Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sulfiet als anti-oxidant  (gelezen 13783 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Sulfiet als anti-oxidant
« Gepost op: 23-06-2008 10:15 u »
Deze draad is afgesplitst van de draad over het schoonmaken van doppen.

Sulfiet heeft nog een goede eigenschap! Het gaat oxidatie tegen

Maar gedeeltelijk juist. Eerst eens doen en dan vertellen.

Leg uw pakje sulfiet (zoals ze dat verkopen, een plastic zakje met zipsluiting) in je kast met toebehoren allerlei. Kijk na een poos eens naar dingen uit koper, staal, blik, tin.. enz.. die in de omtrek van dat zakje liggen...Ik baseer me op feiten.

Ook wanneer je de sulfiet in een confituurpotteke bewaart, kijk na een poos maar eens hoe het door de verf heen het blikken deksel aantast..

Daarom herverpak ik steeds de sulfiet in een steriliseerbokaal (glazen deksel, rubberdichting.)

Ik vermoed dat met het vocht uit de lucht er zwaveligzuur (H2SO3) gevormd wordt en alzo de metalen aantast.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Sulfiet als anti-oxidant
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2008 11:25 u »
Maar gedeeltelijk juist. Eerst eens doen en dan vertellen.

Leg uw pakje sulfiet (zoals ze dat verkopen, een plastic zakje met zipsluiting) in je kast met toebehoren allerlei. Kijk na een poos eens naar dingen uit koper, staal, blik, tin.. enz.. die in de omtrek van dat zakje liggen...Ik baseer me op feiten.

Ook wanneer je de sulfiet in een confituurpotteke bewaart, kijk na een poos maar eens hoe het door de verf heen het blikken deksel aantast..

Daarom herverpak ik steeds de sulfiet in een steriliseerbokaal (glazen deksel, rubberdichting.)

Ik vermoed dat met het vocht uit de lucht er zwaveligzuur (H2SO3) gevormd wordt en alzo de metalen aantast.

Ik geloof dat sulfiet dat doet, maar in mijn brouwkast roest niks weg hoor. Ik heb daar geen last van. Wellicht heeft het te maken met luchtvochtigheid...

Trouwens, een brouwer kan die sulfiet gewoon weg doen, je hebt er niks aan.
Mijn opmerking was meer bedoeld als knipoog naar het oxidatiespook.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2008 12:51 u »
Trouwens, een brouwer kan die sulfiet gewoon weg doen, je hebt er niks aan.

Sulfiet is bruikbaar in zeer kleine hoeveelheden als anti-oxidant tijdens het brouwproces. Het zelfde als een schepje kaneel doet: zuurstof vangen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 23-06-2008 12:56 u »
Foei Edgar toch  :echtboos:

Wij doen zulke dingen toch niet!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-06-2008 12:58 u »
Kaneel wel hoor, bijna altijd. En sulfiet heb ik ook wel eens gedaan. Gist maakt het ook in aanzienlijke hoeveelheden, dus 't is een beetje raar om daar moeilijk over te doen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-06-2008 18:56 u »
Er zijn zelfs Duitse brouwers die graag een gist gebruiken die wat meer sulfiet aanmaakt. Vanwege het Reinheitsgebot mogen ze immers geen sulfiet toevoegen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-06-2008 19:56 u »
En sulfiet heb ik ook wel eens gedaan. Gist maakt het ook in aanzienlijke hoeveelheden, dus 't is een beetje raar om daar moeilijk over te doen.

Onder de vorm van SO2 zeker ??? Allez kom zeg!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 23-06-2008 21:24 u »
Als ik de links van Jacques zo lees, dan twijfel ik eraan dat die sulfiet dienst doet als antioxidant...maar ik kan het natuurlijk mis hebben, want ik snap niks van chemie, hoewel ik het soms wel voel.

