Filtreren na het maischen (EasyMasher)

Gestart door BartRoos, 19-01-2003 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BartRoos

Beste Brouwers,

Vorig jaar heb ik als examenwerkstuk (profielwerkstuk) samen met een klasgenoot bier gebrouwen met moutextract. Omdat het resultaat toch wel boven onze eigen verwachtigingen was hebben we besloten, om nu een brouwsel met "echt" mout te gaan maken.

Ik ben nu op zoek naar een filter dat ik onderin mijn maischpan kan monteren. Op het forum zie ik dat iedereen enthausiast over de wortverzamelpijp is, maar ik zie nergens iemand over EasyMasher (de EasyMasher ??? Jawel, de EasyMasher!!!  ;D)

Meer info op: http://www.brewinfo.com/mybrewery97/mybrewery4.html en
http://schmidling.netfirms.com/em.htm

Het voordeel van dit systeem is volgens mij, dat als je zo%n metalen gaas kan vinden, het heel eenvoudig te maken is (makkelijker als een koperen pijp rond krijgen en sleuven zagen lijkt mij).

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Graag hoor ik al jullie postitieve en negatieve reacties. Is de EasyMasher een goed alternatief, of moet ik toch maar een wortverzamelpijp in elkaar gaan knutselen?

Alvast bedankt!,

Bart Roos

Jacques

Hoi Rob,

Het idee van de EasyMasher is eerlijk gezegd overgenomen door de wortverzamelpijp. Een EasyMasher is vrij prijzig. Met een stuk koperen pijp en wat knelfittingen heb je na goed half uurtje knusselen een hevelfilter in elkaar gezet. Voordeel van een een hevelfilter is dat je geen gat hoeft te maken in je brouwketel en geen afdichtingsproblemen hebt.
Overigens wordt bij mij weten geen EasyMashers verkocht in de Belgische en Nederlandse winkeliers voor hobbybrouwartikelen.

 :degroeten: Jacques

BartRoos


CiteerHoi Rob,

Pob  ???

CiteerEen EasyMasher is vrij prijzig.

Zou de easyMasher duurder zijn als een wortverzamelpijp? Als ik de plaatjes van de easyMasher bekijk, is het dat toch ook gewoon een stuk koperen pijp, met aan het uiteinde een metalen gaasje?

Jacques

Hoi Bas,
<`r>Een EasyMasher kost in de USA $ 24,-. Voor de prijs heb je hem echter nog niet in Nederland. De verzend- en portokosten zijn hoog, heel hoog.

Voor zo'n € 25,- heb je ook een hevelfilter in elkaar gezet. Hoef je ook geen weken te wachten. Elke doe-het-zelf zaak heeft de benodigde spullen in huis.

Ik zou er trouwens niet voor kiezen om zo'n filter met gaas te maken. Veel moeilijker schoon te maken en zodra het gaas lucht aanzuigt (bovenkant) komt het wort niet meer uit de pan. Bij een hevelfilter zitten de gleufjes aan de onderkant van de pijp waardoor je een iets hoger rendement kunt halen.

 :degroeten:  Jacques

Bas

Zoek een sop het internet op 'surescreen'. Dat is namelijk de naam van het RVS gaasje dat voor de easymasher gebruikt wordt. Stuk goedkoper, gewoon over je bui heensahuiven en met een slangenklem vastzetten. Helaas volgens mij alleen in de VS te krijgen.

Ik raadt je toch een wortverzamelpijp / hevelfilter aan. Die is goed schoon te maken, goedkoper te maken en aan de bodem van jouw ketel aan te passen (simpelweg doordat je het ding zelf maakt).

Grt, Bas H.

JW_den_Hartog

Beste Brouwers,

Ik heb kort geleden ook een hevelfilter zelf gebouwd.
De aanschaf van zo'n ding is inderdaad niet duur als je de hulmiddelen al hebt,zo niet dan kost het inderdaad naar mijn mening wat meer dan die 25 Euro.
Het is in ieder geval absoluut de moeite waard.

Groeten JW d H.

Henk oet Paiz

Beste Bart,

Ik heb mijn hevelfilter gemaakt van koperbuis rond 22 cm. Ik heb de verbindingen gesoldeerd omdat het filter dan lager in de pan komt te liggen dan bij gebruik van knelfittingen. De verticale buis moet je zo diep mogelijk in het horizontale buizenstelsel schuiven, omdat dat bepaalt tot hoever de pan wordt leeggezogen. Dat scheelt al gauw een aantal liters wort. Bv. mijn pan is rond 37 cm, dat houdt in dat bij gebruik van een normaal T-stuk 22-15-22, dus ongeveer 2,5 liter wort in de pan blijft. Als je voor de verticale pijp een kort stukje rond 15 gebruikt en daar een buis rond 12 doorheen schuift, kun je deze tot bijna op de bodem laten zakken. Het geheel wordt er ook nog eens een stuk steviger van. Deze filter geeft na 2 liter filteren inderdaad kraakheldere wort. (Als je geinteresseerd bent wil ik je met alle plezier een foto mailen.)

Groeten,

Henk  :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.