Ik heb een volledig zakje gist van 11 gram gebruikt. De gist heb ik nadat het bier gekoeld was direct toegevoegd zonder te hydrateren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.