Jonge beginnende bierbrouwer stelt zich voor: Hans

Gestart door HansW, 27-06-2008 14:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansW

Hallo

Ik ben Hans en woon ergens in Antwerpen. Ik ben 14 en dus vrij jong om al bier te brouwen.
Ik heb een voorkeur voor ambachtelijke hobby's zoals bijvoorbeeld: Boogschieten. Ik wou al lang bier brouwen en bij toeval kom ik op de website van Brouwland, waar ik een deluxe startpakket  en een blik abdijbier heb besteld. Morgen kan ik eindelijk beginnen brouwen, ik hoop dat het niet te moeilijk is en dat het me lukt.

Groeten Hans

René K

Welkom op het forum Hans!

Op deze site staat ook een erg interessante brouwcursus. Heb je die al doorgelezen? Verder kun je hier veel informatie (alles) vinden met de zoekfunctie.
Je raakt hier werkelijk nooit uitgelezen!

Het brouwen kan erg verslavend zijn, dus wees gewaarschuwd!

Maar veel plezier gewenst met het brouwen!

Groetjes,

René

ed

Beste Hans,

Ik bewonder je interesse voor de oude ambachten en ik hoop dat je het meer bij bierbrouwen dan bij bier drinken gaat houden. Bier drinken is niet gezond en zeker niet op jonge leeftijd. Nou is de levensaard in België iets anders dan in Nederland. Maar het blijft onverstandig om alcohol te drinken en zeker onder de 16. Omdat je hersenen zich dan nog aan het ontwikkelen zijn. Nou kan ik (of een ander) hier heel gemakkelijk een grapje over Belgen gaan maken, maar dat is niet mijn opzet. Brouwen is leuk en leerzaam maar let op met het drinken van alcohol.

Hopelijk krijg je veel plezier in het brouwen en probeer het alcoholgebruik te beperken.

ed


oranjeboombiertje

Daar gaat mijn plaats als jongste forumlid ;D

Welkom hier, leuk dat je al zo jong ermee kan/mag beginnen. Je zal hier heel veel kunnen leren.

 :degroeten:
Wesley

HansW

Hallo alweer

Ik heb de brouwcursus al doorgelezen maar er staat weinig in over blikbrouwen. Maar zo moeilijk zal dat ook weer niet zijn zeker... Ik hoop morgen mijn eerste poging te wagen. Ik zit alleen een beetje in over de temperaturen. Koudste plaats in huis is 19°. Maar ik kan wel van de alcohol afblijven hoor (streng toekijkende ouders).

Groeten Hans

Edgar

De cursus blikbrouwen staat op het blik :D

Leuk dat je hier al bent Hans, brouwen is leuk en je wordt er erg populair van ;D Hopelijk mag je toch iets proeven van het bier (je ziet ik ben het niet eens met ed), als dat maar met (flinke) mate is is dat volgens mij een heel goed idee. Beter op je 14e geleerd dan op je 16e ge'binge'd. We leven nu eenmaal in een 'alcoholische' cultuur en cultuur moet je leren.

Veel plezier. :proost2:




oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 27-06-2008  21:15 uals dat maar met (flinke) mate is

Gewoon keihard zuipen is dat dus ;D ;)

 :degroeten:
Wesley

het kerrewiel

Ze zeggen toch altijd "jong geleerd is oud gedaan" ?

Welkom hier in ieder geval en succes met je eerste brouwsel!
1 tip; geduld is een schone zaak...

HansW

Pff dat was de eerste brouwdag...  Ik hoop dat alles goed gegaan is ben wel vrij bezorgd over de temperaturen...

bob

Hoi Hans, welkom hier
Citeer1 tip; geduld is een schone zaak...

Tip 2 maak de zaak schoon met geduld.
Wat is de temperatuur van je gistvat?
Heb je zo'n Brewferm blik gemaakt vandaag?
Borrelt je waterslot al?

HansW

Hallo

Ik heb eerst alles grondig gereinigd, daarna alles wat er volgens de instructies moest gebeuren gedaan. (Ik heb de gist er bij gekapt zo rond de 23°-25°.) Ik heb zo een Brewferm blik gemaakt en men waterslot borrelt een beetje heftig (elke second een blub). Staat nu op 24°-26°. Hoop dat alles goed komt.

Groeten

Hans

bob

Goed dat je nu al nadenkt over vergistingstemperatuur. :hoera:
Bij hogere temperaturen verloopt de gisting sneller en zal het waterslot na ongeveer 2 a 3 dagen minder borrelen.
Maar vertel eens hoe je dit bier hebt gebrouwen, hoeveel liter water heb je toegevoegd? En hoeveel suiker?
Heb je het soortelijk gewicht gemeten voordat je het in het gistvat hebt gedaan?
Veel vragen, maar we zijn hier heel nieuwsgierig hoe iemand een bier brouwt en wat het resultaat is.
Als je zelf vragen hebt kun je die gewoon stellen want je krijgt hier altijd wel een antwoord.


