Kloonbier 2009

Gestart door Hopmans, 17-07-2008 07:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Is er nu eindelijk eens een knoop doorgehakt?
Dit schiet niet op zo.
 :weetniet:


Jij zit toch ook bij de Roerstok Jacques?


Sietze K

De knoop is nog niet doorgehakt , heb ff geduld. (Het zal bij jouw toch wel niet in de smaak vallen)  :biersmile:

Hopmans

Mmm, dan wordt het zeker niet de blonde.
Ik hoop dat het niet het zwaarste bier wordt.
Afgelopen keer was het al zo'n zware pil.
Ook in deze brance moet men een beetje gezond licht bier gaan promoten.

 :degroeten:



JWVG

Ik hoorde dat het een Koningshoeven bier gaat worden, maar dat wist je al. Zelf zou ik het wel eens lollig vinden als ze eens een ultra-commercieel bier kiezen dat door hobbybrouwers verafschuwd wordt. Amstel of zo. Eens kijken of dat na te maken valt.

Maar waarom heb je zo'n haast, Hoppie? Ben je echt al van plan om volgende week met klonen te beginnen?

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Sietze K op 17-07-2008  07:37 uDe Knoop is nog niet doorgehakt , heb ff geduld.

He Sietze zit in de organisatie.. :proost2: Hebben jullie nu daadwerkelijk toestemming van de brouwerij gevraagd voor het klonen van een van hun bieren? En wat was hun reactie? 

Ik ga voor de Moreeke, dat vind ik een mooi bier  :biersmile:

Hopmans

CiteerMaar waarom heb je zo'n haast, Hoppie?
Ben je echt al van plan om volgende week met klonen te beginnen?
Als het een lekker bier is wel.
De NHC-proeverijtjes (Sjaak, Niels, Jos en ik) zijn altijd wel een gezellige happening.
Afgelopen keer was het echt geen lekker bier.
Toen is alleen Niels bezig geweest.
 :degroeten:


Caspar

Ik ben ook voor het klonen van een Bavaria ;D.

Sietze K

Citaat van: JWVG op 17-07-2008  08:16 uIk hoorde dat het een Koningshoeven bier gaat worden,
Waar heb je dat gehoord?  :denken:
 :degroeten:  Sietze

Sietze K

Citaat van: Oscar op 17-07-2008  08:20 uHè sietze zit in de organisatie.. :proost2: Hebben jullie nu daadwerkelijk toestemming van de brouwerij gevraagd voor het klonen van een van hun bieren ? en wat was hun reactie ? 

Ja dat hebben we echt gevraagd, en ze zijn er best wel blij mee dat een van hun bieren als doel is gesteld.  :biersmile:
 :degroeten:  Sietze

JWVG

CiteerWaar heb je dat gehoord ?

Dat is al meerdere malen genoemd op diverse fora. Ik praat ook alleen maar na (in dit geval).

 :degroeten: JW

Oscar

Citaat van: Sietze K op 17-07-2008  12:46 uWaar heb je dat gehoord ?  :denken:

Is gemeld op de LABO vergadering, dus geen geheim!

 
Citaat van: Sietze K op 17-07-2008  13:05 uJa dat hebben we echt gevraagd , en ze zijn er best wel blij mee dat een van hun bieren als doel is gesteld.

En je bevestigt het zelf ook nog eens... :)

Hopmans

CiteerDat is al meerdere malen genoemd op diverse fora.
Dat het een Koningshoeve-bier wordt is nagenoeg 100% zeker.
Dat wist ik ook wel.
Maar welke van de range wordt het?
 :weetniet:

Jacques

Ik heb binnen De Roerstok horen fluisteren dat het de Witte Trappist zou worden. Helemaal zeker is dat echter nog niet.

Hopmans

Mmm, ik hoop toch nog stiekem op de blonde.
wanneer is het definitief?
 :)

Sietze K

Citaat van: Hopmans op 27-07-2008  18:00 uMmm, ik hoop toch nog stiekem op de blonde.
wanneer is het definitief?
 :)

Vandaag is er een delegatie onderhandelen met de brouwerij, dus ik verwacht vandaag of morgen hierover uitsluitsel te kunnen geven.

 :degroeten:  Sietze

Oscar

Citaat van: Jacques op 27-07-2008  15:36 uIk heb binnen De Roerstok horen fluisteren dat het de Witte Trappist zou worden.

Je kunt er natuurlijk weinig aan doen, maar dat krijg je weer dat mensen 1 bier in 2 klassen gaan indien met de kans dat iemand
met 1 bier 2 prijzen kan winnen.  :-\

Johannes

Witte trappist, of welke van de La trappe bieren dan ook. Als daarvoor wordt gekozen, dan staat dat ver van het hele kloon-concept. Dat was juist bedoeld om de buiten de klasse-bieren aan bod te laten komen. Orval bijvoorbeeld.

Oscar

Citaat van: Johannes op 27-07-2008  22:17 uOrval bijvoorbeeld.

