Steriel bewaren

Gestart door Hermax, 08-02-2003 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Hermax

Heren,

(want ik heb nog niet veel vrouwen gezien op dit forum)
op dit ogenblik zit ik een beetje krap behuisd en heb daardoor het probleem dat ik mijn brouwspullen niet echt netjes kan bewaren. Nu heb ik wel een grote ton van 60L die ik zou willen gebruiken om 'strategische' zaken zoals heveldarmen, stoppen, watersloten e.d. steriel op te slaan. Ik veronderstel dat eenieder me wel zal aanraden om een bodempje sulfiet-zuur-oplossing te gebruiken maar mijn vraag is: hoe stabiel is zo'n mengsel? Moet dat regelmatig ververst worden en zoja wanneer?

Herman

Ger

Dag Herman,

Ik bewaar mijn spullen helemaal niet steriel.
Als je alles goed schoon en droog  in een afsluitbare doos
opbergt dan heb je van bacterien niets te vrezen.

 :proost2:Ger

Jacques

Ik sluit me helemaal bij jou aan Ger. Het is vooral noodzakelijk dat je spullen droog opbergt. Micro-organismen hebben vocht nodig om te overleven.
Wat ik wel doe is mijn slangen even doorspoelen met goed heet water (70 graden C) voordat ik ze weer gebruik.
Mijn gistvat behandel ik nog even met een chloorhoudende oplossing die ik goed naspoel. Voorkomen is beter dan een brouwsel weggooien.

 :degroeten: Jacques

De_Storm

Hoi,

M'n pannen en glaswerk e.d. berg ik ook altijd gewoon droog op. Ik heb eigenlijk meer moeite met m'n hevelslang en filterslang (slang van hevelfilter). Ik spoel deze altijd na met heet water en slinger deze dan flink hard door de keuken om zoveel mogelijk water kwijt te raken uit de slang. Daarna ophangen zodat deze nog kan uitlekken. Er blijven altijd wat kleine druppeltjes achter en hierdoor heb ik wel eens een slangetje weg moeten gooien omdat er schimmel in was ontstaan. Sindsdien spoel ik m'n slangen regelmatig met heet water, ook als ik niet brouw.
Ohja nog een vraag die hier wel een beetje op voortborduurt:
Ik desinfecteer mijn kunststof gisttank altijd met sulfietoplossing, echter de bierlucht wil maar niet verdwijnen. Zijn er middeltjes die dit ook verhelpen en mijn vat niet aantasten?? Chempro of iets dergelijks?? (de 'gisttank' is overigens een vat waar op mijn lab allerlei chemische rotzooi in opgeslagen wordt dus dat aantasten loopt waarschijnlijk wel los)

De Storm

Johannes

Hoi Storm

Reinigt en ontgeurt in 1 beweging! meld de gebruiksaanwijzing van Chempro. Mijn gistingsvat is niet geheel reukvrij maar dat valt ongetwijfeld te wijten aan het feit dat ik me niet aan de voorgeschreven 15-20 weektijd heb gehouden.

Naar mijn idee echter wel een goede oplossing.

Johannes

Herman

Helaas zal dat probleempje niet met Chemipro of andere middeltjes geklaard worden. Een van de eigenschappen van dit type kunststof is dat het gaat geuren naar de vloeistoffen die er in hebben gezeten. Voor sterilisatie maakt dit niet uit, al is kunststof gevoeliger voor beschadigingen dan bijv glas of rvs. Maar ik geloof dat we nu weer een beetje afdwalen van het onderwerp  ::)

Hermax

Het ging mij inderdaad dus voornamelijk om die hevelslangen die ik ook nooit volledig droog krijg. Ik heb simpelweg niet eens de plaats om die ergens te hangen zonder dat iemand daar tegen kan lopen. Daarom dus mijn idee om deze te bewaren in een ton die een vloeistof bevat waardoor schimmels en bacterien geen kans krijgen.

Herman

Henk oet Paiz

Maar het is toch geen probleem om deze slangen voordat je ze opnieuw gebruikt te ontsmetten, bv. met Chemipro? Ik werk ook zo, droog opbergen in een kast en voor gebruik een kwartiertje in een oplossing om te steriliseren, ik moet toch mijn gistvat sterilliseren voor gebruik.

