Even voorstellen: Marijn

Gestart door Muldermans, 30-07-2008 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muldermans

Hallo iedereen,

Gisteren toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en richting Valthermond gereden waar de postorder firma van Rein zit gevestigd en hier een blik Breferm tarwebier heb gehaald.
Het brouwen is voor mij alweer bijna 3 jaar geleden. Ik heb Tijdens mijn studententijd aardig wat biertjes zelf gebrouwen (altijd met behulp van bierkit's) het proces is dus niet geheel nieuw voor me.
Mijn motto is eerst het brouwen met een bierkit goed onder de knie te krijgen, voordat ik pas met het echte werk ga beginnen.
Ik ben overigens 26 jaar en woon in Stadskanaal

Met vriendelijke groet
Marijn


Oscar

Martijn,

Welkom hier op het forum! Er valt hier genoeg te leren. Ik hoop dat je bezoek aan dit forum zich niet niet enkel tot lezen zal beperken. Het meeste leer je door mee te discussiëren en natuurlijk verschijnen op de forumuitjes!  :proost2:


Citaat van: Muldermans op 30-07-2008  10:49 uMijn motto is eerst het brouwen met een bierkit goed onder de knie te krijgen, voordat ik pas met het echte werk ga beginnen.

Er zijn velen die dit doen, maar tot op heden snap ik die redenatie niet erg... vanwaar die angst voor het schrooten/maischen/ en filteren?  :weetniet:

Citaat van: Muldermans op 30-07-2008  10:49 uIk ben overigens 26 jaar en woon in Stadskanaal

Dat is redelijk in de buurt van Groningen.... :)


RobinB

Hoi Martijn,
welkom op het forum, je zult hier veel informatie en handige tips vinden hem een goed brouwsel te maken!
Mocht je zin hebben andere brouwers te spreken, kom dan een keer naar het Groningsch Biergilde!
In september hebben we weer een gilde-avond.

Groningen is natuurlijk wel een eindje weg, dus zie maar!

Muldermans

Hallo Oscar, dank voor je reactie...

Misschien is het de angst voor het onbekende, de bierkit ken ik nu en ik kan (kon) er redelijke bieren mee maken.
Voordat ik aan schroten/maisschen/filteren begin eerst maar eens bij iemand stage lopen dacht ik zo.

Vriendelijke groet
Marijn


Muldermans

Groningen is in de buurt vind ik hoor! Lijkt me leuk om tegen die tijd eens weer richting stad te gaan, wellicht tot dan!

Mijn naam is Marijn dus zonder T. Maar geeft niets, is een fout die vaker voorkomt. Mijn Achternaam: Sijbom wordt nog veel vaker verkeerd geinterpretteerd (Sibon Sibum Snijboon :()

Met vriendelijke groet
Marijn die nu weer verder gaat met het steriel maken van 11 liter water voor het brouwsel van vanmiddag 15L Tarwebier.



Oscar

Citaat van: Muldermans op 30-07-2008  11:55 uMarijn die nu weer verder gaat met het steriel maken van 11 liter water voor het brouwsel van vanmiddag

 :weetniet:  Wat? Water apart steriel maken? Terwijl je toch nog moet koken  ???  Waar heb je dat vandaan?  :weetniet:

bazje

Bij zo'n blikbrouwsel hoef je niet te koken!

en

water steriel maken heb ik vroeger ook nooit gedaan.
Gewoon kraanwater is steriel genoeg!

Welkom overigens op dit forum Marijn  :duimop:

Muldermans

Nou er is mij ooit verteld dat gekookt water uiteindelijk een betere kwaliteit bier oplevert, voor een bierkit, vandaar dat ik dat altijd doe. Maar als kraanwater steriel genoeg is dan doe ik dat natuurlijk, scheelt een heleboel werk!
Voordeel van koken is wel dat mijn gistingsvat wel helemaal ontdaan is van bacterien...

Kijk dat vind ik nou zo leuk aan dit forum, je leert er een boel en als (semi)beginneling kan ik dat erg goed gebruiken om mijn brouwsels beter te maken.
Dank voor je welkom Bazje!



oranjeboombiertje

Welkom Marijn,

Wat ik, net als Oscar, niet snap is dat je het bier maken met blik onder controle wilt krijgen en niet meteen wilt gaan brouwen.

Brouwen is totaal anders dan een stroopje oplossen dus je hebt niks aan die kennis. Het enige waar je misschien wat aan hebt is het vergisten maar dat is een kwestie van wachten dus daar hoef je niet echt op te oefenen ;) 

Zelf ben ik na 1 blik begonnen met brouwen en dat liep altijd erg makkelijk. Het is een kwestie van een paar brouwcursusjes lezen op internet en dan gewoon doen! Het is eigenlijk heel makkelijk en erg leuk. Ik zou dus zeggen gewoon lekker wat spulletjes gaan verzamelen en beginnen met die hap :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

bazje

Ik vind het een goede keus van Marijn hoor.
Ondertussen dat hij spulletjes verzameld is hij alvast begonnen!

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 30-07-2008  22:07 uBrouwen is totaal anders dan een stroopje oplossen dus je hebt niks aan die kennis.

Dat is natuurlijk wel weer erg kort door de bocht!
Er zijn een aantal algemene principes waaraan je je moet houden of je nu Blik-brouwt of extract of volmout brouwt. Je moet namelijk altijd secuur en netjes werken, zo aseptisch mogelijk na koken/koelen en je moet je apparatuur goed onderhouden (schoonhouden).
Als je al geinfecteerde blik-brouwsels zou maken is het misschien handig om nog niet meteen naar volmout te gaan, maar eerst je algemene werkwijze eens onder de loupe te houden.

Ook is het fijn om na een poos niks gedaan te hebben, even weer het goede gevoel van een geslaagd brouwsel te hebben als stimulans voor het vervolg.

Succes!

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 30-07-2008  22:07 uWat ik, net als Oscar, niet snap is dat je het bier maken met blik onder controle wilt krijgen en niet meteen wilt gaan brouwen.

Ik snap dat, net als RobinB, prima. Je moet gewoon doen waar je zin in hebt Marijn en je vooral niet laten ontmoedigen door dat soort gekwaak van ervaren brouwers. Blikbrouwen is een PRIMA manier om met brouwen te (her)beginnen en ook om de brouwkoorts te krijgen. Maar als Wesley je wil uitnodigen voor een persoonlijke brouwcursus zou ik dat zeker niet afslaan als ik jou was.

Je zegt dat je je gistvat ontsmet met het hete water. Ik weet niet wat de instructies op jouw blik precies zijn maar toch een tip: Laat het (grootste deel van het) water afkoelen in het gistvat vóórdat je de siroop erbij doet. Als je het hele wort in het gistvat afkoelt dan gaat dat zo langzaam, dat bacteriën de kans krijgen zich met je bier te gaan bemoeien. Dat wil niet gelijk zeggen dat je een bedorven of zuur bier zult krijgen, maar smaakafwijkingen zijn niet uit te sluiten.

Succes en oh: Welkom hier!

Muldermans

Een persoonlijke bierbrouwcursus sla ik zeker niet af!

Gisteren sinds lange tijd weer een brouwsel gemaakt, ben benieuwd of het wat word. Er begint zich nu een dikke laag schuim te vormen dus de vergisten is bezig, het waterslot zal vandaag wel hevig gaan borrelen.

Die ervaring van dat afkoelen had ik gelukkig al, mijn allereerste brouwsel (een diabolo van Breferm) is toen geïnfecteerd geraakt, dus vandaar dat ik gisteren koel water heb gebruikt. Toen Bazje hiervoor schreef dat hij aardige resultaten behaalde met kraanwater heb ik besloten om te kijken of mij dat ook lukt. Dus niet vooraf gekookt.

Ik ben benieuwd.

Het echte brouwen lonkt nu wel trouwens, hierna ga ik nog een bierkit doen (want hieraan beleef ik al erg veel plezier)  en wellicht (nadat ik eens bij iemand anders het brouwen heb afgekeken) ga ik werken met mout.

Nogmaals iedereen dank voor het warme welkom.

oranjeboombiertje

Uiteraard ben je welkom om het vak af te kijken. Wel wat ver weg voor jou denk ik, Rotterdam.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Muldermans op 31-07-2008  10:08 uEen persoonlijke bierbrouwcursus sla ik zeker niet af!

Volgens mij had RobinB ook al iets geroepen... Groningen valt voor jou nog wel te doen... :)

René K

Marijn,

Ook namens mij welkom op het forum. Samen met Robin ben ik lid van het Groningsch bier- en wijngilde.
Ik zal je een mail met een uitnodiging sturen voor het gilde. Heb al gelezen dat je wel interesse hebt.

Ook kun je altijd een keertje met me meebrouwen. Noord Groningen is iets dichterbij dan Rotterdam he :D.

Succes met je brouwsels!

Menno

Marijn, van harte welkom alhier! :duimop:


Citaat van: Edgar op 31-07-2008  09:02 uIk snap dat, net als RobinB, prima. Je moet gewoon doen waar je zin in hebt Marijn en je vooral niet laten ontmoedigen door dat soort gekwaak van ervaren brouwers. Blikbrouwen is een PRIMA manier om met brouwen te (her)beginnen en ook om de brouwkoorts te krijgen. Maar als Wesley je wil uitnodigen voor een persoonlijke brouwcursus zou ik dat zeker niet afslaan als ik jou was.

Hulde aan Edgar: wat een geweldige manier van (terug)kaatsen!  :groots:

 ;D :degroeten:

Muldermans

Hallo Menno en Rene.

Dank voor jullie welkom! En Rene, als ik zover ben dan kom ik graag een keer meebrouwen lijkt me erg leerzaam. Inderdaad, noord-Groningen is vanaf hier erg goed te doen (zelfs op de fiets als ut moet ;))

Wat mijn brouwsel betreft, ik hoor het waterslot goed tekeer gaan. Vlak voordat ik het suikerwater en de siroop bijelkaar heb gevoegd had ik nog een gram (of ietsje minder) kaneel bijgevoegd. Ben benieuwd of dit smaakt, zoniet dan weer wat geleerd.
Merkte dat een voordeel van blikbrouwen is dat bij experimenteren het niet zo erg is dat iets mislukt, mocht ik zo een leuke combinatie uitvinden dan is dat iets dat ik met het echte brouwen wil herbrouwen :D



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.