Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Wat voor brouwsoftware gebruik jij, als je dat al doet?

Ik gebruik geen software
6 (8.8%)
Zelf geschreven software
6 (8.8%)
BrouwHulp
15 (22.1%)
BrouwVisie
26 (38.2%)
NedPromash betaald
1 (1.5%)
Promash betaald
12 (17.6%)
NedPromash proefversie
0 (0%)
Promash proefversie
2 (2.9%)

Totaal aantal stemmen: 67

Auteur Topic: Wat voor software gebruik je?  (gelezen 21321 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Wat voor software gebruik je?
« Gepost op: 14-06-2008 07:25 u »
Ha allemaal,

Naar aanleiding van een opmerking van Edgar vroeg ik me af hoe populair de verschillende software hulpen zijn die wij hebben. Zelf gebruik ik sinds dag 1 Promash, maar het is duidelijk dat BrouwHulp en BrouwVisie heel populair zijn op het forum. Misschien zijn er ook nog mensen die met hun natte vinger brouwen, of op een sigarenkistje eea berekenen. Laat het weten! De stem kan aangepast worden, dus als je in de loop van de tijd verandert van mening dan kan dat.

Ben ik nog een belangrijke optie vergeten?

Het gaat om de software die je het meeste gebruikt. Ik heb BrouwVisie b.v. ook, maar gebruik het zelden.

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Wat voor software gebruik je?
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2008 08:10 u »
Misschien toevoegen of de betaalde versie of de proefversie van Promash wordt gebruikt.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-06-2008 08:13 u »
Wil ik wel doen, ik had me niet gerealiseerd dat die onbetaalde optie er ook is. Moet ik dan 4 opties maken? NL en Engels, en betaald en onbetaald?

JW.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-06-2008 08:18 u »
O.K., is gebeurd.

JW.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 14-06-2008 08:42 u »
Ik gebruik nog steeds de proefversie van Promash om de berekeningen te doen. Die neem ik dan over in een Excel sheet. Hier staat alles in wat ik wil weten.
Ik vind dat er in andere rekensheets en programma's veel te veel opties zitten waar ik gek van wordt. Vergeet je ergens een getal in te vullen kan je niet verder.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2008 11:28 u »
ProMash betaald.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 14-06-2008 12:07 u »
Moge duidelijk zijn... Maar ik heb wel een gekraakte versie van Promash, je moet de concurrent  >:D  wel een beetje in de gaten houden.

Ik vind dat er in andere rekensheets en programma's veel te veel opties zitten waar ik gek van wordt. Vergeet je ergens een getal in te vullen kan je niet verder.

In BrouwVisie kun je menuopties die je niet wil zien, uitschakelen en ook weer inschakelen. In de recept module kun je nog niets "uitschakelen" maar ik zit wel te denken aan een soort simple/advanced mode.

Die neem ik dan over in een Excel sheet. Hier staat alles in wat ik wil weten.

Eigen ontwerp?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-06-2008 13:19 u »
Maar ik heb wel een gekraakte versie van Promash, je moet de concurrent  >:D  wel een beetje in de gaten houden.

Ik ben geen fatsoensrakker op gebied van software, maar dat vind ik niet aardig. Kopen dat ding! Voor die paar centen...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-06-2008 13:28 u »
Het is nou ook niet bepaald microsoft die je een loer draait, maar gewoon een hobbybrouwer die een goed programmaatje gemaakt heeft. Ik vind het heel lovenswaardig dat BrouwVisie gratis is ( :groots:), maar er is niets principieels mis met betalen voor andermans arbeid vind ik. En inderdaad: voor die paar centen...

JW.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 14-06-2008 13:33 u »
Ik vind het heel lovenswaardig dat BrouwVisie gratis is ( :groots:),

Dank, maar het programma is gratis omdat er voldoende gratis alternatieven zijn (excelsheets e.d.) Als ik er voor zou laten betalen zo het programma lang niet zo populair zijn.

maar er is niets principieels mis met betalen voor andermans arbeid vind ik.

