Zelf een kraan in je pan maken

Gestart door Edgar, 14-06-2008 08:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Citaat van: Menno op 18-06-2008  13:30 uVolgens mij door er rubberen ringen tussen te plaatsen (beide zijden), hiervoor kan er geen vocht bij komen, en dus niet roesten. Klopt dit?  :weetniet:

Wanneer het gat goed gelukt is (niet te grote splinters van de rand), lijkt mij dat een prima oplossing. Ik zou dan wel kiezen voor een ring van teflon of siliconen i.v.m. de hitte tijdens het koken.

Bert

Arie

Citaat van: Hopmans op 18-06-2008  13:19 uHey Arie,

Hoe heb je dat gedaan?
Keramisch boortje?

Nee gewoon met een scherp metaalboortje van een mm of 4. Allemaal kleine gaatjes in een cirkeltje geboord en de resterende puntjes metaal weg gevijld. Het gat was zo strak dat ik het kraantje er met de schroefdraad in kon draaien.

Citaat van: Menno op 18-06-2008  13:30 uVolgens mij door er rubberen ringen tussen te plaatsen (beide zijden), hiervoor kan er geen vocht bij komen, en dus niet roesten. Klopt dit?  :weetniet:

Ik heb aan de buitenkant een wartel zitten zinder siliconen afdichtring. Aan de binnenkant van de pan zit inderdaad een afdichtingsring van siliconen geknipt uit een siliconen bakblik.

 :degroeten:
Arie

Edgar

Het boren van een gat in rvs pannen en deksels is, zo weet ik nu, niet goed voor je gatenboor. Het eerste ging vrij vlot, het tweede ging al moeilijker, het derde ging maar nét en nummer 4 (nota bene in een dun deksel) ging eigenlijk niet. Was een Sandvik HSS dingetje van redelijk wat Euro's.

Het staal wordt roodgloeiend en taai, in plaats van te verspanen. Misschien zijn er speciale gatenboren voor rvs?

basterd-brewer

Hoi Edgar,

Of er ook gatenzagen specifiek voor rvs zijn weet ik niet, de kunst van rvs bewerken met hss gereedschap is het juiste toerental en voldoende koeling/smering door snij-olie.

De werkplaats waar ik mijn vakanties meestal doorbreng gebruiken we ook hss gatenzagen voor  rvs en dan vooral in een boorkolom met continu koelvloeistof, deze gaan nu al jaren mee.

 :degroeten: Stefan

het kerrewiel

Ha, nu komen we meer in mijn vakgebied!
RVS is goed te boren, je moet op twee dingen letten:
- toerental, dit mag niet te hoog zijn. Veel mensen denken planken met die hap, dan komt dat gat er wel. Helaas niet, RVS heeft namelijk de vervelende eigenschap als het warm wordt, dat het nog harder wordt. Hierdoor wordt je boor nog botter, dus nog meer warmte, dus nog harder, etc etc.
- koelen, dit is heel belangrijk! Met water werkt niet zo goed, gewoon boor/tapolie gebruiken. Hierdoor koel je het RVS en smeer je de boor, waardoor er minder warmte door frictie ontstaat.
Rustig aan boren met olie, succes verzekerd! Je boor gaat ook 20 keer langer mee....

de sleutel

Ik raad je aan geen gaten te maken in emaille. In ander materiaal boor ik zo gaten met een meergatenboor, ook RVS. Gaten van 10 tot 70 mm.
Voor de gamellen gebruik ik een 50 mm verlengstuk voor kranen, Gamma. Binnen 1/2 ", buiten 1/2".(1/2BUX50mm CHROOM €5,99), je kunt er alles op aansluiten van kraan tot koppeling. Werkt perfect . Binnenkant van de gamel met een 1/2"-15mm knel verloopknie(90 graden  1/2BIX15mm messing, € 3,99) met daarin een klein stukje 15 mm pijp tot vlak boven de bodem. Binnen zijde nylon ring 1/2".

Probeer het, hoor graag of je geslaagd bent.

de Sleutel :pan:

basterd-brewer

Grappig taalgebruik: "gatenboor" ik neem aan dat jullie een gatenzaag bedoelen want dat een boor gaten maakt is wel erg duidelijk.

En nog eens ten overvloede bij goed gebruik blijft je gereedschap gewoon scherp, tenzij het slecht gereedschap is; wel koelen en op laag toeren gebruiken zodat de snijvlakken snijden in plaats van wrijven.

Glorfindel

Ik heb twee prachtige RVS pannen bij het Amerikaantje gekocht. Een van 50 liter en een van 70. Aanvankelijk liep ik er voorbij omdat ik ze veel groter zijn dan ik dacht. Toen ik er naar vroeg werd ik naar de toren gewezen. De winkel zelf is onbeschrijfelijk. Vol is niet het juiste woord, afgeladen komt in de buurt. Ongelofelijk.
Toen ik met de pannen bij de kassa kwam, vroeg de verkoopster me of ik er bier in ging maken. Er kwamen de laatste tijd wel meer Nederlanders voor deze pannen. Laatst nog een uit Leiden. ;D

In een van de pannen wil ik een kraantje zetten om een filter aan te maken. Daarvoor heb ik een driedelige kraan gekocht. Niet zozeer omdat die goed schoon te maken is, maar vooral omdat, als je de kraan uit elkaar schroeft, hij minder ruimte inneemt en minder kwetsbaar is. Alleen het basisstuk blijft dan zitten.

Hier een plaatje van mijn aanwinsten.



Van links naar rechts zijn dat:
twee slangaansluitingen (tot 120 ºC)
de kraan
een neusstuk (Gamma)
een puntstuk (Gamma)
een stukje koperpijp
een knel T stuk waar een filter aankomt

Aan het puntstuk heb ik een stukje koperpijp gesoldeerd. Dat heb ik bewust wat langer gehouden omdat ik nu de wartel naar achter kan schuiven om hem goed schoon te kunnen maken.
Tussen het neusstuk en de pan maak ik een pakking van stuk van een siliconen bakplaat.
Het gat ga ik boren met een kolomboormachine van een maat van me. Die kan langzaam draaien en koelen is eenvoudig.

De kraan was €33 en de rest nog geen €10 bij de Gamma.

Voordat ik de boor in de pan zet, heb ik nog een paar vragen:
Waar zal ik de kraan zetten, in "voorkant" van de pan of onder het handvat? Dat laatste neemt minder ruimte in en maakt de kraan minder kwetsbaar bij opslag.
Hoe hoog of hoe laag met ik de kraan van de bodem maken? Ik wil natuurlijk zo laag mogelijk.
Hebben jullie nog ander tips of trucjes? Ik hoor het graag. Liever drie keer denken dan een keer fout boren. :pan:

Albertus

Citaat van: Glorfindel op 05-10-2008  23:05 uWaar zal ik de kraan zetten, in "voorkant" van de pan of onder het handvat? Dat laatste neemt minder ruimte in en maakt de kraan minder kwetsbaar bij opslag.
Hoe hoog of hoe laag met ik de kraan van de bodem maken? Ik wil natuurlijk zo laag mogelijk.
Hebben jullie nog ander tips of trucjes? Ik hoor het graag. Liever drie keer denken dan een keer fout boren. :pan:

Op dezelfde wijze heb ik de kranen aan mijn gamellen bevestigd.
Siliconen heeft de neiging eruit te worden geperst. De beste afdichting is een holle koperen ring (van het type dat bij bougies wordt toegepast), maar omdat ik daar toendertijd niet over kon beschikken heb ik gewerkt met vloeibare pakking van Loctite. Met die afdichting heb ik nu een keer of zeven gebrouwen.

Het is moeilijk de kraan vlak boven de bodem te krijgen. Je kunt hem rustig wat hoger plaatsen wanneer je het buisje achter de kraan naar de bodem buigt of een 90 graden bocht gebruikt.

Bert

Glorfindel

Citaat van: Albertus op 06-10-2008  11:07 uSiliconen heeft de neiging eruit te worden geperst. De beste afdichting is een holle koperen ring (van het type dat bij bougies wordt toegepast).



