Westvleteren

Gestart door MO, 10-10-2002 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Ik heb er thuis ook één opengetrokken en inderdaad: het bier is duidelijk over z'n top en begint stevig te oxideren. Het kan niet anders dan dat de broeders toch slordige stappen in het brouwproces maken, die zuurstof in het bier brengen op momenten dat dat niet gewenst is. Je zou althans verwachten bij zo'n sterk en donker bier, dat oxidatie zich niet zo heel snel zou laten proeven. Vergeleken met een delicaat Pils bijvoorbeeld, waar je afwijkingen sneller proeft.

Toch raar, je verwacht op de één of andere manier van Trappisten dat ze alles perfect doen. Gelukkig zijn het ook maar mensen.

MO

Ik heb een zatte avond, ik nuttig nu als 6e bier deez' avond de westy 12. Het 2e flesje dat mijn vriend edgar (met zijn  opbouwende kritieken op mijn brouwmethodes - pijn - pijn) mij geschonken heeft. Wat een port. Of wat een madeira. Of: hoe snel kan een bier oxideren. Het is niet meer normaal. Vergeleken met bv een Rochefort 10 - waar-i toch het dichst bij in de buurt zou moeten komen - is het echt schokkend hoe slecht houdbaar dit bier is. De ratebeer.com amerikanen zijn niet goed bij hun hoofd en trappen met open ogen in de marketing truc van slecht verkrijgbaar (en dus duur) bier. Het is echt he-le-maal nix.

Herman

Citaat van: MO op 04-10-2006  22:01 uDe ratebeer.com amerikanen zijn niet goed bij hun hoofd en trappen met open ogen in de marketing truc van slecht verkrijgbaar (en dus duur) bier. Het is echt he-le-maal nix.
Ook niet mijn favoriet, maar je vergeet een ding. Het is ook een bier dat van batch tot batch behoorlijk kan verschillen. Je hebt vermoedelijk een slechte te pakken (of is ie ook nog es oud ook?).

Edgar

Oxidatie is, vrees ik, toch eerder een kwestie van slordige brouwmethoden dan van een slechte batch. Ik moet Martin gelijk geven, dit bier oxideert veel te snel. Het is van eind maart, dus oud kan je het niet noemen. Een bier van die sterkte moet dan nog in z'n 'goede periode' zitten, al is het beste er misschien af.

MO

Ik neem ook aan dat dit bier 7 maanden oud is. Je kent de Westvleteren: alles staat op het dopje, dus veel info kunnen ze niet geven. Inge is nuchter, ze vermoedt dat er staat tht 29-03-2009. Zou ook 2008 kunnen zijn. Ik denk dus echt dat dit bier maar 7 maanden oud is. Vers dus, toch? En zwaar, zwaar geoxideerd.

Edgar

Klopt, volgens mij ergens in april bij de Abdij gehaald. Toen was 'ie erg lekker hoor.

MO

Zo, eindelijk de blond te pakken. 5 euro bij Berts Bierhuis, en toch gekocht (ik lijk wel gek). Grappig dat de Westmalle gist er in dit bier wel heel dik bovenop ligt, zowel in geur als in smaak. Lekker hoor! Het is echt een Westmalle tripel light met zijn 5,8%, frisheid, hoppigheid en bitterheid. Dit is ook wel zo'n beetje het ultieme graaf dicbier dat ik voor ogen heb, alleen met meer body (de blond lijkt niet volmout) en niet met zo belachelijk veel koolzuur (hij schuimt het glas uit).

MO

De acht daarentegen - die ik zojuist degusteer - is eigenlijk niet te zuipen. De moutsmaak is nog wel OK maar zowel in geur als nasmaak komt er nogal wat oxidatie en, geloof het of niet: spiritus naar boven. Misschien een slechte batch maar mijn advies na 1 flesje is: altijd laten staan deze rommel. Zeker voor de schandalige prijs.