Mijn gironummer is...  :D :D :D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-06-2008 13:38 u »
Ik zou je groot gelijk geven als je er iets voor zou vragen (evt. samen met anderen die bijdrages hebben geleverd). Alleen zou ik het dan niet gebruiken (voorlopig), omdat ik heel blij ben met Promash.  :D

JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2008 14:05 u »
BrouwHulp. Uitgekleed. Ik kan met 2 tabbladen af. En dan nog een eigen excel sheet, voor het overzicht. Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-07-2008 22:54 u »
Ik gebruik BrouwVisie. Nederlands, een online help desk.  :duimop:
Als je in een ander pakket begonnen bent, stap je misschien niet zo snel over. Ik ben met BrouwVisie begonnen en ben er erg tevreden over!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-07-2008 07:30 u »
Ik gebruik ook BrouwVisie.
Het werkt supermakkelijk.

Offline ikke

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
« Reactie #14 Gepost op: 14-07-2008 09:00 u »
Heb laatst wat geëxperimenteerd met BrouwHulp. Hier maak ik voornamelijk gebruik van 3-4 pagina's.

De berekening van de hoeveelheid mout.
De berekening van de hop hoeveelheid.
En het samenvattingspapiertje waarvan ik een uitdraai gebruik bij het brouwen, en als bewaarsel voor de gebruikte spullen.
Ook de eerste pagina met de biersoorten is handig, maar helaas staat niet alles erbij wat ik wil maken. Maar het geeft vaak wel een richtlijn.

Ik heb ook eens BrouwVisie geprobeerd, maar ik ben bang dat ik die nog wat meer moet bestuderen voor efficiënt gebruik.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #15 Gepost op: 14-07-2008 09:45 u »
Ik gebruik BrouwVisie als databank en voor wat bijhouden van vanalles rond brouwen.

Echter: Om een recept te berekenen en samen te stellen gebruik ik mijn Excel brouwblad (heel het recept op één bladje, en dat is niet dat ik fanatiek wil zijn), ik doe het omdat het zo verdomd praktisch is.
In nog geen 2 minuten stel ik samen wat ik wil en trek me niks aan van bietype en al die toestanden.

Om het recept samen te stellen moet ik niet door een kluwen met aparte pagina's van gist, mouten, hop enz.
De berekeningen zijn tamelijk precies. 99% van wat men eigenlijk wil maken zit op die ene pagina. het blad 2 en 3 zijn extra's: prijskaartje van uw bier en kroonkurketiketjes.

Met alle respect voor het prachtige en vooral complete werk van Oscar.

Dus mijn antwoord: ik gebruik het, maar dan als databank.

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 14-07-2008 19:18 u »
Ik gebruikte vooral het brouwblad van Ronnie in dat ik wat naar mijn wens aangepast had. Het leuke van excel is dat je snel iets naar eigen hand kunt zetten. Ik vond daarnaast alles op één blad net iets van het goede (te druk).

Nu ben ik aan het overschakelen op BrouwVisie, 2 brouwsels achter de rug hiermee. ik ben overtuigd dat dit de toekomst wordt voor me.
Ik moet wel de opmerking van Gerb bijtreden, in vele softwarepakketten zitten teveel gegevens die moeten ingevuld worden. Als je deze niet invult "blokkeert" de boel al eens.
Zo ben ik nu niet echt geïnteresseerd hoeveel centiliters wort er in de mijn hopbloemen achterblijven, of het SG van de giststarter die ik toevoeg (hier plant je toch geen hydrometer in vooraleer je deze toevoegt?).
In het receptenbeheer van BrouwVisie kan je echter heel goede het volledige traject van je recept (van brainstormen over het recept tot gebotteld biertje) kwijt op één lokatie.
Ik mis wel hier en daar de Plato indeling en de berekening van het rendement die me niet duidelijk is (ik haal 80% ??) voor de rest niks dan goeds.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 14-07-2008 21:53 u »
Ik gebruik Bierpro omdat daar alles inzit wat ik nodig heb en ik ook weet dat de berekeningen daarvan kloppen.
HansH

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 14-07-2008 22:06 u »
en ik ook weet dat de berekeningen daarvan kloppen.

Misschien zou je die berekeningen/formules een keer kunnen publiceren?

