Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebruik platenkoeler  (gelezen 27727 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Gebruik platenkoeler
« Gepost op: 15-06-2008 21:31 u »
Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik tegenwoordig in het bezit van een platenkoeler. Het gaat om een 30 platenkoeler.

Vandaag heb ik deze uitgetest. Met de koud water kraan helemaal open koelt hij niet onder de 26 ºC als ik het kokende water voluit laat stromen. Het gaat dan wel heel snel: in 6 minuten passeert 25 liter de koeler. Door de uitstroom te knijpen kom ik op 17 ºC. Het koelen van 25 liter duurt dan wel 20 minuten. Ik denk er nu over om met mijn dompelkoeler eerst te koelen tot 80 ºC en dan te beginnen met de platenkoeler. Ik ben dan door het DMS gevarengebied.

Nu kwam ik net op het volgende document tegen.
http://www.sentry-equip.com/Public/InstructionManuals/Brazed_Plate_Heat_Exchangers_7.2.2.pdf

Wat blijkt een platenkoeler hoort rechtop te staan met het etiket omhoog! Dit om luchtbellen te voorkomen.
Ik ben benieuwd hoeveel leden van het forum dit weten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Gebruik platenkoeler
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2008 21:47 u »
Ik zet de koeler altijd zo als omschreven. Waarom ook een dompelkoeler? Heb je geen pomp? Ik heb vorige keer eerst rondgepompt, mede om een goede filterwerking van de hopbellen te krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15-06-2008 21:58 u »
Ik heb wel een eenvoudige boormachinepomp maar die wil ik vanwege mijn oxidatiefobie niet gebruiken. Het schoonmaken van een pomp vind ik ook vrij veel werk. De dompelkoeler is nu over en kan op die manier nuttig gebruikt worden. Even een beetje borstelen en spoelen en deze is weer schoon. Kan haast niet eenvoudiger.
Het koelend effect van de platenkoeler wordt op die manier veel groter.

Overigens geef ik ook deze link over het gebruik van een platenkoeler.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15-06-2008 21:59 u »
Ik klop altijd een paar keer de platenkoeler tegen de grond om de luchtbellen eruit te krijgen. Het zal je verassen hoeveel lucht er telkens uit komt.

Ik kan binnen een kwartier 35 liter wort terugkoelen tot vergistingstemperatuur (<20 graden) met de kraan voluit open, dit vind ik snel genoeg om door de dms heen te zijn.

Overigens vind ik dit ook weer (net zoals de oxidatie) iets dat we wel doen maar eigenlijk niet zo nauw komt.

Bij de Pelgrim laten we het wort minstens een half uur rusten na het koken voor de eiwituitvlokking. Hierna duurt het koelen ook zeker een uur. Alles bij elkaar staat een gedeelte wort dus zomaar 1,5 uur onder de 100 graden. Ik heb nog nooit dms geproefd in de Pelgrim bieren (ook niet in de pils dus, geen brouwfout te bekennen.)

:degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15-06-2008 22:02 u »
Ik vind een pomp echt noodzakelijk bij een platenkoeler. Niet zozeer voor de koeling maar wel voor de reiniging. Volgens mij vraag je zonder pomp gewoon om infecties (vroeg of laat) je kan namelijk niet(makkelijk) reinigingsmiddelen door de koeler pompen. Ik pomp na gebruik (eerst gespoeld met water) altijd chempro caustic door de koeler en er komt dan een hoop bruine drab uit zetten. Voor gebruik reinig ik met zuur.

Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15-06-2008 22:04 u »
Bij de Pelgrim laten we het wort minstens een half uur rusten na het koken voor de eiwituitvlokking. Hierna duurt het koelen ook zeker een uur. Alles bij elkaar staat een gedeelte wort dus zomaar 1,5 uur onder de 100 graden. Ik heb nog nooit dms geproefd in de Pelgrim bieren (ook niet in de pils dus, geen brouwfout te bekennen.)

Ook hier geldt weer dat je beter kunt voorkomen. Met eenvoudige goedkope maatregelen kun je het zekere voor het onzekere nemen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 15-06-2008 22:08 u »
Ik vind een pomp echt noodzakelijk bij een platenkoeler. Niet zozeer voor de koeling maar wel voor de reiniging. Volgens mij vraag je zonder pomp gewoon om infecties (vroeg of laat) je kan namelijk niet(makkelijk) reinigingsmiddelen door de koeler pompen. Ik pomp na gebruik (eerst gespoeld met water) altijd chempro caustic door de koeler en er komt dan een hoop bruine drab uit zetten. Voor gebruik reinig ik met zuur.

Daar wil ik nog eens over denken.

Zelf had ik gedacht eerst met koud en warm water te spoelen, daarna met een beetje loog te koken en daarna nogmaals spoelen met warm water. Voor het gebruik de koeler dompelen onder een hete azijnzuuroplossing en spoelen met koud water.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15-06-2008 22:20 u »
Ook hier geldt weer dat je beter kunt voorkomen. Met eenvoudige goedkope maatregelen kun je het zekere voor het onzekere nemen.

