Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lageren / laten kletteren wort bij overhevelen  (gelezen 4637 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Lageren / laten kletteren wort bij overhevelen
« Gepost op: 12-07-2008 16:46 u »
Beste Brouwers,

Ik heb afgelopen zondag geprobeerd om een weizen te brouwen, welke nu staat te gisten. Er is op het waterslot echter weinig tot geen activiteit meer te zien en dus wil ik nu gaan lageren. Nu is mijn vraag of ik nu juist bang moet zijn voor oxidatie, of dat ik juist het bier moet laten kletteren zodat het weer zuurstof opneemt  voor de gist.

Hiernaast ben ik benieuwd hoe ik voldoende koolzuur op de fles krijg, in het recept staat namelijk niets van suiker toevoegen in de fles of iets dergelijks, maar bij lageren met een waterslot raak ik toch veel koolzuur kwijt?

Wie kan mij helpen dit op te lossen

Alvast heel erg bedankt.

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Lageren
« Reactie #1 Gepost op: 12-07-2008 17:01 u »
In dit stadium moet je zo min mogelijk zuurstof in het bier krijgen omdat je oxidatie van hopcomponenten kunt krijgen. Nu bevat een witbier meestal weinig hop zodat het hier misschien minder erg zal zijn. Maar niet kletteren dus.

Om koolzuur in de flesjes te krijgen moet je tijdens het bottelen ongeveer 7 gr suiker per liter bier toevoegen. Dit kun je het beste toevoegen door de benodigde hoeveelheid suiker in een klein beetje water te koken, te laten afkoelen en dit toe te voegen aan het bier. Dit kun je het beste in een aparte bottelemmer doen.

Sommigen voegen een klein schepje suiker aan elk fles toe.

Hierover is voldoende op dit forum te vinden via de zoekfunctie.

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2008 18:21 u »
Hallo,

Het bier heb ik gisteren gelagerd, het SG was mooi gedaald tot 1012. Nu heb ik wel een vraag, er staat nu een witte kring op het bier, is dit normaal of heb ik te maken met een soort van infectie?

Wie kan mij hiermee helpen?

gr. Ko

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2008 19:19 u »
Kan je misschien ook een foto laten zien?
Als je hebt overgeheveld naar een bolle mandfles (zonder mand kennelijk) kan het ook schuim zijn door de verdere vergisting.
Dat maakt bij mij meestal ook een kringetje doordat de bodem ook een kring is als het ware!

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2008 19:19 u »
Het ligt er net aan wat voor soort witte kring je bedoelt. Als je schudt, kun je zien of het een vlies is. Als het schuim is, verdwijnt het en zie je geen schilfers of vliesjes. Het is handig als je even een foto post.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 14-07-2008 19:55 u »
Hehehe, ik was net 1 ms eerder ;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-07-2008 20:07 u »
Citaat
Kan je misschien ook een foto laten zien?
Komt er nog wat van, of hoe zit het.
 >:(

Geintje

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2008 21:21 u »
Na de dreigementen, hier de foto :P

Ik weet niet of je hier iets aan kunt zien, ik vind het zelf een beetje op schimmel lijken, maar het is toch ook een klein beetje schuimig. Ik zag net dat op de bodem toch nog een redelijk pak met gistresten lag, is dit normaal of heb ik te troebel gelagerd?

gr. Ko

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 14-07-2008 21:26 u »
Hier hoef je je geen zorgen over te maken.

Als je hebt overgeheveld naar een bolle mandfles (zonder mand kennelijk) kan het ook schuim zijn door de verdere vergisting.
Dat maakt bij mij meestal ook een kringetje doordat de bodem ook een kring is als het ware!

Met bovenstaande heb je waarschijnlijk te maken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-07-2008 21:57 u »
Volgens mij ook.
Schimmel kan je goed zien aan de randen van het glas.
Dan zie je van die plakkaat-achtige dunne laagjes, wat je wel eens in een theeglas ziet.
Het beweegt mee met de vloeistof, maar zit wat hoger.
Als je jongbier Kosher is, dan zie je dat effect niet.

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 14-07-2008 23:06 u »
Precies de ring die gistbelletjes vormen.

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 14-07-2008 23:16 u »
De dikste gistlaag verzamelt zich in het diepste punt van de de fles. Door de bolle bodem is dat een ring. Vanaf die gist stijgen nog geruime tijd belletjes op...

Met elk gistvat dat je gebruikt is dat weer anders. In mij vorige vat, dat rechthoekig was, kreeg ik een heel ander profiel dan in de cilinderconische die ik nu heb. En jouw fles is weer anders.

Geen paniek.