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #19 Gepost op: 14-07-2008 22:58 u »
Geen software dus, maar achteraf gezien had ik anders  moeten antwoorden, want ik gebruik natuurlijk ook een Excell sheet dat voor mij al de berekeningen doet.  Maar dit is zeker geen ingewikkeld programma, gewoon heel simpel alles op één blad en nog uitprintbaar ook zodat ik alles bij de hand heb als ik moet gaan brouwen...

Er is ooit nog eens gepalaverd over het nut van brouwsoftware, voor mij dus niet zo nuttig dus.

Nochtans alle respect voor die mooie dingen die Oscar maakt, ik heb het getest maar zou het nooit gebruiken. (veel te ingewikkeld en te omslachtig)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 15-07-2008 07:06 u »
Ikzelf vind BrouwVisie een mooi programma omdat je geen Office programma's op je PC hoeft te hebben.
Maar mocht er iets crashen vastlopen, dan heb ik altijd nog wat formuletjes bij de hand.
 :degroeten:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #21 Gepost op: 15-07-2008 09:08 u »
Ik gebruik al meer dan vier jaar Promash en ik ga hier ook niet vanaf stappen. Mijn bieren kloppen tot de 2 SG puntjes nauwkeurig, kleur en bitterheid wordt perfect berekend... wat wil je nog meer :duimop:.

Ik vind het wel super dat Oscar zo veel werk steekt in BrouwVisie :proost2:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 15-07-2008 09:34 u »
Citaat
wat wil je nog meer ?

Dezelfde perfectie met een makkelijkere interface.
BrouwVisie dus.

;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 15-07-2008 09:43 u »
Ik zit op dezelfde lijn als Caspar. En ik vind de Promash interface (nu) heel gemakkelijk. En ik vind het machtig dat BrouwVisie zo'n succes aan het worden is.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 15-07-2008 09:45 u »
Ik ben het met Edgar en Caspar eens. Gebruikersvriendelijkheid valt niet helemaal objectief te meten, denk ik. Ik kan lezen en schrijven met ProMash, dus stap ik er voorlopig niet vanaf. Voor mij werkt het makkelijk.

:degroeten: Jw.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #25 Gepost op: 15-07-2008 09:55 u »

Dezelfde perfectie met een makkelijkere interface.
BrouwVisie dus.

;)

Om heel eerlijk te zijn vind ik de BrouwVisie interface complexer en bewerkelijker... maar dat is een andere discussie ;).

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #26 Gepost op: 15-07-2008 10:26 u »
Ik heb een paar jaar alleen maar Promash gebruikt en dat beviel heel erg goed. Maar ik miste toch een aantal zaken en daarom ben ik begonnen met het maken van BrouwHulp. Uiteraard gebruik ik die nog steeds, maar parallel gebruik ik BrouwVisie. BrouwHulp vind ik soms toch handiger omdat ik snel even wat kan toevoegen in een bestaand of nieuw blad. En af en toe trek ik toch nog even Promash uit de kast. Gelukkig zijn alle bestandsformaten nu gemakkelijk uitwisselbaar, dat scheelt veel drievoudig invoeren.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #27 Gepost op: 15-07-2008 10:38 u »
Daar ben ik het absoluut mee eens, Adrie! :duimop:

De uitwisselbaarheid is met supersprongen verbeterd!  :groots:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 15-07-2008 10:59 u »
Gelukkig is er tegenwoordig voor ieder wat wils. Maar naar mijn idee zijn er nog te veel "vage" excelsheets in omloop waardoor onderling vergelijken en/of uitwissellen soms lastig is. Veel mensen willen toch opnieuw het wiel uitvinden.  :weetniet:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 15-07-2008 11:02 u »
Ik snap dat wel, Oscar. Als je zelf een rekenblad maakt, krijg je inzicht in de formules achter de berekeningen en snap je veel beter hoe de berekeningen werken en wat wat beinvloedt. Bovendien kun je een rekenblad precies maken naar je eigen wensen. Wat de een handig vindt, hoeft de ander niet handig te vinden. En als je speciale wensen hebt, kun je dat zelf inbouwen. Als je je wensen in een ander programma wilt zien, moet je altijd maar afwachten of de ontwikkelaar dat wil inbouwen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 15-07-2008 11:13 u »
Als je zelf een rekenblad maakt, krijg je inzicht in de formules achter de berekeningen en snap je veel beter hoe de berekeningen werken en wat wat beinvloedt.