Dat is misschien wel zo maar als ik zie dat er prima, foutloze, bieren worden gebrouwen op manieren waarvan de meeste hobbybrouwers meteen nachtmerries zouden krijgen vraag ik me af in hoeverre die theorie overeenkomt met de praktijk. Hoeveel mensen hebben al eens echt dms in hun bier gehad hier? Volgens mij niemand (door deze reden dan).

Ik kan ook wel tegen een brouwer vertellen dat hij zo snel mogelijk moet koelen omdat er anders dms in zijn bier komt maar als die dms er niet is met 1,5 uur warm staan dan is mijn verhaal dus niet geloofwaardig meer want er komt toch wel goed bier uit. Ook hier zeg ik dus weer dat je niet meteen een mislukt bier krijgt als je het niet doet zoals hier volgens velen moet. Zelf koel ik ook zo snel mogelijk maar dit is meer om tijd te besparen dan om een beter bier te krijgen.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 15-06-2008 22:22 u »
Ik ben benieuwd hoeveel leden van het forum dit weten?

Als ze vanaf hier gelezen hebben (zoals Wesley bijvoorbeeld ;)) weet heel het forum het :D.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2008 22:26 u »
In die draad wordt gesproken over onder een hoek plaatsen. In het document waar ik het over heb staat de koeler gewoon rechtop op zijn korte kant.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-06-2008 22:38 u »
Dat klopt, en da's in elk geval al veel beter dan vlak. Let wel dat dat voorschrift geldt voor vaste montage (Hermsers!) en dat wij als we dat ding een paar keer goed kloppen en schuin houden, het wel ok zal zijn met de luchtbellen. Maar het is alleszins iets om rekening mee te houden, er komt altijd lucht uit als je het ding vlak vult en schudt.

In brouwerijen en melkerijen staan ze ook steevast rechtop, dus er zal wel iets inzitten.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 15-06-2008 23:02 u »
Jacques, heb jij je koeler geschud en omgedraaid en bewogen om de luchtbellen te verwijderen toen je de meting deed?
Luchtbellen kunnen de capaciteit van je koeler gemakkelijk met 50% doen verminderen...wellicht heb je die pomp helemaal niet nodig.

Door een pomp te gebruiken worden, door de hogere doorstroomsnelheid, de luchtbellen verdreven. Door schudden en bewegen lukt dit ook bij lagere stroomsnelheden. Ik gebruik geen pomp. Mijn koeler koelt 50 liter op zwaartekracht op zijn sloffen onder de 20 ºC in 25 minuten. De waterleiding moet daarbij behoorlijk worden geknepen. Het moet dus gewoon kunnen.

Nadeel van een pomp is dat je je hopfilterbed minder effectief maakt en er toch kleine deeltjes meekomen, die zich dan in je koeler ophopen. Wellicht dat Wesley daarom die vieze drab krijgt met schoonmaken. Vanzelfsprekend is CIPpen beter dan dompelen. Dat heeft Wesley ook duidelijk ervaren.

En die DMS, laten we daar nou over ophouden. Dat is echt een mythe.  :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 15-06-2008 23:13 u »
De koeler heb ik wel geschud en een beetje bewogen maar niet omgedraaid. Misschien dat de capaciteit iets beter kan.

Ik kan eerst eens kijken of ik na een dompel (en schud) actie na een schoonmaakactie nog rommel uit mijn koeler krijg als ik een keer mijn pomp gebruik voor het schoonmaken.

Dat DMS en mythe is, denk ik niet. Daarvoor wordt in de brouwliteratuur te veel aandacht besteed aan dit onderwerp. En alle boeken en artikelen zijn eenduidig: snel koelen vermindert de vorming van DMS in het uiteindelijke bier. Maar eerlijk is eerlijk in veel hobbybieren proef je het niet. Waarschijnlijk komt dit omdat we heel vaak bovengistende bieren brouwen. Door de hogere vergistingstemperatuur verdampt veel van de gevormde DMS tijdens de vergisting.
Ondergistende bieren worden met het gebruik van koelkasten steeds populairder en daarmee zou DMS wel eens een groter probleem kunnen worden.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 15-06-2008 23:22 u »
Ok, DMS is echt, maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. In blonde ondergistende bieren zal het effect groter zijn. Maar gelukkig is DMS een bijna onmisbaar ingrediënt van pils, met mate wel te verstaan.

:proost2:

En die koeler doet het zonder bellen echt veel beter, want waar bellen zitten, zit geen wort en geen water en wordt dus ook niet gekoeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 15-06-2008 23:35 u »
Maar gelukkig is DMS een bijna onmisbaar ingrediënt van pils, met mate wel te verstaan.

