Extra Bittere Pil Ale

Gestart door JWVG, 22-06-2008 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha allemaal,

ik wil na mijn weizen van volgende week een paar Engelse/Amerikaanse ales gaan brouwen. Naast het feit dat ik dat lekker bier vind, heeft dat ook een praktische reden: in ons huis is het te warm gedurende de zomer (behalve misschien voor een Saison), dus ik moet alles in mijn koelkast doen. Dan is een vaste temperatuur van 19 ºC in die koelkast volgens mij optimaal om toch non-stop door te kunnen  brouwen met dit soort bieren, en de occasional weizen. Koude gisters zitten er dus even een tijdje niet in, en voor veel Belgische bieren zal het in de koelkast net te koud zijn, en in ons huis net te warm.

Geinspireerd door de voetbalnederlaag van gisteren, en door het feit dat ik niet precies het verschil weet tussen een ESB en een Pale Ale, ben ik op bovenstaande naam uitgekomen. Overigens zou ik dat 'extra bitter' maar met een korreltje zout nemen als je, b.v., Wesley heet  ;). Ik wil gaan voor een mooie ale, lekker bitter maar niet aan de bittere kant voor de stijl.
Ik heb hier niet veel ervaring mee, dus ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden:

Voor 22 L, 1.053 start SG, 17 EBC, 40 IBU, 90' koken en 82% efficientie:

91.5% (4.30 kg) pale mout 8 EBC
6.4% (0.30 kg) cara red 40 EBC
2.1% (0.10 kg) cara munich 123 EBC

35 g. E.K.Goldings bloemen, 6.1%, 90'
25 g. E.K.Goldings bloemen, 6.1%, 30'
25 g. E.K.Goldings bloemen, 6.1%, 5'
25 g. E.K.Goldings bloemen, 6.1%, koud hoppen (1 week in nagistingsvat)

Gist: Wyeast 1968 London Extra Special Bitter. Starter van 2.5 L, paar keer een uurtje belucht gedurende 24 uur. Op dag zelf gereactiveerd met een halve liter wort.

Maischen: 3.5 L per kg mout. Eenstapsmaisch van 75 minuten op 66ºC. Spoelen op 76 ºC.

Water: ik wil mijn Wageningse water 'Burtonizen' met wagonladingen zouten: ongeveer 0.68 g L-1 CaSO4, 0.55 g L-1 MgSO4, 0.05 g L-1 NaCl en 0.08 g L-1 CaCO3.

Wat vinden jullie hiervan? Is de hoeveelheid hop (zeker na de bitterhopgift - Jacques, ik ken je bezwaar maar ik gebruik het woord lekker toch want ik vind het handig >:D) een beetje goed voor de stijl? Zouden jullie ook het waterprofiel helemaal naar 'Burton' veranderen, of iets gematigder?

O ja, en voor jullie het vragen - ik heb twee redenen voor het gebruiken van EKG voor alle hopgiften, incl. bitterhop: 1) volgens mij kun je ook voor de bitterhop gift het beste de beste kwaliteit hop gebruiken, als je het er voor over hebt, en 2) EKG is momenteel ook de hop met het hoogste alfazuur gehalte die ik thuis heb liggen. Alternatief is Fuggles of St. Goldings, die ik ook heb liggen, maar die zijn minder bitter.

Opmerkingen over de gist zijn ook welkom, al zullen ze niet tot veranderingen leiden - ik heb het al thuis klaarliggen.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik heb een niet zo goede ervaring met deze gist, en zou er alles aan doen om 'm fatsoenlijk uit te laten gisten:
- langer maischen 90 minuten
- dunner maischen, bv 4.5 l/kg
- lagere temperatuur maischen, 65 graden
- en misschien 5% suiker voor de zekerheid.

Het schijnt dat anderen betere ervaringen hebben met deze gist, dus misschien overdrijf ik.

Verder: lekker! Ik kan niet wachten om te proeven  :proost:

Edgar

Van de gist moet je gewoon wat meer gebruiken en na een tijdje roeren om weer te activeren. Als 'ie gezond is zou dat goed moeten gaan. Als je starter niet geroerd is zou 'k 'm toch heel regelmatig schudden.

Burtoniseren klinkt logisch, omdat je met pale mout echte Burton Ale maakt (volgens Ray Daniels). Daar past de hop ook perfect bij naar het schijnt. Persoonlijk ben ik geloof ik niet zo gecharmeerd van EKG, maar waarschijnlijk past het in een dergelijk bier uitstekend. En het is leuk (dat burtoniseren bedoel ik), omdat bijna niemand het doet en je het gegarandeerd zal proeven als een echt Engels karakter. Doen!

JWVG

O.K., ik zal wat extra aandacht besteden aan het schudden. En dat Burtonizen ga ik dus gewoon doen. Volgens mij ben ik de koning van de brouwzouten op dit forum  ;). Volgend jaar koop ik een microbalans, en ga ik beginnen aan de sporenelementen  :D.

 :degroeten: JW.

JWVG

Oh ja, wat die EKG betreft: ik vind het ook wel fijn om regelmatig iets met 1 hopsoort te brouwen. Qua warenkennis kan ik nog wel wat bijspijkeren.