Offline manly

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2008 21:51 u »
Als ik de links van Jacques zo lees, dan twijfel ik eraan dat die sulfiet dienst doet als antioxidant...maar ik kan het natuurlijk mis hebben, want ik snap niks van chemie, hoewel ik het soms wel voel.

Sulfiet reageert met zuurstof tot sulfaat.
Sulfiet kan hierdoor ook worden gebruikt als corrosie inhibitor bij de bereiding van proceswater.
Waar geen zuurstof is kan ook geen roest worden gevormd.
Sulfiet wordt als restzuurstofbinder vaak toegepast in stoominstallatie's, bijvoorbeeld in een electriciteitscentrale.

Om corrosie te krijgen is er nodig vocht, (zuurstof) en ionen om elektronen te transporteren.
Natriumsulfiet is zeer hygroscopisch.
Een molecule natriumsulfiet kan zich aan tien moleculen water binden.
Indien de concentratie aan ionen extreem hoog is, kan zuurstof (voor het metaaloxide) zelfs worden gevormd uit water.
Sulfiet kan deze pas gevormde zuurstof niet zo snel binden als ijzer kan roesten.
Dit effect doet zich dan voor in een blikken natriumsulfiet opbergdoos.
Deze effecten hebben in de doos de bovenhand.
Het zuurstofbindend karakter is in stoominstallaties en pas gekookt bier wel van toepassing.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2008 22:06 u »
Sulfiet reageert met zuurstof tot sulfaat.
Sulfiet kan hierdoor ook worden gebruikt als corrosie inhibitor bij de bereiding van proceswater.
Waar geen zuurstof is kan ook geen roest worden gevormd.
Sulfiet wordt als restzuurstofbinder vaak toegepast in stoominstallatie's, bijvoorbeeld in een electriciteitscentrale.

Ja Manly, dat weet ik wel, maar in de links die Jacques aanhaalt gaat het over andere zaken...

Offline manly

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 23-06-2008 22:26 u »
Ja Manly, dat weet ik wel, maar in de links die Jacques aanhaalt gaat het over andere zaken...

In pas gekookte wort is nog geen sulfiet aanwezig afkomstig van gist.
Hier situeert zich dus eventueel de enige nuttige werking als anti oxidant die natriumsulfiet toevoegen zou kunnen hebben naast ontsmetting.
Het gevormde zwaveldioxide door de gist reageert in water tot sulfieten.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 23-06-2008 23:09 u »

De links zijn vooral bedoeld om aan te geven dat bij elke vergisting sulfiet van nature wordt aangemaakt door de gist. Er is hiervoor veel aandacht in verband met de anti-oxidatie-eigenschap van sulfiet.

In de link http://www.nature.com/nbt/journal/v14/n11/abs/nbt1196-1587.html wordt de anti-oxidatie-eigenschap expliciet genoemd. Overigens wordt in de brouwliteratuur oxidatie vaak gerelateerd aan de smaakstabiliteit van een bier.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-06-2008 23:13 u »
Onder de vorm van SO2 zeker ??? Allez kom zeg!

Oedadde? Kaliummetabisulfiet oftewel Campden tabletten.

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
« Reactie #14 Gepost op: 23-06-2008 23:18 u »
Hoi medebrouwers,

Ik lees hier vanalles over sulfietgebruik. Is het niet zo dat sulfiet een van de bestanddelen (in o.a goedkope wijnen) is die er voor kan zorgen dat je gigantische koppijn krijgt na het nuttigen van enige glazen? (En nee dan heb ik het niet over een halve kist bier :lekkerbier:). Ik ken wijnmakers die absuluut geen sulfiet gebruiken om dit te voorkomen.
Nou is wijn natuurlijk geen bier, misschien dat dat wat uitmaakt?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-06-2008 23:50 u »
Wijnmakers gebruiken massa's sulfiet vergeleken met de hoeveelheden waar het hier over gaat. Zoals je kunt lezen overstijgt het de door de gist geproduceerde hoeveelheden niet of nauwelijks en zal je er gegarandeerd geen koppijn van krijgen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23-06-2008 23:57 u »
Volgens mij is het toch slecht. CommerciŽle brouwerijen voegen toch ook stiekem dergelijke spullen toe en dat zorgt toch zeker voor erge katers. Ik krijg vaak zat te horen dat mijn bier zo goed is omdat je er geen kater van krijgt zoals commercieel bier.

