Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleinschalig biertje  (gelezen 3226 keer)

Offline Alchemist

• Vol lid
  • Land: nl
  • Ølchemist
    • De Bierderie
Kleinschalig biertje
« Gepost op: 13-07-2008 18:01 u »
Hoi allemaal,

Ik heb nog maar 1 keer een biertje gemaakt. Dit was op basis van een blik Munton's Barley Wine.
Hiermee heb ik 13 liter goed te drinken, naar Old English Ale smakend, bier verkregen van ongeveer 8,5 %.
Ik heb het na de hoofdgisting 6 maanden gelagerd, hetgeen misschien een beetje lang was.

Ik wil nu graag weer iets brouwen en heb de volgende ingrediënten:

1000 gr moutextract 8 EBC
1000 gr moutextract 18 EBC
1000 gr moutextract 57 EBC
1000 gr moutextract 95 EBC

100 gr Northern Brewer hopkorrels
100 gr Styrian Goldings hopkorrels

Ik heb een pan van 5 liter. Heeft iemand een idee hoeveel gr moutextract ik in 5 liter kan koken waarbij ik dan hopkorrels toevoeg?
Ik zou graag zo'n 10 liter bier willen laten vergisten in een 25 liter emmer. Kan ik dikkere wort verdunnen in de vergistingsemmer
alvorens er een giststarter aan toe te voegen?

Ik kan als gist een kweekje maken van Rochefort of een bewaard restje korrelgist opkweken
van de Munton's Barley Wine. Op dit zakje gist staan de letters GPB. wellicht betekent dit general purpose?

Hopelijk niet een al te stomme vraag en bedankt voor de tips.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: kleinschalig biertje
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2008 18:14 u »
Ik heb geen ervaring met het maken van bieren met moutextract, maar wat ik ervan weet:

• Als ik deze hoeveelheden moutextract invoer in Promash, kom ik op een dichtheid van 1115 uit. Dat lijkt me wel erg hoog. Je kunt dus i.p.v. 10 liter beter 15 liter met een dichtheid van 1079 maken.
  • In een 5 liter pan kun je 2 kg moutextract en 5 liter water mengen en daar de hop in koken. Je krijgt dan een dichtheid van 1060. Na het hopkoken de rest van de moutextract toevoegen en aanvullen tot 15 liter met kraanwater in het gistvat. Dit is steriel.
  • Als gist klinkt de Rochefort goed. Een restje droge gist bewaart in de koelkast trekt misschien vocht aan en bevat misschien wel wat schimmels op die manier. Ik zou voor de opkweek gaan.
  • Ik heb geen idee waar GPB voor staat. 
  • die hoeveelheden hop lijken me erg hoog. Wat is het alfazuur% en hoe lang ga je die meekoken?

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2008 18:29 u »
  • In een 5 liter pan kun je 2 kg moutextract en 5 liter water mengen en daar de hop in koken.

Zou dat passen?

Offline Alchemist

• Vol lid
  • Ølchemist
    • De Bierderie
« Reactie #3 Gepost op: 13-07-2008 19:17 u »
Ik zou 2 kg moutextract tot een totaal van 5 liter water kunnen oplossen in de pan en daaraan de hopkorrels toevoegen.
Is het handig om dit in een 'kooksok' te doen, zodat ik niet hoef te filteren? Daarna het 'wort' verdunnen
met kraanwater in het vergistingsvat en eventueel moutextract toevoegen tot een SG van ongeveer 1080, lijkt me mogelijk.

Dan heb ik ongeveer 15 liter vergistbaar volume.

Ik zou hooguit 50 gram  northern brewer hopkorrels voor 60 minuten laten meekoken.
Wellicht nog wat styrian goldings tijdens de laatste 10 minuten.

Northern Brewer 8,9% alfazuren
Styrian Goldings 3,6% alfazuren

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2008 22:32 u »
Ik weet niet wat je precies gaat doen. (volgens mij jij zelf ook niet) Maar als je een kleine pan heb waar je in kookt, en het wort tot de rand toe zit. Dan moet je heel voorzichtig de hop toevoegen. Zeker niet in 1 keer alles er in kiepen, anders kookt het wort over.

Tip:
Kijk eens op marktplaats voor een weckketel. Binnenkort (17 juli) is er een elctrische weckpan in de aanbieding bij de Lidl.
Dan zal alles wat makkelijker gaan dan zo'n klein pannetje.

