Westvleteren

Gestart door MO, 10-10-2002 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Haha, jullie vinden het allemaal maar niks, maar ik ben sinds vanmiddag weer de trotse eigenaar van 3 bakken Westvleteren 8. Kroonkurkdatum 30-10-10.
Ik proef hem nu en kan niet anders zeggen dat hij net zo lekker is als de vorige lichting van 15-06-10. Duidelijk iets jonger, maar prima hoor! Gelijk wat Belgische boeren boterhammen gekocht, die zijn ook anders dan in Nederland, dus vanavond eet ik weer bier met brood, kaas en mosterd. :proost:

Caspar

Ik vind de Westvleteren ook wel lekker hoor, maar in de winkel is ie veel te duur ;).

Herman

3 bakken? Mag je er weer meer ophalen? Laatste keer dat ik er was (juni) was het rantsoen 2 bakken.

Edgar

Het varieert. De ene keer 3, de andere keer 2.

EBC

Aan de telefoon zeiden ze 2.

De man voor me laadde 3 lege bakken uit en de pater kwam met een steekwagen met 3 bakken naar buiten. Ik begon al wat verontwaardigd te worden..., waarom hij 3 en ik 2? Je hoort wel vaker verhalen. Toen bleek dat de man voor me alleen kwam inleveren, hij reed leeg weg. De 3 bakken waren voor mij. Aan de muur hing een mededeling dat de 8 per 3 bakken in de verkoop was en de blond en 12 wachten op nader bericht.

Kennelijk veranderen ze de hoeveelheid, of ik heb het verkeerd verstaan aan de telefoon, wat ik betwijfel. Ik hoop dat ze het alleen naar boven bijstellen.

Toen ik een vorige keer eens wilde reserveren, kreeg je maar 1 bak. Dat vond ik wel te weinig om de bedevaart te maken.

EBC

Toch maar even een paar fotootjes voor het nageslacht...







Henielma

Zijn wel supermooie kratten voor je zelfgebrouwen bier. Je bier ziet er dan meteen een stuk ambachtelijker uit.

Gerb

Ik heb gisteren een Westvleteren 8 op. Gekocht voor het luttele bedrag van 7,95. Wat een afknapper was dat zeg. Een enorme geoxideerd bier met een geur die me aan spiritus deed denken. Verder was er van de donkere mouten niet veel te proeven, wel veel alcohol en oxidatie. Ik heb nu nog een 12 staan, maar daar verwacht ik nu ook niet veel van. Die was trouwens maar 9,95....

EBC

Tja, wat een afzetterij. En dan verkopen ze dat bier natuurlijk niet en dan wordt het oud. Wat was de botteldatum? Stond ook zeker op het schap in de winkel...in de zon?

Die 12 is erg zoet...bereid je voor.

Kom maar eens naar Middelburg. Dan krijg je een verse.

Gerb

Ik weet niet wat de botteldatum was, maar ik heb de flesjes gekocht toen ze net gehaald waren en ze hebben bij mij in het donker gestaan, een paar maandjes denk ik. De flesjes stonden niet in de zon. Ik heb eerder gelezen dat mensen geoxideerde exemplaren hebben gehad, die nog vrij 'vers' waren.

Edgar

Het moet wel gezegd dat oxidatie niet erg hoog op de vijandlijst van de broeders lijkt te staan. Vers drinken die bieren. En toch altijd even op die dop kijken, want die verkopers leuteren ook vaak maar wat.

Batavier

Wij gaan vanavond op onze gilde-avond (Triple-W) Westmalle 8 proeven van 20 jaar oud.
Bijna een kistje vol werd bij toeval gevonden onder de vloer bij het leeghalen van een woning door een gildelid.
Ze hebben altijd wel koel en donker gestaan. Ik ben benieuw of we port gaan drinken. :lekkerbier: :nut:

EBC

Citaat van: Batavier op 06-03-2009  17:38 uWij gaan vanavond op onze gilde-avond (Triple-W) Westmalle 8 proeven van 20 jaar oud.

Leuk, maar waarschijnlijk niet lekker.

Citaat van: Batavier op 06-03-2009  17:38 u...Ik ben benieuw of we port gaan drinken....

 :echtboos: :echtboos: :bokser: :neenee: geoxideerd bier smaakt niet naar port. Stop daar nu toch eens mee!

Batavier

Citaat van: EBC op 07-03-2009  09:05 uLeuk, maar waarschijnlijk niet lekker.

 :echtboos: :echtboos: :bokser: :neenee: geoxideerd bier smaakt niet naar port. Stop daar nu toch eens mee!

Heb ik gezegd dat het bier geoxideerd zal smaken?:neenee:

RobinB

'T ging EBC om de associatie van geoxideerd bier met port...

