Vergisting van het wort / gist of mandfles om te vergisten

Gestart door broukje, 20-07-2008 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

broukje

Hallo brouwers,

Ik ben een beginnende brouwer en ben op dit moment op zoek naar vaten of mandflessen om in te vergisten.
Kunnen jullie mij helpen en advies geven over waarin je het beste of het makkelijkste kunt vergisten.

groetjes broukje

Oscar


Herman

Ligt er ook net aan waar je woont. Info hierover geeft concrete tips wat dan het handigste is. Van der Kooy of Van Rein of... zijn leuke alternatieven voor Brouwland, wat natuurlijk de best gesorteerde verdeler is.

broukje

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik kom uit de buurt van Den Haag. Daar zal best wel een brouwwinkel zijn.
Het liefst gebruik ik spullen die andere mensen weggooien of voor een klein bedrag verkopen.
Want je kan uiteindelijk ook een biertje bij AH kopen.

groetjes broukje
 

Menno

Kijk inderdaad eens op http://www.brouwland.com/ en klik op verdelers. Bij jou in de buurt: Den Haag, Leiden en Delft ;)

Johannes

Citaat van: broukje op 20-07-2008  23:51 uHet liefst gebruik ik spullen die andere mensen weggooien of voor een klein bedrag verkopen.

Citaat van: Menno op 21-07-2008  00:02 uKijk inderdaad eens op http://www.brouwland.com/ en klik op verdelers. Bij jou in de buurt: Den Haag, Leiden en Delft ;)

Dan lijkt www.marktplaats.nl mij een beter advies.

Citaat van: broukje op 20-07-2008  23:51 uWant je kan uiteindelijk ook een biertje bij AH kopen.

Als goedkoop bier de reden is om te gaan brouwen, dan zou ik er niet aan beginnen.

Oscar

Citaat van: Johannes op 21-07-2008  06:53 uAls goedkoop bier de reden is om te gaan brouwen, dan zou ik er niet aan beginnen.

hmm... valt te bezien. Feitelijk brouw je een speciaal bier goedkoper dan je in de winkel koopt of in de kroeg. Als het ook nog snel moet, dan moet je er niet aan beginnen. En als je goedkoop pils wilt moet je er ook niet aan beginnen.

Gerb

De Papillon in Delft (Choorstraat) is een verdeler van Brouwland en met een beetje geluk heeft ie de spullen binnen 6 weken.

Zeker voor een vergistingsvat zou ik een geschikt, goed vat gebruiken en niet bv een mayonaise-emmer.

Nu ik eraan denk, ik heb nog zo'n vergistingsvat staan van HDPE, helaas wel zonder dop. Voor een tientje mag je hem hebben. Stuur me maar een intern bericht als je het wilt hebben. Ik woon in Den Haag.

RobinB

Citaat van: Gerb op 21-07-2008  08:34 umet een beetje geluk heeft ie de spullen binnen 6 weken.
???
Das wel ERG traag!
Dan zou ik gewoon bij Brouwland direct bestellen of vd Kooy of Van Rein...
De laatste 2 bestellingen van mij bij die eerste 2 waren er binnen 3 dagen!
:)

Of je moet iets tegen post-order hebben natuurlijk.
Misschien is de Brouwmarkt in Almere ook nog wel wat, als je door een winkel wilt lopen en spulletjes uitzoeken enz...

Gerb

Citaat van: RobinB op 21-07-2008  13:49 u???
Das wel ERG traag!
Dan zou ik gewoon bij Brouwland direct bestellen of vd Kooy of Van Rein...

Ja, maar daar hoef je geen verzendkosten te betalen. Je moet even vooruit denken. En in de winkel staat altijd wel de nodige mout, hop, mandflessen, e.d..

Menno

Worden er dezelfde prijzen gehanteerd als bij Brouwland? Sommige verdelers rekenen een hogere prijs. In dit geval kan je dan het beste zélf rechtstreeks bestellen (betaling 'gewoon' via acceptgiro of credit card) en die paar euro verzendkosten voor lief nemen.  ;)

Qua saldo hetzelfde (of voordeliger) en, ook niet onbelangrijk, binnen drie werkdagen in huis.