Jw.

MO

Mijn eenstapsmaisch duurt altijd maar een uurtje.

Als ik hem zou brouwen zou ik - zeker gezien het lage start SG - gewoon een starter van een liter maken, meer niet. Maar wie ben ik?

Lijkt me verder een heerlijk bier.

Jacques

Citaat van: JWVG op 22-06-2008  16:13 uWat vinden jullie hiervan? Is de hoeveelheid hop (zeker na de bitterhopgift - Jacques, ik ken je bezwaar maar ik gebruik het woord lekker toch want ik vind het handig

Tegen de term bitterhopgift heb ik geen bezwaar. Wel tegen het gebruik van de term bitterhop als men aromahopsoorten gebruikt voor het bitteren van het wort. Het moment van de hopgift maakt van een aromahop geen bitterhop.

Oscar

Bitterhopgift vind ik een mooie term!  :groots:  Die houden we er in!

JWVG

CiteerTegen de term bitterhopgift heb ik geen bezwaar. Wel tegen het gebruik van de term bitterhop als men aromahopsoorten gebruikt voor het bitteren van het wort. Het moment van de hopgift maakt van een aromahop geen bitterhop.

Ha Jacques, ik ken je interpretatie van die termen, maar die is dus niet de mijne. En volgens mij vinden meerdere mensen op dit forum dat. Misschien is het tijd om een keer een poll er over te starten? Of je kunt natuurlijk een oekaze uitvaardigen, zodat we allemaal jouw interpretatie moeten volgen  >:D.

 :degroeten: JW.

Caspar

Ha JW,

De enige tip die ik wil geven is hou de vergistingstemperatuur in de gaten met deze gist.... maar dat doe je al door hem gekoeld te vergisten ;D. Deze gist maakte bij mij erg veel (een beetje onprettige) esters aan op 23+ oC.

Ga je nu 0,55 * 22 liter = 12,1 gram MagnesiumSulfaat gebruiken? Of is het 1,21 gram op 22 liter :weetniet:. Het eerste lijkt me wat aan de hoge kant gezien je ook al CalciumSulfaat gebruikt. Bij mij geeft +/- 6 gram CalciumSulfaat op 22 liter al ruim voldoende pikante hopbitterheid :proost:.

JWVG

Ha Caspar,

ik wilde inderdaad gaan voor 0.55 g L-1 MgSO4. De Mg2+ concentratie in BoT is 62 ppm, met deze gift verhoog ik de concentratie in mijn brouwwater van 2 naar 60 ppm. De SO42- concentratie is in BoT 638 ppm, ik verhoog met deze gift de concentratie in mijn brouwwater van 6 naar 227 ppm. Nog niet genoeg, maar gelukkig heb ik ook nog gips  ;).

Het gaat me er niet om om generieke 'optimale' waarden te bereiken, maar echt om het water van BoT te simuleren. Tenzij iemand met een referentie komt waaruit blijkt dat dit soort concentraties dodelijk zijn, natuurlijk.

 :degroeten: JW.

Caspar

Dodelijk niet, maar ik heb eens door een rekenfoutje 470 ppm Sulfaten toegevoegd en dat bier was zo "scherp" en droog in de keel dat ik er keelpastilles bij nodig had bij wijze van spreken ;D. Tsja, de bitterheid werd wel duidelijk geaccentueerd :weetbeter:.

Maar goed, ik zou zeggen... give it a try >:D.

Edgar

Misschien is het wijs om de IBU's wat te verlagen?

JWVG

Ha Edgar, je bedoelt in combinatie met die hoge sulfaatgehaltes? In dat geval overweeg is misschien eerder om toch de sulfaatgehaltes nog iets te verlagen. Nou ja, ik heb nog een paar weken om na te denken. Hebben andere mensen nog ideeen?

 :degroeten: JW.

Drents Hopbier

Citaat van: JWVG op 23-06-2008  09:48 uik wilde inderdaad gaan voor 0.55 g L-1 MgSO4. De Mg2+ concentratie in BoT is 62 ppm, met deze gift verhoog ik de concentratie in mijn brouwwater van 2 naar 60 ppm. De SO42- concentratie is in BoT 638 ppm, ik verhoog met deze gift de concentratie in mijn brouwwater van 6 naar 227 ppm.

Reken eens voor hoe je aan 60 en 227 mg/l komt?

Hopbier

Edgar

Citaat van: JWVG op 23-06-2008  10:12 uHa Edgar, je bedoelt in combinatie met die hoge sulfaatgehaltes? In dat geval overweeg is misschien eerder om toch de sulfaatgehaltes nog iets te verlagen.

Neeeh, niet verlagen die zouten. Is juist zo leuk. Met de juiste hoppen en stort (is 'ie wel pale genoeg? Je wil geen moutbitterheid in dit bier denk ik) moet het mooi worden.