Dat geldt voor meer smaakstoffen. Als deze in zijn geheel niet aanwezig zijn mis je wat aan het bier. Komen ze echt boven de smaakdrempel dan gaan ze storen. De kunst is dus het niet zo ver te laten komen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 16-06-2008 11:52 u »
Toch is de pelgrim pils dms (en andere afwijkingen) vrij. Dat terwijl het zo lang warm staat. Het komt dus echt niet zo nauw dat je binnen een half uur moet koelen of iets dergelijks. Het is natuurlijk wel beter om sneller te koelen maar niet noodzakelijk.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 18-06-2008 08:21 u »
Maasland idem Pilgrim: na koken 15-30 min laten rusten >80 °C en dan in een uur koelen.

Ik denk toch dat bovengistende bieren weinig last hebben van DMS.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-02-2009 18:21 u »
Hallo brouwers,

Ik heb net mijn platenkoeler met 50 platen even getest maar het stroomt niet lekker door. Zou het kunnen als je veel platen hebt dat meer weerstand geeft? En dat je daardoor niet met zwaartekracht kunt hevelen en een pomp nodig bent?
Want zonder de platenkoeler doet ie het wel.

Zijn er meer mensen op dit forum die een platenkoeler hebben met 50 platen?

Bastiaan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 07-02-2009 18:36 u »
Ik heb een koeler met 30 platen en die loopt goed door. Geen pomp nodig.

Heb je al geprobeerd het hoogteverschil te vergroten?

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-02-2009 19:49 u »
Ja meteen geprobeerd en dat hielp niet echt. Daarna weer geprobeerd met koud water op aanrecht hoogte en dat liep wel.

Maar nu weer geprobeerd met warm water en dan iets hoger en dat gaat een tijdje goed maar op één of andere manier houd hij er mee op. Misschien dat ie ergens lucht aan zuigt maar dat lijkt me sterk.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-02-2009 20:02 u »
Ik heb het al...
Ik had een knelfitting van mijn hevelfilter niet goed vast gedraaid. :stom:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 07-02-2009 20:12 u »
Als er lucht zit in de koeler loopt hij ook niet lekker.

Zelf laat ik eerst flink koud water door mijn koeler lopen. Daarbij beweeg ik de koeler in links rechts en onder en boven om luchtbellen te verdrijven. Vervolgens zet ik de kraan uit en sluit het wortfilter aan (een bazookafilter die omwikkeld is met filterdoeken). Daarna zet ik de koud water kraan nogmaals aan en blaas het lucht uit de slang en filter. Bijkomend voordeel is dat het wort al een beetje afkoelt.
Hierna koppel ik de koud water aanvoerslang los en koppel deze aan de andere kant van de koeler weer vast (dat gaat lekker snel dankzij Gardena-koppelingen). Aan de vrijkomende aansluitplaats koppel ik een kortere slang en ga vervolgens aanzuigen.
Op deze wijze weet je dat alle slangen en ook de koeler goed gevuld zijn met vloeistof. Probeer het eens.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 07-02-2009 20:41 u »
Dus om de bazoakaafilter moet wel een kaas doek of i.d? Ik dacht dat de bazooka filter van zichzelf wel goed genoeg filterde.

Maar als jij de slang los koppelt waar jij net de koeler hebt vol laten lopen. Dan loopt ie daar toch weer leeg? Of heb jij een koppelstuk erop die de boel afsluit zodra je hem los koppelt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 07-02-2009 22:09 u »
Dus om de bazoakaafilter moet wel een kaasdoek of i.d? Ik dacht dat de bazooka filter van zichzelf wel goed genoeg filterde.

Maar als jij de slang los koppelt waar jij net de koeler hebt vol laten lopen. Dan loopt ie daar toch weer leeg? Of heb jij een koppelstuk erop die de boel afsluit zodra je hem los koppelt?

De kaasdoek gebruik ik omdat ik bij het gebruik van hopbloemen geen kraakheldere wort krijg. Met kaasdoeken lukt dat wel.

Bij het gebruik van de bazookafilter bij het filteren van het beslag krijg ik overigens wel heel snel een kraakheldere wort. Bij het filteren van het gekookte wort gaat bij mij niet helemaal goed. Anderen hebben daar kennelijk minder last van (zeker bij hoppellets lijkt dat het geval te zijn).

Ik heb inderdaad een koppelstuk dat afsluit direct na het loskoppelen. Om te zorgen dat de vloeistof niet wegloopt via de platenkoeler zet ik deze met een paar kratten en een grote emmer op het niveau van het wort in de kookketel.
Met het gebruik van de stopkoppelstukken moet je een beetje oppassen. Soms zijn deze helemaal niet handig. In het begin dat ik mijn platenkoeler ging gebruiken heb ik de koppelstukken een paar keer van plaats veranderd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 07-02-2009 22:32 u »
Dus om de bazoakaafilter moet wel een kaasdoek of i.d?

Nee hoor nergens voor nodig, althans niet bij mij. :)