Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BIER - TV  (gelezen 16612 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: BIER - TV
« Reactie #25 Gepost op: 08-07-2008 12:02 u »
De laatste video clip van O Drinkbaar België (maandagavond 7/7/08):

Brouwerij Huyghe

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 08-07-2008 20:52 u »
Het lijkt er een beetje op dat Maarten en Pieter het Chocoladebier van Huyghe wat minder vinden. Zelf vind ik het ook een wat kunstmatige chocolade smaak hebben. Niet zo verwonderlijk gelet op het feit dat er geen echte chocolade in het bier gaat.

Het probleem van chocolade in bier is niet zo zeer het vet maar de zeer lastige filtreerbaarheid van het wort na het koken, is mijn ervaring.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #27 Gepost op: 08-07-2008 20:56 u »
Ik ben overigens wel benieuwd naar het 1000 zonnen bier: Rookmout, kruiden, chocolade-extract. Gewaagd hoor ;D.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 09-07-2008 09:55 u »
Het lijkt er een beetje op dat Maarten en Pieter het Chocoladebier van Huyghe wat minder vinden. Zelf vind ik het ook een wat kunstmatige chocolade smaak hebben...

Als je per sé van chocolade houdt is mijn advies: niet via het bier doen, eet een stuk lekkere (Belgische) chocolade bij je bier.
Typisch Huyghe: steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen en iets dat een ander nog niet heeft, op zich een zeer goed pluspunt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 09-07-2008 10:25 u »
Toch heb ik heel aardige chocoladebieren gebrouwen. Je moet er wel heel veel geduld mee hebben. Het duurt lang voordat de chocolade zich harmonisch bindt aan het bier.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #30 Gepost op: 09-07-2008 13:20 u »
Qua chocoladebier vind ik Youngs Double Chocolat Stout erg lekker. Niks kunstmatigs. Top bier.

Louis

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 09-07-2008 14:56 u »
Jullie gaan me op den duur nog goesting doen krijgen het ook eens te proberen met chocolade!

Terloops: Al eens wijn gedronken van de streek rond Collioure, Argelés-sur-Mer, Bages en Peyrac-de-Mer? Daar proef en ruik je ook chocolat zonder dat die er in zit. En met een stukje chocolade erbij: harmonieus.

Die smaak komt omdat die Shyrah wijnstokken met hun voeten in het zeezand staan en af en toer overspoeld worden met zout water en nadien er zeewier als "speciale wijngaardvoeding" achterblijft.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 09-07-2008 23:54 u »
Wederom een zeer leuk filmpje. De rondleider noemt het chocolade destillaat, het is volgens mij op zijn best een chocolade extract maar in het slechtste geval een chocolade aroma. Voor wat het waard is mijn proefnotities uit 2005:

Floris chocolate
Herkomst:   brouwerij Huyghe
Internet   http://www.delirium.be/Neerlandais/localisation/localisation.htm
Internet info      C'est l'une des dernières trouvailles de la brasserie. De prime abord, cela peut étonner, et cependant, il s'agit d'une logique puisque plusieurs bières font appel à un malt chocolat, à la fois pour orienter la couleur, et d'autre part lui apporter une forme d'amertume. Ici, la couleur est bien présente, l'amertume aussi, mais l'attrait majeur provient de son goût de chocolat fondant, hérissant la langue, et veloutant la gorge. Elle s'affirme avec beaucoup de caractère, laissant une conclusion un peu sèche sur l'amertume mais arrondie par son chocolat. On s'étonne à chacune de ses dégustations.

(vrij vertaald als volgt (Edgar): Dit is één van de laatste vondsten van de brouwerij. Aanvankelijk verbazend, maar tegelijkertijd logisch omdat veel bieren chocolademout bevatten, soms voor de kleur en soms voor een vorm van bitterheid. Hier is de kleur duidelijk aanwezig, evenals de bitterheid, maar de voornaamste aantrekking ervan is de smaak van pure (noot aan de Vlaming: In NL noemen ze bittere chocolade 'puur') chocolade, prikkelend op de tong en zijdezacht in de keel. Met veel karakter en een voor de bitterheid vrij droge afdronk, echter afgerond door de chocolade. Steeds weer verrassend.