Ed

Offline Alchemist

• Vol lid
  • Ølchemist
    • De Bierderie
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2008 18:44 u »
Ik ga eerst maar eens een grotere pan aanschaffen en me wat meer inlezen,
alvorens kilo's moutextract te vergooien. Bedankt voor de reacties.

Overigens doet de opkweek van de Rochefortgist het heel erg goed. Uit een flesje 10, maar
erg toch erg levenslustig.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2008 18:56 u »
De stap naar mout i.p.v. moutextract is niet zo groot. Zou het in ieder geval een keer proberen.

ed

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #7 Gepost op: 16-07-2008 19:58 u »
Je kunt ook meerdere pannen gebruiken. Je hebt alvast een pan van 5 liter, en ik neem aan dat je nog meer pannen hebt liggen, ook al zijn die kleiner. In dat geval kun je de gewenste hoeveelheid moutextract proportioneel over al je pannen verdelen, evenals de hop. Zorg ervoor dat je inderdaad enkele centimeters minimaal vrij hebt boven de vloeistoflaag. Op deze manier kun je vast wel rond de 10 liter wort koken. Dit koken werkt het beste op een gasfornuis omdat je dan geen nawarming hebt van kookplaten. Zo kun je bij een dreigend overkoken gauw reageren en hoef je de pan niet van de plaat te tillen (zoals ik dat thuis moet).

Zorg er ook voor dat je deksels hebt voor alle pannen zodat je deze bijv in de gootsteen kunt afkoelen zonder dat het wort geïnfecteerd raakt. Ik zet vaak de pan in de gootsteen en doe de rubberen stop zó in het gat dat deze lekt. Kraan open en in de juiste stand zetten zodat het waterniveau in de gootsteen (dus rond de pan) op een stabiel niveau blijft zonder dat het de pan in stroomt. Gebruik meerdere gootstenen of wasbekken, of eventueel een badkuip, tegelijkertijd zodat het wort in alle pannen gauw afkoelt.

Als de kook eenmaal goed op gang is en het ergste overkookgevaar geweken is kun je steeds het verdampte water aanvullen met water uit een waterkoker. Anders dikt het wort teveel in waardoor je karamelisatie op de bodem van de pannen krijgt en ook een slechtere hopextractie. Het wort is al zo dik.

Het wort in de pannen laten afkoelen tot zo'n 30 °C en in je gistingsvat kieperen. 10 liter koud water uit de kraan erbij tot het gewenste niveau, gist erbij, deksel met waterslot erop en laten gisten maar. En van tevoren kun je wel uitrekenen hoeveel moutextract je kunt gebruiken. Met 3 kg droog moutextract op een brouwsel van 20 liter kom je uit op een begin SG van 1055, netjes voor zo'n 5,5% bier. Ik raad aan om de drie lichtstgekleurde moutextracten te gebruiken. Dan 30 g Northern Brewer voor een IBU van rondt de 30, en ook 30 g Styrian Goldings bij het uitzetten van de warmtebronnen (einde kooktijd) voor de aroma. Dan krijg je vast een lekker biertje. Zorg er in elk geval voor dat je een goede starter hebt. Evt gebruik je wat moutextract om dit eerst goed in orde te krijgen, en dan voeg je de hele starter aan je brouwsel toe.

Offline Alchemist

• Vol lid
  • Ølchemist
    • De Bierderie
Re: Kleinschalig biertje
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2008 00:41 u »
Eduard,

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Hier kan ik wel wat mee. Misschien moet ik iets minder dan 20 liter brouwen, maar ik ga er nog even aan rekenen en laat hier weten wat het wordt. Als dit me lukt ga ik daarna met mout proberen te brouwen. Als dit mislukt overigens ook. ;)

Als ik een brouwketel wil kopen en zou moeten kiezen tussen een brouwketel op gas of een elektrische brouwketel, dan zou een brouwketel op gas waarschijnlijk de voorkeur genieten in verband met de snelle reactietijd?

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
Re: Kleinschalig biertje
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2008 07:40 u »
Dit ruikt naar high gravity brouwen.
Heb dat zelf ook dit jaar vaker gedaan met moutextractpoeder.

Bij de lidl hadden ze onlangs ene elektrische inkookpan van 27 liter.
Heb die aangeschaft en voldoet prima.

Tags: