Alt in Düsseldorf

Gestart door Adrie, 26-08-2002 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Tijdens de vakantie ben ik een dag in Düsseldorf geweest. In deze bakermat van de Alt zijn op een steenworp afstand van elkaar 3 brouwcafees gevestigd. Deze brouwen alleen maar Alt en schenken ook alleen maar dit bier (sterker nog: iets anders is er niet te krijgen). Toch zit het overal vol. Kom daar in Nederland maar eens om!
Hoewel de recepturen overeenkomen, smaakten de Alts toch net even iets anders door andere (hoeveelheden) (aroma)hop. Ik moet zeggen, dat zij mij prima hebben gesmaakt. Fietsen door Duitsland heeft mij geleerd, dat de Duitse biercultuur in Nederland schromelijk wordt onderschat. Wij kijken graag liever naar de Belgische buren dan naar de Duitse, terwijl er in Duitsland vele uitstekende bieren te verkrijgen zijn!

Groeten,

A3

Edwin

Hoi A3  :proost:

Je hebt gelijk dat de Duitse biercultuur door veel Nederlanders wordt onderschat/ondergewaardeerd.
Als ik voor meelf praat, dan hou ik van het wat zwaardere segment bieren. De Duitse bieren die ik geproefd heb zijn voor mijn smaak wat licht. ik proef dan ook niet veel bieren meer uit Duitsland. Dat is misschien wel een verbeterpunt... :weetniet:

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Dat is misschien wel het "probleem" met veel thuisbrouwers: die willen het liefst zo zwaar mogelijke bieren brouwen (en drinken). Terwijl het een veel grotere uitdaging is om een licht bier te maken met veel smaak! Mijn ervaring is, dat de Duitse bieren hierin juist uitblinken (en dan heb ik het niet over de pilsjes).

Groeten,

A3

JWVG

Het valt me altijd op dat de Amerikaanse thuisbrouwers juist heel veel belangstelling hebben voor Duitse bieren. Men weet wel dat Belgie HET bierland bij uitstek is, en brouwt ook wel Belgische bieren, maar voor het 'dagelijkse' gebruik grijpt men toch heel vaak naar Alts, Kolsch, Weizens en Bocks. Belgische bieren worden een beetje als te bijzonder voor normaal gebruik beschouwd.

Laatst stuurde een vriend van me in Duitsland een paar bieren van Andechs op, echt heel lekker! Ik heb zelf nog heel veel Vienna mout staan, plus een aantal geschikte gisten, dus ben van plan om als het wat kouder wordt snel een vienna (o.k., niet Duits) een alt en een dubbelbock te brouwen. Hmmm....

Jan Willem.

Edwin

Ha heren  :proost:

Een wat zwaarder bier verbergt eventuele smaakafwijkingen wat beter dan een licht bier. Daarbij komt nog dat ik inderdaad een liefhebber ben van blonde bieren tussen de 8% en 11%.
Mijn ervaringen met het brouwen van lichte `ieren zijn nog niet zo optimaal (zie oa thread "zomerbiertje"). Je hebt gelijk dat er veel Duitse bieren zijn die zeer verfijnd zijn van smaak. Voor mij zijn dat bieren voor gevorderde bierbrouwers en daar reken ik me nog niet toe.

Edwin

JWVG

Ja, ik ben het wel met je eens dat die zwaardere bieren juist makkelijker zijn te brouwen dan lichtere. Zelf had ik een aantal lichte bieren gebrouwen voordat ik met mijn dubbel-tripel-quadrupel reeks begon een paar weken geleden, en ik heb dan op elk van die lichte bieren wel wat aan te merken. Zeker bij mijn pilsner, waar het diacetyl gehalte gevaarlijk hoog bleef (ging later gelukkig grotendeels weg). Maf toch, dat die 'gewonere' biertjes veel moeilijker zijn dan die 'luxerel' biertjes. Ik zou heel blij zijn als ik een keer een pils kon brouwen dat bijna niet te onderscheiden is van het commerciele spul, maar betwijfel of veel van mijn vrienden dat enthousiasme kunnen delen.

