Rekenen in Plato of SG

Gestart door hansHalberstadt, 14-07-2008 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: JWVG op 16-07-2008  14:48 uMag ik nou alsjeblieft een IP Ban?

Nou, dat reserveren we voor de echt vervelende gevallen. We zijn net zo blij dat je na jaren weer terug bent.

MO

Ga je excuses maar aanbieden aan Ronnie. Beetje zijn topic volledig over de top vervuilen en vervolgens iets mompelen dat het nergens over ging.

Dude.

Hopmans

CiteerMag ik nou alsjeblieft een IP Ban?
Bluf.

hansHalberstadt

Citaat van: JWVG op 16-07-2008  14:31 uH3,

de refractrometing is toch gebaseerd op de brekingsindex? En die verandert toch met dichtheid? Dat het in Brix wordt uitgedrukt geloof ik best, maar de meting zelf is toch een dichtheidsmeting? In tegenstelling tot, pak 'm beet, een fotospectrometrische meting of een NIR meting? Ik probeer hier geen punt te maken, ik vraag me gewoon af hoe zo'n ding werkt.

je meet met je hydrometer soortgelijk gewicht. Soortelijk gewicht van een materiaal druk je uit in gram van dat materiaal per volume eenheid van dat materiaal. Niet in gram van een stofje in dat materiaal  per 100 gram

De refractometer meet brekingsindex. Er is inderdaad een direkt verband tussen brekingsindex en SG, maar dat is wel voor elke stof anders. Omdat in wort bijna alleen opgeloste suiker zit (of suikerketens met ongeveer dezelfde eigenschappen) kun je de brekingsindex (of hiervan afgeleid: Brix) direkt aan het SG koppelen (of hiervan afgeleid:Plato). Je kunt dus kiezen wat je zelf het makkelijkst vind. Voor bier is het een heel ander verhaal vanwege de hoeveelheid alcohol.

Met de hydrometer meet je SG (g/L), of Plato (g/100g)  gewicht=SG x volume, dus kun je zo g/100g direkt omrekenen in g/100ml, dat de definitie van Plato,Brix in g/100g is is een gegeven, dus laten we dat zo houden om verwarring te voorkomen.
HansH   

Ronnie

Oeijeoei, Wat een discussie hier zeg, was er gisteren niet..
Niemand hoeft z'n excuses hier aan te bieden, op een forum mag men toch een mening loslaten?

Met dat beginnen met Plato had ik alleen als bedoeling te zeggen dat we dan dezelfde taal spreken als de beroepsbrouwer, want als je hem spreekt over een SG van .... zegt ie onmiddellijk: 'Hoeveel Plato is dat dan?'

Dezelfde taal spreken staat los van het metriek stelsel, hoe scheef een praktijk ook kan groeien..

bartbier

Met betrekking tot omrekenen SG versus  Platoschalen, als je al kan delen en vermenigvuldigen met een factor 4 kan iedereen elkaar verstaan toch?
Mierenneukers hebben een omrekenigstabel nodig ja, maar komt het in de praktijk nu echt op dat puntje aan?

Zelf ben ik overgestapt naar Plato, ondertussen levert Brouwland zowel refracto- en dichtheidsmeters met Plato schaal. Ben hier ferm content mee.

hansHalberstadt

Citaat van: bartbier op 17-07-2008  12:55 ukomt het in de praktijk nu echt op dat puntje aan?
Dat denk ik niet. Ik kan mij niet voorstellen dat je 1 puntje SG verschil kan proeven. Als je je bezig houdt met brouwsoftware (zoals onder andere ik) dan wil je graag wel dat je modellen zo goed mogelijk zijn en dat er geen onzinformules in je programma komen. Als je eenmaal uitgezocht hebt hoe het werkt dan hoef je je daarna niet meer druk te maken over een SG puntje meer of minder, maar je geeft anderen wel de mogelijkheid om nauwkeurig te kunnen rekenen als ze dat willen. Als je via de via de combinatie van hydrometer en refractometer meting aan je bier je alcoholpercentage wilt berekenen, dan moet je wel erg nauwkeurig kunnen rekenen en meten.
HansH
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.