Omschrijving diacetyl

Gestart door EBC, 13-06-2008 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Oscar op 13-06-2008  13:03 u

Handige tabel voor beginners en gevorderden....


Naar aanleiding van het bovenstaande bericht van Oscar ontstond een discussie over de omschrijving van diacetyl. Deze discussie is afgesplitst van het oorspronkelijke onderwerp.



Even off-topic...

Heel vaak zie je bij diacetyl staan dat het op boterbabbelaars lijkt...

Ik vind diacetyl helemaal niet op boterbabbelaars lijken. Welke keurmeester eet er wel eens boterbabbelaars en kan de gelijkenis bevestigen?

Volgens mij is het weer zo'n overlevering, misschien nog wel van Jan van Schaik. Hij is immers Zeeuw en boterbabbelaars zijn een Zeeuwse specialiteit...

JWVG

Waar vind jij diacetyl op lijken, EBC? Is er iets te bedenken waar het beter op lijkt?

 :degroeten:, JW.

De-Geert

Oscar, wat is het verschil tussen brouwzaalrendement en moutrendement?


Oscar

Zo wordt het mout rendement bepaald: Link

Drents Hopbier

Citaat van: JWVG op 13-06-2008  15:08 uWaar vindt jij diacetyl op lijken, EBC? Is er iets te bedenken waar het beter op lijkt?

van http://beerme.com/diacetyl.php
It is detectable in beer at concentrations as low as fifty parts per billion. At low levels, it gives beer a slick mouthfeel; at higher levels, the flavor becomes buttery — diacetyl is in fact what they make artificial butter out of — then like butterscotch, and eventually downright rancid.

Of  http://home.wanadoo.nl/jnaikema/diacetyl.htm waar ook boter en butterscotch genoemd worden.
Of http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gent7.html  boterachtig

Hopbier

EBC

Citaat van: JWVG op 13-06-2008  15:08 uWaar vindt jij diacetyl op lijken, EBC? Is er iets te bedenken waar het beter op lijkt?

 :degroeten:, JW.

Ken jij die Amerikaanse magnetron popcorn? Die naar boter ruikt? Dat is diacetyl. Het is in bier vaak wat ranziger. Onsmakelijke boter zou ik zeggen.

Boterbabbelaars zijn veel te zoet en vanilleachtig.

JWVG

Ja, je hebt gelijk  :duimop: Aangezien we die troep tegenwoordig ook in NL kunnen eten, is het inderdaad misschien tijd om de boterbabbelaars aan de kant the zetten!

JW.

EBC

Het schijnt dat de mensen die in de voedingsindustriefabrieken werken waar diacetyl op grote schaal wordt gebruikt, allerlei gezondheidsklachten daarvan krijgen...

Hopmans

Wat voor klachten?
Ademhaling?

 :weetniet:

Hopmans

Citeerzo wordt het mout rendement bepaald : Link
Oscar, dit is toch gewoon het Amerikaanse brouwzaalrendement?

Je gaat toch geen verwarring zaaien?

 :weetniet:

Jacques

Citaat van: EBC op 13-06-2008  17:38 uKen jij die Amerikaanse magnetron popcorn? Die naar boter ruikt? Dat is diacetyl. Het is in bier vaak wat ranziger. Onsmakelijke boter zou ik zeggen.

Boterbabbelaars zijn veel te zoet en vanilleachtig.

Toch vind ik nog steeds boterbabbelaars een aardige omschrijving voor diacetyl. Die babbelaars zijn inderdaad minder uitgesproken dan die Amerikaanse magnetron popcorn maar iedereen weet over wat voor smaak je hebt. Bij popcorn is dat niet het geval, zeker niet omdat je die in diverse soorten kunt krijgen.

JWVG

Volgens mij is dat een generatie verschil, Jacques. Ik vraag me echt af of er meer mensen weten wat boterbabbelaars zijn dan hoe foute popcorn smaakt. Het is al heel, heel lang geleden dat ik boterbabbelaars heb gegeten.

Misschien zie je het meer zitten als we een Nederlands woord voor popcorn verzinnen?  >:D Plopmais?  ;D

 :degroeten: JW.

Jacques

Popcorn uit de magnetron, dat is tijden geleden dat ik dat geleden gegeten hebt. Boterbabbelaars trouwens ook.

Omdat je popcorn in meerdere smaken hebt, is dat een lastige referentie. De omschrijving van diaceyl is heel eenvoudig: boterachtig. Daar hebben we geen typisch Amerikaans product voor nodig.

