Hoe hopplantjes vermeerden?

Gestart door ikke, 22-07-2008 09:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ikke

Hallo,

Ik ben op zoek naar een duidelijke beschrijving hoe ik hopplantjes kan stekken. Ik heb al wat rondgekeken op internet en met deze informatie een mislukte poging gedaan. Ik heb ook gelezen dat er hier enkelen rondlopen met ervaring op dit gebied dus hoop ik dat ze mij als het ware kunnen helpen met een beschrijving voor hop stekken voor dummies. Ik heb al geprobeerd een takje schuin afgesneden in water op te kweken, maar zonder succes. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Adrie

Ha Ikke,

Het best werkt een ondergrondse uitloper (rhizoom) van een hopplant uit te graven en op een andere plek weer in te graven. Neem dan een stuk van het rhizoom waar zich al een nieuwe scheut (plant) ontwikkelt.

Een takje afsnijden en in water zetten kan ook lukken (ik heb er verschillende keren succes mee gehad), maar slechts in een beperkte periode van het jaar. Alleen in het vroege voorjaar wanneer de plant snel groeit en uitloopt werkt het. Zeker na 21 juni, als de plant zijn bloeifase ingaat, lukt het niet meer om op deze wijze te stekken. Waarschijnlijk ben je dus te laat geweest met je poging.

Ik zou zeggen: wacht tot volgend voorjaar, graaf een stuk rhizoom uit en plant deze op de door jou gewenste plek.

Oscar

Citaat van: ikke op 22-07-2008  09:33 uIk ben op zoek naar een duidelijke beschrijving hoe ik hopplantjes kan stekken.

Echt stekken is bij een hopplant niet eens nodig. Dat op water zetten van opkomende plantjes lukt prima..Maar begin met 1 plant en het volgende seizoen heb je er 7 of 8..reken maar uit hoeveel je er het jaar daarna kunt hebben.... :weetbeter:  En volgens mij kun je van de wortels, zoals adrie al vermeld, ook meerder plantjes laten groeien. Met hop kan het bijna niet mis gaan, want het is een "onkruid" van het ergste soort...dat groeit bijna overal waar zonlicht is  ;)

Brouwbedrijf

CiteerMet hop kan het bijna niet mis gaan, want het is een "onkruid" van het ergste soort...dat groeit bijna overal waar zonlicht is
Van Adrie heb ik een hele mooie rhizoom gekregen, deze heeft het helaas niet gered. Ik heb hem namelijk onder de grond  geplant, daar komt helaas geen zonlicht...   :stom:

Jeroen :clownsmile:

Pieter.

Een wat oudere plant geeft enorm veel jonge scheuten (30-40+) tijdens het verwijderen van de overbodige scheuten merkte ik dat de scheuten die wat verder weg uit het hart van de plant opkomen groeien aan een (dan nog) dunne rhizoom, dus al compleet met wortel zijn.

 :degroeten:

ikke

Wij hebben de plant dit jaar voor het eerst ontdekt, dus ik ga er van uit dat het nog een jonge plant is. Hij staat nu voor huis waar hij zich in een struik nesteld, en ik wil hem graag achterhuis waar hij mooi een blanke muur en een schutting mag versieren. Hierbij is stekken dus wel nodig. Maar ik zal dus maar proberen te wachten, en hopen dat hij zich volgend jaar laat vermeerderen.   

Adrie

Is zeker aan te raden, al was het maar om te zien of het een mannetje of een vrouwtje is (ik begrijp dat het een spontane opslag is van een onbekende hopsoort). Aan een mannetje heb je immers nix. En als er bellen aankomen, eerst even ruiken of het een lekkere variant is. Er zijn wilde hoppen die niet bepaald aangenaam ruiken, dus daar wil je niet mee brouwen.

Oscar

Citaat van: ikke op 23-07-2008  09:32 uen hopen dat hij zich volgend jaar laat vermeerderen.   

Oh ja, zeker wel, en wellicht meer dan je lief is... Vermeerderen is niet het probleem. Als je zo'n wilde plant weg wilt hebben, dan wordt het lastiger. ;D

ikke

Mijn vader schijnt hem eens als stekje ergens uit het wild te hebben geplukt. En toen hij zag dat ik met bierbrouwen bezig was wees hij me op dit plantje. Maar ik zie al iets van bloemetjes of iets van dien aard verschijnen, dus ik hoop snel het geslacht te kunnen bepalen.

Na enige jaren met hennep in de tuin geƫxperimenteerd te hebben lijk ik een nieuwe plaag voor de buren te hebben gevonden die nu nog wordt getolereerd door de woningbouwvereniging :)

RobinB

Hop is ook lid van de Hennep-famillie, dus dat zit wel goed :D

Glorfindel

Deze link sluit hier wel mooi bij aan. Als ik me niet vergis is hij wel eens vaker hier op het forum aangehaald.
Het is een aflevering van Basic Brewing en gaat over hop telen.

ikke

Ah ik zie dat er meer filmpjes op die site staan, maar eens even op rondneuzen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.