:degroeten:
Wesley

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 24-06-2008 04:33 u »
Ik lees hier van alles over sulfietgebruik. Is het niet zo dat sulfiet een van de bestanddelen (in o.a goedkope wijnen) is die er voor kan zorgen dat je gigantische koppijn krijgt na het nuttigen van enige glazen? (En nee dan heb ik het niet over een halve kist bier :lekkerbier:).

De concentratie is natuurlijk van belang. Kleine beetjes sulfiet wordt dus altijd aangemaakt tijdens de vergisting. Een heel klein beetje extra sulfiet kan geen kwaad. Als men echter grote hoeveelheden gaat toevoegen dan geeft dat negatieve gevolgen.
Je kunt het een beetje vergelijken met alcohol. Beperkt alcoholgebruik is prima. Als je er te veel van gebruikt dan is dat schadelijk voor je lichaam.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #18 Gepost op: 24-06-2008 05:23 u »
Hoofdpijn krijg je van....

1. Te veel alcohol door dehydratatie van je hersenweefsel.
2. Hogere alcoholen
3. Teveel sulfiet in je drank
4. Een te kort bed...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-06-2008 07:40 u »
Volgens mij is het toch slecht.

Daartegen (geloof) is geen kruid gewassen. Placebo-effect heet dat ;)

Weet iemand wat er gebeurt met dat zgn. vrije SO2 tijdens anderhalf uur koken? Zou me niet verbazen als het grotendeels verdwijnt. Al is het maar door binding aan zuurstof.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #20 Gepost op: 24-06-2008 08:00 u »
Als ik het allemaal goed begrijp doet sulfiet 4 dingen:

- afvangen van vrije zuurstof, zodat deze zuurstof geen oxidatiereacties meer kan aangaan. Deze vrije zuurstof komt in het bier tijdens overhevelen, bottelen etc.

- binden aan aldehyden (een aldehyde is een geoxideerde alcohol), met als gevolg dat deze aldehyden veel minder sterk naar voren komen en zo het bier minder verouderd doen lijken. Aldehyden kunnen onstaan onder invloed van zuurstof tijdens overhevelen en bottelen.

- verminderen van bacteriegevoeligheid. Dit is denk ik de reden dat bacterien geen kans krijgen in een omgeving met veel gist. Het is niet de gist zelf, maar het SO2 dat geproduceerd wordt tijdens de gistgroei, dat hier verantwoordelijk voor is.

- teveel SO2 geeft een scherpe zwavelige geur en smaak aan het bier.

SO2 toevoegen zou voor ons hobbybrouwers dan slechts zin hebben in het brouwprocess vůůr de vergisting om oxidatie te voorkomen. Omdat we niet weten hoeveel SO2 er in ons bier zit en we het ook niet eenvoudig kunnen meten, lijkt het toch onverstandig om extra SO2 toe te voegen.

Bier moet je vooral vers drinken en dan heb je van het oxidatiespook helemaal geen last. Weg met sulfiet!

Offline manly

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 24-06-2008 09:10 u »
Ik gebruik nooit chemicaliŽn in mijn bier.
Ik denk dat je met 'verstandig handelen' veel verder komt om gelijk welk probleem te voorkomen.
Vele tips zijn hier op het forum te vinden.
Zo voeg ik tijdens het overhevelen naar het lagervat steeds 1 klontje suiker toe.
Het waterslot gaat hierdoor weer wat bubbelen en de bovenstaande luchtmassa wordt uitgedreven.