Gedronken:   02/05
Tht      11/06
Fles:      0.33 L, nagisting
Etiket:      redelijk mooi, kleurrijk etiket
Etiket info   tarwe, chocolade, aroma
Prijs      1,18
Alcohol:   4.2% (volgens internet 3%)
Kleur:      helder, rood
Schuim:   wat dunnere laag
Geur:      kersenbonbons, echte zoetige geparfumeerde chocoladelucht, heeft weinig met bier van doen
Smaak:      overheersend chocolade, parfummerig, zoet, fris-zurig (tarwe), beter dan Jopen chocoladebier, wel erg goedkope zoete chocolade. Een donkere barley wine met 20% van deze chocoladebeleving zou lekker zijn. Opmerkelijk bier.
Beoordeling:   matig

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 15-07-2008 20:40 u »
Oh drinkbaar (Vlaanderen) België:

Brouwerij van de Op-Ale te Opwijk

waar de Affligem gebrouwen wordt.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 15-07-2008 21:12 u »
Ooh yeah, wat krijg ik hier een dorst van.
Ik heb echt trek in een bokaal, maar dit is een alcoholvrije dag.
 :huilen:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 15-07-2008 21:45 u »
Haha, de mijne was gisteren. Per ongeluk. Doe nog maar een keer per maand. Heb drie bieren voor mij staan, maar een is met kardemom dus die gaat door de gootsteen.

"Gist is de ziel van het bier."

En zo is het. Leuk dat ze een flesje Affligem gist meekregen. Alweer een Schotse variant. Die Belgische brouwers blaten altijd hetzelfde over gist. Alsof Schotland de bakermat van gisten voor zwaar bier zou zijn. Interessant. Ik denk dat ik mijn gist maar een afstammeling van een Faroese variant laat zijn.

Graag nog tientallen filmpjes zoals deze. Ze zijn erg kort, maar schitterend om naar te kijken.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 22-07-2008 17:40 u »
Oh drinkbaar België:

Terug een nieuwe aflevering: brouwerij Sint-Jozef te Opitter.

Over de brouwerij zelf vind je ook info hier

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 22-07-2008 18:04 u »
Grappig,

Ik was nu net van plan de Ops-Ale uit mijn assortiment te gooien. Omdat ik het niet verkocht krijg. Had Jef Cornelissen dat reclame bordje nu maar aan mij gegeven.

Gek eigenlijk dat je de Belgisch-Limburgse brouwerijen zo weinig tegen komt op de schappen. De Ops-Ale is bijvoorbeeld een van de weinige erkende streekbieren van Europa. Ook maf om een Pils-type 'Ale' te noemen.

Louis

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 22-07-2008 19:14 u »
Wat vind je zelf dan van dit bier Louis?

Zelf heb ik het nog nooit gehad.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 22-07-2008 20:26 u »
Zelf had ik nog nooit van dit bier gehoord, wel van op-ale, dat van hier in Oost-Vlaanderen is.
Hun bieren hier nog nooit gezien!

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #40 Gepost op: 22-07-2008 22:02 u »
Heb een paar maanden geleden de brouwerij st Jozef nog bezocht.
Ze hebben wel heel wat veranderingen gedaan in de brouwzaal, de filterketel en de kookketel zie je niet op het filmpje, ze staan in een andere ruimte.
De kookketel heeft ook zo'n moderne kooktoren(weet de juiste benaming niet) ingebouwd.
Dat is een cylindervormige buis in het midden van de kookketel.
Het kokende wort word hierdoor naar boven gestuwd en langs de zijkanten terug naar beneden.
Het is wel iets speciaal om te zien.

Het bier nu; de ops ale is een vrij bittere pils waarin je zoals in het filmpje gezegd wordt precies graan proeft.
Jong is dit biertje wel te versmaden, ik vrees bij ouderdom dat er een smaakje zal aanzitten.(waarschijnlijk van de gist??)
Ik denk dit omdat als de bitter en de graansmaken na verloop van tijd gaan vervlakken er niet veel meer anders kan overblijven.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-07-2008 11:02 u »
Om eerlijk te zijn vind ik het bier niet super. Het is een goede pils. Maar meer ook niet. Ik vind het geen echte premium zoals de Chateau Neubourg van Gulpener. Niet qua smaak, maar zeker niet qua uitstraling. Als Jef Cornelissen verteld dat hij geen brouwer is maar marketing man, dan vraag ik me af waar dat uit blijkt? De ontwerpen van de logo's en etiketten van de bieren van Sint Jozef zijn al jaren (zeker 20) het zelfde. Niet gemoderniseerd. En zoals ik al zei, ze staan in bijna geen schap. Enkel in hun eigen regio.
Maar ik besef wel dat ik makkelijk praten heb. Sint Jozef is vooral een regionale pils brouwerij, en die opereren op een krappe markt. Ik hoef enkel hun speciaalbier te verkopen. Dat is overigens van goede kwaliteit. De Gummarus Dubbel en Tripel zijn beiden erg goed en behoren tot mijn best lopende bieren. De Limburgse Witte heeft alles wat de Hoegaarden mist.

Louis

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 28-07-2008 18:53 u »
Oh bierbaar België.

Vergeet straks om 6' voor 20 uur niet naar TV één te kijken: brouwerij Rodenbach.

Morgen, dinsdag plaats ik de link.

Vanaf volgende week zal Edgar wekelijks de link plaatsen want ik ben voor een lange poos zuidwaarts..
veel plezier mensen! -Ronnie.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 29-07-2008 21:34 u »
Hierbij de aflevering van Rodenbach, ik vind het iets minder geslaagd.

De TV uitzending was tijdens het Westvloams ondertiteld.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #44 Gepost op: 29-07-2008 21:59 u »
Ze hebben het door; ze kunnen geen tips blijven geven want dan zou het bier nogal een mengelmoes zijn...

Spijtig toch dat ze de kans gemist hebben de prachtige nieuwe brouwzaal te bezoeken.
Een volledige computergestuurde brouwzaal waar continu wordt gebrouwen, vorig jaar had ik de kans om samen met de brouwer een brouwsel te volgen.
Te volgen, want je moet niks doen alleen op een computeschermen volgen wat er gebeurt, soms gaat er dan een alarm af en dat vertelt je wel wat er manueel moet gebeuren. 

Maar ja de foeders waren belangrijker en unieker..

Toch ben ik nog altijd benieuwd wat het 1000 zonnen bier gaat worden.

Ps: ik heb al heel wat brouwerijen bezocht en voor mij is Rodenbach de properste, zuiverste die ik ooit gezien heb.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 29-07-2008 22:08 u »
Spijtig toch dat ze de kans gemist hebben de prachtige nieuwe brouwzaal te bezoeken.
Een volledige computergestuurde brouwzaal waar continu wordt gebrouwen, vorig jaar had ik de kans om samen met de brouwer een brouwsel te volgen.
Te volgen, want je moet niks doen alleen op een computeschermen volgen wat er gebeurt, soms gaat er dan een alarm af en dat vertelt je wel wat er manueel moet gebeuren.

't is logisch, Rodenbach wil een beeld van traditie en oude gebruiken uitdragen als zijn imago. Een moderne, propere, electronisch gestuurde brouwzaal past daar niet in.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #46 Gepost op: 07-08-2008 14:58 u »
Zo, eindelijk tijd (en rust in de omgeving) om alle filmpjes in dit topic 'ns rustig te bekijken. Doen ze het niet! ???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 07-08-2008 15:16 u »
Menno, ligt aan jou pc.... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 07-08-2008 17:25 u »
Ligt niet zo zeer aan de PC maar aan het feit dat je de plugin Adobe Flash Player 9 niet geïnstalleerd hebt in je browser. Klik op deze link om deze plugin te downloaden.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 19-08-2008 20:33 u »
De 3 laatste brouwerijtjes die Maarten en Pieter bezochten:

't hofbrouwerijke

Brouwerij Boon

Brouwerij 't Smisje

Als ik het goed verstaan heb zouden ze volgende week hun eigen bier brouwen, ben benieuwd wat dat gaat worden!

Tags: