Bewaren schoonmaakvloeistof

Gestart door William, 06-08-2008 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Meestal gebruik ik Chempro Oxy om al mijn biermaakspullen schoon te maken waar het steriele wort / bier mee in aanraking komt.

Meestal maak ik voor elke schoonmaakactie weer een nieuw oplossing aan. Omdat de meeste spullen niet vies zijn blijft de schoonmaakvloeistof relatief schoon. Kun je een Chempro Oxy oplossing bewaren of is het niet meer actief meer omdat de peroxyhydraat al weggereageerd is?  Zo ja, hoe lang?

Dezelfde vraag voor Chempro caustic hoewel ik me hier kan voorstellen dat dit bewaren wel kan omdat het voornamelijk loog is.

oranjeboombiertje

Caustic is een reinigings/desinfectie middel. Oxi is een desinfectie middel. Caustic kan je goed bewaren, ik heb er altijd een vat/bak mee vol staan om kleine spulletjes in te gooien.

Oxi is een product dat ook een witte aanslag geeft bij langer contact, dat gebruik ik liever maar heel even. Ook werkt oxi het beste als het warm is, caustic(loog+chloor) werkt koud ook. Het beste is om na gebruik spullen te reinigen met loog(+chloor=caustic) en voor gebruik te desinfecteren met bijvoorbeeld oxi.

 :degroeten:
Wesley

William

Begrijp ik het goed dat oxy na bewaren niet meer desinfecterend is?

Jacques

Goede vraag!

Zelf zou ik een oxi-oplossing niet bewaren omdat ook het vermoeden heb dat de werkzame stof uiteenvalt/omgezet wordt in de tijd tot een minder effectieve stof. Waarschijnlijk weet Brouwland hier meer over. Ik stel voor dat je aan hun deze vraag voorlegt.

William

Citaat van: Jacques op 06-08-2008  20:12 uWaarschijnlijk weet Brouwland hier meer over. Ik stel voor dat je aan hun deze vraag voorlegt.

Goed idee, dat zal ik doen.

Mijn idee was ook dat het niet meer actief zal zijn maar toen ik pas nog ergens een oplossing had staan dat ik ergens anders in overbracht begon het wel weer licht te bruisen wat volgens mij duidt op activiteit.

Albertus

De werkzame stof in Chemipro Oxi is natriumpercarbonaat. Deze stof wordt ook veel in wasmiddelen toegepast, hij ontleed in warm water in onder meer zuurstof. De zuurstof zorgt voor de ontsmettende (en is wasmiddelen reinigende) werking.
Bij de toepassing in wasmiddelen bedraagt de werkzame tijd enkele uren, maar in wasmiddelen zitten katalysatoren die de werking van natriumpercarbonaat verbeteren.
Ik zou er veiligheidshalve maar van uitgaan dat je Chemipro Oxi na het oplossen in warm water hoogstens een tot twee uur kunt gebruiken.

Bert

William

Daar lijkt wat in te zitten Bert. Ik zal ook nog eens de reactie van Brouwland afwachten en posten.

goom

Het is bekend vanuit de literatuur (en ook praktijk) dat peroxy (percarbonaat valt daar ook onder) instabiel zijn in de tijd.
De extra zuurstof komt er echt uit dus (net als bij H2O2).
Ofwel de oplossing is beperkt houdbaar.
Over de tijdsduur kan ik weinig zeggen. Dat zal proefondervindelijk bepaald moeten worden.

De-Geert

Om ff te bevestigen wat al gezegd is:
Oxi-producten, vormen in water waterstofperoxide, en Natrium- en Carbonaationen. Het gaat dus om de waterstofperoxide. De reden dat het niet wordt verkocht als een waterstofperoxide oplossing is, dat dat niet stabiel is.
De werkzame stof is dus waterstofperoxide (en niet zuurstof!), die uiteenvalt in water en zuurstof. Dat is dus een zeer instabiele stof (en daarom werkt het zo goed  :lessmile:). Ik zou zelfs zeggen dat als het niet meer zo bruist, je beter een schepje kan toevoegen.

De aanslag die je ziet is Natrium Carbonaat (soda).




RobinB

Als het restproduct een sodaoplossing is heeft ook dit een mild desinfecterende werking, maar daarvoor is de concentratie waarschijnlijk te laag?

MO

Je kunt de percarbonaat oplossing inderdaad niet bewaren, het is niet stabiel. De precieze halfwaardetijd ken ik niet.

William

Citaat van: Jacques op 06-08-2008  20:12 uZelf zou ik een oxi-oplossing niet bewaren omdat ook het vermoeden heb dat de werkzame stof uiteenvalt/omgezet wordt in de tijd tot een minder effectieve stof. Waarschijnlijk weet Brouwland hier meer over. Ik stel voor dat je aan hun deze vraag voorlegt.