Hans (Lagos)

Het zal misschien aan de batch liggen maar ik heb gisteren in een vrolijke bui een van mijn laatste twee Westvleteren 12 met een drinkenboer  gedeeld, maar wat een rijk smaken palet, niks geoxideerd gewoon verschrikkelijk lekker. We hebben er naast een St. Bernardus abt 12 vergeleken maar die hebben wij nog geen eens leeg gedronken, wat viel die tegen.

Ik geloof ik er overigens niks van dat de Westvleteren 12 alleen met pils en Pal mout wordt gebrouwen en de St. Bernardus abt 12 wel met donkere moutsoorten zoals waarschijnlijk special B en chocolate, ik denk dat het eerder andersom is.

Edgar

Citaat van: MO op 16-07-2007  23:13 uDe acht daarentegen - die ik zojuist degusteer - is eigenlijk niet te zuipen. De moutsmaak is nog wel OK maar zowel in geur als nasmaak komt er nogal wat oxidatie en, geloof het of niet: spiritus naar boven.

Hoe oud was 'ie? Als 'ie niet vers is had je die oxidatie kunnen verwachten.

Die spiritus herken ik ook wel, da's inderdaad ook minder. Het zijn in mijn ogen ook bepaald geen meesterbrouwers...

Citaat van: Hans (Lagos) op 16-07-2007  23:59 uHet zal misschien aan de batch liggen maar ik heb gisteren in een vrolijke bui een van mijn laatste twee Westvleteren 12 met een drinkenboer  gedeeld, maar wat een rijk smaken palet, niks geoxideerd gewoon verschrikkelijk lekker.

Welke batch was het Hans? Da's nu wel interessant in de discussie. Al mijn 'oude' (3+ mnd; op kamertemperatuur bewaarde) Westvleteren 12's waren geoxideerd. Koel bewaren helpt wel.

Ben het wel met je eens dat die Bernardus veel minder interessant is (maar de Westvleteren 12 is te zoet...).

Bieker

Dit weekend een 8 opengetrokken samen met mijn zoon. Na alle lovende woorden over Westvleteren waren we gespannen wat we zouden proeven. Ik moet eerlijk zijn het viel ons wel wat tegen. Vlakke smaak voor zo'n bier. Maar goed we hebben nog twee 12 staan en die gaan we ook nog proeven. Maar tot nu toe niet de moeite waard om er helemaal voor naar het klooster te rijden. Ook niet de moeiute waard om er 5 euro per flesje voor neer te tellen.


JeroenCV

Ja ook ik ben best teleurgesteld. De 8 en 12 zijn zeker het geld dat ik ervoor heb betaald niet waard.

Bieker

Jeroen,
Ik ben blij dat ik niet alleen sta. Ik heb voor minder geld (en beter beschikbaar) betere Belgische biertjes gedronken. De mythe rond Westvleteren is wat mij betreft een beetje over.

Hans (Lagos)

Citaat van: Edgar op 17-07-2007  07:20 uWelke batch was het Hans? dat is nu wel interessant in de discussie. Al mijn 'oude' (3+ mnd; op kamertemperatuur bewaarde) Westvleteren 12's waren geoxideerd. Koel bewaren helpt wel.


10-12-(10 Volgens mij, het jaar is slecht te lezen), bij mij heeft hij maanden op 15  ºC gestaan.

MO

Helaas, de tht datum was volledig van de kroonkurk verdwenen. Blij te lezen dat ik niet alleen sta. De 8 en de 12 zijn saaie bieren, de blond is lekker maar ook zijn geld niet waard. De bieren van Westmalle, Rochefort, Chimay en Orval sla ik veel en veel hoger aan.