In de bouwmarkt vond ik een setje fiberringen. Er zitten twee soorten in. Een papier achtige en een rubberen. Een maat past vrij goed. Ik heb er ook een van beide soorten een kwartiertje gekookt. Dat lijkt goed te gaan. De rubberen verandert helemaal niet en de papieren lijkt wat op te zetten. Heeft iemand ervaring met dit soort pakkingen?

RobinB

Misschien voor jou wat mosterd na de maaltijd, maar Brouwland heeft nu ook een soort systeem dat lijkt op het door EBC aangehaalde "Weld-be-gone"!  :duimop:

MH

@Glorfindel: Ziet er allemaal leuk uit maar wil je nou aan een kraantje een maischfilter of een hopfilter hangen? In beide gevallen zou het filter dus de gehele tijd in het wort hangen. Vind je dat niet erg dan? Of heb ik het verkeerd begrepen?

 :proost2:
Marcel

Edgar

Citaat van: Glorfindel op 06-10-2008  18:13 uHeeft iemand ervaring met dit soort pakkingen?

Ja, en die zijn niet onverdeeld positief. Die fiberringen lekken bij mij toch een beetje. Die tip van een koperen ring is een goeie, die optie was ik even vergeten. Daar kan je inderdaad hermetisch mee afsluiten. Voor wie het wil proberen: let wel op dat jet zacht roodkoper is en geen messing.

Ze zeggen inderdaad dat dat Loctite spul (welk nummer heb je genomen Albert?) ook goed werkt.

Albertus

Citaat van: Edgar op 09-10-2008  10:19 uJa, en die zijn niet onverdeeld positief. Die fiberringen lekken bij mij toch een beetje. Die tip van een koperen ring is een goeie, die optie was ik even vergeten. Daar kan je inderdaad hermetisch mee afsluiten. Voor wie het wil proberen: let wel op dat jet zacht roodkoper is en geen messing.
Ze zeggen inderdaad dat dat Loctite spul (welk nummer heb je genomen Albert?) ook goed werkt.

Ik heb Loctite 570 gebruikt.
Zachte (uitgegloeide) koperen ringen voor afdichting worden b.v. ook gebruikt bij olie-aftappluggen van auto's. Wellicht zijn ze verkrijgbaar bij de auto-onderdelen handel.
De beste afdichting is nog de holle koperen ring.

Bert

Glorfindel

Citaat van: RobinB op 06-10-2008  22:24 uMisschien voor jou wat mosterd na de maaltijd, maar Brouwland heeft nu ook een soort systeem dat lijkt op het door EBC aangehaalde "Weld-be-gone"!

Dat klopt ja, ik zal er een plaatje van in hun advertentiebrief. Ziet er goed uit, maar ik weet niet wat voor aansluitingen er in zitten. En dus hoe ik mijn filter er aan vast moet maken. Ik denk dat zo'n neusstuk ook kan werken. Alleen even uitvogelen hoe ik het waterdicht krijg. Zo'n Weld-be-gone werkt ook met een (rubber?) pakking.

Citaat van: Edgar op 09-10-2008  10:19 uJa, en die zijn niet onverdeeld positief. Die fiberringen lekken bij mij toch een beetje.

Ok, dan probeer ik het niet eens!

Citaat van: MH op 08-10-2008  20:25 uZiet er allemaal leuk uit maar wil je nou aan een kraantje een maischfilter of een hopfilter hangen? In beide gevallen zou het filter dus de gehele tijd in het wort hangen. Vind je dat niet erg dan? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Dat heb je goed begrepen. Dat gaat goed. Alleen wel opletten dat het beslag niet aanbrand op plaatsen waar het filter ligt. Daarom maak ik het filter rond en langs de rand van de pan. Als het af is plaats ik een paar foto's.

Citaat van: Albertus op 09-10-2008  10:34 uDe beste afdichting is nog de holle koperen ring.

Weet je misschien ook waar die holle ringen voor gebruikt worden? Dat maakt de zoektocht ernaar misschien wat makkelijker. De bougies van mijn auto hebben geen koperringen. Het lijkt wel staal...




Albertus

Citaat van: Glorfindel op 09-10-2008  21:11 uDe bougies van mijn auto hebben geen koperringen. Het lijkt wel staal...
Aluminium? Is ook zacht.

Aan mijn platenkoeler zat een soort harde kunststof afdichtring, ik denk teflon o.i.d. Ik zal eens informeren bij een cv-monteur of dat kan kloppen. Is dan ook een alternatief.

Bert

Albertus

Citaat van: Glorfindel op 09-10-2008  21:11 uWeet je misschien ook waar die holle ringen voor gebruikt worden? Dat maakt de zoektocht ernaar misschien wat makkelijker.

Ik weet dat deze ringen bestaan. Ze worden gebruikt voor afdichtingen in de machinebouw.
Tot nu toe is het me niet gelukt iemand te vinden die mij een paar van die dingen kon leveren.

Bert

Edgar

Ik heb vandaag bij een automaterialenhandel massief koperen ringen kunnen vinden. Bouwmarkten hier hebben geen koperen ringen, enkel messing en verzinkt.

Albertus

Citaat van: Edgar op 10-10-2008  14:04 uIk heb vandaag bij een automaterialenhandel massief koperen ringen kunnen vinden. Bouwmarkten hier hebben geen koperen ringen, enkel messing en verzinkt.

Hou ons op de hoogte!

Bert

Glorfindel

Ook ik ben op jacht geweest bij Hydro perslucht in Den Haag. Ik kreeg de volgende pakking mee:


Het is een aluminium ring met een rubber binnenringetje. Het aluminium is zacht genoeg om de ronding van de pan op te kunnen vangen. Het rubber is iets dikker en zorgt voor de afdichting. Hij zou tegen de temperatuur moeten kunnen. Ik ben benieuwd. Kosten: €0,80 Dat viel mee dus.
In dezelfde winkel verkochten ze trouwens ook de drie delige kraan. Prijs €30,- ex BTW. Heb ik voor niets moeilijk gedaan om dat ding in Lelystad te bestellen :(

Menno

Citaat van: Glorfindel op 11-10-2008  15:07 uHeb ik voor niets moeilijk gedaan om dat ding in Lelystad te bestellen :(
Nee hoor, je wist het toch nog niet? ;)

Glorfindel

Sterker nog, ik ben er naar toe gereden.
Ach, ik heb mijn kraan en ik ben er erg blij mee. Volgende week zaterdag gaan we het gat boren. Duimen dat het goed gaat :)

Pieter S

Citaat van: Edgar op 14-06-2008  08:51 uEen kraan in mijn pannen lijkt me toch wel erg handig. Ik vraag me af wat de beste methode is. Er zijn de 'weldless spigots' van Morebeer (is er iets gelijkwaardigs lokaal?), en Morebeer verkoopt ook de 'weldless bulkheads'.

Kan iemand me zeggen waar je deze kan kopen in de Benelux regio? Ik ben er al een behoorlijke tijd naar aan het zoeken, maar zonder resultaat. En ik vrees dat de transportkosten nogal hoog zullen oplopen als ik deze in de VS bestel.

Sietze K

Citaat van: Glorfindel op 09-10-2008  21:11 uWeet je misschien ook waar die holle ringen voor gebruikt worden? Dat maakt de zoektocht ernaar misschien wat makkelijker. De bougies van mijn auto hebben geen koperringen. Het lijkt wel staal...

Deze worden in de perslucht techniek als afdichting gebruikt.
 :degroeten:   Sietze

Edgar

Citaat van: Pieter S op 22-10-2008  09:22 uKan iemand me zeggen waar je deze kan kopen in de Benelux regio? Ik ben er al een behoorlijke tijd naar aan het zoeken, maar zonder resultaat. En ik vrees dat de transportkosten nogal hoog zullen oplopen als ik deze in de VS bestel.

Ik dacht dat Brouwland hiermee bezig was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.