Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe lang moet een Wyeast pack liggen  (gelezen 6459 keer)

Offline McFred

• Junior lid
  • **
  • Van papier alleen kan een mens niet leven
Hoe lang moet een Wyeast pack liggen
« Gepost op: 24-06-2008 19:00 u »
Dag brouwers

Hoe lang moet een smackpack van Wyeast liggen voor dat je hem bij de giststarter voegt.
Ik ga een blond bier maken, 30 liter en ga daarvoor 2 liter giststarter maken met Wyeast 1388 Belgian strong.
Op het pakje staat 3 uur of langer? ???
Ik hoor het wel weer.

freddy

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Hoe lang moet een Wyeast pack liggen
« Reactie #1 Gepost op: 24-06-2008 19:06 u »
Hoe lang moet een smackpack van Wyeast liggen voor dat je hem bij de giststarter voegt.

Totdat ie bol staat! En geen enkele andere criteria! Alleen de tijd waarin dat gebeurd verschilt en daar kun je vrij weinig over zeggen dat varieert van 1/2 dag tot 2 of 3 dagen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 24-06-2008 19:11 u »
Inderdaad helemaal op laten bollen. Dat kan soms wel een week duren. Een grove regel geeft aan dat elke maand na productiedatum een dag opboltijd kost.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2008 19:18 u »
Ik heb er niet heel veel ervaring mee, maar ik smack het pack meest een dag of 8-9 van te voren. Als het pack gezwollen is na ong 3-4 dagen, overbrengen in wort en vervolgens opschalen. Je kunt hiermee beter te vroeg zijn dan te laat. Als de giststarter klaar is voordat je wilt gaan brouwen, kun je de starter altijd nog in de koelkast zetten.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 24-06-2008 19:42 u »
In de gebruiksaanwijzing ("Vloeibare Biergisten Wyeast") die Brouwland bij de gist doet staat:

"De tijd die hiervoor nodig is ligt tussen één en meerdere dagen (op 21-26 ºC) afhankelijk van de versheid van de gist. Is de gist 1 maand oud > 1 dag. Per maand ouder 1 dag bijtellen."

Mijn ervaring is dat met bovenstaande rekenwijze het pak goed bol staat.

Bert

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2008 21:32 u »
Hmmm,

Jullie zijn allemaal nogal zeker van je zaak: laten liggen totdat hij strak staat.

De Wyeast website vertelt een ander verhaal...

En zo'n pak een paar dagen laten liggen druist ook in tegen de idee dat de gist actief moet zijn, of dat je starters niet warm moet laten uitgisten en bezinken.

Een gewone starter zetten we tegenwoordig in de koelkast zodra de activiteit minder is geworden, maar zo'n smackpack laten we gewoon in de warmte staan?

Als hij vol strak staat is het natuurlijk eigenlijk al te laat. Als hij begint te zwellen betekent het dat gist actief is en kan je het pak gebruiken. Vol opzwellen is niet nodig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 24-06-2008 21:51 u »
Jullie zijn allemaal nogal zeker van je zaak: laten liggen totdat hij strak staat.

Feitelijk is het natuurlijk onzin, zodra het pak is gesmackt en de inhoud goed is gemengt kun je deze vrijwel meteen in een giststarter doen. Je zou 'm niet eens hoeven smacken  :idea:  gewoon openknippen en de gist direct in het wort om te starten (In het binnenzakje zit toch het wort ?)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2008 22:08 u »
Lijkt me dat je de factor gistgroei in de pouch niet moet onderschatten. In oudere pouches zal meer groei optreden, m.a.w. zal bij het begin van het opzwellen veel minder levende gist aanwezig zijn dan in het strakke pak. Inzaaien met een redelijk aantal cellen is toch wel wenselijk.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2008 22:34 u »
Van de Wyeast website:

Does the cell count increase when the package is activated?
The cell count does not increase significantly when the package is activated..  The smack-pack is not designed to dramatically increase the cell count, it simply “activates” the yeast metabolism.   

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 24-06-2008 22:42 u »
En nog een van Wyeast:

Does the package need to be fully swollen before pitching?
No, The package can be pitched before activating, or at anytime during the activation process. The activation process "jump starts" the culture's metabolism, minimizing the lag phase.

Offline McFred

• Junior lid
  • **
  • Van papier alleen kan een mens niet leven
« Reactie #10 Gepost op: 24-06-2008 22:46 u »
 Mag ik hieruit opmaken dat te lang laten liggen niet in het voordeel werkt? ???

freddy

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2008 23:11 u »
Dat is inderdaad niet gunstig tenzij je de gist in een koelkast zet. De stofwisseling van de gist leg je op die manier stil.

Feitelijk is het natuurlijk onzin, zodra het pak is gesmackt en de inhoud goed is gemengd kun je deze vrijwel meteen in een giststarter doen. Je zou 'm niet eens hoeven smacken  :idea:  gewoon openknippen en de gist direct in het wort om te starten (In het binnenzakje zit toch het wort ?)

Zoals al aangegeven is het wel gewenst dat de gist vermenigvuldigd. Dat gebeurt tijdens het opbollen. Daarom altijd eerst laten opbollen en zodra het pak redelijk tot goed bol staat koud wegzetten om vervolgens daarna de hoeveel gist verder te vergroten via een giststarter die je voorziet van een beetje gistvoeding en intensief belucht. Hoe meer gist des te sneller de vergisting zal verlopen. Om de temperatuur niet al te sterk te laten oplopen door de gistgroei kun je je gistvat te koelen met natte doeken of met behulp van een koelkast die je speciaal voor je brouwerij gebruikt in combinatie met een UT 100 thermostaat.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-06-2008 06:36 u »
Van de Wyeast website:

Does the cell count increase when the package is activated?
The cell count does not increase significantly when the package is activated..  The smack-pack is not designed to dramatically increase the cell count, it simply “activates” the yeast metabolism.   

Citaat
Does the package need to be fully swollen before pitching?
No, The package can be pitched before activating, or at anytime during the activation process. The activation process "jump starts" the culture's metabolism, minimizing the lag phase.

Ik ga er van uit dat deze instructie geldt voor verse pakken. Logisch dat er geen massale groei plaatsvindt, maar in oudere pakken is sterfte, en zoals je weet, Mr "gist zonder lucht..." ;) groeit gist wel degelijk in zo'n anaerobe omgeving. Je moet toch met me eens zijn dat als het aantal levende cellen door veroudering is gereduceerd tot pakweg 1/3, 1/4 of misschien wel 1/10, en er wordt een zakje wort aan toegevoegd (geknapt), dat er niet alleen een 'activatie' maar ook een significante vermeerdering op gang komt? Geen raketwetenschap dunkt mij. Waarbij overigens de overleden gist als gistvoeding zal werken.

Wyeast is gericht op de Amerikaanse markt. Je mag er gevoelijk van uitgaan dat de toelevering aldaar een stukje beter geregeld is dan hier, en dat de pakken gemiddeld genomen dus (nog) verser zijn dan hier. Logsdon vertelt dat ze bij Wyeast de pouches zó, hoepla, in het wort gooien. Nogal wiedes. De zak die ik laatst kocht, die binnen 3 uur bol stond, zou daar ook geen problemen mee gehad hebben. Ik weet zeker dat dat een slecht idee is voor de pouches van een half jar oud, die ook in de koelkast liggen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 25-06-2008 08:01 u »
In Amerika zijn de smackpacks gemiddeld net zo vers als hier. Regelmatig kocht ik gist in Amerika en regelmatig was het ook al twee maanden oud.
Ik koop ook gist bij Brouwland en al een aantal keren heb daar een pak gekocht dat nog maar enkele dagen oud was! De leeftijd van de pakken heeft meer te maken met het inkoopbeleid van de winkel dan met de afstand naar Amerika.

Van een pack dat richting de 6 maanden gaat adviseert Wyeast een starter te maken om de gistcultuur weer terug te brengen naar het gewenste aantal cellen, ook dat staat op de site van Wyeast, zie FAQ vraag 5

Toch wel vreemd dat HB'ers het beter weten dan de fabrikant  :clownsmile:.

Tags: Wyeast