De smetvrees van sommige brouwers lijkt me toch wat overdreven.
Ik heb bijvoorbeeld drooghop nog nooit even gekookt.
Steeds zo uit de verpakking toegevoegd.
Zelfs de hopzak waar de hop in gaat haal ik steeds uit een reeds maanden geopende verpakking.

Gegroet

Manly

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 24-06-2008 09:35 u »
De smetvrees van sommige brouwers lijkt me toch wat overdreven.
Ik heb bijvoorbeeld drooghop nog nooit even gekookt.
Steeds zo uit de verpakking toegevoegd.
Zelfs de hopzak waar de hop in gaat haal ik steeds uit een reeds maanden geopende verpakking.

Het is al meer hier geschreven maar je hoort voordat het wort vergist is toch heel erg goed oppassen voor infecties. Het wort is dan zeer ontvankelijk. Als de vergisting eenmaal op gang is komen kan het allemaal wat meer hebben. Maar ook dan kun je infecties in je bier krijgen als je een flinke infectiebron introduceert. Door de antibacteriŽle werking van hop valt het bij het drooghoppen inderdaad allemaal mee.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 24-06-2008 10:10 u »
Om corrosie te krijgen is er nodig vocht, (zuurstof) en ionen om elektronen te transporteren. Natriumsulfiet is zeer hygroscopisch. Een molecule natriumsulfiet kan zich aan tien moleculen water binden...

Voilŗ, dat is de uitleg die ik wou krijgen over dat feit dat aanwezigheid van sulfiet blik doet roesten.. Ook Kaliumdisulfiet is hygroscopisch, laat potje maar openstaan en kijk es wat voor steen je krijgt.. en kijk naar niet roestvrij metaal dat daarrond staat. En daarover ging deze draad eigenlijk.

Oedadde? Kaliummetabisulfiet oftewel Campden tabletten.
Dat ging over SO2 die uit de gist zou komen en niet over Kaliumdisulfiet, Edgar. De gist produceert toch geen Campden!

Verder, wat aanmaak SO2 door gist betreft: zal wijnartikel opzoeken: het SO2 ding door gist duurt niet lang, wordt door contact met de most spoedig in allerlei zwavelverbindingen omgezet. In ieder geval heb ik uit het artikel onthouden dat de SO2 hoeveelheid door de gist afgegeven PEANUTS is t.o.v. de gebruikelijke 1g kaliumdisulfiet sulfiet per 10L verse druivenmost. Het meeste antioxiderende resultaat (bij wijn) komt dus van de toegevoegde sulfiet.
Als je goede wijn wil maken zonder sulfiet is dat zeer moeilijk om geen oxidatie te hebben. Je krijgt in (koud) geperst sap ook sneller te kampen met oxidatie van het most ('wort') dan bij bierwort.

Bij bier heb je minder kans op oxidatie (kokend wort) sneller in gang, gistproces veel sneller, meer gist..

Enne wat die koppijn en migraine betreft: het is bewezen dat die hoofdzakelijk door de tanines (rode wijn) komt en niet van de sulfiet. Trouwens de meest migraine-gevoelige mensen hebben minder last van witte wijn dan van rode en het is net bij witte wijn dat de meeste sulfiet wordt toegevoegd.
Het is zelfs bewezen dat wijn die een SO2 tekort gehad heeft ongezonder is dan wijn die de normale behoefte gekregen heeft.
Koppijn bij witte wijn = vaak door te zoete wijn: Lever wordt geblokkeerd door overmaat aan suiker en heeft dan nog als extra de alcohol te verwerken..

Algemeen komen de katers niet van sulfiet maar van TEVEEL GEDRONKEN. We moeten dat als matige drinkers met respect voor een goed glas durven te erkennen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 24-06-2008 10:23 u »
...Ik heb bijvoorbeeld drooghop nog nooit even gekookt.
Steeds zo uit de verpakking toegevoegd...

Nee, wij ook niet hoor, anders is het toch ook geen drooghop meer ;D