Gebruik platenkoeler

Gestart door Jacques, 15-06-2008 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03nq

Citaat van: Caspar op 25-09-2009  14:21 uDoor langer te koken kan je hop-aroma verliezen.

Citaat van: Jacques op 25-09-2009  21:27 uHet probleem is dat dan een lange thermische belasting hebt waardoor meer Mailardproducten gevormd worden. Mailiardproducten zijn donker bruin gekleurde stoffen die veel smaak geven. Het gaat daarbij om verbindingen tussen aminozuren en suikers. Een bekend voorbeeld van Mailardproducten is het bruine korstje op een witbrood.

Oke, dus door verwarmen is een minder goed idee  :stom:

Onstaan die Mailard producten al na 90 minuten?

Is Casper's aanpak de juiste? Dus pit uit en koelen maar, want dan geld mijn opvatting over de snelle temperatuur overgang van heet naar koud toch nog?
En maakt het dus nog steeds weinig uit of je in 10 of in 20 minuten je wort van 100~90 naar kamer temperatuur brengt?
Of heb ik het hierbij ook aan het verkeerde eind  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Sonoride op 25-09-2009  23:42 uOntstaan die Mailard producten al na 90 minuten?

Ze ontstaan al tijdens het koken! Hele lichte pils wordt ook niet lang gekookt.

Er gebeuren geen rampen als het wort wat langer op hoge temperaturen blijft staan. Het uiteindelijke bier is iets minder fris. Maar je moet een goed geoefende proever zijn om dat waar te nemen. Het gaat eerlijk gezegd om de puntjes op de i.

j3r03nq

Citaat van: Jacques op 26-09-2009  01:02 uHet gaat eerlijk gezegd om de puntjes op de i.

Aha, dus als ik binnenkort mijn koelertje (12 platen) ontvangen heb zit het eigenlijk redelijk goed?
Het kan altijd beter dat begrijp ik, maar soms is het voor een beginner moeilijk om het verschil
tussen noodzaak, perfectie en fobie te onderscheiden tussen de berichten van ervaren brouwers  :nut:.

Gr.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Sonoride op 26-09-2009  09:35 uAha, dus als ik binnenkort mijn koelertje (12 platen) ontvangen heb zit het eigenlijk redelijk goed?
Het kan altijd beter dat begrijp ik, maar soms is het voor een beginner moeilijk om het verschil
tussen noodzaak, perfectie en fobie te onderscheiden tussen de berichten van ervaren brouwers  :nut:.
Gr.

Dan heb je er een zware dobber aan met dit forum.
Noodzaak, Perfectie en dan komt'ie....    Fobie...    Hilarisch.  :huilen: :clownsmile:
Dat kom je hier regelmatig tegen.
www.fobiebrouwen.nl


Johannes

Citaat van: Sonoride op 26-09-2009  09:35 uHet kan altijd beter dat begrijp ik, maar soms is het voor een beginner moeilijk om het verschil
tussen noodzaak, perfectie en fobie te onderscheiden tussen de berichten van ervaren brouwers  :nut:.

Voor een beginner is dit ook zeker niet iets om wakker van te liggen. Er zijn volgens mij al meerdere brouwers geweest die aangeven geen nadelen te ondervinden van langere thermische belasting. Je kunt in elk geval rustig wachten tot je wat ervarener bent om hier over te beslissen.

JWVG

Citaat van: Sonoride op 26-09-2009  09:35 usoms is het voor een beginner moeilijk om het verschil tussen noodzaak, perfectie en fobie te onderscheiden tussen de berichten van ervaren brouwers  

Haha, wen er maar aan. Dat gaat nooit meer over! Wat voor de 1 een stokpaardje is, is voor de andere de absolute wijsheid. Uiteindelijk moet je gewoon durven kiezen om met sommige dingen mee te gaan, en met andere dingen niet. En om sommige mensen serieuzer te nemen dan anderen. Duidelijker wordt het niet echt, maar dat vind ik eigenlijk wel geinig.

 :degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: Sonoride op 26-09-2009  09:35 utussen noodzaak, perfectie en fobie...
Geweldig uitgedrukt... Dit is denk ik een groot probleem hier. Maar je vergeet in dit rijtje het 'ongefundeerd theoretisch gezever', waar het ook van stikt (ik ben medeplichtig), en natuurlijk 'helemaal verkeerd' wat hier sporadisch maar toch wel soms voorkomt.

Citaat van: JWVG op 01-10-2009  08:29 uUiteindelijk moet je gewoon durven kiezen om met sommige dingen mee te gaan, en met andere dingen niet. En om sommige mensen serieuzer te nemen dan anderen. Duidelijker wordt het niet echt, maar dat vind ik eigenlijk wel geinig.
Je moet inderdaad je bronnen leren kennen. De 1 is veel te secuur met oxidatie, de ander is veel te slordig met hygiene, dat moet je zelf gaan herkennen en er je eigen weg tussendoor zoeken. Succes zou ik zeggen.


Adrie

Daarom zijn ruilbieren ook zo leuk. Je proeft meteen wie je wel en wie je niet serieus moet nemen op dit forum.  ;D

j3r03nq

Citaat van: Adrie op 01-10-2009  10:47 uDaarom zijn ruilbieren ook zo leuk. Je proeft meteen wie je wel en wie je niet serieus moet nemen op dit forum.  ;D

Hehe... je had vast een aantal namen in gedachten toen je dat schreef  >:D

Maar ja... fobie or not fobie, that's the question.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.