Wat voor software gebruik je?

Gestart door JWVG, 14-06-2008 07:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat voor brouwsoftware gebruik jij, als je dat al doet?

Ik gebruik geen software
6 (8.8%)
Zelf geschreven software
6 (8.8%)
BrouwHulp
15 (22.1%)
BrouwVisie
26 (38.2%)
NedPromash betaald
1 (1.5%)
Promash betaald
12 (17.6%)
NedPromash proefversie
0 (0%)
Promash proefversie
2 (2.9%)

Totaal aantal stemmen: 67

Caspar

Citaat van: Hopmans op 15-07-2008  09:34 uDezelfde perfectie met een makkelijkere interface.
BrouwVisie dus.

 ;)

Om heel eerlijk te zijn vind ik de BrouwVisie interface complexer en bewerkelijker... maar dat is een andere discussie ;).

Adrie

Ik heb een paar jaar alleen maar Promash gebruikt en dat beviel heel erg goed. Maar ik miste toch een aantal zaken en daarom ben ik begonnen met het maken van BrouwHulp. Uiteraard gebruik ik die nog steeds, maar parallel gebruik ik BrouwVisie. BrouwHulp vind ik soms toch handiger omdat ik snel even wat kan toevoegen in een bestaand of nieuw blad. En af en toe trek ik toch nog even Promash uit de kast. Gelukkig zijn alle bestandsformaten nu gemakkelijk uitwisselbaar, dat scheelt veel drievoudig invoeren.

Menno

Daar ben ik het absoluut mee eens, Adrie! :duimop:

De uitwisselbaarheid is met supersprongen verbeterd!  :groots:

Oscar

Gelukkig is er tegenwoordig voor ieder wat wils. Maar naar mijn idee zijn er nog te veel "vage" excelsheets in omloop waardoor onderling vergelijken en/of uitwissellen soms lastig is. Veel mensen willen toch opnieuw het wiel uitvinden.  :weetniet:

Adrie

Ik snap dat wel, Oscar. Als je zelf een rekenblad maakt, krijg je inzicht in de formules achter de berekeningen en snap je veel beter hoe de berekeningen werken en wat wat beinvloedt. Bovendien kun je een rekenblad precies maken naar je eigen wensen. Wat de een handig vindt, hoeft de ander niet handig te vinden. En als je speciale wensen hebt, kun je dat zelf inbouwen. Als je je wensen in een ander programma wilt zien, moet je altijd maar afwachten of de ontwikkelaar dat wil inbouwen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 15-07-2008  11:02 uAls je zelf een rekenblad maakt, krijg je inzicht in de formules achter de berekeningen en snap je veel beter hoe de berekeningen werken en wat wat beinvloedt.

Snap ik, om die redenen heb ik ook veel van de formules uit BrouwVisie hier gepubliceerd (en zal ik in de toekomst nog meer formules publiceren), zodat met weet hoe er in BrouwVisie gerekend wordt.

Hopmans

CiteerVeel mensen willen toch opnieuw het wiel uitvinden.
Soms is dat wel leuk om te doen.

 :brouwen:

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 15-07-2008  11:02 uIk snap dat wel, Oscar. Als je zelf een rekenblad maakt, krijg je inzicht in de formules achter de berekeningen en snap je veel beter hoe de berekeningen werken en wat wat beïnvloedt. 

Als iemand als Adrie zoiets , mooi onder woorden brengt, wordt dat aangenomen, als ik zoiets schreef in een eerdere en andere posting wordt het afgedaan als marginaal, en uit den ouden tijd.  Of met "als je met een auto rijdt moet je toch ook niks van de moter kennen" citaten.

Toch wil ik nog eens herhalen dat iemand die steeds zelf de berekeningen uitvoert, een veel beter en vooral sneller inzicht krijgt in de beste wijze om een gewenst biertje te brouwen.
Ik zou zelfs beginnende brouwers durven aanraden om de eerste 20 - 50 biertjes eerst zelf uit te leren uitrekenen. Zo zul je het snelst de knepen onder de knie hebben.  Je snapt dan ook beter wat een kleine verandering aan het recept teweeg brengt in het uiteindelijk bier.

Dit neemt niet weg dat er prachtige software bestaat, BrouwVisie op kop, maar die een echte brouwer niet noodzakelijk nodig heeft.

hansHalberstadt

Citaat van: Liemingbrouwer op 15-07-2008  17:10 uToch wil ik nog eens herhalen dat iemand die steeds zelf de berekeningen uitvoert, een veel beter en vooral sneller inzicht krijgt in de beste wijze om een gewenst biertje te brouwen.
Ik zou zelfs beginnende brouwers durven aanraden om de eerste 20 - 50 biertjes eerst zelf uit te leren uitrekenen. Zo zul je het snelst de knepen onder de knie hebben.  Je snapt dan ook beter wat een kleine verandering aan het recept teweeg brengt in het uiteindelijk bier.

Helemaal mee eens. Als je zelf de moeite neemt om de berekeningen te willen begrijpen, levert dat veel inzicht. Dat is ook een van de redenen waarom ik ooit met het groot zelf biermaakboek van Jan van Schaik, zie blz 83 ev. op het idee kwam om Bierpro te schrijven. (rond 1990) Op dit moment ben ik bezig met een publicatie en demo programma met betrekking tot alcoholpercentage via hydrometer-refractometer metingen etc, omdat ik wilde begrijpen wat er achter de alcoholberekeningen van Promash zit. Ook dat heeft mij weer zeer veel nieuwe inzichten opgelevert die verder gaan dan Promash. (Het komt eraan Oscar!) Ik neem aan dat Adrie, Oscar en anderen die rekentools schrijven dit gevoel zullen herkennen.
HansH 

Adrie

Hmmm, sommige mensen solliciteren wel erg openlijk naar een IP-ban. Zelfs moderatoren. 't is toch wat.

bazje

Back on topic :

Ik gebruik BrouwHulp omdat dat spreadsheetje ook in de pauze op het werk leesbaar en bewerkbaar is.
Nu heb ik vakantie en heb ik vernomen dat BrouwVisie ook op een usb-stickie elders kan draaien dan thuis en heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit uit te gaan vinden.
Ik ben het wel eens met sommigen dat er een hoop inzit dat ik niet gebruik, net zoals die anderen.
Maarja, het zit er in hé...

Oscar

Citaat van: bazje op 16-07-2008  14:41 uIk ben het wel eens met sommigen dat er een hoop inzit dat ik niet gebruik, net zoals die anderen.

Kan ook niet anders. In BrouwHulp gebruik je ook niet alles. Feit is dat als je iets wilt berekenen of doen op brouwgebied, je dit met BrouwVisie moet kunnen doen ! En velen zullen maar een deel gebruiken net zoals bij alle andere software (Windows, linux, Mac OS, Unix, Ms Office..enz...).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.