Hevelfilter

Gestart door wim, 26-02-2004 19:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

LS,

Klaar is hij, mijn hevelfilter.
Een spiraal van 3.7m met plm 225 gleuven. Een paar stukken recht koperbuis en een kraantje onder het laagste niveau van het vocht in de pan. Maximale snelheid door het filter is 3.4 liter per minuut (met water en uiteraard wil ik met wort niet dat het zo snel gaat)

Een paar vragen heb ik nu. (morgen komen de laatste spulletje binnen van Brouwland en heb ik alles compleet en daarna kan ik het dus pas goed testen. Morgen is vrijdag en dan ga ik naar de clubavond van 't wort wat en brouwen lukt dan dus niet) Zaterdag ga ik dus voor het eerst echt aan de slag.

1 De spiraal is precies zo groot dat hij de ronding van het 27 liter maischvat volgt, als ik hem laat zakken druk ik dan niet veel mout tegen de bodem van de pan? (alleen in het midden (plm 15cm) van de spiraal is het open)

2 Als ik een filterzak (ik heb er 1 van 20 liter) om de spiraal schuif en mee laat koken de laaste vijf minuten kan ik dan de eiwitresten en hop hiermee filteren (5 min mee laten koken en even door spoelen voor de steriliteit) Of zou het zonder zak ook gaan? (oke dit is eigelijk 2B)

3 Is het slim om tijden het maischen de filter gewoon in de pan te doen, zodoende creeer ik toch een filterbed boven de filter ipv eronder (deze vraag heeft veel te maken met vraag 1)

4 Is het slim de filter gewoon mee te laten koken? (wellicht vanaf het begin ipv bij vraag 2 alleen de laatste vijf minuten)

5 ik heb bedacht om alles te testen met een simpel recept, voornamelijk pilsmout (en wat Cara Aroma 300EBC dat ik nog heb liggen), als het dan fout gaat vind ik het minder erg en kost het ook minder. Is dit slim of moet ik meteen pogen het zware donkere bier te brouwen dat ik uiteindelijk voor ogen heb?

Op de brouwdag bij 't wort wat heb ik verschillende hevelfilters gezien, de mijne heeft duidelijk het grootste opppervakte in de pan, de anderen hadden een vierkant dat uiteraard makkelijk is om te laten zakken zonder mouten mee naar de bodem te duwen.

Ik hoop dat deze vragen beantwoord kunnen worden.
Oh ja de filter bestaat uit 12 mm koperpijp en alleen het laatste stukje pijp (waar ook het kraantje zit) is 10 mm (ik dacht dat dit er voor zou zorgen dat en altijd genoeg invloei was aan de kant van de spiraal. Alles zit vast dmv knelkoppelingen.
Als maischketel heb ik een kochstar 27 liter pan met elektrische verwarming en thermostaat en als kookketel een 30 liter Weckketel tevens met elektrische thermostaat en verwarming. (ik dacht dat de grotere inhoud van de kookketel goed was ten opzichte van de kleine maischketel (overkoken tegen zou kunnen gaan.)

Goed, een hoop vragen dus,

Bij voorbaad dank,

Wim de Geus

 

sanderbrouwer

Leuk dat je vanavond haar de clubavond van 't Wort Wat komt, neem dan meteen deze lijst met vragen mee. Er is daar vanavond weer een hoop expertise in huis.

wim

ik heb de antwoorden en alles in het eggie uitgeprobeerd.
Het ging qua materiaal vrij goed, foutje was dat ik gemaischt heb met te weining water, waardoor het SG ietwat hoog was, maar dat is uiteraard wel te corrigeren.
Het materiaal werkte erg lekker, vooral over de hevelfilter was ik erg te spreken. Mijn design klopte dus.

Hier is de tekst van mijn brouwverslag:
Brouwsel 8  29-2-2004

Streven is 15 liter

   Mout
2000   Pilsmout 3EBC
1000   Pale Ale 7EBC
1000   Munich 17EBC
450   Tarwe
50   Cara Aroma 300EBC

4.500G totaal

   Maisch
13 l maischwater
Maischschema      
temp
52   15 (52/54)
63   45 (63/65)
73   30 (73/74)
78   5 (76/79)   

   Jodium
Kleur is goed, geen zetmeel, spoelen die hap.

   Spoelen
8 L spoelwater

   Hop
25 g Hallertau Perle 7.8% alpha  90 min. meekoken
Na 15 min koken sg bepaald,1084, veel te hoog. Had eigenlijk in 15 a 16 l moeten maischen
   2 liter water bijgevoegd. Na koken nogmaals sg bepalen,xo nodig bijstellen.

Koken
90 min.
Hevelfilter en filterzak eromheen in het vat laten zakken   10 min voor einde kook
Koelspiraal in wort deponeren, op de hevelfilter 10 min voor einde kook

   Koelen
Op volle snelheid de kraan laten lopen in 15 minuten van 100 naar 25 GrdC, dik in orde!

   SG
Weer 1085, te hoog, nog twee liter gekookt (dus zonder chloor) water toegevoegd, nu 1077, das goed.    
1077-> 1020 wordt alc 7,9 (6 g/l suiker)
1077-> 1015 wordt alc 8.6 (7g/l suiker)
1077-> 1010 wordt alc 9.3 (8g/l suiker)
Eigenlijk te zwaar

Gist
Chimay bruin, twee jaar in de kelder gestaan, gekocht bij de dirk, aanbieding, helemaal onder het stof, was toen al oud.  
Gistdepot en 100Ml appelsap het pruttelde na een paar uur al.
 27 jan 300ml water met 30 gr moutextract medium 18EBC
400Ml
29 jan het waterslot bubbelt en na schudden ontstaat, naast wild gepruttel, een laag schuim van 2 a 3 cm die even blijft staan. Dit wordt de gist, Als het die tijd in de kelder kan overleven en ook nog eens twee keer goed doorstart, is het vast sterk genoeg voor het bier.
Wel leuk ook meteen met een echte Trappistengist aan de slag te gaan.

Lysozyme Granulate gebruiken?
Nee, eerst meer over lezen, nu lijkt het een vreemd iets, als het nl niet nodig is dan merk je het niet, zou het wel nodig zijn dan merk je het ook niet, dus eerst maar eens kijken of het nodig is, maar goed ik heb schoon gewerkt dus waarom zou het nodig zijn?

   Beluchten
15 minuten pompen, na 3 minuten de giststarter toegevoegd.
15 minuten rust
15 minuten pompen
15 minuten rust
15 minuten pompen
Waterslot aanbrengen, het grote model, iets meer water dan normaal dan kan ik de activiteit beter volgen.

Naar recept gezien op brouwdag 't Wort Wat Meibock.(zie ook brouwverslag Titus in folder Drank)
Verschillen:    
Ingredienten    Ander Gist, 50% minder munich,            
                          100% meer pale ale mout
                          100% meer cara aroma 300EBC mout
Werkwijze,    elektrisch koken, Actief beluchten met
                          pompje 3 x 15 min.
.

Het is nu 29-2-2004 19.45uur en het gist is aangeslagen




Greetz,

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.