Snap ik, om die redenen heb ik ook veel van de formules uit BrouwVisie hier gepubliceerd (en zal ik in de toekomst nog meer formules publiceren), zodat met weet hoe er in BrouwVisie gerekend wordt.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 15-07-2008 12:00 u »
Citaat
Veel mensen willen toch opnieuw het wiel uitvinden.
Soms is dat wel leuk om te doen.

:brouwen:

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #32 Gepost op: 15-07-2008 17:10 u »
Ik snap dat wel, Oscar. Als je zelf een rekenblad maakt, krijg je inzicht in de formules achter de berekeningen en snap je veel beter hoe de berekeningen werken en wat wat beïnvloedt. 

Als iemand als Adrie zoiets , mooi onder woorden brengt, wordt dat aangenomen, als ik zoiets schreef in een eerdere en andere posting wordt het afgedaan als marginaal, en uit den ouden tijd.  Of met "als je met een auto rijdt moet je toch ook niks van de moter kennen" citaten.

Toch wil ik nog eens herhalen dat iemand die steeds zelf de berekeningen uitvoert, een veel beter en vooral sneller inzicht krijgt in de beste wijze om een gewenst biertje te brouwen.
Ik zou zelfs beginnende brouwers durven aanraden om de eerste 20 - 50 biertjes eerst zelf uit te leren uitrekenen. Zo zul je het snelst de knepen onder de knie hebben.  Je snapt dan ook beter wat een kleine verandering aan het recept teweeg brengt in het uiteindelijk bier.

Dit neemt niet weg dat er prachtige software bestaat, BrouwVisie op kop, maar die een echte brouwer niet noodzakelijk nodig heeft.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 15-07-2008 20:55 u »
Toch wil ik nog eens herhalen dat iemand die steeds zelf de berekeningen uitvoert, een veel beter en vooral sneller inzicht krijgt in de beste wijze om een gewenst biertje te brouwen.
Ik zou zelfs beginnende brouwers durven aanraden om de eerste 20 - 50 biertjes eerst zelf uit te leren uitrekenen. Zo zul je het snelst de knepen onder de knie hebben.  Je snapt dan ook beter wat een kleine verandering aan het recept teweeg brengt in het uiteindelijk bier.

Helemaal mee eens. Als je zelf de moeite neemt om de berekeningen te willen begrijpen, levert dat veel inzicht. Dat is ook een van de redenen waarom ik ooit met het groot zelf biermaakboek van Jan van Schaik, zie blz 83 ev. op het idee kwam om Bierpro te schrijven. (rond 1990) Op dit moment ben ik bezig met een publicatie en demo programma met betrekking tot alcoholpercentage via hydrometer-refractometer metingen etc, omdat ik wilde begrijpen wat er achter de alcoholberekeningen van Promash zit. Ook dat heeft mij weer zeer veel nieuwe inzichten opgelevert die verder gaan dan Promash. (Het komt eraan Oscar!) Ik neem aan dat Adrie, Oscar en anderen die rekentools schrijven dit gevoel zullen herkennen.
HansH 

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 16-07-2008 13:49 u »
Hmmm, sommige mensen solliciteren wel erg openlijk naar een IP-ban. Zelfs moderatoren. 't is toch wat.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 16-07-2008 14:41 u »
Back on topic :

Ik gebruik BrouwHulp omdat dat spreadsheetje ook in de pauze op het werk leesbaar en bewerkbaar is.
Nu heb ik vakantie en heb ik vernomen dat BrouwVisie ook op een usb-stickie elders kan draaien dan thuis en heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit uit te gaan vinden.
Ik ben het wel eens met sommigen dat er een hoop inzit dat ik niet gebruik, net zoals die anderen.
Maarja, het zit er in hé...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 16-07-2008 14:47 u »
Ik ben het wel eens met sommigen dat er een hoop inzit dat ik niet gebruik, net zoals die anderen.

Kan ook niet anders. In BrouwHulp gebruik je ook niet alles. Feit is dat als je iets wilt berekenen of doen op brouwgebied, je dit met BrouwVisie moet kunnen doen ! En velen zullen maar een deel gebruiken net zoals bij alle andere software (Windows, linux, Mac OS, Unix, Ms Office..enz...).

Tags: