Hergisting op fles met moutextract

Gestart door berre, 19-07-2008 17:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berre

Heb een vraagje over hergisten op fles, heb een tijdje geleden 20 l sterke blonde koud gelagerd.
Nu is de moment om te bottelen en wil met moutextract gaan hergisten maar kom er niet uit
hoeveel extract ik moet gebruiken. Ik wil natuurlijk geen ploffertjes hè ;D ;D

William

Als je moutextractpoeder gebruikt kun je ongeveer dezelfde dosering als kristalsuiker aanhouden dus 8 gr per liter wort voor stevige carbonisering en 6 gr per liter voor matig carboniseren. Misschien dat iets van 10% extra kunt toevoegen omdat in extractpoeder ook nog eiwit zit. Ik zie niet het voordeel van extractpoeder boven suiker.

In geval van vloeibaar moutextract heb je een factor 45/36= 1.25 meer nodig. (1045 en 1036 zijn de potentieel sg waardes die respectievelijk moutpoeder en moutextract kunnen halen).


RobinB

Citaat van: William op 19-07-2008  18:07 uIk zie niet het voordeel van extractpoeder boven suiker

Is wel Reinheitsgebot-proof! :)

berre

Zie niet het voordeel van extractpoeder boven suiker.
Bedoel je dat moutextract in plaats van kristalsuiker niets doet aan de uiteindelijke smaak van het bier?
Het was de bedoeling om het bier een ietsje meer moutkarakter mee te geven

William

Citaat van: berre op 19-07-2008  18:21 uBedoel je dat moutextract in plaats van kristalsuiker niets doet aan de uiteindelijke smaak van het bier?
Het was de bedoeling om het bier een ietsje meer moutkarakter mee te geven


Ik denk niet dat het op de smaak veel gaat uitmaken. Je hebt tenslotte ook al mout gebruikt bij het maken van het bier.

oranjeboombiertje

Een moutkarakter komt uit de mout niet uit het moutextract. Los voor de gein eens 3 gram moutextract op in 1 flesje bier en proef het verschil, vergeet de zoetheid even. Dat wordt niks moutiger.

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Daarvoor draagt het waarschijnlijk niet zoveel bij lijkt me, aangezien de hoeveelheden vrij klein zijn.
Als je 10 l wort van 1050 had, bevat dat ongeveer 1288g extract. De 6g/l die je toevoegt is dus een totaal van 60 g, wat weer 4.66 % van het totaal is.

Als het een speciaalmout was zou een dergelijk percentage misschien een smaakverschil opleveren. Licht moutextract is vrij basis/neutraal dus voegt waarschijnlijk niet zoveel toe. Misschien nog wat extra zoetheid vanwege onvergistbare suikers?

Als je begin SG nog hoger was neemt het percentage van je bottel-extract op je hoofd-extract alleen maar af.

Hoppeplukkertje

Als je nog een specifieke smaak wil toevoegen bij het bottelen. Kan je in plaats van gewone suiker ook kandij, rietsuiker, bruine suiker aan toevoegen. Gewone suiker wordt 100% omgezet in alcohol. De kandij of bruine suiker laat nog een specifieke smaak achter.

Kleine tip bij brouwen van moutextract.

Bij brouwen met moutextract verkrijg je lagere body dan brouwen met gewone mout.
Om meer body te verkrijgen kan je gerstvlokken of havervlokken toevoegen.
Dat kan je gewoon toevoegen bijkoken van de hoppe .
 

berre

Bedankt voor de reacties, nu weet ik dat het niet veel verschil gaat geven :leren:,toch ga ik extract toevoegen voor de hergisting. Kwestie van proberen en ondervinden zeker :degroeten: berre

MO

Kun je niet een gedeelte met suiker en een gedeelte met moutextract bottelen? Dan weet je meteen of het zin heeft gehad.

berre

Dat had gekunt maar ze zitten net achter de kroonkurk,
misschien bij het volgende blond eens uittesten :duimop:

hansHalberstadt

Citaat van: William op 19-07-2008  18:07 uAls je moutextractpoeder gebruikt kun je ongeveer dezelfde dosering als kristalsuiker aanhouden dus 8 gr per liter wort voor stevige carbonisering en 6 gr per liter voor matig carboniseren. Misschien dat iets van 10% extra kunt toevoegen omdat in extractpoeder ook nog eiwit zit.
Is het niet zo dat moutextract, net zoals wort, maar voor ca 65% vergistbaar is? In dat geval wordt er ook maar 65% van de te verwachten hoeveelheid CO2 geproduceerd. Ik begreep dat je al gebotteld had. Even wachten op het resultaat dus. Verder ben ook ik van mening dat het niets bijdraagt aan de smaak.
HansH
 

William

Citaat van: hansHalberstadt op 20-07-2008  07:57 uIs het niet zo dat moutextract, net zoals wort, maar voor ca 65% vergistbaar is? In dat geval wordt er ook maar 65% van de te verwachten hoeveelheid CO2 geproduceerd.

Daar heb je gelijk in Hans wat dus betekent dat je zo'n 30% meer moutextract zou moeten toevoegen voor dezelfde kollzuurdruk.

berre

Ik heb 210 g extract gebruikt op 20 l bier dus daar zit het wel goed.

berre

hoi,
Het bier zit nu zo'n 10 dagen achter de kroonkurk en is kraakhelder geworden.
Vandaag heb ik er eentje koud gezet,van koudwaas geen spoor :hoera:
Maar het koolzuurgehalte is inderdaad wat aan de matige kant.
Maar eigenlijk vind ik het niet erg want ik heb er weer wat van opgestoken.
Uiteindelijk is het van smaak en kleur goed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.