Westvleteren

Gestart door MO, 10-10-2002 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik heb toch ook diverse malen behoorlijk geoxideerde Westvleteren gedronken.

EBC

Citaat van: MO op 12-03-2009  11:09 uIk heb toch ook diverse malen behoorlijk geoxideerde Westvleteren gedronken.

Hoe lang is dat geleden? En waar kwam die vandaan? Voor veel euro's uit een bierwinkel waar het flesje al lange tijd onder de TL in de warme winkel staat?

Zet een flesje Leffe 10 dagen vlak onder een TL lamp of in de zon en je moet maar eens proeven...

MO

Redelijk vers, Edgar had hem meegenomen.

Adrie

Ik  heb ook wel eens behoorlijk geoxideerde Westvleterens gehad die vrijwel direct van de abdij af kwamen (via een kennis die weet dat bier koel en donker opgeslagen moet worden). Later nog een keer een batch via dezelfde weg gekocht die een enorme kaaslucht had (oude hop?). Nou vind ik kaas enorm smerig, dus die batch is gelijk doorverkocht aan een liefhebber.

RobinB

Citaat van: Ronnie op 24-03-2009  10:01 uPas na meer vergelijken ben ik de mening toegedaan dat Westvleteren door zoetemuilkes beoordeeld is toen ze enkele jaren geleden uitgeroepen werden tot beste bier van de wereld.
Als dat panel ging voor dat soort bieren dan had Rochefort die titel wel verdiend, maar ja wie ben ik?

Een dergelijke conclusie kreeg ik ook uit een proefonderzoekje onder 4 van mijn vrienden. Zij waren relatief onbekend met beide bieren, maar vonden ook de Rochefort 10 beter dan de Westvleteren 12...
Achja, smaak he?
De Westvleteren 12 is vooral erg exclusief...

EBC

Citaat van: Ronnie op 24-03-2009  10:01 uEchte Westvleteren regelmatig geproefd?
- nog nooit zo een instabiele bitterheid gehad. Typisch voor kleine brouwerij. De een keer veel te weinig, de andere keer vollen bak!

Hmmm, ja. De 8 dan wel te verstaan. Ik heb vorige week voor de 5e keer dit bier gehaald in twee jaar tijd. Elk brouwsel was goed en gelijkaardig. Vers is natuurlijk anders dan een half jaar oud. Ouder bier is zachter, maar dat is normaal.

Ik denk toch dat de paters het brouwen tegenwoordig goed onder controle hebben.

MO

Discussies over de receptuur van de Westvleteren 12 zijn verplaatst (link).

geert brouwer

Hallo collega's,
Ik heb gisteren (26 feb) een Sixtus kloon gebrouwen. Op 50 liter gebruikte ik 6 x Wyeast trappist High Gravity 3787  maar vandaag (27 feb) heb ik nog geen gisting. Heb vandaag nog even belucht. Klopt dit of doe ik iets fout? Graag jullie idee.

joerivang

Citaat van: geert brouwer op 27-02-2019  13:26 uHallo collega's,
Ik heb gisteren (26 feb) een Sixtus kloon gebrouwen. Op 50 liter gebruikte ik 6 x Wyeast trappist High Gravity 3787  maar vandaag (27 feb) heb ik nog geen gisting. Heb vandaag nog even belucht. Klopt dit of doe ik iets fout? Graag jullie idee.

Ik zou voor specifieke vragen even een apart topic aanmaken, maar om antwoord te geven op je vraag zonder al teveel details te weten (dus aannames te maken).

Mocht je een 50 liter 1.090 begin SG gebrouwen hebben EN de viability van je smack packs nog zo'n 60% (niet ongewoon) zijn geweest dan had je maar liefst 13,5 verpakkingen nodig. Het lijkt mij dat je veel te weinig gist geënt hebt. Voor dit zulk bieren is het altijd aan te raden om een giststarter te maken, omdat het anders uit de klauwen loopt in de kosten.

Dus het is afwachten of je gist überhaupt nog wat gaat doen.

Jacques

Citaat van: joerivang op 27-02-2019  13:35 uDus het is afwachten of je gist überhaupt nog wat gaat doen.

Het is wachten: geduld, geduld en geduld. Het kan soms wat langer duren. Dat er helemaal geen vergisting is met zulke hoeveelheden gist komt eigenlijk niet voor.

Als er nu nog steeds geen werking is van het waterslot is het gistvat hoogst waarschijnlijk niet luchtdiicht. Dat komt veel voor. Wanneer Geert gaat zoeken op: "vergisting start niet" kom hij heel wat topics tegen van beginnende brouwers die met hetzelfde probleem worstelde.

geert brouwer

Bedankt collega's, ik heb nog wat geduld gehad, er een nachtje over gelaten en ja, vandaag 28 februari de gisting volop aan de gang, zelfs overmaat van schuim. Heeeeeel erg bedankt voor de reacties.

P_N

Voor mijn verjaardag afgelopen jaar  had ik een fles Westvleteren 12 gekregen van 2016.
Deze genuttigd en om te vergelijken had ik erna een Abt 12 van St Bernardus open getrokken.
Natuurlijk geen eerlijk vergelijk aangezien de abt uit de winkel kwam en daar niet stond sinds 2016.
De Westvleteren was erg lekker. Qua kleur minder donker dan de Abt en een stuk minder zoet dan de Abt.
Vond het een zeer lekker bier maar ik heb wel het idee dat het ook wat tussen de oren zit.
Te lang geleden dat ik deze dronk om nog dieper in te gaan op smaak.
Over een paar weken ga ik die kant op om een paar flessen te halen en erna volgend heb ik een rondleiding in de brouwerij van St Bernardus.
Denk dan weer eens de 2 naast elkaar te gaan drinken maar ben wel van mening dat voor de prijs wat ze ervoor durven te vragen er velen betere te krijgen zijn.

ciesvandekwis

De St Bernardus gist valt trouwens zeer vlotjes op te kweken uit het depot van de fles. Vorig jaar heb ik daar nog zo eentje van gekloond, de Abbé Wiet..
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35414.msg534860.html#msg534860

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.