JWVG

Jacques, overdrijf je nou niet een beetje? Als er ook maar een Amerikaanse tint aan zit, wordt je al negatief... Is het feit dat het een 'typisch Amerikaans product' nou echt een reden om meteen alles af te wijzen? Volgens mij is het echt een betere referentie qua smaak.

 :degroeten: JW.

Edgar

Je moet bij die popcorn het type 'botersmaak' (zo heet het) vermelden, dan kan er geen misverstand zijn. Overigens word ik van dat spul ook héél negatief over Amerikaanse produkten. Jongens wat is dat smerig! Dat hele idee van 'botersmaak' is trouwens bizar, en typisch Amerikaans.


Ik ben met Jacques eens dat 'boterbabbelaars' een meer effectieve want veel wijder bekende smaakomschrijving is.

JWVG

CiteerOverigens word ik van dat spul ook héél negatief over Amerikaanse produkten. Jongens wat is dat smerig! Dat hele idee van 'botersmaak' is trouwens bizar, en typisch Amerikaans.

Dat ben ik met je eens. En het zou Jacques moeten aanspreken, want het associeert Amerika met iets negatiefs  ;).

CiteerIk ben met Jacques eens dat 'boterbabbelaars' een meer effectieve want veel wijder bekende smaakomschrijving is.

Nou ja, dat denk ik dus niet, maar ik kan het mis hebben en ik vind het wel een correct argument. De suggestie dat we het niet moeten gebruiken OMDAT het Amerikaans is vind ik een oneigenlijk argument.

 :degroeten: JW.

Jacques

Kijk, leuk dat je reageert. Mijn opmerking was inderdaad prikkelend bedoeld maar wel met een serieuze ondergrond. Het lijkt er op dat we hier in Europa steeds meer gericht zijn op Amerika terwijl we hier met meer man zijn, veel meer cultuur hebben en veel grotere verscheidenheid. Laten we trots zijn dat we Europeaan zijn. (Trots op Nederland mogen anderen zijn...)

Als je die Amerikaanse popcorn als referentie gebruik moet je veel woorden gebruiken. Boterachtig is veel korter en natuurlijk ook heel duidelijk.

JWVG

CiteerKijk, leuk dat je reageert. Mijn opmerking was inderdaad prikkelend bedoeld

Jaja, ik heb mijn stokpaardjes en zal wel eens voorspelbaar reageren  :D. Net als jij, trouwens  ;). Maar eerlijk is eerlijk: je begon niet over 'onze moerstaal'.  ;D

CiteerLaten we trots zijn dat we Europeaan zijn. (Trots op Nederland mogen anderen zijn...)

Kijk, zo'n opmerking hoor ik nou eens graag van je  :duimop:. Helemaal mee eens.

CiteerAls je die Amerikaanse popcorn als referentie gebruik moet je veel woorden gebruiken. Boterachtig is veel korter en natuurlijk ook heel duidelijk.

Ja, daar heb je een punt. Over 'boterachtig' ipv 'boterbabbelaars' valt (naar mijn mening natuurlijk, meer is het niet) te praten. Alhoewel het wel een vieze soort boter lucht is, wat overdreven.

 :degroeten: JW.

Hopmans

CiteerLaten we trots zijn dat we Europeaan zijn. (Trots op Nederland mogen anderen zijn...)
Als je er zo trots op bent dat we opgeslokt worden door Frankrijk, Duitsland en Italie, is het dan niet
handig om in plaats van boterbabbelaars bijvoorbeeld een crossantje als voorbeeld te nemen?


EBC

Mijn punt was dat boterbabbelaars bijna helemaal niet naar diacetyl ruiken. Boterachtig vind ik veel beter. En dan vooral met het bijschift dat het om onsmakelijke boter gaat.

Jacques

Ranzige boter is heel duidelijk lijk mij.

EBC

Oscar, het comitee van wijze heren heeft besloten dat je de omschrijving in BrouwVisie, zoals in deze post getoond, best aanpast.   :weetbeter:

JWVG

Ik voeg me bij het comite van aanbeveling: ranzige boter!

JW.

William

Citaat van: Jacques op 14-06-2008  12:58 uRanzige boter is heel duidelijk lijk mij.

Dat is het dus niet.
Diacetyl is een gewenste smaak in boter en wordt door bepaalde melkzuurbacterien gevormd. De ranzige smaak ontstaat door oxidatie/splitsing van vetten in de boter en zou in onze termen beter associeren met oude geoxideerde hop (kazig?)

MO

Gewoon boterachtig, zijn we van plopmais (heel leuk trouwens) en van ouderwetse roomboterbabbelaars af. Overigens ben ik super trots op Nederland. En Europa is me wat te weinig concreet (weinig affiniteit mee). Hup Holland, leve Oranje!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.