Jan Willem.

Adrie


CiteerIk zou heel blij zijn als ik een keer een pils kon brouwen dat bijna niet te onderscheiden is van het commerciele spul, maar betwijfel of veel van mijn vrienden dat enthousiasme kunnen delen.

Kwestie van de juiste vrienden kiezen! Mijn ervaring is dat het inderdaad erg frustrerend is als je een licht bier brouwt waar je zelf heel tevreden over bent en dat vrienden dan roepen dat die zware van vorige keer veel lekkerder was! Parels voor de zwijnen is dat!


Edwin

ah, jullie hebben die ervaringen dus ook  :groots:

Dat geeft een beetje een warm bad gevoel.
Blijft toch een feit dat ik het brouwen van lichte bieren moeilijk vind.
Deze discussie gaat trouwens niet meer over die Alten van Adrie  :-X

Edwin

Adrie

Ja Edwin,

Speciaal voor de "zwijnen" heb ik ook altijd pils in huis. Eén keer een foute opmerking over mijn bier en je bent voor altijd uitgesloten van het godenvocht.  ;)

Groeten,

A3

Peter_van_den_Hurk

Heer Adrie,   Vrienden en vriendinnen van het bier,
Het bericht van je over het verblijf in Dusseldorf, bracht mij afgelopen zondag op het idee om een verzameling Alt bieren op temperatuur te leggen (9 °C)
Gisteravond de Schloss, Gatz, Frankenheim, Diebels, en Hannen geproefd.
Geur: hoppig, moutig en licht zoetig; smaak: moutig, karamelachtig-bitter; mondgevoel: iets metaalachtig droog.
Nadat de bieren met een proefglas waren beoordeeld heb ik het bier wat nog was overgebleven lekker opgedronken in een origineel Alt glas (cilindrisch) waarbij je toch weer een heel andere waarneming krijgt.
Het blijft echter behelpen. Een Alt smaakt nog steeds het lekkerst in Dusseldorf recht van de tap.
Groet Peter

Sander J.

Dag A3,
De discussie ontspon een beetje.
Wat vond je nou de lekkerste Alt?
Ik ben ooit bij Schumacher geweest. Een hele ervaring. Grote houten tonnen kwamen direct uit de kelder omhoog en werden meteen met hamer en keg aangeslagen en uitgetapt. Omdat het zo vers is smaakt het bier prima. Een geweldige ambiance. Obers met leder schort en tig glazen lopen continu rond en als je glas leeg lijkt zetten ze er een nieuwe naast. Je consumptie wordt geturft op een viltje op je tafel. Verder kun je je buik vol eten met worsten en ander lekkers.
Omdat de alt een 4% alc. heeft en bitter gehopt is het één van mijn favorieten. IK kan iedereen aanraden die in de buurt van Düsseldorf komt dit eens te proberen.
Sander.

Adrie

Ha Sander,

Inderdaad, de Schumacher vond ik ook het beste, als ik me goed herinner. Alleen de bediening was wat chagrijnig (wellicht dronken we niet door in het tempo dat hij van zijn vaste klientele gewend was). Het mooist vond ik nog dat iedereen die aanwezig was alleen maar alt dronk. Ander bier was niet te krijgen. Als je hier in Nederland een café begint met 1 soort zelfgebrouwen bier, ben je volgens mij zo failliet.

