Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heb ik te maken met een infectie?  (gelezen 10675 keer)

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
Heb ik te maken met een infectie?
« Gepost op: 27-02-2004 08:56 u »
Gisteren mijn winterbier gemeten.
Na het meten natuurlijk ook even geproefd.
Hij rook naar zwaar bier, zag er prima helder uit.
De smaak was even wat vol (alcoholsmaak) maar in tegenstelling tot vorige week heel oppervlakkig en een ietwat zurige nasmaak.
Hoe meer ik ervan dronk, hoe meer ik me eraan stoorde.
Heb ik nu een infectie te pakken?
En kom ik hier vanaf, of zal ik dit brouwsel maar als leerproces opvatten en weg gooien?

Ook heb ik dan wat oppepend comentaar nodig, want ik ben er emotioneel nog niet aan toe...  :P

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re:Heb ik te maken met een infectie?
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2004 09:16 u »
Ha Gelfling

Je reffereerde hier al in een andere thread aan, maar ik zou me nog niet te snel zorgen maken. Weggooien kan altijd nog en sommige gisten produceren nu eenmaal ook zurige bijsmaken.
Het kan echter ook duiden op een melkzuurinfectie. Dan zal je bier alleen maar minder worden en zeker niet beter.

Ik zou gewoon doorgaan en later het bier eens aan iemand laten proeven die je van feedback kan voorzien. Bijvoorbeeld iemand van de brouwvereniging.

Mogelijk hebben anderen meer informatie?

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2004 09:16 u »
Hoi Gelfling,

Weggooien kan altijd nog, niet doen! Wellicht ontwikkelt het bier zich juist tot iets heel moois. Ook zure bieren kunnen heel lekker zijn, denk aan Rodenbach of Oerbier van de Dolle Brouwers. Wij hebben ook wel eens (onopzettelijk) een zuur bier gebrouwen dat nog heel lekker werd en hogelijk gewaardeerd door menig bierdrinker. Je leert minder als je het bier nu weggooit dan als je het nog een tijd bewaart en ziet hoe het zich ontwikkelt.

Helaas moet ik je teleurstellen: je komt er waarschijnlijk in dit bier niet meer vanaf. Houd het bier in ieder geval zoveel mogelijk uit de buurt van zuurstof om het niet nog erger te maken.

Les voor de volgende keer: superhygiŽnisch werken, alles wat in contact komt met het bier zeer goed ontsmetten.

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2004 10:20 u »
Ik zal het nog even bewaren.
Maandag gaan we weer naar de bier contact dag, eens kijken wat de kenners ervan zeggen (wel het proberen waard inderdaad).
Kan ik het bier dan het beste nu lageren?

Waarschijnlijk is het tijdens het beluchten misgegaan. Daarvoor had ik namelijk geproefd, en het smaakte toen nog voortreffelijk.
Toch maar eens kijken of ik een beluchtings pompje kan maken....

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2004 10:33 u »
Als de dichtheid voldoende is gezakt, zou ik hem inderdaad in de lagering doen. En dan maar even een paar weken wachten, bottelen en na een maand of 2 er eens eentje opentrekken.

Groeten,

A3

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2004 12:33 u »
 ;D Zo, net even naar de dierenspeciaalzaak geweest. Het mooie Budget air kitje gekocht. 1,3L/min, 5 meter slang, en bruissteentje. Dit alles voor maar 14,94. Voor het beluchten ga ik niet het bruissteentje gebruiken, maar een plastic "jager uitstromer". Dit is een cilinder met een schroefbare dop. Tussen dop en cilinder zit een stukje vilt. Dit is dus een regelbare lucht uitstromer. Goed uit te koken, vilt is makkelijk te vervangen, en het is goedkoper dan een rvs bruis blokje.
Ook heb ik waterstofperoxide gekocht om de lucht te ontspetten volgens idee van Adrie. Dit is waterstofperoxide van 3%. Moet ik dit nog verdunnen of puur gebruiken?
Al met al, is het natuurlijk erg leuk allemaal, maar ik moet niet vergeten alles vooraf te ontsmetten...

Voer de strijd tegen onaangename micro-organismen!

