Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vedett, extra blond... waarom?  (gelezen 3297 keer)

Offline djeetn

• Senior lid
  • Land: be
  • hoe minder zielen, hoe meer bier!!!
Vedett, extra blond... waarom?
« Gepost op: 10-08-2008 00:38 u »
Naar mijn weten is Vedett het meest heldere bier dat ik ken! Maar ik vraag mij toch af waarom? Zet er een andere pils naast, dan nog is de Vedett duidelijk lichter van kleur. Komt het door de mout?
Komt het door de klarings- of filtermethode?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vedett, extra blond... waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2008 01:18 u »
In feite vraag je hoe je een heel licht bier krijgt.

De kleur van en bier wordt bepaald door:
- de gebruikte mout. Soms wordt er ongemoute granen gebruikt omdat die een lichtere kleur geven;
- de maatregelen die getroffen zijn oxidatie te voorkomen. Oxidatie van het wort zorgt namelijk voor een donkere kleur;
- de wijze waarop het wort verwarmd wordt. Bij directe verhitting heb je meer kleurvorming dan bij indirecte verhitting (veel brouwerijen werken met stoom);
- de pH-waarde bij het spoelen en koken van het wort. Een lagere pH bij het spoelen zorgt voor een kleinere uitspoeling van kleurstoffen. Een pH van pH van 5,0 tot 5,2 bij het koken zorgt voor een betere uitvlokking van eiwitten.
- de intensiteit waarmee gespoeld wordt. Hoe meer je spoelt des te meer kleurstoffen uit de kafdeeltjes vrijkomen.
- de duur van het kookproces. Hoe langer je kookt des te meer kleurvorming.

Offline djeetn

• Senior lid
  • hoe minder zielen, hoe meer bier!!!
« Reactie #2 Gepost op: 10-08-2008 09:19 u »
Mooie nuttige opsomming, dank je! Ik dacht dat het alleen aan de mout zou liggen maar... zo zie maar, dat er nog aan nog veel meer moet gedacht worden!  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10-08-2008 15:01 u »
Ik zag net dat ik al eens eerder een soortgelijke opsomming gedaan heb die net wat vollediger is.

Een factor van belang is de snelheid van het koelen. Hoe sneller dit gaat des te minder kleurstoffen aangemaakt worden.

De gist kan stoffen absorberen en is daarom ook een factor die een rol speelt bij de uiteindelijke kleur van een bier.

Al deze factoren bij elkaar maken dat het onmogelijk is een kleur te berekenen met een computerprogramma. Met zo'n programma kun je alleen een benadering van de werkelijkheid krijgen.

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2008 13:36 u »
Hoe ze het doen weet ik niet maar Duvel is ook heel licht van kleur, hŤ. Ik denk dat ze alles wat Jacques opsomt nauwlettend in het oog houden incl. een speciaal voor hun toepassingen geŽeste, bleke mout.

Tags: bierkleur