Ik heb twee prachtige RVS pannen bij het Amerikaantje gekocht. Een van 50 liter en een van 70. Aanvankelijk liep ik er voorbij omdat ik ze veel groter zijn dan ik dacht. Toen ik er naar vroeg werd ik naar de toren gewezen. De winkel zelf is onbeschrijfelijk. Vol is niet het juiste woord, afgeladen komt in de buurt. Ongelofelijk.
Toen ik met de pannen bij de kassa kwam, vroeg de verkoopster me of ik er bier in ging maken. Er kwamen de laatste tijd wel meer Nederlanders voor deze pannen. Laatst nog een uit Leiden.
In een van de pannen wil ik een kraantje zetten om een filter aan te maken. Daarvoor heb ik een driedelige kraan gekocht. Niet zozeer omdat die goed schoon te maken is, maar vooral omdat, als je de kraan uit elkaar schroeft, hij minder ruimte inneemt en minder kwetsbaar is. Alleen het basisstuk blijft dan zitten.
Hier een plaatje van mijn aanwinsten.

Van links naar rechts zijn dat:
twee slangaansluitingen (tot 120 ºC)
de kraan
een neusstuk (Gamma)
een puntstuk (Gamma)
een stukje koperpijp
een knel T stuk waar een filter aankomt
Aan het puntstuk heb ik een stukje koperpijp gesoldeerd. Dat heb ik bewust wat langer gehouden omdat ik nu de wartel naar achter kan schuiven om hem goed schoon te kunnen maken.
Tussen het neusstuk en de pan maak ik een pakking van stuk van een siliconen bakplaat.
Het gat ga ik boren met een kolomboormachine van een maat van me. Die kan langzaam draaien en koelen is eenvoudig.
De kraan was €33 en de rest nog geen €10 bij de Gamma.
Voordat ik de boor in de pan zet, heb ik nog een paar vragen:
Waar zal ik de kraan zetten, in "voorkant" van de pan of onder het handvat? Dat laatste neemt minder ruimte in en maakt de kraan minder kwetsbaar bij opslag.
Hoe hoog of hoe laag met ik de kraan van de bodem maken? Ik wil natuurlijk zo laag mogelijk.
Hebben jullie nog ander tips of trucjes? Ik hoor het graag. Liever drie keer denken dan een keer fout boren.