HansW

Ok even korte samenvatting wat ik al heb gedaan:
  • Blik 10 min in warm water
  • Inhoud in gistvat gekapt
  • Blik naspoelen met 1l warm water
  • 2 Liter warm water met daarin 500g suiker bijvoegen
  • 5l koud water toevoegen
  • Geheel laten afkoelen tot ongeveer 23 ºC
  • Biergist oplossen in 200 ml water van 25 ºC en 15 minuten wachten
  • Bij het bier kappen
  • Roeren
  • Vat afsluiten en op warme plaats zetten (met waterslot dat nu tegen hoog tempo borrelt)

Het is Brewferm abdijbier uit blik en er zit nu 500g suiker in en totaal 9 liter water in. ( stond in de instructies)
Maar heb jammer genoeg sg nog niet gemeten... Dat ga ik doen als de activiteid verminderd in het waterslot

Groeten

Hans

Oscar

Citaat van: HansW op 29-06-2008  09:42 uMaar heb jammer genoeg sg nog niet gemeten... Dat ga ik doen als de activiteid verminderd in het waterslot

Aangezien je het begin SG niet weet, heeft het ook geen nut om nu nog een SG meting te gaan doen. Meestal doe je dit voor het gisten en na het gisten zodat je het alcohol % naar schatting kunt berekenen. Dus ik zou nu niet meer gaan meten, maar gewoon wachten tot je bier volledig is uitvergist en daarna bottelen.

HansW

Even wat foto's over wat het is geworden: het ruikt al naar bier... maar de nasmaak is wat bitter  :nut:








Nu nog 8 weeken rijpen  :-[

Oscar

Citaat van: HansW op 02-07-2008  15:54 umaar de nasmaak is wat bitter  :nut:

Dat hoort zo bij jongbier, trekt wel bij als er koolzuur bijkomt.

 :degroeten:

HansW

Hoop dat ik er 8 weken kan afblijven ...

RobinB

Citaat van: ed op 27-06-2008  17:08 uBeste Hans,

Ik bewonder je interesse voor de oude ambachten en ik hoop dat je het meer bij bierbrouwen dan bij bier drinken gaat houden. Bier drinken is niet gezond en zeker niet op jonge leeftijd. Nou is de levensaard in België iets anders dan in Nederland. Maar het blijft onverstandig om alcohol te drinken en zeker onder de 16. Omdat je hersenen zich dan nog aan het ontwikkelen zijn. Brouwen is leuk en leerzaam maar let op met het drinken van alcohol.

Citaat van: Edgar op 27-06-2008  21:15 uLeuk dat je hier al bent Hans, brouwen is leuk en je wordt er erg populair van ;D Hopelijk mag je toch iets proeven van het bier (je ziet ik ben het niet eens met ed), als dat maar met (flinke) mate is is dat volgens mij een heel goed idee. Beter op je 14e geleerd dan op je 16e ge'binge'd. We leven nu eenmaal in een 'alcoholische' cultuur en cultuur moet je leren.

Op zich eens dat je er mee om moet (kunnen) leren gaan, maar toch moeten we denk ik wel blijven benadrukken dat alcoholconsumptie op deze leeftijd schadelijk is. Bierbrouwen is de kat op het spek binden; je brouwt tientallen liters heerlijk bier, probeer daar maar eens niet teveel van te "proeven"...

Voor je het weet wordt het:
Citaat van: Oranjeboombiertje op 27-06-2008  21:51 uGewoon keihard zuipen is dat dus ;D ;)

HansW

Wees gerust streng toekijkende ouders, ik mag wel eens een slok proeven maar geen hele flessen uitdrinken. In oktober is er trouwens een familiefeest (dan zal alles er wel meteen door zijn) dan heeft  men bier 3 maand gerijpt. Hoop dat het lekker is dan  :engel:

Groeten Hans

ed

Uiteraard moet je wel proeven wat je maakt. Anders weet je ook niet waar je mee bezig bent.
En je kunt best wel eens een flesje drinken. Ik ben ook niet gek en weet ook wel dat de jeugd bier of breezers drinken als ze uit gaan. Of dat je dat bier van de 'grote jongens' drinkt of dat je je eigen bier drinkt. Dan is het natuurlijk lekkerder en leuker om dat van jezelf te drinken.

Veel brouwplezier.

Ed

bob

Hoi Hans,
 
We zijn nu wat maanden verder.
Heb je je bier al eens geproefd?
Dan weet je wat je de familie voorzet in oktober.

Groetjes

HansW

Ja hoor ik heb al eens geproefd (vorige zaterdag). En ik ben nu ziek  :nut: maar dat is aan mijn longen dus... De smaak was beter dan ik had verwacht, wel een beetje veel koolzuur maar goed. Ben in het algemeen heel tevreden over men eerste resultaat. Ik kan niet wachten om nog eens te brouwen...

Groeten Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.