 :degroeten:

Gerb

Het is iets duurder. Soms is het wel vervelend dat je iets niet snel hebt, maar je kunt toch altijd wel inschatten wat je nodig hebt? Zoals gezegd ligt er in de winkel altijd wel de basismouten en hoppen.

Ik dacht dat Brouwland wel redelijk wat rekende voor het bezorgen. Is dat niet zo? Ik heb het nog nooit gedaan.

Menno

Citaat van: Gerb op 21-07-2008  17:15 uIk heb het nog nooit gedaan
Uhm, ik wél... ::) ;D

Uit mijn hoofd gezegd valt het wel mee, euro of 10-15 meen ik... :)

Gerb

Nou, als ik dat in mijn zak kan houden door gewoon goed te plannen, vind ik dat best.

broukje

Bij Brouwland is dus wel iets te koop.
Maar welk materiaal is nu het beste?
Glas, metaal of kunststof?
Ik heb begrepen dat het infectie gevaar van het wort heel groot is.
Daarom moet het vat of fles goed schoongemaakt kunnen worden.
Vandaar mijn vraag wat voor een soort vat of fles.
Het kopen van een biertje bij AH was bedoeld dat ik liever zelf iets maak en niet iets kant en klaar koop.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Ik zou inderdaad in Almere kunnen rond lopen om te kijken wat er allemaal te koop is.

broukje

MO

Plastic is goedkoop, goed schoon te maken en onbreekbaar.

Glas is ook niet duur, nog iets beter schoon te maken en heeft als grootste nadeel de breekbaarheid.

RVS is duur en moeilijk te bewerken. Meestal niet echt voor de beginner.

De een zweert bij glas, de ander bij plastic. Je zult zelf moeten kiezen.

ed

Ik gebruik altijd een plasticvat met kraan voor de hoofdvergisting en zet het wort na 2 a 3 dagen over naar een glazenmandfles voor de hoofdvergisting. Na de hoofdvergisting met bottelsuiker weer terug in het vergistingsvat met kraan zodat ik makkelijk de flesjes kan vullen.

Bij het plasticvat kun je makkelijker schoonmaken (grote opening) wel kans op krasjes waar eventueel bacteriën in kunnen gaan zitten.

ed

RobinB

Citaat van: Gerb op 21-07-2008  17:15 uHet is iets duurder.

De Brouwland verdeler bij mij in de buurt is ook ca 10% duurder. Grotere aankopen kunnen daarom al snel direct gedaan worden.

CiteerSoms is het wel vervelend dat je iets niet snel hebt, maar je kunt toch altijd wel inschatten wat je nodig hebt? Zoals gezegd ligt er in de winkel altijd wel de basismouten en hoppen.

De mouten die in de winkel bij mijn verdeler liggen koop ik eerlijk gezegd liever niet, gezien de laag stof erop... 

CiteerIk dacht dat Brouwland wel redelijk wat rekende voor het bezorgen. Is dat niet zo? Ik heb het nog nooit gedaan.

Het varieert naar gewicht. ik weet niet wat hun minimum is, maar de afgelopen keer was het € 8,02 ex btw voor 2.8 kg, de keer daarvoor € 10,00 ex btw voor 7 kg.
Best acceptabel.

oranjeboombiertje

Het is volgens mij ook afhankelijk va wie je verdeler is. bij Frans (maasland/maltoss) kosten de spullen net zoveel of minder dan bij Brouwland. De pilsmout is gewoon lekker 1 euro/kilo (per 25 KG). Vaak krijg je er ook nog een biertje bij en een verhaal. Elke donderdag wordt er door Brouwland geleverd en dat wordt op dinsdag besteld. Je kan het dus binnen 2 dagen hebben als je op tijd besteld, ideaal.

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.