Grappig, al vanaf het eerste jaar dat de kloon-klasse in geïntroduceert is wordt hier geropen: Orval!, maar de organiserende verenigingen
schijnen dit signaal niet door te krijgen en ook dit jaar zullen ze wellicht met een bier komen dat gewoon netjes in de A,B,C of D klasse past..Wat is bij de verenigingen dan de gedachte voor dit kloonbier?  :weetniet:  Maak er wat spannends van en zoek inderdaad een bier dat technisch buiten alle klasse valt. De Orval is slecht 1 voorbeeld...

bazje

Van de andere kant val ik af als ik een bier moet brouwen dat niet in een van die klassen valt.
Tenminste :
Ik probeer binnen de klassen te blijven, maar heb het gevoel dat het resultaat er steeds buiten valt.
pff... :denken:
Ik blijf dat hele klonen maar lastig vinden hoor!

RobinB

Ik hou het klonen voor gezien.
Ze worden toch niet (normaal) gekeurd, dus je weet niet wat je fout doet (als je niet wint).
En als het een beetje tegen zit hou je een bier over die je anders niet gebrouwen had omdat het je smaak niet is.

Jacques

Dat is natuurlijk wel wat te kort door de bocht.

Het idee achter het kloonbrouwen bij het ONK is tweeledig. Ten eerste kun je een prijs winnen met een bier waarmee je normaal geen prijs kunt winnen omdat het betreffende bier niet binnen een biertype past. Ten tweede kun je laten zien dat je het brouwproces technisch volledig onder de knie hebt door een perfecte imitatie te bouwen. Creatieve bieren kunnen in vrije klasse worden ingezonden. Op deze wijze kan elke hobbybrouwer wel een biertje inzenden.

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-07-2008  16:24 uomdat het betreffende bier niet binnen een biertype past.

Dat wordt dan nog een lastige keuze uit het assortiment van LaTrappe..... :denken:

Jacques

Klopt. Dat is ook mijn bezwaar ook tegen de keuzes tot nu toe. Alle kloonbieren van het ONK tot nu toe konden ook bij een ander biertype worden ingezonden.

Johannes

Dat ben ik niet helemaal met je eens Jacques, met een perfecte chouffe kloon win je geen prijzen in andere klassen.

Gerb

Het voorbeeld voor een witbier is toch zeker Hoegaarden? De Witte Trappist wijkt daar echt wel van af vind ik. Het is dan de taak van de keurmeester eruit te halen en om eventuele klonen die ingeleverd worden in klasse A uit te sluiten of puntenaftrek te geven. Of is dat heel autoritair gedacht?

Hopmans

Ik zie eigenlijk het hele probleem niet.
Als het bier goed is wat je inleverd hebt in de klasse E, dan mag je die toch ook inleveren in de klasse A?
Als je dan wint in de klasse A, dan heb je een goede welverdiende prestatie geleverd.
Toch?

 :weetniet:

Jacques

Citaat van: Johannes op 28-07-2008  18:01 uDat ben ik niet helemaal met je eens Jacques, met een perfecte chouffe kloon win je geen prijzen in andere klassen.

Dat weet ik zo net nog niet. Chouffe is een sterke blonde. Als je het als zodanig inzendt maak je een vrij grote kans op een prijs.

Oscar

Citaat van: Gerb op 28-07-2008  18:33 uHet voorbeeld voor een witbier is toch zeker Hoegaarden? De Witte Trappist wijkt daar echt wel van af vind ik.

Eigenlijk zeg je nu dat ieder goed witbier eigenlijk een Hoegaarden kloon moet zijn, dat is natuurlijk niet waar.

Gerb

Elke bierstijl heeft toch een voorbeeldbier? Dus dan werkt het toch zo? Een bier wat misschien wel goed is maar niet op het voorbeeldbier lijkt, krijgt niet de maximale punten. Toch?

Oscar

Citaat van: Gerb op 28-07-2008  20:39 uEen bier wat misschien wel goed is maar niet op het voorbeeldbier lijkt, krijgt niet de maximale punten. Toch?

Nee dat is niet zo, dat zou betekening dat er voor ieder biertype 1 bier is dat je als bierkeurmeester zou moeten kennen, dat bier is dan de standaard voor, pakweg 95 punten en daaraan worden alle andere bieren afgespiegeld. Gelukkig werkt het niet zo!

Hopmans

CiteerElke bierstijl heeft toch een voorbeeldbier? Dus dan werkt het toch zo? Een bier wat misschien wel goed is maar niet op het voorbeeldbier lijkt, krijgt niet de maximale punten. Toch?
Ik ben bang dat dit de keiharde praktijk is.

 :-\

Menno

Voorspelbaar topic... :pan:

Wanneer barst het echte 'vuurwerk' los? Kom maar op, dan hebben we dat vast gehad... ;D

 :degroeten:

JWVG

Déja vu all over again  :D. Menno, volgens mij moeten we eraan wennen dat deze discussie nooit zal stoppen....

 :degroeten: JW.

