Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Orval Gushing probleem  (gelezen 4527 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Orval Gushing probleem
« Gepost op: 08-07-2008 19:15 u »
Hallo,
Eind februari 2x een aloud recept gebrouwen voor de meer dan 10de keer denk ik.

Het is het klassieke Orval-kloon recept als her en der hier op het forum geplaatst is, waarbij niks niemendal veranderd is t.o.v. vroeger.

De hoofdgisting op Westmalle gist en na 2 dagen de Orval cultuur erbij gent. Zo doe ik het al jaren, met succes en prijswinnaar goud.

Wat is er aan het gebeuren?
Sedert enkele weken beginnen de flesjes langzaam lichtjes troebel te worden en is er een lichte gushing.

Vr het bottelen was SG 1006. Ze kregen 8g bottrlsuiker/L

Raar is dat dit op 2 loten simultaan begint.

DE vraag: zijn er onder de Orval kloners mensen die het laatste jaar veranderingen in de gisteigenschappen gewaar geworden hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Orval Gushing probleem
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2008 19:29 u »
Ha Ronnie, bij ons is het in huis de laatste weken zeer warm vanwege de droogte en zo... zou dit er niets mee te maken kunnen hebben?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2008 19:29 u »
Zelfs Orval zelf heeft er wel last van, dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2008 19:41 u »
Overigens is ook de Westmalle gist niet uit te sluiten. Van verschillende kanten, en ook regelmatig zichtbaar in flesjes Westmalle en Achel, lijkt die gist problemen te geven bij bottelen (het bekende vlokken), hetgeen bij flinke relatieve koolzuurdruk misschien lichte gushing kan geven.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2008 19:43 u »
Ha Ronnie, bij ons is het in huis de laatste weken zeer warm vanwege de droogte en zo... zou dit er niets mee te maken kunnen hebben?

De temperatuur kan er voor iets tussen zitten natuurlijk maar dat zou niet mogen, want uitgegist is uitgegist.

Trouwens ik heb een kelder en dat is nog steeds onder de 17 C nu. 3 jaar geleden ooit tijdens de hittegolf naar 18,5 C geweest. Tamelijk goede kelder dus.
Ik denk dat Edgar een punt heeft, want is het niet zo dat zij sedert een jaar de Brett toevoegen bij bottelen. Oorspronkelijk was dat enkele dagen na hoofdgistng om MET brettanomyces de lagering in te gaan.

Andere variteit van Brett Brux?

Ook over die Westmalle heb je een punt, Edgar,: brokjes! die heb ik ook! en in combinatie van die 2 gisten moet het wel banana's gaan.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 08-07-2008 19:57 u »
Nu je het zegt, mijn laatste Westmalle Tripel gushte ook vorige week...

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2008 08:04 u »
De temperatuur kan er voor iets tussen zitten natuurlijk maar dat zou niet mogen, want uitgegist is uitgegist.

:denken:
Is dit zo? Als je een flesje met erg veel koolzuurhoudend bier in je koelkast zet zal dit minder gushen dan wanneer je het buiten de koelkast bewaard. Ook al is het uitvergist. Dus het kan wel degelijk met temperatuur te maken hebben, toch?  :weetniet:

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-07-2008 09:41 u »
Is dit zo? Als je een flesje met erg veel koolzuurhoudend bier in je koelkast zet zal dit minder gushen dan wanneer je het buiten de koelkast bewaard.

Juist, Jeroen maar voor consumtie worden ze toch even in de koelkast gezet, dat gusht veel minder of quasi niet. De gushing bij 16,5C (kelder en bierT, gisteren gemeten) is niet spuitend h, het guscht een heel klein beetje, is dus beetje anders dan normaal.

Voorlopig pronostikeer ik op de combinatie Westmalle en OrvalBrett gisten, waar iets veranderd (of gemuteerd?) is, aangezien daar aanwijzingen voor zijn. Ik wacht nog een Westmalle gist bier af dat eind maart gebotteld is. Als die ook kuren begint te krijgen dan...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 09-07-2008 13:22 u »
Uitgegist hoeft helemaal niet uitgegist te zijn. Trisacchariden zijn moeilijk te vergisten voor veel gisten, maar op den duur lukt het ze vaak wel. Sommige micro-organismen kunnen dextrinen afbreken en vergisten of omzetten tot melkzuur. Hierbij komt ook koolzuur vrij.

En dan heb je nog de situatie waarbij de gist stopt met vergisten vanwege het opraken van een sporenelement. De gist stopt met groeien. Een deel van de gist sterft af en het sporenelement komt weer vrij. De overgebleven gist kan dan weer groeien en vergist nog wat met extra koolzuur als gevolg.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-07-2008 14:37 u »
Akkoord, A3, en er is niet het minst verzuring waar te nemen, is dus niet bacterieel denk ik. Zou misschien een beetje maltotriose kunnen zijn ? -SG was reeds 1006 vr bottelen, niet slecht dus.., want voor een Orvalgist is maltotriose toch kinderspel?

Maar het verschijnsel is nog niet dramatisch, echter, ik heb het nog niet voorgehad vroeger, en nu heb ik dat bij 2 loten.
Die loten komen van dezelfde gisten. Vandaar de vraagstelling.

Tags: gushing