Bieker

Mo,

Daar ben ik het ook mee eens. Je kunt voor het geld van een Westvleteren een paar flesjes goed bier kopen. Maar je moet toegeven dat er in het klooster goed over marketing gedacht wordt. Iemand zegt dat je een goed bier maakt en vervolgens stel je een besteltelefoon in. Zo ontstaat er een situatie dat iedereen denkt dat bier moet ik gedronken hebben. Zo ben ik zelf ook overstag gegaan. Maar nu ik het bier gedronken heb weet ik nog wel andere kloosters waar ik eerder na toe zou rijden.

oranjeboombiertje

De 12 vind ik wel een goed bier. Misschien niet het beste bier ter wereld (maar dat zijn de andere Belgische bieren ook niet vind ik) maar wel erg lekker. De prijs die ik ervoor betaald heb, 30 euro per krat, vind ik het zeker wel waard.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Bieker op 17-07-2007  12:41 uMaar je moet toegeven dat er in het klooster goed over marketing gedacht wordt. Iemand zegt dat je een goed bier maakt en vervolgens stel je een besteltelefoon in. Zo ontstaat er een situatie dat iedereen denkt dat bier moet ik gedronken hebben.

Dat is toch niet helemaal juist. De monniken doen helemaal niets aan marketing, en dat willen ze -volgens eigen zeggen, en ik ben geneigd ze te geloven- ook niet. Dus het effect is hetzelfde, maar het kennelijk niet de bedoeling. Ze willen enkel bier verkopen om rustig te kunnen leven.

Wat jammer is van het bier, is dat het snel veroudert. Dat geldt voor alle drie, en dat is toch een vette min.

EBC

Jammer dat jullie allemaal slechte versies van Westvleteren hebben gedronken.

Niet dat ik het een heel erg geweldig bier vind, maar slecht is het zeker niet. Je herkent toch duidelijk dat het geen leeggeknepen bier is, zoals vele commerciële brouwerijen het ons voorzetten.
Een 8 met een boterham met kaas en mosterd...erg lekker.

Ik vind het ook beduidend beter dan Chimay, want dat is erg commercieel.

En Bieker, die telefoon bestaat al heel lang hoor. Al jaren voordat die gekke Amerikaanse website het het beste bier ter wereld noemde. Voor die tijd kon je met die telefoon horen of er bier te koop was, dat scheelde je een rit naar het klooster. Tegenwoordig moet je het vooraf reserveren. Echt commercieel is dat niet, want dat kost heel veel administratie. En bovendien heeft het iets te maken met eerlijk delen, ook niet echt een commerciële gedachte.

Morgen ga ik twee bakken 8 halen, dat moest er eens van komen. Ik zal laten weten hoe goed of slecht deze nieuwe lichting is...


Caspar

Ook ik heb nog een paar flesjes 12 tuis staan en ik ben wel te spreken over de smaak van deze jongen (zelfde batch als Wesley).

Het beste bier van de wereld vind ik het niet... maar ja, welk bier zou daar nou in godsnaam voor in aanmerking moeten komen ???.

Groet Caspar

EBC

Ik heb zojuist nog eens een 8 opengetrokken. Datum op kroonkurk: 08-03-2010, met dank aan Edgar.

Er zit wat weinig koolzuur in, maar verder een prima bier. Gebrand, zoetig, bitter. Volle smaak. Niks mis mee.

MO

Vanwege de recente Chimay klonerij heb ik de witte, rode en blauwe weer eens gekocht. Ik was echt onder de indruk. Niet echt moutig maar wel een mooie gist, mooie tarwe/donkere moutsmaak voor de blauw en een prachtige bitterheid voor de witte. Vandaar dat in mijn proefervaringen, gecombineerd met de malle prijs, ik bepaald geen voorkeur aan het opbouwen ben voor de Westvleteren bieren. Daarentegen: edgar, als je nog eens een stuk of zes Westvleteren blond over hebt, houd ik me aanbevolen.

EBC

MO, ik wil morgen, indien ze het hebben, best een sixpackje voor je meenemen. Alleen zien hoe dat dan van Zeeland naar de Muifelbrouwerij te krijgen...

Edgar

Ik dacht dat ze die 6packs niet meer deden. Nu weer wel?

EBC

In De Vrede, toch???

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.