Het winterbier beschouw ik als verloren en ik ga ook niet meer dan 2 kratten bottelen.
Elke twee weken een flesje open maken, en kijken wat de veranderingen zijn.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2004 12:48 u »
Hoi Gelfling,

De waterstofperoxide moet je onverdund gebruiken. Hoe meer je het verdunt, des te kleiner is de desinfecterende werking. Om zeker te zijn, kun je het best dus niet verdunnen.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #7 Gepost op: 01-03-2004 16:17 u »
Op de clubavond van 't wort wat kregen we een buisje lysozyme granulate,
Dit schijnt een groot aantal gram positieve microorganismen uit te schakelen, waaronder bijna alle melkzuurbacterien.
Je kan het op elk moment van het proces toevoegen als er een infectie bespeurd is of preventief. ook voor het bottelen.
Twee panels hebben geproefd (professionals en "gewone" bierdrinkers) en er was niet te proeven of het bier ermee behandelt was.
Wellicht is dit iets voor jou in tegenstelling tot wat A3 schreef kun je er dus nog wel vanaf komen.

Wim

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-03-2004 16:21 u »
Ha Wim,

Dat is goed nieuws. Maar voorkomen blijft natuurlijk altijd beter dan genezen.

Groeten,

A3

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 03-03-2004 22:28 u »
De smaak was even wat vol (alcoholsmaak) maar in tegenstelling tot vorige week heel oppervlakkig en een ietwat zurige nasmaak.
Hoe meer ik ervan dronk, hoe meer ik me eraan stoorde.
Heb ik nu een infectie te pakken?
En kom ik hier vanaf, of zal ik dit brouwsel maar als leerproces opvatten en weg gooien?

Hoi Gelfling,

Het komt wel meer voor dat een zeer jong bier een wat zurige indruk geeft die later wat minder wordt.

Er bestaat geen medicijn tegen infecties. De truc is infecties gewoon geen kans te geven. Ik raad je aan het volgende artikel te lezen http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/zuur.html

Groeten,

Jacques

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2004 21:55 u »
Een interessant artikel! Daar ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
Het bier van mij heb ik overigens niet weggedaan, maar ga ik volgende week bottelen.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #11 Gepost op: 14-03-2004 08:41 u »
Gisteravond mijn blond winterbier gebotteld. Nogmaals sg gemeten en dit met een andere meter. het eind sg is met deze meter 1028. Met de vorige meter was het eind sg 1024. Ik moet die meters nog maar eens tegelijk gebruiken om de afwijking te bepalen.

Maar: de infectie is oppervlakkig geworden. Het heeft een heel licht zurig tintje, wat ook nog als bij product afgeschilderd kan worden.

Ik ben blij dat ik jullie raad opgevolgd heb en toch alles gebotteld heb. Over twee maanden heb ik waarschijnlijk weer een heerlijk biertje van 8%!
Overigens was het jongbier zo helder als een ..... tja, heel helder in ieder geval!

Offline felix

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Heb ik te maken met een infectie?
« Reactie #12 Gepost op: 08-07-2008 21:15 u »
gelfling

Bier zeker niet weg gieten maar bijhouden in de zomer goed koel zetten(frigo)lekker drankje bij warm weder. Kan geschonken worden voor geuze.

felix

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #13 Gepost op: 08-07-2008 21:27 u »
Felix, ik denk dat je ietwat laat reageerd, dit topic stamt uit 2004...  ;D

:degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-07-2008 21:42 u »
Ik zat de topic nietsvermoedend te lezen totdat ik Wim tegen kwam.  :)
Die heb ik al een tijd niet meer gezien.
 ;D

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 08-07-2008 23:53 u »
Citaat

Leuke binnenkomer ;D

Welkom hier hoor felix en toch bedankt voor het welgemeend advies. Het klopt als een bus dat een zuur bier na enige tijd (na 4 jaar bijvoorbeeld :clownsmile:) een stuk beter te drinken wordt of zelfs gewoon lekker.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 09-07-2008 00:14 u »
Het klopt als een bus dat een zuur bier na enige tijd (na 4 jaar bijvoorbeeld :clownsmile:) een stuk beter te drinken wordt of zelfs gewoon lekker.

En op die manier heb ik met mijn allereerste bier (geÔnfecteerd) enkele jaren later toch nog 60 punten behaald.. :)

Tags: infectie