Ik heb de vraag over de houdbaarheid van een Chempro Oxy oplossingen aan Brouwland voorgelegd. Men is er nog niet helemaal uit maar de reactie wil ik jullie toch niet onthouden

Citaat van: BrouwlandUw vraag heeft een keten van reacties losgeweekt in Brouwland. Het heeft nogal wat geduurd eer dat wij van fabrikanten wat info ontvingen. Maar hetgeen wat wij echt dienden te weten, is op dit moment nog niet voor de volledige 100% geweten.
Voorzichtigheidshalve kunnen we wel stellen dat een oplossing van onze Chemipro Oxi slechts enkele uren houdbaar/werkende is. Door het in oplossing te brengen wordt er zuurstof aangemaakt. Deze zuurstof heeft dus een oxiderende/aseptische werking. Als het zuurstof uit de oplossing verdwijnt, is deze werking dan natuurlijk ook afgelopen.
Ik hoop dat we u toch iets verder hebben kunnen helpen en onze excuses voor het laattijdige antwoorden.

Het bevestigt onze eerdere vermoedens.

Ronnie

Citaat van: William op 05-12-2008  17:59 uHet bevestigt onze eerdere vermoedens.

Inderdaad, is net eender als bij Oxonia of met zuurstofwater. Bij Oxonia staat het ook niet duidelijk in de datasheet. dacht ik. Inside info indertijd bekomen: volgens metingen op 0.2 % oplossing max 15°C max 12 uur bruikbaar. Bij hogere temp veel kortere tijd.
Maar de chempro-OXI is geen schoonmaakmiddel maar "ontsmetter/naspoeler".

Jacques

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 05-12-2008  20:05 uMaar de chempro-OXI is geen schoonmaakmiddel maar "ontsmetter/naspoeler".

Met Chemipro oxi kun je weldegelijk goed schoonmaken. Laatst had ik een kopje waarin een vervelende hardnekkige aanslag zat. Het kopje gebruikte ik bij het gistexperiment waarover ik vorige maand verslag gedaan heb. In het kopje heb ik een Chemipro oxi oplossing gedaan om het een en ander snel te desinfecteren. Toen ik klaar goot ik het kopje leeg en zag dat het helemaal schoon was.

Pad

Citaat van: Jacques op 05-12-2008  20:49 uMet Chemipro oxi kun je weldegelijk goed schoonmaken.
Inderdaad. Doe maar eens een oxi-oplossing in een thermos die bruine aanslag heeft van koffie en kijk welke kleur de oplossing daarna heeft. De thermos is terug zo goed als nieuw...

MO

De actieve stof in chemipro oxi is natriumpercabonaat. Als het zijn oxiderende/ontsmettende werking heeft gedaan, rest er een oplossing van natriumcarbonaat. Soda dus. Dat is een redelijk schoonmaakmiddel. Soda oplossing is stabiel, percabonaat niet, enkele uren lijkt me nog aan de ruime kant.

Albertus

Citaat van: Jacques op 05-12-2008  20:49 uMet Chemipro oxi kun je weldegelijk goed schoonmaken.

Natriumpercarbonaat is ook een van de bestanddelen van wasmiddelen.
Het gebruik als schoonmaakmiddel is dus helemaal niet zo gek.

Bert

Ko

Misschien off topic,

Maar is chempro caustic en oxi ook niet onder een andere naam te koop in een "normale" winkel in plaats van een brouwwinkel. Het is namelijk niet altijd even handig om speciaal voor wat reinigingsmiddel naar (in mijn geval) Oss te moeten rijden.

gr. Ko

De-Geert

Ecover zuurstofbleekmiddel is 100% Natriumpercarbonaat, veel goedkoper dan chemipro oxi. Verkrijgbaar in reformwinkeld e.d.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 08-12-2008  08:45 uEcover zuurstofbleekmiddel is 100% Natriumpercarbonaat, veel goedkoper dan chemipro oxi. Verkrijgbaar in reformwinkeld e.d.

Vaak worden aan reinigings- en desinfecteermiddelen hulpstoffen toegevoegd om de werking te verbeteren. Vaak gaat het dan om stoffen die de doordringbaarheid van de oplossing verhogen door de oppervlaktespanning te verlagen. Ik weet niet of dit ook het geval is bij Chemipro oxi.

De-Geert

Dat zou goed kunnen.

Daarom eerst schoonmaken, dan desinfecteren! En als je 2x zoveel "zuurstofbleekmiddel" gebruikt ben je nog steeds veel goedkoper uit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.