Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Speltbier uit Ravestein  (gelezen 5576 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Speltbier uit Ravestein
« Gepost op: 28-10-2001 00:12 u »
Gisteren kreeg ik bij een speciale gelegenheid een flesje Speltbier uit Ravenstein aangeboden.

Het etiket oogt weinig professioneel en lijkt gemaakt te zijn met een inkjetprinter (geen watervaste inkt).

Ik heb net het voor mij onbekende bier geproefd. Het smaakt een beetje als een witbiertje. Vreemd is dat niet omdat het volgens het etiket naast spelt (en natuurlijk gerstemout) ook gebrouwen is met tarwe en rogge.

Het gebruik van spelt springt er niet uit. Het bier smaakt licht moutig, licht zoetig en er is weinig bitterheid waar te nemen. Ik proef geen kruiden of andere (vreemde) bijsmaakjes

Het bier zou gebrouwen worden door Brouwerij Maasland uit Oss.

Geen slecht bier, maar voor mij had het iets uitgesprokener mogen zin.

Jacques Bertens

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

André

• Gast
Re: Speltbier uit Ravestein
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2001 17:04 u »
Spelt in brood zou cholestorolverlagend werken.  Hopelijk is dit ook zo bij bier.
Speltbier wordt nogal eens aangeboden in biologische restaurants.  Dit bier wordt gebrouwen in Wallonië.
Het is een ware dorstlesser.
Benodigdheden voor 15 liter.
2 kg pilsmout, 1,5 volgraan spelt, 025 havervlokkken, zacht water, Hallertau MF voor 18 EBU. 1/3 bij start 1/3 na 40 min 1/3 na 60 kooktijd 75 min 6 gram kalmoes toevoegen na 70 min
storten van spelt en vlokken bij 48° C  52° pilsmout storten 15 minuten rust - 63° - 15 minuten rust - 73 ° : 15 minuten rust - 78°  en spoelen .  Dik beslaan.  Gist Wyeast Belgian wit. Start SG 1055 - eind SG 1012
Andre

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20-11-2001 21:22 u »
Als je zelf een speltbier wilt brouwen heb je natuurlijk spelt nodig. Ik vermoed dat spelt te koop is in de biologische winkels. Nu kom ik de laatste jaren bijna niet meer in biologische winkels. Weet iemand of spelt in die winkels te koop is dan wel of het ergens anders verkrijgbaar is?

Jacques

Offline Peter_van_den_Hurk

• Vol lid
  • God schiep de mens, de mens het Bier. Goddelijk !!
    • Bierproeven met Peter
« Reactie #3 Gepost op: 21-11-2001 18:05 u »
Vrienden van het bier,

Het spelt is te koop in de molen in Ravenstein.
Ongemalen fl. 4.00 / kg.

Groet Peter

Andre

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2001 18:42 u »
Iedere dorpsmaalderij, die zichzelf respecteert heeft Spelt in voorraad.  Je hoeft dit niet te kopen in biologische winkels.  Daar is het te duur.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re:Speltbier uit Ravestein
« Reactie #5 Gepost op: 14-09-2004 15:07 u »
Ik kom nog eens een heel oud onderwerp tegen. Dit bier komt uit de speciaalbierbrouwerij Oijen (http://www.speciaalbierbrouwerij.nl/) en niet uit de Maaslandbrouwerij zoals Jacques in een ver verleden meldde. Het is inderdaad een witbier-achtige maar dan zonder tarwe en met spelt. Vergist met een korrelgist. Ik vind het het beste bier van de brouwerij, maar dat komt voornamelijk omdat in de andere bieren teveel kardemom, koriander of steranijs wordt gebruikt.

Tags: spelt