Henk  :proost2:

Herman

Hoi herman, Henk,

Er is niks tegen op opnieuw ontsmetten met chemipro of wat dan ook. Ook bewaren in een sulfiet oplossing gaat goed. Vraag is wat beter is voor je materiaal? Alleen al omdat je in een sulfietoplossing last kan hebben van luchtbellen, is droog bewaren een veiligere oplossing. Heet naspoelen zorgt er voor dat je de plakkerige troep kwijtraakt, even slingeren loost de meeste druppels.

Wat betreft de stabiliteit van sulfiet, ik heb gemerkt dat zich toch bepaalde schimmels (waasvormend) o.i.d. zich hierin ontwikkelen, ik zou dan ook voor daadwerkelijk volgend gebruik de sulfietoplossing vernieuwen.

Als hetgaat om een oplossing waarbij bacterien geen kans krijgen: neem chloor. Maar ook daar geldt dat na verloop van tijd door verdamping de chloor zijn werking verliest. Bovendien is het natuurlijk niet echt milieuvriendelijk, al gaat het lang mee (opslaan in containers voor toekomstig hergebruik).

Herman

De_Storm

Hoi,

Ik heb mijn slangen de afgelopen week ook in een sulfietoplossing bewaard en deze zijn nu helemaal wit uitgeslagen! Toch maar weer rondslingeren en af en toe doorspoelen met heet water! Hopelijk zijn ze niet aangetast of zo, anders moet ik maar weer nieuwe slangen halen.  >:(

Groetjes Storm

Pallieter

Hallo,

Heb je er al is aan gedacht van siliconen slangen aan te schaffen,deze kan je gewoon afkoken of ingepakt in alu-folie in de hogedrukpan,nadeel ze zijn wel duurder maar steriliteit op die manier gegarandeerd.
                                        Groeten,
                                              Jan

den_organolept

Ik ken het probleem van de wit uitgeslagen hevelslang in de sulfiet oplossing.
Het plastic lijkt er wat harder door te worden maar volgens mij kun je het toch nog gebruiken. Siliconenslang lijkt trouwens niet door de oplossing te worden aangetast.

Het voordeel van bewaren in een sulfietoplossing is het feit dat er nooit (suiker)resten aan de binnenwand van je slangen aan kunnen koeken waar je nooit meer bij kan. Ook krijgen de beruchte krasjes in een kunststof vat een zeer royale tijd om te weken, ik zou het als bacterie geen drie weken in een sulfiet-vat trekken.

Dat het nadelen heeft is hierboven al beschreven


groet,
den organolept

Jacques

Als bacterie zou ik het drie weken zonder vocht ook niet trekken!

Naar mijn idee is droog bewaren een stuk praktischer en goedkoper dan het bewaren van de slangen onder een vloeistof. Voor de commerciële brouwerijen zou dat wel eens anders kunnen liggen. Zij moeten de slangen elke dag gebruiken en moeten daarom constant worden ontsmet. Wij hobbybrouwers brouwen meestal maar één keer in de paar weken (een enkelling uitgezonderd).

 :degroeten: Jacques

Stuifbol

Vroeger gebruikte ik Oxonia p3 om te ontsmetten.
Doch dit is nu niet meer verkrijgbaar in de handel.
Wel weet ik dat het goedje bestond uit perazijnzuuren ,waterstofperoxyde en stabilizator.
Alleen weet ik de juiste verhoudingen niet meer.
Is er bij jullie soms iemand die hier van op de hoogte is?

Groeten,
De Stuifbol.

Arend

hallo stuifbol

als je de verhoudingen wil weten kan ik dat wel voor je opzoeken.
wij gebruiken het voor desinfectie van tanks, leidingen, ect
ik gebruik het nu een jaar bij het brouwen het beval mij zeer goed.
korte in werktijd en dood ook schimmels en sporen. :gistsmile:

groet Arend :degroeten:

Stuifbol

Laat maar komen Arend.

Jacques


CiteerVroeger gebruikte ik Oxonia p3 om te ontsmetten.
Doch dit is nu niet meer verkrijgbaar in de handel.

Hoi Stuifbol,

Vorige maand gaf een vertegenwoordiger van Ecolab (de producent van Oxoinia P3) een presentatie over reinigings- en desinfecteermiddelen. Uit niets bleek dat Oxonia P3 uit de handel is genomen. Waarschijnlijk is het goedje via een andere tussenlevercier wel verkrijgbaar.