Hopmans

wanneer kan ik aan de slag?
 :dansen:

Sietze K

Citaat van: Hopmans op 29-07-2008  07:15 uwanneer kan ik aan de slag?
 :dansen:
Afgelopen zondag is het gesprek tussen "La Trappe"en"de Roerstok" op het laatste moment afgelast , zodoende geen WITTE ROOK .  :verbergen:
 :degroeten: Sietze .
ps. blond in dus nog niet uitgesloten.


bazje

Citaat van: Gerb op 28-07-2008  20:39 uElke bierstijl heeft toch een voorbeeldbier?

Volgens mijn bescheiden mening gaat hier iets fout.
Niet elke bierstijl heeft een voorbeeldbier, maar voorbeeldbieren!

Eerst waren er heel veel bieren en vervolgens kwamen er maar een paar bierstijlen!

Anders heeft dat hele systeem natuurlijk geen zin...

bazje

Citaat van: Jacques op 28-07-2008  16:29 uKlopt. Dat is ook mijn bezwaar ook tegen de keuzes tot nu toe. Alle kloonbieren van het ONK tot nu toe konden ook bij een ander biertype worden ingezonden.

Als je een juist en correct systeem van bierstijlen hebt, valt toch elk bier onder een bepaald type?

Menno

Hmmm... wil ik nét de Witte Trappist uitroepen tot Proefbier v/d Maand om discussie te sussen (lees: opvoeren)... ;D

JWVG

CiteerAls je een juist en correct systeem van bierstijlen hebt, valt toch elk bier onder een bepaald type?

Nou, nee, dat hangt echt van je systeem af. Als je een 'overige' stijl hebt, dan wel natuurlijk. Maar een prima klassificatiesysteem hoeft helemaal niet dekkend te zijn. Vergelijk het b.v. met hondenrassen. Daar heb je er aardig wat van, maar als je een herder met een teckel kruist heb je een hond die buiten het klassificatiesysteem valt. Dat betekent niet dat de 'klassificatie' van hondenrassen verkeerd is. Als je een Weizen met een Pale Ale kruist, wil dat niet zeggen dat de heren keurmeesters daar een stijl voor bedacht moeten hebben. Maar als iedereen massaal dat soort bieren gaat brouwen en drinken wordt die stijl erbij gedefinieerd. Net als die kruising tussen die teckel en die herder, als mensen die leuk vinden.

Het zou ook een enorme heisa zijn om (zonder naar het 'overige stijlen' redmiddel te grijpen) een bierclassificatie te maken die alle bieren dekt. Dan zou je dus voor alle combinaties van SG, bitterheid, kleur, vergistingsgraad etc. een bierclassificatie moeten hebben. Je zit dan eigenlijk in een n-dimensonale (n is het aantal kenmerken dat je wilt dekken) ruimte die je moet afdekken met je klassificatie systeem.  :nut:

 :degroeten: JW.

Sietze K

Citaat van: Oscar op 28-07-2008  16:27 uDat wordt dan nog een lastige keuze uit het assortiment van LaTrappe..... :denken:
De Dubbel van "La Trappe"valt (kleur,restsuikers) waarschijnlijk buiten de de bepaalde bierstijl. Zou wat mij betreft een goede kandidaat zijn.  :denken:
Maar zoveel mensen zoveel wensen.   :leren:
PS Je kunt ze nu nog kenbaar maken.
 :degroeten:  Sietze

Oscar

Citaat van: Sietze K op 29-07-2008  19:44 uPS Je kunt ze nu nog kenbaar maken.

http://www.ratebeer.com/beer/moreeke/6952/5792/

 :biersmile:

Caspar

Een La Trappe bier ga ik denk ik niet klonen... te weinig tijd en te veel lekkere andere stijlen die ik nog moet maken ;D. De witte zou ik echter wel de leukste vinden om te klonen, dit vind ik ook het beste bier van La Trappe, de rest is te zoet en te esterig naar mijn smaak.

Caspar

Wacht eens even, de Urthel bieren worden toch ook bij La Trappe gebrouwen... jongens, wat dachten jullie hier van ;D:

http://www.ratebeer.com/beer/urthel-hop-it/51264/

Edgar

De Nostradamus van Caracole lijkt mij een leuke uitdaging om te klonen.

Oscar

Voorstel van Caspar vind ik wel een goede!  :proost2:

Oscar

Uit officiële bronnen kan ik melden dat de Witte trappist is gekozen tot kloonbier 2009

RobinB

Wow, wist je dat nu al? ;) ;D

Oscar

Het was nog niet officieel!  :weetbeter:

Hopmans

Het is al 3 weken officieel.
Nu dus offi-officieel?

 :)

Sietze K

Citaat van: Hopmans op 27-08-2008  12:18 uHet is al 3 weken officieel.
Nu dus offi-officieel?

 :)
17 augustus is de knoop doorgehakt.  :verbergen:  Sietze

Oscar

Ja toen was ik op vakantie. Ik kreeg vandaag pas een mail met het "officiële bericht"

MO

Je houdt ons lekker op de hoogte, Sietze.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.