Stel me voor: Olaf / leren brouwen door een keer mee te brouwen

Gestart door Olnk, 12-07-2008 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat je het beste leert door bij anderen mee te kijken. Alleen.... dat heb ik zelf nooit gedaan  :verbergen:. Ik heb mijn geheugen helemaal doorgegraafd, maar ik geloof echt dat de allereerste keer dat ik een brouwsessie van iemand anders heb meegemaakt (Martin en Edwin tegelijkertijd), dit jaar was. Net voor mijn 43ste brouwsel. Ik heb het eigenlijk helemaal uit boeken gehaald, en natuurlijk van internet. Story of my life...

 :degroeten: JW.

Hopmans

Idem dito.
Pas vrij laat heb ik anderen zien brouwen.
Lang leve het internet.

 :degroeten:

William

Citaat van: JWVG op 14-07-2008  20:02 uIk heb het eigenlijk helemaal uit boeken gehaald, en natuurlijk van internet. Story of my life...

Typische wetenschapper. Neemt niets van een ander aan, wil alles zelf ontdekken.

Oh ja, ik heb ook nog nooit een ander zien brouwen.  :weetbeter:

RobinB

Zelfde hier, de afgelopen Gilde-brouwdag was de eerste keer dat ik met anderen tegelijk gebrouwd heb!

ed

Waarom zelf het wiel uitvinden als iemand anders het kan laten zien hoe dat moet?

Of?

Zijn we bang dat een ander het anders doet dan wat jij in gedachte heb. Ofdat we naar iemand moeten luisteren.
Of zijn we teveel man zodat we hetzelf moeten kunnen?

Ik zeg niet dat ik het goed heb gedaan, maar ik heb eerst een cursusje gevolgd, veel op het forum gelezen, met blikken begonnen, brouwdag geweest, bij een hobbybrouwer gaan kijken en toen ben ik pas met mout gaan brouwen.
Ieder op zijn manier.

Ed

René K

Voordat ik ging brouwen heb ik meegekeken met een brouwer, was ik inmiddels al lid geworden van het gilde en heb heel veel op het forum gelezen.

Op deze manier was ik al redelijk voorbereidt voordat ik zelf begon met brouwen. Ik wist inmiddels wat ik wilde (hevelfilter, platenkoeler etc).

In tegenstelling tot veel brouwers heb ik nog nooit met een blik 'gebrouwen'. Ik wilde vanaf begin af aan alles of niets.
En tja, dat het verslavend zou zijn, daar was ik al voor gewaarschuwd. En nu ben ik het. En ik ben er blij mee! :proost2:

JWVG

CiteerZijn we bang dat een ander het anders doet dan wat jij in gedachte heb. Ofdat we naar iemand moeten luisteren.
Of zijn we teveel man zodat we hetzelf moeten kunnen?

Ha Ed,

Zoals ik al zei vind ik dat het beter is om bij anderen mee te kijken. Er zit dus echt geen macho-mentaliteit achter, zoals jij vermoedt  :D. Kleine complicatie was dat ik destijds in de VS woonde, dus dat het niet zo makkelijk was om even bij pak 'm beet Jacques langs te wippen  ;D. Ik had toen wel contact met andere brouwers in de VS via een forum, maar helaas was de dichtste bij 2 staten verderop.

Ben je daar tevreden mee?

 :degroeten: JW

ed

Hey JW,

Tja, als je niet in de gelegeheid bent om ergens te gaan kijken dan houdt het natuurlijk op. Maar in Nederland en Belgie hoeft dat geen probleem te zijn. Het was zeker niet als aanval bedoelt, maar als tip.

Ed

JWVG

Weet ik, en die tip ondersteun ik van harte  :biersmile:.

 :degroeten: JW.

Jacques

Zelf kon ik niet meekijken toen ik met mijn hobby begon. Er waren nog geen actieve verenigingen voor hobbybrouwers en ook nog geen internet.

Het brouwen heb ik geleerd via boeken en door te praten met professionele brouwers. Ik heb het dan over zo'n 28 jaar geleden.
In al die tijd is mijn manier van brouwen gewijzigd. Nog steeds voer ik veranderingen door. Tegenwoordig geïnspireerd door het forum. Ik heb nu een paar maanden niet gebrouwen maar binnenkort ga ik aan de gang met vele nieuwe spulletjes. Met deze hobby blijf je steeds bezig.



Dus Olaf je zit niet vast aan een stuk apparatuur. Ontdek wat jij fijn vindt werken en neem je tijd. (Zelf heb ik met een filterkuip gewerkt maar geef nu de voorkeur aan een hevelfilter omdat je daar veel sneller en beter mee kunt filteren.)

Olnk

Citaat van: Jacques op 27-07-2008  14:15 uDus Olaf je zit niet vast aan een stuk apparatuur. Ontdek wat jij fijn vindt werken en neem je tijd. (Zelf heb ik met een filterkuip gewerkt maar geef nu de voorkeur aan een hevelfilter omdat je daar veel sneller en beter mee kunt filteren.)

Ik ga 't gewoon uitproberen ;) Binnenkort maar 'ns een hevelfilter in elkaar zetten voor de weckpannen die ik op de kop getikt heb. Stonden bij een winkel te verstoffen maar zijn nog helemaal nieuw en kan 28 liter in. Leek me prima eerste uitrusting voor mijn brouwerij!

Ondertussen ben ik nog allerlei informatie aan het verzamelen op andere delen van het forum, wees gerust die tijd neem ik wel  ;D

Groet, Olaf

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.