Groeten,

A3

JW_den_Hartog

Beste brouwers,

Eindedelijk Nederlandse erkening voor Duits bier. :groots:
Hoe kan het ook anders bij zo'n forum, mensen die echt om bier geven en het zelf ook brouwen.
Ik ben sinds ruim een jaar weer in Nederland en heb daar voor 5 jaar in Beieren gewoond en 1 jaar in Keulen (Kölsch)!
Ik voel me dan ook behoorlijk verwend. :proost2:
Voor al de bitterheid en de stamworten van de bieren van onze oosterbieren zijn karaktervol en dat nog altijd binnen het "Reinheitsgebot" van 1516.
Veel Nederlandse bier merken zijn dan in mijn inzicht echte industriebieren,met natuurlijk een paar uitzonderingen.
Het meka van ondergistende variateiten zijn dan in Franken te vinden.Echt de moeite waard een keer naar toe te gaan.
Met Bamberg als stad met +/-50000 inwoners en 3 mouterijen en 10 brouwerijen slaat het helemaal voor mij. :nut:
Zo is het wel weer genoeg.
Dit betekent niet dat ik geen bewonderaar van Belgisch bier ben,maar dit zijn vooral bovengisters en een totaal andere filosofie.
In ieder geval is het fijn te horen dat het er ook nog een paar anderen landgenoten zijn die ook vinden dat de Duitse biercultuur in Nederland zwaar onderschat wordt.  :hoera:

 :degroeten:
JW d H.

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: JW_den_Hartog op 15-01-2003  22:10 uBeste brouwers,

Eindedelijk Nederlandse erkening voor Duits bier. :groots:
Hoe kan het ook anders bij zo'n forum, mensen die echt om bier geven en het zelf ook brouwen.
Ik ben sinds ruim een jaar weer in Nederland en heb daar voor 5 jaar in Beieren gewoond en 1 jaar in Keulen (Kölsch)!
Ik voel me dan ook behoorlijk verwend. :proost2:
Voor al de bitterheid en de stamworten van de bieren van onze oosterbieren zijn karaktervol en dat nog altijd binnen het "Reinheitsgebot" van 1516.
Veel Nederlandse bier merken zijn dan in mijn inzicht echte industriebieren,met natuurlijk een paar uitzonderingen.
Het meka van ondergistende variateiten zijn dan in Franken te vinden.Echt de moeite waard een keer naar toe te gaan.
Met Bamberg als stad met +/-50000 inwoners en 3 mouterijen en 10 brouwerijen slaat het helemaal voor mij. :nut:
Zo is het wel weer genoeg.
Dit betekent niet dat ik geen bewonderaar van Belgisch bier ben,maar dit zijn vooral bovengisters en een totaal andere filosofie.
In ieder geval is het fijn te horen dat het er ook nog een paar anderen landgenoten zijn die ook vinden dat de Duitse biercultuur in Nederland zwaar onderschat wordt.  :hoera:

 :degroeten:
JW d H.

hee Jan-Willem jij hier op het forum.

'k zal 'ns  Bambergen gaan brengen inderdaad dit jaar nog :proost:


TreinJan

Het Frankenland, daarbinnen vooral Oberfranken, en daarbinnen weer de regio Bamberg zijn zeer aan te bevelen.
Overigens, Bamberg heeft ruim 70.000 inwoners en vier mouterijen (Weyermann, Bamberger Mälzerei, Spezial en Heller (Schlenkerla), de laatste twee mouten alleen voor eigen verbruik).
En dan negen brouwerijen plus de proefmouterij/brouwerij van Weyermann, de bieren van de laatste zijn beperkt verkrijgbaar.
Wat meer info:
http://bierentrein.wordpress.com/bamberg/
http://bierentrein.wordpress.com/oberfranken/

Tsjerk

Citaat van: Zatlap op 30-09-2011  14:51 uhee Jan-Willem jij hier op het forum.

'k zal 'ns  Bambergen gaan brengen inderdaad dit jaar nog :proost:

Jongejongejonge.... reageren op een post van 15 januari 2003!!  :nut:

Zatlap, neem nog een Alt.  ;D

Het Alfazuurmannetje

Neeee geen bier meer. Dat schrijven van net ging al niet zo best als ik het zo teruglees :nut:



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.