Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf een kraan in je pan maken  (gelezen 30579 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Zelf een kraan in je pan maken
« Reactie #50 Gepost op: 22-10-2008 10:07 u »
Ze stonden inderdaad in de laatste folder! :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #51 Gepost op: 16-06-2009 21:34 u »
Vandaag even een gat in mijn Weckketel gemaakt, zodat ik straks af ben van het hevelen na het koken en meteen de zwaartekracht kan gebruiken. Het gat in het emaille maken ging wonder bovenwel erg goed! Begonnen met een heel klein boortje en het gat steeds groter gemaakt.

De afdichting heb ik gedaan met fiber ringen aan beide zijden en dat dicht erg goed af! Enige wat nu nog moet is een soldering maken, iets dat me steeds maar niet wil lukken :( Gelukkig is mijn collega hier heel handig in.

In mijn andere ketel komt ook een kraan, zodat de stap naar een Herms zo gemaakt kan worden.

Groeten
Muldermans

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #52 Gepost op: 16-06-2009 23:59 u »
Je opmerking over solderen vat ik niet helemaal. Wat wil je solderen op emaille?

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #53 Gepost op: 17-06-2009 00:40 u »
Een aantal weken was ik in een "action" winkel. Altijd leuk om daar eens rond te snuffelen, op zoek naar (goedkope) mogelijke brouwspullen.
Wat ik zag was dat er voor een paar euro siliconen bakvormen te koop waren. Ik heb ze fijn laten hangen maar had hier direct het idee bij dat als ik ooit een kraan in een pan zou maken ik hiervan ringen zou kunnen maken. Is vast voedselveilig en ook bestand tegen hoge temperaturen.

Ik heb het dus op dit moment niet geprobeerd, dus ook geen garantie dat dit DE oplossing is, maar misschien een tip voor mensen die op zoek zijn naar afdichtingsringen.

Robert

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 17-06-2009 08:30 u »
Je opmerking over solderen vat ik niet helemaal. Wat wil je solderen op emaille?

Ik heb een doorvoer gemaakt met behulp van een schroefdraad (puntstuk) en een sok, aan de andere zijde kun je dan een pijpje monteren. De zijde waar de kraan komt, daar moet even een pijpje op gesoldeerd worden. Dus niet het emaille, dat gaat niet lukken :)

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 21-07-2009 00:56 u »
Tja, met de RVS pannen is het allemaal niet zo spannend!
Ik heb echter twee pannen die gemailleerd zijn. Ik ben bang dat als ik daar een gat in boor het emaille er aan alle kanten afspringt.

Iemand hier ervaring mee?

Lucas

Inmiddels heb ik in mijn emaille weckketels kranen gemonteerd. Het gat maken viel eigenlijk best mee. Ik heb met een stift een cirkel van 22mm afgetekend, met de dremel het emaille weggeschuurd en ik heb met een centerpunt een punt in het midden van de cirkel gezet. Met een 4mm een gat geboord, vervolgens 8mm toen 12 en daarna 15 mm. Wel de boor het werk laten doen. Bij 15mm (de grootste boor die ik heb) kon ik een dremel slijp steen goed in het gat krijgen en zo het gat opgeruimd tot aan mijn aftekening. (is het nog duidelijk) door schuin te slijpen bleef het emaille aan de binnenkant mooi zitten en brokkelde niet af.

Kraantjes heb ik vandaag in Duitsland voor een mooie prijs kunnen kopen. 1/2" 6 euro, ze hadden ook 3/4" voor 8,50 euro. Mooie degelijke kranen!  

Inmiddels is mijn opmerking over solderen niet meer nodig, met deze kranen past alles in 1 keer zonder dat ik zelf een doorvoer hoeft te maken, op de kraan zit genoeg schroefdraad.

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 27-07-2019 08:26 u »
Oude topic, maar een vraagje over kranen en ringen:

Ik heb een mod gemaakt voor mijn grainfather sparge heater.
Ik heb hierop een 3/8 kogelkraan gemonteerd met een slangpilaar (slangtuit)  zodat ik met een siliconenslang het spoelwater direct naar mijn Brew Monk kan regelen. Handiger dan water opvangen met maatbeker etc.

Nu kreeg ik die kogelkraan met geen mogelijkheid lekdicht op de rvs waterkoker. Het originele afdichtringetje van de heater werkt niet samen met de kogelkraan, deze wordt geheel uit model geperst en dicht niet af. Minder strak aandraaien werkt ook niet.
Allerlei andere ringetjes geprobeerd; hij bleef een heel klein beetje lekken aan de onderkant.
Ringetjes zowel binnenkant, buitenkant als allebei geprobeerd. Helaas, bij volle ketel, heel klein beetje lekkage.

Siliconenringen in de juiste maat zijn bijna niet te vinden,  technirub.nl heeft wel e.e.a. maar die zijn 3 weken dicht.
En om deze nou in de VS of Alibaba te bestellen.. schiet ook niet op.

Laatste poging: groene fiber ringen gevonden en heel strak aangedraaid.
Nu is hij lekdicht.
Geen idee wat het verschil is tussen de roodbruine en groene fiber ringen.

Vraag: zijn deze fiber ringen voedselveilig en bestand tegen (bijna) kokend water?

Zo niet dan moet ik denk ik toch achter siliconenringen aan.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #57 Gepost op: 27-07-2019 12:40 u »
Eerst de ketel in model knijpen voordat je de kraan plaatst
Neem nadat je het gat gemaakt hebt een bout met moer en 2 ringen ter grootte van de ringen van de kraan.
Monteer deze in het gat en draai deze zeer stevig met beleid aan. Bij dunwandige ketels wordt de wand in de platte vorm gedrukt zodat de kraan met ringen beter afsluit.
Bovenstaand is op basis van ervaring

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 27-07-2019 17:26 u »
Siliconenringen in de juiste maat zijn bijna niet te vinden,  technirub.nl heeft wel e.e.a. maar die zijn 3 weken dicht.
En om deze nou in de VS of Alibaba te bestellen.. schiet ook niet op.

Laatste poging: groene fiber ringen gevonden en heel strak aangedraaid.
Nu is hij lekdicht.
Geen idee wat het verschil is tussen de roodbruine en groene fiber ringen.

Vraag: zijn deze fiber ringen voedselveilig en bestand tegen (bijna) kokend water?

Zo niet dan moet ik denk ik toch achter siliconenringen aan.

Ik heb in een kookwinkel een siliconen bakvorm gekocht. Zoek er een met veel platte stukken. Daaruit knip je dan de juiste maat.

In mijn pan lekt dat absoluut niet

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #59 Gepost op: 27-07-2019 18:53 u »
Ik heb in een kookwinkel een siliconen bakvorm gekocht. Zoek er een met veel platte stukken. Daaruit knip je dan de juiste maat.

In mijn pan lekt dat absoluut niet

Ipv knippen kun je ook stansen. Iets nauwkeuriger
Neem een koperen buis en vijl de wand dunner/scherp
Sla met een hamer op de buis net het rondje van de doorsnede buis eruit. Idem dunnere buis voor het midden. Zo heb je dus een mooi siliconenringetje

Tags: kranen