Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf caramout maken  (gelezen 37135 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Zelf caramout maken
« Gepost op: 27-06-2008 18:42 u »
Ik ga binnenkort een Mild Ale maken en daarvoor zat ik wat te zoeken op internet. Toen kwam ik langs deze site, waar er gesproken wordt over het zelf fabriceren van (Engelse) crystal/ caramout. Dat lijkt me wel leuk om te doen. Een beknopte herhaling van de link:

Begin met palemout. Voeg daar 38 gewichts% koud water aan toe (bv 1000 gram mout + 380 gram water)
1 kg palemout geeft 1,1 kg crystalmout.
Zet dit afgedekt een nacht in de koelkast. De volgende dag is het water in de mout getrokken.
Doe de vochtige mout in plastic zakjes, laat de lucht eruit door de zakjes plat te maken. Zorg dat er geen water in de zak kan komen.
Leg de zakjes in een pan waarin water van 68 tot 70C zit en laat dat 1 tot 2 uur zitten. De mout wordt dan gemaischt

Dan komt het leukste gedeelte: het bakken in de oven.
Verwarm de oven voor op 200C.
In een braadslee of ovenschotel kun je aluminiumfolie leggen om te voorkomen dat je veel moet schoonmaken.
Plaats de vochtige mout in een 2-3 cm dikke laag in de slee en plaats midden in de oven.
Na 20 minuten even omschudden. Doe dit elke 20 minuten.
De kleur en smaak hangt af van de tijd in de oven. Proef en beoordeel de kleur of het goed is.

De typen mouten die je kunt maken:
carapils
caravienne - bak op 160C totdat de mout heel licht bruin is.
Engelse crystal mout - 50 EBC (20 Lovibond) crystal - bak op 200C, stop als de mout licht bruin is en een zoete koffiesmaak heeft
                             - 160 EBC (60 Lovibond) crystal - bak op 200C, stop als de mout roodbruin is en een zoete geroosterde koffiesmaak heeft.
                             - 310 EBC (120 Lovibond) crystal -  bak op 200C, de smaak van de mout lijkt op donkere, bittere, zoete koffie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
Re: Zelf caramout maken
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2008 21:50 u »
Ok, dit ging niet als gepland. Ik had keurig netjes de mout met het water een nacht in de koelkast gezet. Gisteren wat laat thuis, dus toen dacht ik even snel de mout te roosteren in de oven. Vergat ik dus even de maischstap te doen. Nu heb ik prachtig lichtbruine mout/gerst, en nu vraag ik mij af: kan ik hier nog iets mee? Enzymen zullen er wel niet meer inzitten. De vochtige mout heeft 1,5 uur op 200 C gezeten.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 03-07-2008 21:57 u »
Het zal nu meer richting een aromamout gaan dan cara, maar de warmte overbrenging van lucht is volgens mij minder efficient dan van water. Mogelijk heeft het mout dus nog enige versuikering ondergaan en lijkt het ook wat cara-achtig?
Maak eens een extract en proef het. Als je het vertrouwd gewoon mee brouwen!
Jij hebt nu je eigen unieke mout!

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-07-2008 22:10 u »
Het is de bedoeling om met deze mout een Mild ale te maken. Hiervoor is een gedeelte caramout nodig. Ik ga het gewoon nog een keer proberen. Misschien kan ik hier nog wat van gebruiken in een ander brouwsel. Het ruikt in ieder geval echt heel erg lekker.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 03-07-2008 22:10 u »
Ik zou deze batch bewaren en een keer gebruiken voor een brouwsel! En natuurlijk de proef herhalen met wel de maischstap erbij, zie je meteen het verschil van invloed van de maischstap... leerzaam experimentje  :weetbeter:

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-07-2008 22:14 u »
Ja, dat ga ik zeker doen. De geur die ervan af komt ruik je echt nooit bij mout die je in de winkel koopt. Zo heerlijk!!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 03-07-2008 22:18 u »
Dat klink bijna als "Dat moet je een keer geprobeerd hebben"  :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-07-2008 22:26 u »
Ik heb vorig jaar eens pilsmout 2 uur "afgebakken" in de oven op 110 C zonder voorbehandeling.
Dat rook inderdaad ook erg lekker en gaf een soort "verse broodkorst"-smaak aan het bier.
Als ik het ooit weer ga doen (was niet heel erg weg van het eindresultaat ;) ) ga ik zeker voorbehandelingsstappen nemen!

Is best leuk om te doen en zoals gezegd, versere speciaalmouten krijg je niet! :D

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-07-2008 22:27 u »
Ja eigenlijk wel, de geur houdt het midden tussen versgebakken brood, mueslibars en verse bostel. En je kunt tenslotte niet elke week brouwen, dus dan ga je dit soort dingen doen.  :P

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #9 Gepost op: 04-07-2008 09:45 u »
Zeer interessante draad, vooral voor brouwers die 1000 km en meer verderop wonen. Moeten dan alle soorten niet op voorraad nemen.
Begin daar ook aan te denken want de kans is groot dat jullie vanaf volgend jaar een andere vlag zien op mijn berichten, een beetje als de Hollandse maar dan vertikaal en zal het niet meer "van 't Lobos" zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 04-07-2008 09:59 u »
Zo Ronnie, zuid-frankrijk? Dat is veel wijn en weinig bier...