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 08-03-2009  16:29 u'T ging EBC om de associatie van geoxideerd bier met port...
Het gaat om de smaak van oud bier. Als het niet naar port smaakt, waar smaakt het dan wel naar? Ik proefde wel degelijk iets wat mij aan port doet denken, maar ook aan een specifieke smaak die je direkt opvalt, maar die ik niet direkt aan iets bekends kan koppelen. Het ie niet de eerste keer dat ik oud bier proef, dus die smaak herken ik direkt. In dit deval de Westvleteren dus. Volgens mij is dit  iets meer dan alleen geoxideerd. Jonge bieren kunnen wel geoxideerd smaken maar kunnen geen ''oud bier'' smaak hebben.
HansH.

EBC

Citaat van: Batavier op 08-03-2009  15:03 uHeb ik gezegd dat het bier geoxideerd zal smaken?:neenee:


Nee, maar dat voorspelde ik, want alle bier van drie jaar en ouder is geoxideerd.

En hoe was het?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 08-03-2009  21:41 u...Als het niet naar port smaakt, waar smaakt het dan wel naar? Ik proefde wel degelijk iets wat mij aan port doet denken...

En wat voor soort port dan? Ruby? Tawny? Oud, jong? Gerijpt in Porto of in de Douro streek?

Glorfindel

Laatst weer drie bakken 8 gehaald. Ik vind het erg lekker bier. En als je het direct bij het klooster koopt, valt de prijs wel mee.

Een foto van hun magazijn. Blijkbaar houden ze zelf erg van Leffe ;D
Hier een link naar alle foto's



Jacques

Citaat van: Glorfindel op 11-03-2009  19:57 uEen foto van hun magazijn. Blijkbaar houden ze zelf erg van Leffe ;D

Niet te vlug conclusies trekken!
Zouden die kratten er niet kunnen staan omdat ze leeggoed binnen krijgen dat niet van hun is?

Hopmans

Natuurlijk houden ze zelf van Leffe.
Die trappisten bij Westvleteren weten dat dat een superieur bier is (geen brouwfoutje te bekennen).
Ze liggen in een deuk als ze weer een lading kratten verkopen van die oxidatiezooi die ze zelf brouwen.
S'avonds staat er gewoon Leffe op tafel.
Heerlijk bij een stukje kaas overigens.
 :duimop:


Adrie

Citaat van: Hopmans op 11-03-2009  21:15 uNatuurlijk houden ze zelf van Leffe.
Die trappisten bij Westvleteren weten dat dat een superieur bier is (geen brouwfoutje te bekennen).
Ze liggen in een deuk als ze weer een lading kratten verkopen van die oxidatiezooi die ze zelf brouwen.
S'avonds staat er gewoon Leffe op tafel.
Heerlijk bij een stukje kaas overigens.
 :duimop:

Hop, je begint nu wel erg op je avatar te lijken.

weed

Citaat van: Jacques op 11-03-2009  21:11 uNiet te vlug conclusies trekken!
Zouden die kratten er niet kunnen staan omdat ze leeggoed binnen krijgen dat niet van hun is?

Dat zou kunnen maar de flesjes gebruiken ze vermoedelijk wel.
Mijn krat 12 had 3 verschillende soorten flesjes.
De gewone gladde flesjes, flesjes met de verdikking met opschrift trappist om de hals en een gladde fles waarvan onder het  kroonkurk randje een profiel was aangebracht. Daarnaast was de hoogte van deze drie soorten niet allemaal hetzelfde. Blijkbaar speelt de hoogte van de flesjes niet zo'n rol voor een bottelmachine.

De dolle brouwers, althans zijn moeder, verteld tijdens de rondleiding dat de flesjes een enorme investering zijn.
Als je daar naar gaat rekenen gaat daar inderdaad enorm veel euries inzitten.

Ik zie het al helemaal voor me die paters 's avonds op zolder kratjes spijkeren.
En bij de plaatselijk drankverdeler regelmatig wat lege kratten halen voor statiegeld prijs.

Waar ken ik dat van?

Groet, Ronald

Batavier

Citaat van: weed op 11-03-2009  22:09 uDat zou kunnen maar de flesjes gebruiken ze vermoedelijk wel.
Mijn krat 12 had 3 verschillende soorten flesjes.
De gewone gladde flesjes, flesjes met de verdikking met opschrift trappist om de hals en een gladde fles waarvan onder het  kroonkurk randje een profiel was aangebracht. Daarnaast was de hoogte van deze drie soorten niet allemaal hetzelfde. Blijkbaar speelt de hoogte van de flesjes niet zo'n rol voor een bottelmachine.


Afgelopen vrijdag een kratje Westvleteren van 20 jaar oud gezien. Er  zaten diverse soorten flesjes in waaronder Westmalle en andere merken.

EBC

Ze proberen daar alle gladde flesjes te vervangen door de trappistenflesjes met de rand in de hals.

Wellicht dat ze via de Leffe kratten de gladde flesjes, die ze nog steeds terugkrijgen, afvoeren...

Ik ga volgende week weer 3 bakjes 8 ophalen. Benieuwd of er nog gladde flessen tussen zitten.

Enne Hoppie...als je geoxideerde Westvleteren krijgt, dan ligt dat meer aan de bewaarmethode van de tussenhandelaar dan aan het klooster.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.