 :degroeten: Jacques

Stuifbol

Ik ben lid van De Reynaert bier-en wijngilde te Eksaarde.(België)
Daar kocht ik vroeger mijn oxonia.
En het is daar dat men me vertelde dat dit produkt niet meer aan particulieren werd verkocht.(Wetgeving)
Zou het kunnen dat dit in Nederland anders is ?
Aangezien ik aan de grens bij Nederland woon zou ik het op prijs stellen als u me zou vertellen waar ik het spul kan kopen.
Ik woon op een boogscheut van Hulst (Zeeland.)

Groetjes,
De Oxonia-boy ;-)

Jacques

Hoi Stuifbol,

Het was mij bekend dat jullie in Lochristi Oxonia gebruikten. Van de man van Ecolap heb ik geen adres gekregen maar waarschijnlijk kun je die wel krijgen via Huub Soemers, secretaris van De Roerstok (www.roerstok.nl)

 :degroeten: Jacques

Arend

hallo Stuifbol,

sorry voor het lang laten wachten.maar ik heb het voor je opgezocht,P3 oxonia actief, de verhoudingen zijn perazijnzuur 49 gram per liter, en waterstofperoxide291 gram per liter.

groeten Arend :degroeten:

MO

Arend,
bedoel je niet azijnzuur 49 g/L en waterstofperoxide 291 g/L? Azijnzuur reageert namelijk met H2O2 tot CH3CHOOOH (=perazijnzuur). Overigens is het zo nog moeilijk om te berekenen hoe je het moet maken. Azijnzuur is nog wel puur te koop (in ieder geval aanwezig op het lab, triviale naam is dan ijsazijn), maar waterstofperoxide is puur (100%) levensgevaarlijk. Ik denk dat je in de handel een 2% oplossing en misschien een 5% oplossing kan kopen. Op het lab en in de fabriek gebruiken wij een 20% oplossing, een oplossing van 30% wordt beschouwd als gevaarlijk en mag bij ons in de fabriek niet gebruikt worden.
ALs ik er aan toekom (er moet ook gewerkt worden) dan zal ik eens uitrekenen wat volgens mij een "veilige" maar nog wel actieve concentratie perazijnzuur is, en hoeveel azijnzuur en waterstofperoxide daar voor nodig. Ik denk namelijk dat ik op zich wel fan ben van dit ontsmettingsmiddel (ik denk niet dat het een goed schoonmaakmiddel is). Het is goedkoop en efficient, maar er komen wel wat veiligheidsrisico's bij kijken die je goed af moet wegen. Zo is het essentieel hoe je azijnzuur en H2O2 mengt (in welke volgorde).
gr
MO

Arend

hallo MO,

dat bedoel ik ja, want zo als wij het gebruiken moet wij het doseren van 0,2% tot max 0,5% op een liter water.
wat ik aan gaf is de mengverhouding zoals deze op de wikkel wordt weer gegeven. dus niet om het zelf te gaan mengen. het lijkt mij niet verstandig om zelf te gaan mengen. gezien de bijtende werking van dit spul. maar in de juiste verhoudingen werkt het voor ons hobbybrouwers prima.

groeten Arend :degroeten:

MO

Ik durf het mijn laboratorium achtergrond wel aan om zelf te gaan mengen. Zou jij aan kunnen geven welke concentratie azijnzuur je gebruikt en welke concentratie H2O2? En hoeveel ml van beiden nodig is om de gewenste concentratie (bedoel je dit met 0.2% of 0.5%) perazijnzuur te bereiken. Hoe kom jij eigenlijk aan die wijsheid? Werk je in een brouwerij of bij een fabrikant van ontsmettingsmiddelen? Ikzelf werk bij Diosynth en dat is een product van farmaceutisch actieve stoffen (chemische en biochemische)
gr
MO

Arend

MO

ik begin dus niet aan het mengen want ik breng het gewoon van het werk mee. ( gratis een goede  baas is nooit weg )
P3-oxonia aktief is een kant en klaar produkt dat je alleen nog met water moet vermengen. maar als je het zelf moet mengen moet je 49 gram perazijn en 291 gram waterstofperoxide vermengen op een liter water. en dan in een verhouding van 20 tot50 ml per 10 liter water.


groet Arend :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.