Het mooie klimaat en de natuur maken gelukkig veel goed.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-07-2008 11:29 u »
Vanwege de tijd ga ik nu een andere methode hanteren. Ik heb water opgewarmd tot 70C in een pan en daar de mout ingebracht. De temperatuur zakte tot 68C. Dit heb ik een uur laten staan zonder tussenverwarmen. De temperatuur was gezakt tot 62C. Het water was grotendeels opgenomen door de mout. Van de initiele 800 ml water was bij het afgieten nog ongeveer 125ml 'vrij water' over. Ik had 750 gram mout.

De vochtige mout heb ik nu in een ovenschaal gedaan en ga ik 2 uur op 200C branden. De mout rook ook zoeter dan de vorige keer. (toen ik de maischstap vergeten was  :stom: ).

Deze methode is wat minder chique dan de eerdergenoemde methode. Je verliest wellicht smaak en wat enzymen door de mout in overmaat water te brengen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 04-07-2008 11:48 u »
Die enzymen zul je toch grotendeels verliezen als je deze in de oven gaat verwarmen tot 200 C. Het gaat natuurlijk o.a. om de suiker die gekaramelliseerd kan worden waardoor je een donkere mout zult krijgen..

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-07-2008 12:06 u »
Ik bedoel het verlies van de enzymen als je de moutkorrels in water brengt. Dus voor het branden. Dan heb je de enzymen nodig om het zetmeel in de korrel af te breken tot suikers. Na het branden hou je sowieso geen enzymen over.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-07-2008 11:00 u »
Hey, leuke topic.

In theorie zo je nu aan een zak pilsmout genoeg hebben.

Gaaf.  :duimop:

;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 05-07-2008 11:02 u »
In theorie zo je nu aan een zak pilsmout genoeg hebben.

Begin met palemout.

Tuuurlijk. :D :D  Maar met pilsmout kan het ook vast wel. ;)

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 05-07-2008 11:16 u »
Gisteren heb ik de mout gebrand. Heel het huis vergeven van de gebrande lucht. De mout brandde op een gegeven moment op de bodem van de ovenschaal aan, dus toen heb ik elke 10 minuten geroerd. In totaal 1 uur 45 min in de oven van 200C gehad. Er is een niet homogene kleur ontstaan, zoals je kunt zien op de foto. Ik heb even geproefd en de smaak is goed. Niet erg gebrand en sterk karamellig, een beetje zoals Special-B, maar dan iets minder gebrand. Ik denk dat ik hier wel 7% van durf te gebruiken in mijn mild ale recept en dat ik de chocolademout wat terugschroef.

ik krijg dit plaatje niet groter.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 05-07-2008 11:18 u »
Tuuurlijk....  Maar met pilsmout kan het ook vast wel...

Ik heb ook gewoon pilsmout gebruikt. Ik zie niet zo erg wat het grote verschil maakt bij dit concept.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 05-07-2008 11:21 u »
Citaat
Heel het huis vergeven van de gebrande lucht.
Mout typetje "echtscheiding" dus.  :D

Toch ga ik het ook eens doen.
Cool.

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 05-07-2008 11:27 u »
ik krijg dit plaatje niet groter.

tuurlijk wel :

Ziet er mooi uit trouwens.... :duimop:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 05-07-2008 13:29 u »
Ik heb ook gewoon pilsmout gebruikt. Ik zie niet zo erg wat het grote verschil maakt bij dit concept.

Kans is aanwezig dat pilsmout nog sneller versuikerd gezien het meer actieve enzymen bevat, toch?

:)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #21 Gepost op: 05-07-2008 13:46 u »
Kans is aanwezig dat Pils mout nog sneller versuikerd gezien het meer actieve enzymen bevat, toch?

Dat lijkt me ook.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je uitgaat van een al gemodificeerde mout dat de verhouding beta / alpha amylase opgeschoven is richting de alpha amylase omdat beta-amylase eerder (bij lagere temperatuur) inactiveert. Je zal dan toch wel een ander type mout krijgen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 05-07-2008 14:22 u »
Pilsmout wordt in Engelstalige landen ook wel een palemout genoemd, omdat 'ie licht van kleur is. In dit verband betekent het dus vermoedelijk vooral dat je een lichtgekleurde mout met enzymen neemt.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #23 Gepost op: 05-07-2008 14:36 u »
Pilsmout wordt in Engelstalige landen ook wel een palemout genoemd, omdat 'ie licht van kleur is. In dit verband betekent het dus vermoedelijk vooral dat je een lichtgekleurde mout met enzymen neemt.

Zou de activiteitsverhouding beta / alpha amylase in palemout hetzelfde zijn als bij pilsmout? Heeft iemand ervaring of palemout wel/niet leidt tot minder doorvergiste bieren in vergelijking met pilsmout?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 05-07-2008 14:50 u »
Ach, zou het nu zo van belang zijn voor die paar procent caramout?

Tags: mout caramout mouten