JWVG

Hee, dat is merkwaardig. Ik doe dat in ProMash, maar het lijkt inderdaad niet te kloppen. Tenzij er flink wat water in de kristalstructuur zit. Zo niet, dan kan het natuurlijk niet kloppen want die 550 mg moet je weer kunnen terug vinden in de 58 + 221 ppm. Dank je wel dat je daar even op wijst! Weet iemand of er nog H2O'tjes in MgSO4 zit? Zo niet, dan vraag ik het eventjes na. Heeft iemand die module in ProMash wel eens nagerekend?

Groetjes, JW.

Drents Hopbier

Citaat van: JWVG op 23-06-2008  10:26 uTenzij er flink wat water in de kristalstructuur zit.

Mijn magnesiumsulfaat bevat .7H2O

Hopbier

JWVG

O.K., ik heb het even nagevraagd in het lab: de structuur van MgSO4 is MgSO4·7H2O. Het molecuulgewicht is daarmee ongeveer 246. 24/246 deel daarvan is Mg2+, 96/246 deel SO42-. Dus die 550 mg L-1 levert 54 ppm Mg2+ op, en 215 ppm SO42-. En dan reken ik nog grof. Conclusie: ProMash had het wel goed. Lang leve ProMash!  :groots:

Tenzij de Epsom zouten die wij kopen geen water bevatten, maar dat zou erg onwaarschijnlijk zijn omdat ze dan ontzettend hygroscopisch zouden zijn.

 :degroeten: JW.

JWVG

... en Drents hopbier bevestigt dat vermoeden in een posting hierboven zojuist....

Edgar

Promash is niet voor één gat te vangen, zo blijkt. Volgens mij had ik het in een grijs verleden ook eens uitgerekend.

Jacques

Citaat van: JWVG op 23-06-2008  08:06 uHa Jacques, ik ken je interpretatie van die termen, maar die is dus niet de mijne. En volgens mij vinden meerdere mensen op dit forum dat. Misschien is het tijd om een keer een poll er over te starten? Of je kunt natuurlijk een oekaze uitvaardigen, zodat we allemaal jouw interpretatie moeten volgen  >:D.

Het lijkt mij weinig zinvol om een poll te starten over iets wat al sinds jaar en dag vaststaat in de professionele literatuur.
Aromahop zijn hopsoorten met een laag alfazuurpercentage.
Biitterhop of alfahop zijn hopsoorten met een hoog alfazuurpercentage.

Zie bijvoorbeeld deze links naar hopleveranciers
http://www.freshops.com/hvariety.html
http://www.barthhaasgroup.com/cmsdk/content/bhg/hop_varieties.htm
http://www.nzhops.co.nz/varieties/index.html
http://www.hopsteiner.com/german/varieties_germany_gr.html

De-Geert

[off-topic]

Ik vind het persoonlijk nogal kolder dat je een hop die 100% van de bitterheid geeft geen bitterhop mag noemen.

Wat er in de "professionele literatuur" staat, lijkt me niet al te relevant aangezien dit een hobbybrouwforum is.

Koudhoppen is hier ook ingeburgerd, en ik vraag me af of dat in de "professionele literatuur" ook zo is. Koudhoppen is een veel betere term dan drooghoppen.
Je moet als hobbybrouwer niet vasthouden aan termen, als die de lading niet dekken. En zeker niet als de reden is dat dat zo in "professionele literatuur" staat.    :bokser:


Jacques

Het werkt bijzonder verwarrend als we hier een term een andere betekenis toekennen dan bij de de professionele brouwers gebruikelijk is. Dit soort zaken maakt dat de professionele brouwers de hobbybrouwers niet verstaan. Heel lastig als je eens bij een professionele brouwerij op bezoek bent.

Al langer stel ik voor te spreken over een aromagift en bittergift in plaats van aromahop en bitterhop omdat met die laatste termen sinds jaar en dag  de soort hop wordt bedoeld.

Koudhoppen heeft in de professionele brouwwereld geen andere betekenis ,dus dat geeft geen problemen.

JWVG

Nou ja, daar komen we dus niet uit, maar dat wisten we al. Ik ben het daar dus gewoon niet mee eens. Ik spreek nooit een professionele brouwer, wel heel veel hobbybrouwers, dus als we af en toe eens besluiten om af te wijken omdat we betere termen hebben dan vind ik dat logisch. Dus ik blijf die termen gebruiken tenzij het me verboden wordt, of tenzij de grote meerderheid van de mensen op het forum het met Jacques eens is. Allemaal gezegd met een prima humeur trouwens hoor, want ik vind dit niet belangrijk genoeg om ruzie over te gaan maken.  :biersmile:

Ik vind het prettig om te zeggen (in dit geval): ik gebruik EKG voor bitterheid, smaak en aroma. Dat is feitelijk juist, want bitterheid, smaak en aroma komen van EKG. EKG 'aromahop' noemen lijkt te impliceren dat EKG geen bitterheid kan leveren, en dat vind ik misleidend. Ik zou ook bitterheid, smaak en aroma kunnen leveren met b.v. alleen Chinook of Columbus. Dan krijg ik ook aroma van Chinook of Columbus. Dat dat kattenpis aroma is, is weliswaar waar, maar maakt het niet opeens geen aroma meer. Daarom (maar dat wisten we al) vind ik deze terminologie handiger.

 :degroeten: JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.